האם שוק המניות באמת נמצא בשיא? להלן מנייה כדוגמה

מורן נחשוני, מנהל השקעות ב"פרובידנס, מסתכל על מדד המעו"ף מזוית מעט שונה ובוחן לבסוף גם את מניית גזיב גלוב
 | 

יש שמחפשים את מזלם בכוכבים, אחרים קוראים בקפה ואילו על רבים ממשקיעי הבורסה, נומרולוגיה היא התורה החביבה. בזמן שרמות המדדים השונים אמורים לשקף את המצב הפיננסי של החברות הציבוריות, נראה כי המשקיע הפשוט מהרחוב מתעדכן בעיקר בגובה מדד המעו"ף ובעובדה שהוא משייט ברמות שיא. האירועים במצרים והשפעתם על השווקים הפיננסיים עוררו מחדש את תחושת הפחד של המשקיעים, וערערו את הביטחון גם של האופטימיסטים מבינינו, בעיקר על רקע התפיסה או ההערכה שהשוק נמצא ברמות שיא. האם התבוננות על מדד המעו"ף בלבד היא נכונה? האם ראיה נומינאלית של המדד היא הנכונה? האם נכון להתעלם ממרכיב האינפלציה שמאז השיא הקודם עלתה בכ-14%?

עבור משקיעים מקצועיים וחובבנים כאחד, הערכת שווי חברות היא משימה מסובכת, אשר יש שיטענו כי היא יותר בגדר "אמנות" מאשר "מדע". לא אחת מתבדות הערכות האנליסטים לגבי המלצות קניה או מכירה ומחירי היעד הצמודים אליהן. מנגד, מי שמתבונן על מהלך העליות של השנתיים האחרונות בוודאי שואל את עצמו האם יש מקום לעליות נוספות.



האם המעו"ף הוא חזות הכל?

משום שמדד ת"א 25 כולל את החברות הגדולות והחשובות ביותר בבורסה הישראלית, וכן מכיוון שזהו המדד היחיד שעל פיו קיים שוק נגזרים, משקיעים רבים מייחסים לו פעמים רבות חשיבות גבוהה במיוחד, לדעתנו, לעיתים חשיבות מופרזת. יש לשים לב כי זוהי הזירה בה פועלים המשקיעים הזרים, דבר שהופך את המסחר במניות המעו"ף ליעיל יותר, ובמונחים של המשקיע הקטן זה משאיר פתח קטן יותר לעיוותים כלפי מטה בתמחור החברות.

בנוסף לכך, ניתן לייחס חלק ניכר מעליית המדד בשנתיים האחרונות לגילויי הגז במימי ישראל, כאשר חברות העוסקות בתחום זה כבר מהוות משקל של כ-6.5% מסך המדד, לעומת משקל אפסי עד לפני שנתיים. סביר להניח כי מניות אלו יתקשו לחזור על ביצועי העבר, שכן מרגע שמומש מרכיב ה"חלום" נותר כעת לחברות להפיק את הגז ולהעניק תשואות המזכירות יותר את אלו של נדל"ן מניב.

אם נתבונן על מדדים רחבים יותר, ניתן לראות כי למרות העליה המשמעותית, ישנם מדדים רבים שעדיין רחוקים מאוד מרמת השיא שלהם. המגזרים החמים של העשור הקודם, מדד התל-טק או הנאסד"ק של שנת 2000-2001 והנדל"ן של 2007 עדיין נמצאים ברמות נמוכות מאוד לעומת שנות השיא שלהם. בנוסף חשוב לזכור, כי במקרים רבים, החברות צברו עודפי רווחים, ואלו אמורים לבוא לידי ביטוי בשווי החברות.

לא הוזמנו למסיבה מניות השורה השניה והשלישית

אם נתבונן על ביצועי המדדים ב-5 השנים האחרונות, תתגלה לעינינו תמונה מעניינת. בזמן שמניות ת"א 25 הוסיפו לערכן כ-64%, מדד ת"א 75 הוסיף לערכו כ-14% בלבד. לעומתם, מדדי היתר, הנדל"ן והתל-טק מציגים תשואות שליליות משמעותיות למשקיעים שבחרו להשקיע בהם. יתכן ש-5 שנים הן פרק זמן שאיננו מספק לבחינה זו, אך ממצאים אלו סותרים את התפיסה הרווחת לפיה השווקים נמצאים ברמות שיא.

השקעה במניות בעלות נמוך או כאלו העוסקות בענפי הטכנולוגיה חושפת את המשקיע לסיכונים גבוהים יותר מאשר השקעה במניות ה"כבדות". יחד עם זאת, המשקיע מצפה לקבל פיצוי עבור הסיכון אשר לקח בדמות גבוהה יותר לאורך זמן. בפועל, פיצוי זה לא התקבל ומניות רבות עדיין נסחרות במחירים נמוכים משמעותית מרמות השיא.

אם נחזור לדיון על מדד המעו"ף ונבחן את רמתו במונחים ריאליים, הרי שגם הוא עצמו נסחר ברמה הנמוכה בכ-10% לעומת השיא של 2007. התמונה הזו נראית אף קיצונית יותר אם מתבוננים על התשואות הריאליות במדדים המובילים האחרים. למשל, מדד ת"א 75 המשקף את שווי החברות ה"חצי-כבדות", נמוך נומינאלית בכ-20% מהשיא של 2007, ובמונחים ריאליים המרחק מהשיא הוא למעלה מ-30%.

מקרה מבחן: גזית גלוב

מניית גזית גלוב נסחרת כיום בשער הנמוך רק ב-12% משער השיא אותו קבעה בדצמבר 2006. האם זה אומר כי היא כבר איננה אטרקטיבית להשקעה כיום? לא בהכרח. הנהלת החברה הוכיחה יכולות מדהימות בניצול המשבר הכלכלי לטובת החברה ובעלי מניותיה. החברה דאגה לגייס כספים מבעוד מועד ולנצל את המשבר לסדרת רכישות של נכסים ברחבי העולם, במחירי סוף העונה. גזית גלוב של היום היא חברה איתנה יותר, בעלת מספר נכסים מניבים גדול, אשר מפוזרים יותר מבחינה גיאוגרפית וסקטוריאלית.

פוטנציאל לעליה של מחירי הנכסים הקיימים שמחזיקה גזית גלוב ופיתוח של פרויקטים חדשים עשוי להציף ערך רב לבעלי מניותיה. ראיה לכך ניתן למצוא בגיוס ההון האחרון שביצעה גזית, בו זכתה החברה לביקושים גבוהים, שהובילו להכפלת היקף הגיוס ל-650 מיליון שקל.

מסקנות

חשוב שלא לקחת את מדד המעו"ף בתור מדד המייצג של כלל המניות הבורסה. התבוננות על מדדי מניות השורה השניה והשלישית מגלה כי מניות אלו עדיין רחוקות מאוד מרמות השיא. מלבד זאת, יש לשים לב כי בשנים האחרונות חברות רבות עברו תהליכי התייעלות, הרוויחו כסף וניצלו הזדמנויות ע"מ ליהנות מהמחזור הכלכלי החדש, כך שיש הצדקה לעליות במחירי המניות. עבור המשקיעים לטווח הארוך, נראה כי ההזדמנויות הגדולות יותר טמונות במניות השורה השניה והשלישית.

מאת: מורן נחשוני, מנהל השקעות ב"פרובידנס", חברה לניהול תיקי השקעות אישיים

תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    מאמר מצויין
    עמית ט 12/02/2011 18:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל המקטרגים: הכניסה והיציאה מהמדדים אין בה כדי לשנות את התמונה הגדולה והיא: יש הרבה מאוד מניות הנמצאות הרחק מרמת השיא שלהן - רובן ככולן מניות השורה השנייה והשלישית - אשר אינן נסחרות במעו" ף. מדוע המעו" ף בניגוד למדדים האחרים נמצא ברמות שיא ? שתי סיבות עיקריות: סחירות גבוהה והימצאות של משקיעים זרים.
    סגור
  • 16.
    מדד המעוף
    שים 12/02/2011 16:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ישראבלוף אם היו מנטרלים את העליות במניות הגז והנפט שעלו עשרות אחוזים.מנית פריגו הרי המעוף מתחת ל1200. מניית שופרסל יצאה וירדה פלאים מניית גיון ירדה עשרות אחוזים ועוד.מניות הגז לא הרויחו מספיק כדי להשאר במוף רק שווי שוק קובע???
    סגור
  • 15.
    התמוטטות המשטר במצרים תביא לנפילות במעוף
    גדי 12/02/2011 16:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואם תהיה אכזב בקשר לנפט בליויתן המעוף יסוג בשלב ראשון ל1000 נק' ...
    סגור
  • 14.
    ל-1
    הנביא 12/02/2011 14:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש הרבה דברים שהם " עבודה בעיניים" , חוץ מעדכון מדד. נכנסות למדד הרבה ממניות היתר, וצריך לשים לב - מי שנכנס למדד, בדר" כ עולה חזק מאוד. עוד " עבודה בעיניים" זה ארביטראז' . שינויים בדולר, ומניות ארביטראז' שנסחרות בנאסדאק ביומי ב-1000$ בלבד לא צריכים לשנות את הטון.
    סגור
  • 13.
    מה עם הפיאסקו של גזית בהשקעות כושלות באורמת ? (ל"ת)
    ארז 10/02/2011 15:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    אני כבר סופר רווחים
    הכלבים נובחים.... 10/02/2011 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל הפילוסופים רניתי גזית גלוב ואני מרוויח בשוק יורד מורן- ישר כוח רוצים מאמרים נוספים עם המלצות משובחות
    סגור
  • 11.
    הבהרה
    מורן נחשוני פרובידנס 10/02/2011 12:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למקרה שלא הייתי מובן לחלוטין - אני לא חושב שמדד המעו" ף יקר. יש בתוכו מניות יקרות וכאלו שלא יקרות. יש לבחון כל מקרה לגופו. אבל בכל מקרה אתם מפספסים את הנקודה - המטרה של המאמר היא לא לדון מבדד ספיציפי, אלא לצאת נגד ההנחה הרווחת שהשוק בכללותו יקר. הכסף כבר לא מונח על הרצפה כמו ב-2008, אבל עדיין לא חסרות הזדמנויות. שבת שלום
    סגור
  • 10.
    1 צודק לא ניתן להשוות מדד שכמעט כל המניות
    סוחר 10/02/2011 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התחלפו!
    סגור
  • 9.
    מורן - אתה מעיר את עיננו שוב... ישר כח! (ל"ת)
    ברוקר 10/02/2011 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    ראיה יחסית של המעוף
    אביקם 10/02/2011 09:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש כמו חלון ראווה מדד המעוף מראה את קומץ המניות הנבחרות של ישראל. לחלון הזה נשואות עיניהם הבוחנות של רוב גדול שנותן את משקלו ומשפיע עליו רק מעצם היותו " רוב גדול" . אני מסכים עם הטענה שהמעוף משתבח ומגמת השינוי בו היא ניכרת, יחד עם זאת אני נוטה לנטרל את השפעת שינוי זה היות והמציאות כופה עלינו שינויים בכל תחום וכל הזמן (מדדים אחרים,אסטרטגיה של חברה, מנהלים, טעמים ורצונות של לקוחות וכו' ) . מצאתי ערך רב בכתבה היות והיא מאירה את האפשרות הגלומה לתשואה עודפת במקום בו עדיין עיניהם הבוחנות של רבים עדיין לא נמצאת. בהחלט מצריך לימוד מעמיק יותר. כתבה מצויינת, ישר כח, אשמח לקרוא כתבת המשך...
    סגור
  • 7.
    יופי של כתבה
    אסף 10/02/2011 00:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום מורן, נהנתי מאוד ואף השכלתי רבות מהכתבה.. ישר כח
    סגור
  • 6.
    גזית גלוב כדוגמא
    ע 09/02/2011 23:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי דווקא גזית גלוב אינה דוגמא טובה, ראשית אם תבדוק את הרווחים שלה ב 3 שנים האחרונות (תפעוליים לא משערוך נכסים)- תראה קיפאון, שנית זו החברה הממונפת ביותר בישראל (מבחינת החוב סולו) כאשר רוב נכסיה הם ביורו ובדולר ורוב התחיבויותיה הן בש" ח צמוד מדד ושקלי לא צמוד - ניתן להסתכל על הפרשי התרגום בשביל להבין למה אני מתכוון, שלישית דמי הניהול של בעלי העניין בחברה גבוהים מדי, רביעית - החברה מתייחסת לדמי הניהול על הנכסים כאשר היא מעריכה את שוויין דבר המייצר הערכות שווי מוגזמות, בקיצור המניה בהחלט לא זולה (וזה בלשון המעטה)
    סגור
  • מגזית גלוב (ל"ת)
    עדיף גזית 11/02/2011 21:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    כולכם חכמים הא..
    כריש 09/02/2011 23:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שימו לב לכותרות בעיתונים ובאתרים. כל הזמן מדברים על זה שהבורסה בשיא והאגחים בשיא. בינתיים הבורסה ממשיכה לשבור שיאים וגם האגחים הקונצרים ממשיכים לעלות. אולי לכם הכרישים בשוק זה ברור, אני בטח של-95% מעמישראל זה לא ברור והם מפחדים להיכנס.
    סגור
  • 4.
    כתבה
    גיל 09/02/2011 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלעטועטוכן
    סגור
  • 3.
    גזית גלוב
    בוב הבנאי 09/02/2011 22:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משקיע בה כבר שנים - חברה מצויינת , עם ניהול מוצלח בראשות כצמן. ותשואות נאות למושקעים.
    סגור
  • 2.
    אני נורא מצטער
    משקיע 09/02/2011 20:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל לא אמרת שום דבר חדש.
    סגור
  • 1.
    מורן אתה בחור נחמד אבל אתה מפספס משהו חשוב
    מנהל 09/02/2011 19:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיבה היחידה שמדד המעוף בשיא ביחס לשאר המדדים היא כי כל חצי שנה המניות במדד מתחלפות כאשר המניות הטובות נכנסות והגרועות יוצאות וזה יוצר מצב שמדד המעוף משתבח עם הזמן.מלפי 5 שנים רק 10 מניות נשארו במדד והשאר התחלפו לכן ההשוואה שלך ממש לא במקום.שיהיה בהצלחה ומקווה למאמר מקצועי יותר בפעם הבאה
    סגור
  • עוד מעט גם רציו תיכנס למדד. (ל"ת)
    הנביא 10/02/2011 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא מדויקת הסתירה שלך
    22 10/02/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דבר ראשון 15 מניות חדשות במדד עדיין מדגם קטן מאוד " להשתבחות" המדד בו תשווה עם שאר המדדים בעולם שבשונה לו מדד זה מוטה ע" י סיפיקולנטים מעצם היותו מדד קטן עם מחזור מיסר קטן מאוד יחסית , דבר שני הרבה מניות גז נכנסו למדד שמעוותות את המדגם .
    סגור
  • לא מסכים
    מורן נחשוני פרובידנס 09/02/2011 22:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום רב, לפי מה שאתה אומר, אין סיבה להשקיע במדד אחר שאיננו מדד המעו" ף. זו מסקנה שהיא לדעתי שגויה, ומלבד זאת, בחינה היסטורית של תשואות לאורך שנים מראה כי דווקא המניות הקטנות הן שמניבות את התשואות הגבוהות ביותר למשקיעים. חלק גדול מהעליה במדד המעוף ניתן לייחס דווקא למניות חיפושי הגז שהוזכרו במאמר.
    סגור
  • אתה טועה ומטעה
    למורן 10/02/2011 11:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נאמר לא להשקיע המדד אחר ולא יודע איך אתה מסיק מסכנה זו!כל מה שנאמר שאתה לא יכול להגיד ממד המעוף בשיא אם יותר מ50% מהרכב המדד השתנה! ומן הסתם מניה שנכנסת למעוף כמובן בגלל שווי שוק כמו הגז עלו ונכנסו למעוףעל חשבון מניות שירדו אז ברור שמדד המעוף משתבח.ולא יכול להיות שהמדדים הקטנים נתנו תשואה עודפת אם מדד המעוף בשיא והם לא!בקיצור בעיני כתבה חובבנית
    סגור
  • מסכים עם 1
    שועלי 09/02/2011 21:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המניות באמת מתחלפות ולמעוף נכנסות רק הכי הכי טובות. לכן הוא משתבח. באופן זה מדד המעוף רחוק בהרבה מהשיא שהיה.
    סגור
  • גם כן לא מסכים
    מורן נחשוני פרובידנס 09/02/2011 22:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למדד נכנסות החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר. אין זה אומר כי הן ה" משובחות ביותר" . לרוב השקעה בחברות גדולות לא משתלמת יותר מאשר בחברות קטנות, אפילו להפך. באשר לרמת ה" משובחות" , יש שיטענו כי מדדי דיבידנד דווקא מייצגים יותר טוב חברות " משובחות" .
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות