תחזית ל-2011: על הגורמים שישפיעו והסיכוי לעליות

זיו פניני, משנה למנכ"ל מגדל שירותי בורסה, מומחה המעו"ף - Bizportal מספק תחזיות לשנה הקרובה
 | 

משנתבקשתי לתת תחזית ל-2011, הייתי חייב לתת הסבר (קצר כמה שאפשר) על מספר הוקטורים שפעלו בערבוב מושלם ב-2009,2010 וגרמו לשווקים ולמעשה לכל ני"ע/מדדים/ריביות/סחורות להתנהג בצורה שהתנהגו, לנסות להעריך האם הלחצים ימשיכו גם ב-2011, לנסות ולהעריך את הוקטורים שעשויים לפעול נגד אותה מגמה ובעצם אולי להגיע למסקנה (המאכזבת משהו) שכיווני המסחר של כל הנכסים המסוכנים בעולם מוטים ומכוונים כעת הרבה יותר מאפקט של פסיכולוגיית המונים ואמון כזה או אחר שבנקים מרכזיים יכולים להמשיך ולהזרים הון לעד מאשר היוונים כלכליים של תזרימים אבל על כך בהמשך...

התערובת שנוצרה בשווקים מורכבת מ-5 "חומרים" בריכוז אופטימאלי:

1. נומינאלית נמוכה (ריאלית שלילית) והבנה שאין אלטרנטיבות ומוכרחים לקחת סיכונים שהולכים וגדלים כדי לקבל ! אגב הבנה נכונה אך הגיע אצל רבים מאוחר ואחרי שמחירי הסחורות/שווקים עלו עלייה לא מבוטלת ממחירי השפל של המשבר האחרון...

2. תעודות סל/ קרנות סל/קרנות נאמנות- מכשירים אלו הפכו ספציפיים יותר ויותר, ואפשרו למעשה לגברת כהן מחדרה ומיסיס סמית מדטרויט להסיט כספים (אפילו באחוזים נמוכים) אל הזהב, סוכר, נפט , BBB ממזרח אירופה וכו, - כסף זה הכניס אל הסחורות ביקוש רב עודף על הביקוש/ היצע הרגיל שתמחר סחורות אלו זמן רב. גם פרמטר זה הכניס בדלת צרה ולאורך זמן כסף לשווקים....

3. בנקים מרכזיים הבנקים החלו להתערב בצורה אגרסיבית בריביות ארוכות שבדר"כ מחירם נקבע בשוק החופשי, סחורות ואולי (בחשאי) גם מניות תוך הבטחת שער למשקיעים "אל תדאגו אנחנו נשמור עליכם כאן..." בצורה זו נהפכו היוצרות ובמקום לנסות ולשפר את הכלכלה הראלית (יחס חוב/תוצר, , צמיחה,אבטלה) וע"י כך להאמין שהכלכלה תשוקף בבורסה, ניסו הבנקים (במיוחד הפד) להעלות את הבורסה, לגרום סוג של "אפקט עושר" אצל המעמד הבינוני, שירוץ, יצרוך וישפר את השוק הריאלי (סוג של ראליטי של שווקי ההון).

4. אפקט הכוכבית גופי השקעה גדולים נכנסו לבעיית עודף השקיפות בה הם נאלצים (בכל העולם) לדווח יותר מידי פעמים על אחזקותיהם, תשואותיהם ולהימדד בעל כורחם בטווח הקצר. כל אלה מקשים עליהם במיוחד להשקיע נגד מגמה ולמכור נכסי אשר עולים לדעתם מעל ערכם הכלכלי כי זה יגרום לפידיונות ביקורות ואולי אף אובדן עבודה... ולכן "עולם כמנהגו נוהג" וצריך להמשיך ולהתמיד עם המגמה קצרת הטווח.

5. רובוטי מסחר ממוכנים ואנושיים... - אפקט האינטרנט איפשר לרבים לסחור בצורה ממונפת (ידנית או ממוכנת) בצורה יומית ובכך לקנות את המגמה (אפילו לפרקי זמן קצרים יחסית) לפני "שאר הגופים הגדולים שצוברים" ובכך להאריך את פרקי הזמן האופטימיים ולהעלות את המחיר הממוצע הנקנה ע"י "הציבור" ומכשיריו השונים.

האם הוקטורים הנ"ל יפעלו גם ב 2010, - בהחלט, האם יגיעו וקטורים נגדיים אשר יאטו או יהפכו את המגמה? ייתכן, מה הם אותם הוקטורים?

1. יחס חוב תוצר אצל המדינות הגדולות בעולם לא יוכל להמשיך ללא הפרעה, מדינות אלו לא יוכלו להמשיך לגלגל חובות לעד, לשחוק אותם באינפלציה ותזוזות מטבע ולהאמין שימשיכו להעניק להם כסף לעד ובאותה ריבית, עלייה בריביות הממשלתיות יובילו לשינוי מחשבתי בו נחזור למקורות : אם הריבית חסרת הסיכון עולה, כדאי להקטין נכסים מסוכנים... אפקט זה בשלב מסויים יחלחל אל המשקיעים שינסו להפוך פוזיציות בדלתות יציאה צרות אשר יגררו תיקונים במחירי הנכסים.

2. פעילות ממשלתית חונקת כדי להקטין את החבות יאלצו מדינות להיכנס למשטרים מרסנים (הקטנת הוצ ממשלה, הגדלת מיסים, העלאת ריבית וכו') פעילות אשר תפסיק לעודד באגרסיביות את השווקים הראליים, וכאשר הפער לא ייסגר מהראלי לפיננסי הוא יאלץ להיסגר להיפך...

3. אפקט הפירמידה כאשר רובו של הכסף ששקל לקנות נכסים מסוכנים כבר קנה... מחיר הנכסים יגיב פחות ופחות לחדשות טובות ויותר ויותר לחדשות רעות, ככול שתמשך השנה, ננוע אל עבר נקודה קריטית זו וככול שיגבר הקונצנזוס האופטימי ננוע במהירות גבוהה יותר.

4. ניהול כסף אלטרנטיבי- כאשר קרנות גידור גדולות בחו"ל יתחילו להיכנס לפוזיציות של נגטיב קרי, נתחיל לשמוע מנהיגי דיעה וגורואים שונים אשר ממליצים להקטין סיכונים ולחזור אל המקורות, בינתיים אלה שבצעו השקעות מסוג זה נחלו הפסדים צורמים ונאלצו לצאת בסטופים על השקעותים...

אם אני צריך להעריך את שנת 2011 כהמשך לשנת 2010 במגמה חיובית לנכסים המסוכנים באשר הם, אתן לכך הסתברות של כ-50%, הבעיה היא חלוקת 50% הנותרים, ב-25% מהם השווקים יחזרו אחורה בצורה סבירה וב 25% דווקא בצורה אלימה, אז מה? איך אפשר להעריך מה ייקרה? ראשית באמת קשה ושנית ככול שתמשיך 2011 ומחירי הנכסים יעלו אתחיל להעביר את אחוזי ההסתברות מצד אחד של המשוואה אל הצד השני. אגב הבעיה גדלה כשננסה לשקלל בכמה יעלה השוק ב-2011 2012 אם המגמה תמשך ובכמה יירד אם היא תתהפך, אבל זה כבר דיון אחר.

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    מבין את ההתלבטויות אבל יותר פשוט לומר אין לי
    רונן 09/01/2011 08:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מושג מה יהיה וכנראה גם לאחרים אין.
    סגור
  • 29.
    מי שלא מכיר את ההיסטוריה, יאלץ לעבור אותה שוב (ל"ת)
    קורא מן המניין 09/01/2011 08:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    אני מסכים אם הניתוח אבל!!
    סוחר מנוסה 08/01/2011 20:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה הכי גדולה בתופעות כמו זו (ופניני תיאר אותה מצויין!!) שהיא יכולה להתנפח ולהתנפח ורק אחרי שכולם שכחו ממנה ל ה ת פ ו צ ץ !!
    סגור
  • 27.
    עם כל הכבוד לכולכם מחר ירוק חזק. (ל"ת)
    אבי 7 08/01/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    עם כל הכבוד לפניני
    נץ 08/01/2011 17:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני שמנתחים שוק צריך לנתח את האנשים, כרגע, אדישות מסוימת למשברים באירופה צפי לעליות מכלל הגופים הגדולים בעולם ידחפו את השוק קדימה, אמנם לא בדהירה של סוסים , אולי בריצה קלילה, אך הכיוון יהיה למעלה. אלא אם כן- אחרת.
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    זיו יודע לכתוב ולהרצות אבל בשטח בהשקעות
    עובד במגדל 08/01/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תלכו אחריו הוא פשוט לא פוגע . לטובתכם התרחקו מהמלצותיו
    סגור
  • 24.
    מותר להגיד שאני פשוט לא יודע !!!!זה בסדר
    הברבור הירוק 08/01/2011 00:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי הערכה ראשונה מוצלחת לתיקון באה הערכה נוספת בסוף 2009 שזה נראה כמו ב2007 .ושם היתה טעות.הטיעונים די מוכרים אבל נחמד לשמוע אותם שוב לגבי השקיפות של הגדולים טיעון יפה והכון אבל שבא הפרסום זה תמיד אחרי שהגדולים קנו . וזה עדין לא רע לטוחים ארוכים .למדנו עוד משהו
    סגור
  • 23.
    עוד חכמולוג שכשהמעוף היה ב900 הוא טען
    גרוזיני גדול 07/01/2011 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאנחנו הרבה יותר קרובים לתיקרה מאשר לתחתית. מי שלא הפנים שאנחנו לקראת גל של עליות שימשך לפחות 3-4 שנים ויתעסק בספקולציות מתי יבוא שינוי הכיוון, פשוט יפסיד כסף. לפעמים זאת לא בושה ללכת עם העדר שכרגע לא עושה רושם שמתכוון לעצור.
    סגור
  • כשהעדר רץ ולא מתכוון לעצור...
    יו\"ר VSG 09/01/2011 09:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה בדיוק הסימן להתנפחות של בועה וכשהעדר כבר ממש יתרחק היא תתפוצץ וכך גם הרווחים, צא מהסרט שהעליות ימשכו לנצח היסטוריה לעולם חוזרת - 2011 או 2012 יאלצו להיות ירידות אגרסיביות לפחות לתקופה מסויימת גילי
    סגור
  • 22.
    פניני,
    יגאל ט 07/01/2011 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני בקורס אצלך ודווקא אמרת שלדעתך התנודתיות תעלה, שכמו שיכול לרדת פתאום חזק יכול גם לעלות פתאו ביום אחד מאוד חזק, למה את זה אתה לא כותב כאן? למה אתה לא מתייחס לתנודתיות הצפויה?
    סגור
  • 21.
    מקצוען אמיתי
    יוסי 07/01/2011 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד על הנתוח . ליגה אחרת מכולם מאד מקצועי ויסודי קבל חח
    סגור
  • שאלתי את סבתא שלי מה יהיה - אמרה ככה ככה - (ל"ת)
    איציק 07/01/2011 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    אני כבר אומר את זה מעל לחצי שנה- אנחנו לקראת
    יואל 07/01/2011 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סיום התערבות הפד בשווקים המצב ההזוי הזה של קניית מניות- אגח\"ים וכל נכס פיננסי בידי הפד הולך לקראת סיום בסופו של דבר כל התערהות בשוק הפותח מובילה לאסון כל יום שהשווקים ממשיכים לעלות מקרב אותנו למצב לסוף תאוות ובצע ופחד אחד הם
    סגור
  • 19.
    זכרון לטווח קצר
    משה 07/01/2011 07:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נהנה לקרוא ולשמוע את זיו, גם למדתי אצלו ונהנתי אבל הוא מזכיר בדרך כלל את אבא אבן ז\"ל. מדבר הרבה ובסוף הבנת שנהנת מנאום יפה אבל לא הוסיף מאומה. אגב, רק לפני כמה חודשים כתב כאן זיו שיש להיזהר, אנחנו לפני תיקון משמעותי :-)
    סגור
  • 18.
    מסכים עם רוב הכתוב
    מנהל השקעות. 06/01/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזו בעיה שאנו אכן נתקלים בה, אין בריריה אלה להיות על המגמה ולעקוב בדריכות. עולם כמנהגו נוהג ואנו תקווה שהשוק הריאלי אכן יקפוץ מעלה ויצדיק את המחירים של שווקי המניות.
    סגור
  • 17.
    פניני- אהבתי, מתי וידאו? (ל"ת)
    אבי כ. 06/01/2011 21:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    אומרים לשקלל לא לשכלל
    ד\"ר אבשי חום 06/01/2011 17:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכותב כזה רציני הייתי מצפה לדיוק, אחרת הוא יסתחרר ממילותיו.
    סגור
  • 15.
    תודה ושאלה
    משה 06/01/2011 17:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית, אני רוצה להודות לך שסוף סוף כתבת דיעה מקדימה ולא סקירה בדיעבד. שאלות: 1. מה לדעתך משמעות הכרזת האוצר על מיחזור חוב דולרי , לחוב שקלי? 2.אם וכאשר יאלצו לברוח דרך הדלת הצרה, לאן לדעתך ההון יזרום?
    סגור
  • 14.
    חזרה לערכים פונדמנטליים
    דוקאטיסט 06/01/2011 15:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השאלה הגדולה האם הצעדים שנקטו הממשלות יניעו מהלך של חידוש הצמיחה בבחינת סטרטר שמניע מנוע,אחרת יהיה ומר....יאללה בית גוברין...
    סגור
  • 13.
    סקירה טובה.
    יוסי א 06/01/2011 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תענוג לקרא סוחר ולא רק אנליסט קלקלן...
    סגור
  • 12.
    בעל כורכם ? בעל כורחם (ל"ת)
    אוי 06/01/2011 14:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    זיו פניני היקר
    נעמי כפית 06/01/2011 14:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תענוג לקרוא את פרסומיך, תענוג להחשף לעברית כה יפה ומסוגננת אין ספק שאתה מקצועי איכותי וחבל שלא פרסמו כתבה מצולמת איתך , תמיד נעים לראות ולשמוע ....
    סגור
  • 10.
    אמר הרבה אבל..............
    בדרי 06/01/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלום.
    סגור
  • 9.
    תמיד אוהב לשמוע אותך...
    זיזי טריפו 06/01/2011 13:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נותן לנו כלים לחשוב ולהחליט בעצמנו, זה יותר מלהחליט בשבילנו. כבוד עליך
    סגור
  • 8.
    סקירה מאוד מעניינת ומזוית שונה. (ל"ת)
    משה כ 06/01/2011 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    dark side of the moon
    התקליטן 06/01/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה יהיה איתך מתי תהפוך תקליט אתה כל הזמן מבטיח ירידות הלך לי כל הכסף בפוטים
    סגור
  • 6.
    איך בדיוק
    אנונימי 06/01/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנת מהטקסט שזיו פניני אופטימי?? אני הבנתי להיפך.
    סגור
  • 5.
    פיני, איפה אתה?! (ל"ת)
    הפרסיה 06/01/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כרגיל מעורר מחשבה ,מעלה אי אלו זויות הבטים
    חזי 06/01/2011 13:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והשלכתם ...תודה.
    סגור
  • 3.
    זיו ? אופטימי ולא פאסימי ...?! (ל"ת)
    המופתע 06/01/2011 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    סקירה מעניינת מאוד אבל!
    עמי ש. 06/01/2011 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חסר יותר דיעה חד משמעית על מה שהולך לקרות.
    סגור
  • 1.
    אהבתי את אפקט הכוכבית -
    דרדסית 06/01/2011 13:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משקף בצורה מאוד מדויקת את המתרחש בפועל..
    סגור
  • אני דווקא אהבתי את אפקט
    דרדסבא 06/01/2011 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרובוטים האנושיים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות