דירה להשקעה או תיק אג"ח? הנה החישוב שמספק תשובה
בשבועות ובחודשים האחרונים במרבית השיחות שאני עורך עם משקיעים עולות שאלות המיליון דולר - האם לא עדיפה דירה להשקעה על תיק ? מה דעתי על נדל"ן בישראל? האם קיימת בועה במחירי הדירות בישראל?
על אף שאכן השאלה סבוכה ומעלה תשובות ברבדים שונים כגון מחסור בקרקעות המיועדות למגורים וביקוש ליחידות דיור שגדולות מהיחידות שנבנות, כניסת תושבים זרים לישראל, הצמיחה בכלכלה המקומית וכו'. אני בוחר לראות את הדברים ולנתח אותם בצורה די פשוטה.
להשקפתי כסף בסופו של דבר הוא "חכם", למעט פרקי זמן קצרים שבהם הוא מתנהג "בטיפשות". כלומר כסף בסופו של דבר יבחר לזרום להיכן שמחירו ביחס לסיכון יהיה גבוה יותר או במילים אחרות התשואה שתתקבל ברמת סיכון דומה תהיה גבוהה יותר.
חשוב לומר שאם מדובר בקניית דירת מגורים שמיועדת למגורים ולא להשקעה אז ניתוחי כאלה ואחרים מתחלפים בשיקולי קרבה למקום העבודה, חינוך לילדים וכו' וכמובן שלא ניתן לכמת את אלו לכדי תשואה מספרית.
חישוב תשואה מתבצע בצורה פשוטה מאוד: מה אני מקבל ברמה שנתית, מחולק לסכום ההשקעה.
בדירת מגורים להשקעה חישוב התשואה השנתית יתבצע בחלוקה של שכ"ד השנתי חלקי מחיר הדירה. נהוג לחשב את התשואה לפי 10 חודשי שכירות ולא 12 זאת משום שלוקחים בחשבון תיקונים כאלה ואחרים בדירה, עלויות נוספות וחודשי מעבר בין שוכרים שבהם הדירה אינה מושכרת כלל וכו'.
תשואה = שכ"ד החודשי כפול 10 לחלק למחיר הדירה.
אם נניח מחירים ממוצעים בערים הסובבות את ת"א (רעננה, הרצליה, רמת השרון, ראשון לציון וכו'), ואני מדגיש שאם מישהו רואה מחירים אחרים לנגד עיניו הוא יכול ליישם את החישוב הפשוט לעסקה הספציפית ולחשב כדאיות במונחי תשואה. אז כך: מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת עולה 2.2 מיליון שקלים, שכ"ד החודשי בממוצע עומד על 5,500 שקלים, עפ"י החישוב התשואה השנתית שמתקבלת היא: 66,0001,800,000=3%.
גם אם ניקח דירות 3 ו-5 חדרים או עסקה קצת יותר טובה סביר להניח שהתשואה השנתית לא תעבור את רף 3.5% תשואה נמוכה מאוד לכל הדעות וגם בריבית הנוכחית קרובה מאוד לפיקדון הבנקאי שנחשב כחסר סיכון לחלוטין.
בשלב זה בשיחה עולות אמירות ונשמעות אמיתות, החלטתי לשתף אתכם בשלוש הבולטות:
1."התשואה השנתית בכלל לא מעניינת אותי, אני אמכור את הדירה בעוד שנה ב-2,500,000 שקלים וארוויח 300 אלף שקלים".- כלומר בהנחה ששכ"ד לא יעלה בהתאם הקונה המיוחל יראה מול עיניו תשואה שנתית של: 66,0002,500,000=2.65% בלבד. סביר להניח שזהו תהיה בעוד שנה תשואה נמוכה יותר מהפיקדון הבנקאי ללא סיכון, ללא שוכרים תיקונים עורכי דין וכו'.
2. "אני לא באמת משקיע 2,200,000, אני משקיע רק 1,200,000 אלף והשאר במימון של משכנתא" לפעולה זו קוראים בפשטות מינוף, אכן כשמחיר הנכס עולה מעל עלויות המימון הרווח גדול יותר אך גם שהנכס יורד ההפסד גדל בשיעור המינוף, כך למשל אם המשכנתא נלקחה ל20 שנה, אחרי שנה כמעט ולא שולם מרכיב קרן אם בכלל ומחירה של הדירה יורד ב-200 אלף שקלים המהווים קצת יותר מ-9% ממחיר הדירה, הרוכש יפסיד על ההון העצמי המושקע 200 אלף שקלים מתוך 1,200,000 אלף שקלים, ובמונחי אחוזים יותר מ-16%. לסיכום שאלת המינוף אינה רלוונטית לשיקול ההשקעה שכן היא אכן מגדילה את הרווח בעסקה מוצלחת אל גם מגדילה את ההפסד כאשר העסקה אינה מוצלחת, ואין לה שום השפעה על כדאיות העסקה.
3."אשלם את המשכנתא עם כספי השוכרים ובעוד 20 שנה תהיה לי דירה"- גם אמירה זו בינה ובין כדאיות של עסקאות ואלטרנטיבות השקעה אין שום קשר שכן באם הכסף יושקע באלטרנטיבת תשואה טובה יותר עם מינוף או בלי, בעוד 20 שנה היתרה בידי המשקיע תהיה גדולה יותר.
לסיכום אם שואלים אותי האם קיימת בועת נדל"ן אני עונה שלדעתי בוודאי שכן!! ועל אף התנאים הבסיסיים של מחסור בקרקעות וכו', שכן כל בועה באשר היא מתבססת על הגיון כלכלי בסיסי מוצדק. לא יתכן מצב שבו דירות להשקעה יניבו תשואה שנתית שקרובה ולפעמים אפילו פחותה מהפיקדון הבנקאי ללא הסיכון.
בהשוואה לאלטרנטיבה בשוק ההון, ניתן לבנות תיק אג"ח המורכב מאג"ח של חברות בעלות פרופיל סיכון נמוך הן ברמת איכות הלווה והן ברמת הזמן הממוצע לפדיון, בוודאי בהשוואה לדירת מגורים יחידה, ולקבל תשואה שנתית שגבוהה יותר ב-30, 40 ו-50 אחוזים מאשר התשואה השנתית בדירת המגורים, וזאת גם אם לוקחים בחשבון את העמלות והמס שיש בקניית אג"ח. בנוסף פיזור הסדרות בתיק אג"ח מפחית את הסיכון בצורה משמעותית.
ניתן כמובן לעלות בדרגת הסיכון הן הלווה והן הזמן הממוצע לפדיון ולהגיע לתשואות שנתיות לפדיון גבוהות יותר משמעותית ולדעתי עדיין לא להשתוות לסיכון בקניית דירה יחידה להשקעה.
מאת: גיא שקד, מנהל השקעות בחברת "פרובידנס" לניהול תיקי השקעות:
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
37.מגוכח לקרוא את זה היום, איזה המלצות גרועותנדלניסט 20/08/2013 18:40הגב לתגובה זו0 0שופרסל?סלקום? איפה נוחי היום.. החברה לישראל? שרפו מיליארדים על בטר פלייס.. תעשו לעצמכם טובה, תפסיקו להקשיב לכל ה'כתבים' הכלכליים, רוצו לקנות דירות, לפני שנגמר. עם ריבית מצחיקה שלא הולכת לעלות, תשואה של 3.5-4 אחוז היא סבירה, למי שלא רוצה תספורת.סגור
-
36.מה עם השקעה בקרקעות?רובי 01/07/2013 19:47הגב לתגובה זו0 0השקעות בנדל"ן ובקרקעות בפרט זו השקעה לטווח ארוך שמניבה ערך כספי רב, הרבה יותר מהשקעה במניות. לרוב אנשים מפחדים לבצע השקעה בקרקע (אני לא מבין למה) אבל אני אישית ממליץ על זה (לחזקי האופי). יש המון חברות שמספקות מידע מקיף על קרקעות בניהם חברות כמו טריגו נדלן או קפיטל.סגור
-
35.קניתי אגח שהיה סיכון מינימלי והפסדתי חצי . תשובה לקח הכ (ל"ת)אגח 23/07/2012 00:50הגב לתגובה זו0 1סגור
-
34.הכתבה של גיא שקד בענין כדאיות דירה להשקעהיעקב 08/03/2011 16:40הגב לתגובה זו3 21. חל שיבוש קל בחישוב האריתמטי,אולם תיקונו אף יקטין את התשואה. 2. יש לקחת בחשבון שאורך חיי הדירה לצרכי חישוב פחת הוא כ- 50 שנה [וגם אם היה לדירה בחלוף " תקופת חייה" ערך שרידי, הרי שהוא משתווה בערך לעלות השיפוצים שהושקעה בתקופה זו. מכאן שמחישוב התשואה המתקבל יש לנכות פחת שנתי בשיעור 2%, כך שמתקבלת תשואה נטו קרובה לאפס.סגור
-
33.אין מס שוטף על השכרת דירה וזה היתרון העיקריאבי 5 06/03/2011 10:38הגב לתגובה זו1 0של השקעה בנדל" ןסגור
- טען עוד
-
32.יופי של מענה לשאלותנועם 04/03/2011 22:44הגב לתגובה זו0 0ברור מעניין מתומצת ולעניין. כל הכבוד!סגור
-
המדינה נתנה " עידוד" לאזרחים להשקיע הנפט....אז (ל"ת)עייר 05/03/2011 07:19הגב לתגובה זו2 0סגור
-
דירה או ני" עהמשקיע 05/03/2011 09:35הגב לתגובה זו0 0לדעתי חייבים לקחת בחשבון גם את המרכיב הרגשי, דירה מכריחה לחסוך. לגבי ני" ע כדי לפזר סיכון ממליץ להשקיע בקרנות נאמנות, מהשקל הראשון ביותר ממאה מי" ע.סגור
-
כנסו !! ברור שזה מה שהוא יגיד הוא אינטרסנטאלון 05/03/2011 22:51הגב לתגובה זו1 1מרוויח משוק ההון. מה אם מיסוי רוויחי הון שאין בנדל" ן? מה אם מיסוי ריבית שאין בנדל" ן? מה אם השבחת נכסים שאין באג" ח, לדוגמא: תמ" א 38, פינוי בינוי....סגור
-
31.ועוד דברמתעניינת 04/03/2011 08:27הגב לתגובה זו0 1למה אתה יוצא מתוך הנחה שצריך לקחת משכנתא? אם יש לי סכום לקנות דירה בלי משכנתא אז יש לי תשואה נקייה מחובות. שאלה בכלל אם כדאי לקנות עם משכנתא. בלונדון יש אישה שיש לה 600 דירות והיא היתחילה מדירה אחת להשקעה.סגור
-
גם כלב עם אלף קרציות התחיל מקרציה אחת (ל"ת)ופרעוש 20/03/2016 13:10הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הכל עניין של טיימינג גם בנדלן וגם באג" חהמבין באמת 04/03/2011 20:42הגב לתגובה זו1 0להתקרב לנדלן כרגע זו טעות ואין צורך לחזור על הסיבות, מי שקנה כשהמחירים ירדו נגיד ב2002 בגלל המצב הבטחוני או נגד בחיפה ב2006 אחרי מלחמת לבון בהחלט יכול להיות מבסוט עכשיו. אבל מה שכולם שכחו להגיד שגם האג" חים כרגע בבועה קשה, האגחים שכאן מלבד זה שלא צמודים למדד נמצאים הרבה מעל הפארי שלהם. ההזדמנות שם היתה כמובן אחרי המשבר או אפילו בתחילת שנת 2010, כרגע באגחים הבטוחים עם המחמ הקצר כמו שהכותב נתן בהחלט אין שום הזדמנות. אבל בראיה לעתיד וזה מה שהכי חשוב אנחנו בסקייל של העלאות ריבית אגרסיביות. מה שאומר שבעוד שנתיים כשהריבית פה כנראה תהיה מעל 4 אחוז מחירי הדירות אם לא ירדו בוודאות כבר לא יעלו ולעומת זאת אפשר יהיה לקבל אג" חים קונצרניים בטוחים יחסית בתשואות של 7-8 אחוז ואז בכלל אין ספק שאגחים יהיו אפיק ההשפעה המועדף.סגור
-
30.תמיד אומרים לא לשים בסל אחדמתעניינת 04/03/2011 08:23הגב לתגובה זו1 0למה שלא נחלק את ההשקעה? אם יש לך 1.8 מיליון קנה דירה בנניח 1.3 מיליון ואת השאר תשים בבורסה.סגור
-
29.גיא יקירי - אתה באמת לא מביןעמית 04/03/2011 06:01הגב לתגובה זו1 0מה חשוב למשקיעים בדירות. אני פנסיונר ויש לי כל מה שאני צריך עד סוף ימי אבל לילדים שלי אין דירה. אם אתן להם את הכסף היום הם יבזבזו אותו ולא יחשבו רחוק מידי. אני יותר חכם מהילדים שלי לכן כאשר אעבור לעולם הבא יהיו להם דירות והם יקימו משפחות. מה יצא לי עם הוני הכספי יגדל אם אין לי כוונה לבזבז אותו על עצמי? אני מועיד אותו לילדי וכמובן שאני לא רוצה שהם יבזבזו אותו. עושה שכל?סגור
-
עמית אתה צודק אבל לתשומת ליבךעמיתה 04/03/2011 09:05הגב לתגובה זו0 1כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה במיסוי מקרקעין. על מנת שהילדים לא ישלמו מס מיותר על הירושה של הדירות, עם יש לך יותר מדירה אחת רצוי לכתוב צוואה ולתת דירה שלמה לילד אחד ולא שיצטרכו להחלק בה כמה ילדים. כי אז כל אחד שכאילו קונה את חלקו מילד שני משלם מס רכישה. ואם הם מוכרים יותר מדירה אחת והיו לך 2 דירות יש גם מס שבח. חשוב לעשות צוואה טובה ולשאול עו" ד מומחה.סגור
-
28.אין כמו נדל" ן ולא יהיה למי שמבין (ל"ת)זיו מ 04/03/2011 02:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
27.עוד לא התלחנו לדבר על ריבית שצריכה לעלותעידו 03/03/2011 23:02הגב לתגובה זו0 1הריבית שצריכה לעלות תוריד את ההשקעה באג" ח למינוס ברמה ההוניתסגור
-
ריביתואללה 04/03/2011 01:04הגב לתגובה זו0 0ואתה אומר שריבית זה דבר שלא משפיע על מי שקונה דירה ועוד עם משכנתאסגור
-
26.אני לא מבין את החישובים שלךעידו 03/03/2011 22:57הגב לתגובה זו1 0300/2200=13.63% תשואה ולא 2.65%סגור
-
25.מסקנה ממשקיע בנדל" ן ובשוק ההוןמישו 03/03/2011 22:48הגב לתגובה זו0 1לאורך שנים, ההשקעה בשוק ההון יותר משתלמת.כמובן שיש להשוות מינופים: קניית דירה להשקעה במינוף 1:3 (די מקובל) שקולה לקנייה ממונפת של מניות באותו יחס (ע" י תעודות סל ממונפות או אופציות או הלוואה מהבנק). נכון שבשנים האחרונות ההשקעה בנדל" ן השתלמה, אך ברוב השנים אין זה כך.סגור
-
24.רואים שאתה מבין רק בשוק ההוןנדלניסט 03/03/2011 21:32הגב לתגובה זו0 0קח דירה בחיפה שעולה 400k שכירות 2000 שח הון עצמי 100k הלוואה בגרייס ל10 שנים - משלם רק ריבית תשלום חודשי בסביבות 500 שח ויש לך 1500 בחודש נקי ממס אם יש חשש לירידת ערך אתה מוכר בלי דמי היוון בינתיים נהנה מתזרים מזומנים חיובי ועוד לא דיברתי על עליית ערך בקיצור נדלן להשקעה זה ממש לא מה שאתה חושבסגור
-
23.כתבה מעניינת מאודאני 03/03/2011 16:33הגב לתגובה זו0 0איזו כתבה מעולה!!!כותב מבריק וחכם....כל הכבוד!!!מאז הכתבה חושבת..סגור
-
22.יש רק בעיה אחת בחישוב הזה...משה 03/03/2011 16:23הגב לתגובה זו0 0צריך לזכור שבדירה צמודה למחירי הדיור (דומה למדד) ושהאג" ח שהוא לקח לא צמודות למדד... בניכוי אינפלציה של כשלושה אחוז לשנה, ומיסים - לא נותר הרבה... לדוגמא - האג" ח של סלקום נותנת אכן 5% ברוטו. אבל בנטו אחרי מיסים זה יוצא 4%. תוריד מזה אינפלציה של 3% שנה (דירה צמודה למחירי הדיור - כמו מדד) ונשארת עם רווח של כאחוז בודד.סגור
-
מסכים איתך. אני בכלל בעד מניות. (ל"ת)משקיענוב 04/03/2011 13:46הגב לתגובה זו0 0סגור
-
21.שכ" ד פטור ממס ריבית אגח חייבתישקו 03/03/2011 12:27הגב לתגובה זו0 0אם תוריד 20% מס ועמלות מתשואות האגח אז התמונה משתנהסגור
-
20.מאמר טוב, אך חייב מספר תיקוניםמיקי, תל אביב 03/03/2011 12:04הגב לתגובה זו2 0גיא שלום, בלי להיגרר להתלהמויות של חלק מן המגיבים (אגב, מה יוצא מזה??), להלן מספר הערות, חלקן מנסיוני בהחזקת דירה להשכרה בבת-ים (שהיתה עיסקה מצוינת): 1. הצגת חודשיים ללא שכירות - הגיוני, גם אני חישבתי תשואה לפי 10 חודשי שכירות. לפיכך, יש להציג גם את עלויות ההשקעה באג" ח - עמלות ומיסוי בעת מכירה או קבלת הקופון. 2. חישוב הרווח והתשואה הנגזרים בעת מכירת הדירה שבדוגמא ב-2,500,000 ש" ח אינו נכון. 3. ראוי היה להתייחס למספר אופציות. ההשקעה בת" א וסביבותיה נחשבת כבר שנתיים השקעה גרועה. יש אופציות מעניינות במקומות אחרים (אשדוד, אשקלון, חיפה ועוד) שראוי להתייחס אליהן. 4. אג" ח קונצרניות הינן בעלות סיכון יחסית גבוה. ראינו מספר קריסות בשנתיים האחרונות. ראוי לציין גם את זה. יום טוב ! מיקיסגור
-
19.השקעה בדירה בישראל היא מביו ההשקעות הגרועותעדיף אג" ח 03/03/2011 11:47הגב לתגובה זו0 0המחירים כבר עברו את הגבול ההגיוני והצפי הוא לירידות חדות במחירי הדירות.סגור
-
18.רק שהתשואה בדיור היא ריאלית ובאגח נומינלית... (ל"ת)קלקלן 03/03/2011 11:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
17.מס על אג" חדרור 03/03/2011 10:44הגב לתגובה זו0 0על אג" ח משלמים 20% מס. . עד 4000 ש" ח אין מס על השכרת דירה. כלומר צריך להרויח לפחות 5000 ש" ח בא" ח כדי להשתוות לשכר הדירה.סגור
-
16.הרי התשובה ברורה זה כמו שקוסם יגד שזה קסם ולאטריק בחצי שקל 03/03/2011 10:39הגב לתגובה זו0 0חחחסגור
-
15.ועוד לא הזכרת את הנזילות של אג" ח לעומת דירה (ל"ת)אסף 03/03/2011 10:37הגב לתגובה זו0 2סגור
-
14.הכותב צודק!דן 03/03/2011 10:22הגב לתגובה זו1 0לא קונים דירה כשיש בועה. המחירים ילכו וירדו. העלאות ריבית נוספות וכל הדירות שנקנו ע" י משקיעים יוצעו למכירה.סגור
-
13.שכח לציין את עליית ערך הדירותחיגז 03/03/2011 10:01הגב לתגובה זו0 0לגיא- 1. אתה לא אוביקטיבי מדבר מהפוזיציה. 2. עובדה מי שהשקיע בנדלן הרויח יות כסף מאשר בשוק ההון שכחת את משבר 2008 שההאגחים היגעו לתשואה של 30-40 אחוז כתוצאה מהפחד. 3ץ מי שקונה דירה למגורים לא צריך לעבור דירה כל שנה --ולא להתנהג כנווד.סגור
-
צודק אבלמשה אלכסנדרוני 03/03/2011 10:23הגב לתגובה זו1 0כל מה שאמרת זה אחורה. נכון שהרווחת בנדלן ב-3 שנים האחרונות, אף אחד לא אומר שתרוויח באותו קצב או תרוויח בכלל בשנים הבאות. שוק האגח תיקן את עצמו מהר מאוד, ואני בטוח שאם תבדוק שקניה של אגח קונצרני בתקופה המשבר הניבה לך תשואה הרבה יותר גבוהה מכל דירהסגור
-
אם תסתכל 10 שנים אחורה תראה שאין רווחי הון (ל"ת)גידעון 04/03/2011 19:04הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.כתבה מצויינת ועניינית (ל"ת)רן 03/03/2011 09:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.נקודה למחשבהלגיא 03/03/2011 08:17הגב לתגובה זו1 0גיא היקר יופי של כתבה שתתן לאנשים נקודה למחשבה ,גם אם יש שטוענים כי החישוב לא מדוייק עצם הדיון שמתעורר כבר שווה את העבודה ,אם תופעת העדר של " כולם קונים דירה " רק כי אמרו להם שזה הדבר הכי טוב לעשות עם כסף תאט מעט אולי הביקושים המטורפים יירדו. ועוד הערה קטנה ,אכן,רוב האנשים רוכשים בעזרת מינוף לא מבוטל ,התייחסת להשפעה על הרווח /הפסד מבחינת המינוף עצמו אך יש לזכור כי עלות הריבית של המשכנתא (בחישוב שנתי לא חודשי) מורידה מהתשואה ברוטו אחוזים נאים בוודאי כעת שאנו נמצאים בסביבת ריבית עולה לסיכומו של דבר חזק ואמץ!!סגור
-
10.הבחור טועה ומטעהירון 03/03/2011 01:28הגב לתגובה זו0 0300 אלף רווח על השקעה של 2.2 מיליון זו תשואה של 13.5% מצטרף ל 3 , מה זה פרובידנס - סוג של ריקוד ?סגור
-
תקרא שובzik 04/03/2011 13:50הגב לתגובה זו1 0הוא מתכוון למי שיקנה ממנו את הדירה ב-2.5 M- הוא יראה תשואה של 2.65%, ולכן סביר להניח שלא ישים סכום כזה.סגור
-
9.מסכים - דירה להשקעה שונה ממגוריםגדעון 03/03/2011 01:21הגב לתגובה זו0 0הכותב טוען מה שאני וחברים שלי כבר עושים מזמן. מכרנו את הדירות להשקעה וקנינו אגחים מחמ קצר תשואה סביב 5. סיכון בהחלט סביר. הכסף נזיל ברוב המקרים תוך יום פקודת מכירה אחת והכסף בחשבון. אין חששות, ביטוחים, שוכרים או עורכי דין. עמלה עשירית אחוז על קניה או מכירה. מה עוד יש להוסיף? מי שיש לו בסביבות עשרה מיל' שח זה סביר להחזיק 2-3 דירות להשכרה. אבל מי שמחזיק דירה אחת וזה כל הנכסים המניבים שיש לו (הכוונה שאין לו מניות ואגחים) עושה טעות חמורה. אגח מחוייב במחיר פדיון ידוע מראש ותשואה ידועה מראש, לדירה יש תשואה נמוכה מאוד ומחיר פדיון לא ידוע....... אין ספק שמי שקונה כדי לגור זה סיפור אחר. מבחינת התאמה של הדירה לצרכים אישיים, השקעה בשיפוץ וחפצי מותרות. עיצוב מטבח ושירותים קאסטום מייד וכו' . ברור שאין אפשרות כזאת בנכס שכור...סגור
-
לגבי אגרות חוב- יש 2 בעיות שצריך לקחת בחשבון:יאיר 03/03/2011 10:01הגב לתגובה זו0 0א. דמי המשמרת של הבנק, לוקחים סכום שהוא זניח לעומת רווחים (או הפסדים) של מניות ואופציות, אבל משמעותי מאוד כשמדובר על תשואה סולידית של אג" ח. חשוב לקחת את זה בחשבון, ומי שיש לו סכומים משמעותיים בבנק יש לו יכולת מיקוח, וכדאי לנסות להשתמש בה. ב. זה לא נכון שבאגרות חוב אין כאבי ראש. בהחלט יש, קורה שחברה לא מצליחה לעמוד בתשלומי האג" ח שלה ועושה תספורת רצינית על חשבון האנשים שחסכו בה. לכן, חשוב לקחת את הסיכון בחשבון, ואם בכל זאת משקיעים באג" ח לחלק בין כמה חברות ולא כל הביצים בסל אחד. אני לא מנסה לומר שאג" ח רעות והשקעה בדיור טובה וזהו, אבל חשוב לא ליצור אוטופיה מוגזמת בכיוון האג" חי.סגור
-
אל תסחור דרך הבנק ולא תשלם דמי משמורתעלי 05/03/2011 09:45הגב לתגובה זו0 0פתח חשבון אצל ברוקר נורמלי ותשלם רק עמלות קניה/מכירה (0.1-0.12 אחוז).סגור
-
8.דירה זו השקעה מחורבנתמשקיע לטווח ארוך 02/03/2011 23:52הגב לתגובה זו1 0אין פיזור סיכון, אין נזילות, יש עלויות ניהול משמעותיות, ובסופו של דבר זה הימור מסוכן. אפילו את דירת המגורים שלי לא בטוח שהייתי קונה אם ההורים של אשתי לא היו קונים לי אותה. ומי שמדבר על תשואות לדירה - במניות יש תשואות מצויינות על פני זמן, ואפילו בטווח קצר (רק על נטו עשיתי 250%).סגור
-
תן טיפים (ל"ת)מסתכן 04/03/2011 08:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.שטויות!! התיקונים לא שווים חודשיים והדירה לאנשארת ריקה כלל...!! 02/03/2011 23:41הגב לתגובה זו0 0הכותב הוא מגמתי וניתן לראות זאת על פי עיסוקו... חוץ מזה יש דירות שמניבות גם 6% ואפילו יותר ומה גם שכאשר הצפי הוא למחירי דירות עולים או לכל הפחות עומדים - המינוף הוא אכן פונקציה חשובה שלא קיימת באג" ח...סגור
-
6.תמכרו !@!!!יש בועה @!!! 02/03/2011 23:24הגב לתגובה זו0 0חארות !!!סגור
-
5.כל העשירים מלאים מלאים בדירות יא קשקשן (ל"ת)הפוזיציה מדברת 02/03/2011 22:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.מבסוט ממךאפרסק 02/03/2011 21:50הגב לתגובה זו0 0רק חבל שכ" כ הרבה אנשים לא מבינים את זה!!!!סגור
-
3.מי זה פרובידנס?משקיע פרטי 02/03/2011 19:43הגב לתגובה זו0 1איך זה שאף פעם לא שמעתי עליהם וכל שבוע הם מפציצים מאמרים בביזפורטל?סגור
-
תגובה למשקיע הפרטיאני 03/03/2011 16:34הגב לתגובה זו0 0אחד מבתי ההשקעות המוצלחיםסגור
-
אחד מבתי ההשקעות אם לא ה... (ל"ת)אני 04/03/2011 10:59הגב לתגובה זו0 0סגור
-
דירה להשקעהרוצה להבין 02/03/2011 21:38הגב לתגובה זו0 0מדוע הכותב מציין את חוסר הכדאיות ברכישת דירה אחת בלבד להשקעה? האם יותר מדירה אחת להשקעה משנה את התמונה?סגור
-
מופיעים פה הרבהבמעקב 02/03/2011 21:24הגב לתגובה זו0 0עושה רושם שאנשי החברה כותבים הרבה פה בביז. האמת חייב לפרגן, נראה שהם כותבים דברי טעםסגור
-
חברת ניהול השקעותאבי אלבז 03/03/2011 10:26הגב לתגובה זו0 0חיפשתי בגוגל ומצאתי לא מעט חומר. נראה שמדובר באנשים מיושבים ועם לא מעט ניסיוןץסגור
-
2.צודק 100%רק השוק 02/03/2011 19:31הגב לתגובה זו1 0בתור אחד שיש לו ניסיון עבר בהשקעה בנדלן, ושעבר בשנתיים האחרונות לבורסה, אין לי ספק שהבחור צודק. הנורה האדומה כבר דולקת וכדאי שכולם פה יפנימו את זה - הריבית כבר התחילה לעלות והיא תמשיך לעלות יותר מהר ממה שחושבים. מי שחשב שהוא לוקח משכנתא זולה ומשכיר דירה ועוד מקבל הפרש פשוט יאכל חץץ... חכו חכו. בינתיים אני משקיע בכיל, קרדן, לאומי, מזור ועוד... בואו נדבר עוד שנתיים ונשווהסגור
-
אין שחור ולבן בהשקעות. אפשר לחלק את הביציםציקו 04/03/2011 13:48הגב לתגובה זו0 0חלק בנדלן וחלק בשוק ההון.סגור
-
ריבית עולה תפגע גם בביצועי המניותa 03/03/2011 15:46הגב לתגובה זו1 0(לתשומת ליבך)סגור
-
1.תראו מי הממליץ...שי 02/03/2011 19:06הגב לתגובה זו0 1אתם נותנים למנהל תיקי השקעות לבחון כדאיות השקעה בתיק השקעות (המוצר שממנו הוא מתפרנס) מול מוצר תחליפי. נו, מה חשבתם שתהיה ההמלצה??? עכשיו בואו ניקח מנהל חברה קבלנית לבצע את אותה ההשוואה - הוא מן הסתם לא ישמיט את ערך עליית הנדל" ן, ייקח יותר מ-10 חודשי שכ" ד לאורך הזמן ויבחן חלופה פחות רוויה מאשר דירה במרכז (משהו יותר פריפריאלי) ויגיע למסקנה ההפוכה לגמרי. מה שהכותב עוד לא סיפר למשל שבז" ן אג" ח ג' לכאורה עם תשואה מעולה - זו תעודה לא צמודה למדד ושיש עליה 15% מס. בהנחה שהאינפלציה השנתית תהיה 3% ישארו לכם פחות משני אחוז תשואה לפני המס. תשואה משכירות לא ממוסה (בינתיים...). אז... שלא יעבדו עליכם.סגור
-
כל הכבוד על הסיקור,סוף סוף משהו מדבר נכון אניהמרגיש 30/03/2011 14:16הגב לתגובה זו1 0ממש לא מבין את אילו שעושים את הטעות הזו,זה היה נכון לפני גל העליות האסטרונומי שהיה בשנתיים האחרונות ,אבל כרגע זו ממש טפשות. אני עם 2.2 מיליון ש" ח לא עובד בכלל ובטח לא קונה דירה להשקעה. כאלו שקונים דירה ב 2.2 מיליון חושבים שבעוד שנה תהיה שווה 3 מיליון ממש חולמים. מאז שהממשלה נכנסה לתמונה רןאים עצירה במחיר הדירות ואפקט הירידה יבוא בעוד 8-10 חודשים זה תמיד ככה בנדל" ן.סגור
-
אז אתה קבלן?לא קבלן 02/03/2011 19:22הגב לתגובה זו1 0כי מהצד השני, אני מכיר לא מעט אנשים שנתקעו בלי שוכרים כמה חודשים טובים, היו צריכים להחליף את הדוד או לפתוח סתימות, כשרצו לממש את הדירה לא הצליחו לקבל את הסכום המופקע שביקשו, וגם אחרי זה היו צריכים להפריש מעשר לעורכי דין, מתווכם ושאר מרעין בישין.סגור
-
אני לא קבלן...שי 02/03/2011 20:37הגב לתגובה זו0 0אפילו לא בתחום... מהנדס בהיי טק. אני פשוט רציתי להעיר את צומת לב הקוראים למגמתיות שבכתבה ולתת קצת קונטרה לצד שני. אני בהחלט הייתי עושה הפוך אם המגמתיות הייתה דווקא לתחום הנדל" ן. רק רוצה שלא ישחקו יותר מדי עם מוחות האנשים בלי שנשים לב לאינטרסים שמתחת לשולחן. שיהיה יום טוב!סגור
-
מהנדס בהיי-טק? לתשומת לבך ולא לצומת לבךציקי האדום 03/03/2011 00:06הגב לתגובה זו0 0בדוק את עצמך, יום טובסגור
-
צודק צודקשי 03/03/2011 09:52הגב לתגובה זו0 0בדרך כלל זה לא קורה לי... אז תודה על התיקון אבל אל תהיה כ" כ ממורמר. גם מהנדסים טועים לפעמים :)סגור
-
ברור שמדבר מפוזציהאבי אלבז 03/03/2011 10:25הגב לתגובה זו0 0כמו שברור שמנהל חברה קבלנית מדבר מפוזיציה. לא ראיתי מעולם קבלן שאומר שהוא חושב שהמחירים בדרך למטה... אבל צריך לתת לבחור קרדיט - אני מניח שהוא מאמין במה שהוא כותצב, אחרת הוא היה הולך להיות מתווך נדלן, לא ככה?סגור
-
אני כן ראיתי קבלן שאומר שהמחירים ירדו- נתן חץאני 04/03/2011 14:32הגב לתגובה זו0 0לפני כחודשיים..סגור
-
ותודה לציקי על תרומתו החשובה לדיוןמומו העוכר 03/03/2011 09:50הגב לתגובה זו0 0עוד חכמולוגסגור