למה לפזול הצידה אם אפשר להסתכל קדימה?
זה קורה בכול תחום, בתחום מוצרי הצריכה, בעולם הטכנולוגי, בעולם השירותים ואפילו בעולם שלנו, עולם הפרסום. זה מתחיל כאשר אנחנו עושים 'מחקר שוק' ולומדים את המתחרים. אנחנו מציצים לראות איזו פרסומת הם יצרו עבור המותג המתחרה, אחר כך בודקים את האתר של החברה המתחרה, שלטי חוצות, קמפיינים והופ, מבלי ששמנו לב, אנחנו מוצאים את עצמנו מנסים להשתוות להם.
הדוגמה הכי טובה לכך היא גוגל. גוגל שלטה בשוק עד לא מזמן והייתה לה שליטה בלתי מעורערת על תחום האינטרנט כולו. המצב הגיע לכך שבמקום להגיד את המילה 'אינטרנט' או 'רשת' היינו אומרים 'גוגל' - כי זה היה שם נרדף ממש.
אבל מה לעשות כיום אנחנו חיים בעולם שבו אימפריות קמות ונופלות במהירות, שלא כמו בעבר: את האימפריה הרומית לקח 576 שנים להפיל. והיום? היום בעידן הטכנולוגי דברים נראים לגמרי אחרת.
בימים אלו גוגל חוגגת 12 שנים. ובעידן שלנו, זה משול ל'רגל בקבר'. השאלה היא האם זה הכרחי? האם האימפריה הגוגלינאית חייבת לקרוס או שיש לה תקווה?
אני סבורה כי גוגל עשתה טעות גדולה, אותה טעות שמאיימת על כולנו, אנחנו לומדים את האויב ומנסים להשתוות לו במקום להתעלות מעליו.
והאויבים של גוגל הם כל צל של ספק חברות 'אפל' וכמובן 'פייסבוק'. בשנים האחרונות עמלה גוגל על השתוות לחברות אלו. היא מנסה ללא הצלחה לסחוף אותנו למעין רשת חברתית ונכשלת פעם אחר פעם. היא ניסתה לייצר מתחרה לאייפון של 'אפל' עם הגוגלפון וגם צעד זה לא זיכה אותה ביותר מדי חסידים.
ככה לא מנצחים במערכה. במקום להסתכן, להביא אל הצרכן דבר מה חדש ולייצר יתרון גוגל משקיעה את רוב זמנה בפיתוח מוצרים מתחרים והיא עושה כן ללא הצלחה מרובה.
מוטב שגוגל תיזכר איך הכול התחיל... במקום לחשוש מאיך זה יגמר.
איילת פלינק היא בעלת חברת MPRESS פתרונות תוכן לאינטרנט