בחיסכון שלכם, כנסו ותבינו אם הפסדתם או שלא - 270 א' ש'

ירון שמיר, מומחה הגמל של Bizportal, מסביר מהו בעצם מקדם קצבת הביטוח? ולמה הוא כל כך חשוב?
 | 

הנה עובדה, מיליון שקל שנצברו בפוליסה שהחלה בשנת 1999 שווים ב-27%יותר ממיליון שקל זהים שנצברו בפוליסה שהחלה ב-2008, הגיוני?

בתחילת השבוע נודע כי בכוונת המפקח על הביטוח לבטל את היכולת של חברות הביטוח להבטיח את גובה מקדם הקיצבה למבוטחים חדשים בעת ההצטרפות לפוליסות ולהעביר את חברות הביטוח למנגנון שבו יקבע גובה המקדם רק בעת הפרישה, דומה יותר למה שקיים בקרנות הפנסיה החדשות.
לכאורה, שינוי קטן שאינו אומר הרבה לחלק גדול מקוראי טור זה ולמצטרפים החדשים למעגל הפנסיוני. אבל, מדובר על שינוי מהותי.

מה זה מקדם?

מקדם זהו "מספר" שבו מחולקת סה"כ הצבירה שנצברה במכשיר הפנסיוני, ועל פיו נקבעת הקיצבה שלה יהיה זכאי החוסך לכל ימי חייו. כך לדוגמא לקוח שלו מקדם קיצבה 200 וצבר 1 מיליון ש"ח יקבל קיצבה של 5,000 ש"ח. מקדם הקיצבה נקבע על פי נתוני תוחלת החיים ועל פי הנחת שתושג על הכסף.

בעקבות תיקון 3 שנכנס לתוקפו בתחילת שנת 2008, תיקון שקבע כי כל ההפקדות החדשות לכל התוכניות הנן למטרות קיצבה בלבד, חשיבות הבטחת מקדם הקיצבה גדלה. באותו רגע בו נכנס התיקון לתוקף גילו בעלי פוליסות שרכשו פוליסות לקיצבה עד 6.2001 כי הפוליסות שלהם שוות ב-27% בממוצע יותר מפוליסות דומות שנרכשו חודש לאחר מכן. הסיבה היא כי ההנחה לגבי תוחלת החיים שונתה באותו תאריך.

איך זה עובד בפועל?

כאשר הלקוח מגיע לגיל בו הוא זכאי לקבל את הקיצבה בודקת חברת הביטוח את הסכום שנצבר בפוליסה, בודקת את תאריך רכישת הפוליסה ועל פי התאריך יודעת מהו המקדם שבו יש לחלק את הסכום שנצבר. אם אותו לקוח בחר לחסוך בקרן פנסיה במקום בפוליסת ביטוח מנגנון החישוב יהיה שונה, קרן הפנסיה תבצע את אותה בדיקה, אבל במקום לבדוק את תאריך ההצטרפות של הלקוח לקרן הפנסיה היא תבצע את החישוב לפי המקדם שיהיה ידוע ביום בו ביקש הלקוח לפרוש.

למה זה כל כך משנה, האם השינויים יכולים להיות כל כך גדולים?

התשובה היא שכן.
הדוגמא של השינוי שנערך ב-2001 היא דוגמא טובה לשינויים שחלים עם הזמן במקדמים, השינוי התבטא בכך שרכישת פוליסת ביטוח בהפרש של חודש התבטאה ב-27% או במספרים, גבר בגיל 67 שרכש את הפוליסה טרם תאריך השינוי יהיה זכאי על כל מיליון שקל לקיצבה של כ- 6,370 ש"ח לחודש, גבר בגיל 67 שרכש את הפוליסה לאחר תאריך השינוי יהיה זכאי על כל מיליון שקל לקיצבה של כ-5,000 ש"ח.

בנוסף, במהלך עשר השנים האחרונות השתנו מקדמי הקיצבה שקיבלו פורשי קרן הפנסיה גם כן בלמעלה מ-15%. מקדם הקיצבה המובטח מהווה את היתרון הגדול ביותר של ביטוחי המנהלים על פני כל שאר המכשירים הפנסיונים יתרון גדול ובעיקר לאנשים צעירים, אצלם רכיב אי הודאות מה תהיה תוחלת החיים בעת הפרישה גדול יותר, ביטולו של המקדם המבוטח יפגע באטרקטיביות של ביטוח המנהלים מצד אחד אך יקרב יותר את היום בו הזהות בין המכשירים הפנסיונים והיכולת להשוות ביניהם תהיה קלה יותר.


*המספרים משוערכים והינם לצורך הדוגמא בלבד.
הערכת המקדמים הינם על פי מסלול הבטחה של מינימום 120 גימלאות בפוליסות לפני תאריך השינוי ומינימום 240 קיצבאות בפוליסות שלאחר תאריך השינוי.

**אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו /או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעיל ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.

תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    האוצר החריב את שוק הפנסיה והביטוח
    כל הזמן טלאי על טלאי 05/03/2011 01:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועוד לא דיברת על 2 העיוותתים המרכזיים של השוק הזה - 1) דמי ניהול שחותכים 1/3 לפחות מהפנסיה 2) מיסוי כפול מאז 1.1.2008 - הפקדות העובד הן לאחר תשלום מס ואילו ביציאה לפנסיה משלמים מס הכנסה על הקצבה!
    סגור
  • 6.
    שאלה לירון שמיר
    עובדת תעשייה 04/03/2011 09:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם כל תודה על הכתבות שלך.אני מרוויח 10000 ש" ח לסוציאלי.מבוטח 27 במיבטחים.האם כאשר אצבור 35 אקבל 70 שזה 7000 ש" ח או שבפועל זה נע סביב 4000 אחרי החישובים עם ה" מקדמים הנעלמים"
    סגור
  • מבטחים
    ירון שמיר 04/03/2011 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במידה ואת מבוטחת במבטחים הותיקה (כלומר, הצטרפת לפני שנת 1995) השינוי אינו רלונטי לגביך מכיון שבמבטחים הותיקה ההתנהלות היא אחרת, במידה ואת מבוטחת בקרן פנסיה מבטחים החדשה (הצטרפת אחרי 1995) חישוב הקיצבה יעשה כפי שמצויין בכתבה לגבי קרנות פנסיה
    סגור
  • ירון שמיר תודה! אבל האם אקבל 7 או 4?
    עובדת תעשייה 04/03/2011 12:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    27 שנים...בשנות השמונים היצטרפתי.שאלתי האם 70 % זה רק " ביטוי לשוני" או באמת מקבלים 70% מהכסף?
    סגור
  • קשה לתת את המספרים
    ירון שמיר 04/03/2011 16:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקרנות הותיקות החישוב הוא אחר לגמרי ולא אוכל לתת לך חישוב . באופן עקרוני אחרי 35 שנה תקבל 70% משכר שמוגדר כשכר הקובע שלך ששיטת חישובו מורכבת יותר
    סגור
  • טען עוד
  • תודה ושבת שלום
    בשם עובדיי התעשייה 04/03/2011 18:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמתין בסבלנות לתלוש העתידי...ואחזיר תשובה לקראת מרץ 2025
    סגור
  • 5.
    מקדם
    מומחה 03/03/2011 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במידה ואכן יתקבל השינוי שמקדם הקצבה יקבע ביום הפרישה ממליץ לכולם ללא יוצא מן הכלל לא להפקיד כספים בשום חברת ביטוח ולמשוך את הכספים שעליהם חל השינוי
    סגור
  • 4.
    לוותר על הגניבה בחסות המדינה
    חזי 03/03/2011 15:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לשלם מיסים, לא לחסוך לפנסיה ולשמור את הכסף בבלטה. בחישוב ארוך טווח-ישאר יותר. המדינה דואגת לפרנסת " התעשייה" של החיסכון הפנסיוני של 150 אלף איש ולא לפנסיה של החוסכים.זו הסיבה שהמדינה מאפשרת להם לגזור 13% מכל שקל בעת ההפקדה ועוד דמי ניהול מופקעים של 2-3 % ל" כל החיים" (בשורה התחתונה שווה הרבה יותר מאשר המס שנחסך לכאורה כתוצאה מההפרשות לפנסיה). זו הסיבה בדיוק שהמדינה מאלצת את הציבור (החלש) לחסוך כדי לאפשר ל" תעשייה" מבוטחים שבויים ורווחים גדולים. עצוב לי שיהיו פנסיונרים שחסכו לפנסיה ורעבים, ותוכיחו לי שאני טועה!
    סגור
  • ועוד איך מטומטם
    איזה מטומטם 03/03/2011 19:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא צריך להוכיח שאתה טועה צריך להוכיח שאתה לא מטומטם
    סגור
  • 3.
    פרישה
    יובל 03/03/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יופי של טור
    סגור
  • 2.
    מקדם כפונקציה למסלול פרישה נבחר
    משה ג. 03/03/2011 13:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם נכון ש" המקדם" גם הוא מיצג בחירת מסלול מסויים בעת הפרישה והוא למעשה יכול להשתנות בהתאם למסלול הפרישה הנבחר (קצבה לכל חיי המבוטח בלבד, קצבת מינימום תקופות לבת/בן הזוג של המבוטח לאחר מות המבוטח וכד' ) ? מדוע לא מפורסמים בכל פוליסה המקדמים השונים בהתאם למסלולי הפרישה האפשריים ? אשמח אם גם לנושא של מסלולי הפרישה תקדיש הסבר או טור. תודה
    סגור
  • מקדמים
    עמנואל מ 05/03/2011 19:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקדם 120- מבטיח מינימום 120 תשלומים אם המבוטח חי, ואם ממשיך לחיות המשך אותם תשלומים עד מותו (זה המסלול הנפוץ ביותר) מקדם 240- כנ" ל ל 120 תשלומים אבל הקצבה קטנה יותר נא לשים לב שבת הזוג או היורשים יקבלו רק עד 120 תשלומים מקדם כולל קצבה לאישה- לא מגבל בזמן אבל במות המבוטח אשתו זכאית ל 60 % מהקצבה לכל ימי חייה.
    סגור
  • מקדם קיצבה כפונקציה של מסלול נבחר
    ירון שמיר 04/03/2011 10:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה צודק. ראה ההערה למלטה בה רשמתי לפי איזה מסלול הצגתי המקדם. חלק מהתכנון הפנסיוני הוא באמת בחירת מסלול מתאים לכלכ אחד ואחד בפרישה עצמה (אז נבחר המסלול)
    סגור
  • 1.
    האם מדובר בשינוי תנאים רטרואקטיבית?
    טל 03/03/2011 10:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או רק למצטרפים חדשים?
    סגור
  • בפוליסות ביטוח השינוי הוא למצטרפים חדשים (ל"ת)
    מישהו 03/03/2011 13:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות