ועדת הכלכלה בכנסת דנה באפשרות שטיסה שתצא באיחור 8 שעות תחשב ככזו שבוטלה
עיכוב משתלם? הצעת חוק פיצוי וסיוע לנוסעים, קובעת תנאים ונסיבות שבהתקיימם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה. ההטבות כוללות סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי.
ההצעה כוללת גם אפשרות לחייב את מפעיל הטיסה להביא לידיעת הנוסע את זכויותיו, באופן ברור ובולט. עוד מוצע לקבוע כי תלונות בנוגע למפעילי טיסה ומארגני תיור שאינם פועלים בהתאם להוראות החוק יופנו לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת.
הדיון היום עסק, בין היתר, בהגדרות הקובעות על מי יחול החוק ומה ייחשב לטיסה שנדחתה או בוטלה. עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים אמרה כי החוק צריך לחול לא רק על חברות התעופה הישראליות, אלא גם על החברות הזרות.
במסגרת הדיון בהגדרת טיסה שנדחתה או בוטלה העלה ח"כ מנחם אליעזר מוזס את השאלה מה יקרה אם מטוס של אל-על שנתקע ולא יכול היה להמריא בגלל השבת. לדבריו, דבר כזה קורה כל כמה חודשים בתשובה, ענה לו היו"ר שאמה-הכהן כי "מי שמזמין טיסה באל-על צריך לקחת בחשבון שהחברה לא טסה בשבת".
היועץ המשפטי של אל-על, עו"ד עומר שלו, אמר כי אם יש טיסות חלופיות מתאימות החברה מציעה אותם למי שמעוניין. לדבריו, הפתרון לא מושלם אך האפשרות למצוא פתרון לכל הנוסעים היא קלושה. שלו הוסיף כי צריך להתייחס למקרה כזה כעיכוב בטיסה ולא כביטול טיסה. "אנחנו דואגים ללינה או טיסה חלופית למי שרוצה וטסים מיד בצאת השבת", אמר.
הממונה על הגנת הצרכן, תמר פינקוס, אמרה כי אין לגלגל אחריות לפתחו של אדם דתי שלא יוכל להגיע לטיסה שיוצאת מיד עם צאת השבת. כמו כן הוסיפה פינקוס כי אין מקום לעשות אבחנה בין טיסות סדירות לטיסות שכר בעניין העיכובים בטיסה. היו"ר שאמה-הכהן החליט כי אין מקום לדון בנושא במסגרת ההגדרות של החוק והוועדה החליטה לדון בכך במסגרת הסעיפים העוסקים בפטורים והקלות שיקבלו חברות התעופה.
נציג משרד התחבורה, עו"ד רון חלפון, אמר כי משרד התחבורה סבור הגדרה של איחור של 6 שעות כטיסה שבוטלה לפי החוק היא הגדרה מצמצת מידי. לדבריו, עיכובים כאלה קורים מידי פעם ויש להרחיב את ההגדרה ולקבוע כי טיסה שתצא באיחור של 8 שעות או יותר תחשב לטיסה שבוטלה. היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, עו"ד סלעית קולר, התנגדה להצעה, בעוד הממונה על הגנת הצרכן פינקוס הביעה תמיכה בעמדת משרד התחבורה כמו גם היו"ר שאמה-הכהן והוועדה אישרה את בקשת משרד התחבורה.
כמו כן קבעה הוועדה הגדרות לפיהן ייחשב נוסע כנוסע הזכאי להטבות בגין החוק. הוועדה אישרה כי נוסע שביצע צ'ק אין בשדה התעופה, או נוסע שקיבל הודעה על העברתו מהטיסה שלגביה הונפק לו כרטיס טיסה ייחשב כזכאי להטבות שיקבע החוק. לעומת זאת, אם לא שולמה תמורה עבור כרטיס הטיסה או אם הכרטיס נקנה בתעריף מיוחד שאינו ניתן לציבור באופן ישיר או עקיף (למעט חברות בתוכנית הטבות של מפעיל הטיסה או המארגן), הנוסע לא יהיה זכאי לקבלת ההטבות שמציע החוק במידה והטיסה תתעכב או תבוטל.
עוד אישרה הוועדה את שורת ההטבות שיקבלו הנוסעים מתוקף החוק, בהתאם לזמן דחיית הטיסה או ביטולה. ההטבות יכללו מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או במייל, פיצוי כספי על טיסה שבוטלה ועוד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה