דעה

מפוצצים מבצרים בצרחות ציפורים? זהו, התמכרתם

יהורם דוידי לוקח אותנו פנימה לפסיכולוגיה מאחורי 'פארמוויל' ו'אנגרי בירדס' ומעיר אותנו לבוקר פאשיסטי בחסות פרדריק סקינר. כן, קראתם נכון
יהורם דוידי | (11)

המשחק של סיזיפוס (Are we having fun yet? / Bill Griffith) הרהורים עמוקים על הצלחת הפארמוויל בזמנו הובילו אותי למסקנה שמדובר בגעגוע אורבני לפיסת חיי עבודה אמיתיים. כמה תמים הייתי. כי איך נסביר את טירוף אנגרי בירדס? בתשוקה לאורניתולוגיה? חייב להיות שם משהו אחר.

ניקח עכשיו צעד הצידה ושניים אחורה. תסתכלו על המשחקים המצליחים של היום. כיף לשחק בהם, נכון? משחק זה כיף. בשביל זה המציאו את המשחקים. כיף לקצור דונם תירס בקליקים, כיף לפוצץ מבצרים עם צרחות ציפורים. כיף גם לקום באמצע הלילה כי התות הוירטואלי שלי נובל, וכיף לחזור על אותו שלב שבע פעמים כי אני לא מוכן להסתפק בשני כוכבים. באמת? מי ששומע את סיזיפוס מגחך, שירים יד.

ואז יניח אותה על הלב: כמה פעמים עלתה בכם תחושה קלה של חוסר נוחות מול רפטטיביות כזו במשחק? כמה פעמים המשכתם בכל זאת? העניין הוא פשוט: מדובר בהתמכרות, לא בהנאה. וכמו כל דבר היום, היא לא מקרית. מישהו יוצר ומכוון אותה.

תעשיית המשחקים של היום בנויה על מודל כלכלי חדש. לא רכישה חד פעמית ויקרה בחנות של משחק ארוך ומורכב, אלא רצף רכישות קטנות אונליין בתוך משחק פשוט ומתמשך. השינוי הזה חייב שינוי בגישה לפיתוח המשחק. כדי לדחוף אותנו לבלות שעות בביצוע פעולות פשוטות, זנחה התעשיה את הנסיון הלא-רציונלי לייצר הנאה, ופנתה לשיטתו של מי ששנים רבות נחשב לפאשיסט ומוקצה: פרדריק סקינר, אבי הפסיכולוגיה של ההתנהגות והלמידה.

זוכרים מהטירונות את המונחים חיזוק חיובי וחיזוק שלילי? זה ממנו. פאבלוב, ההוא עם הכלבים, חשף את מנגנון ההתנייה הבסיסי. סקינר הראה שהתנהגות אפשר לעצב. המנגנון הוא פשוט: מערכת מאורגנת של גמול ועונש מסוגלת לעקוף את כל התודעה המפותחת שלנו, ולדחוף אותנו לביצוע או הימנעות מפעולות. תסתכלו על המשחקים: הם מקפידים לתת לכם פרסים קטנים, בדמות כוכבים, התקדמות בשלבים או מדליות על הישגים מיוחדים . הפרסים האלו מספקים מאד, אבל לא יותר מדי, כי תמיד מראים לכם מה הפרס הבא וכמה עוד תצטרכו לעבוד בשבילו, והמרווחים הולכים וגדלים. זה חיזוק חיובי. במשחקים היותר משוכללים, יש גם חיזוק שלילי: אם לא תקצור, אתה עלול לאבד הכל. כלומר, כמעט הכל, כדי להשאיר את זה ברמת האיום, ולא לדחוף אתכם מעבר לסף היאוש.

נשמע קונספירטיבי? תכירו את ג'ון הופסון ממחלקת פיתוח המשחקים של מיקרוסופט, דוקטור, לא לתורת המשחקים אלא לפסיכולוגיה של למידה. הוא לא היחיד. אבל לא חייבים להיות דוקטור, השיטה היא די פשוטה. מיישם אותה כל מי שדואג לדווח לחברי הפייסבוק שלכם על הישג מדהים שהגעתם אליו בטריוויה או בפוקר ממוחשב. כל מי שמעניק לכם אותות (badges) על ביצוע פעולות שונות באתר.

כל הכותרות

זה מכניס אותנו כבר לשדה חדש: למה אנשים משלמים כסף אמיתי עבור הישגים וירטואליים. על רגל אחת, התשובה היא שכל הישג שאדם תופס אותו כפרי כישרון ועבודה, נחשב בעיניו כהישג ממשי. והמשחקים האלו דורשים מכם עבודה, הרבה עבודה. כאן מצטרף גם הרובד החברתי: תחושת ההישג מועצמת כשמדובר בעניין שהחברה מייחסת לו חשיבות, שלא בהכרח קשורה לערכו "האמיתי".

הצגתי כאן את הנושא בקצרה, מעין גרסה חינמית. אתם מוזמנים לקריאה נוספת. למי שיקרא מובטח פרס שלא יפורסם על ה- wall: התקדמות של שלב בתודעה.

הכותב יהורם דוידי הוא מנהל האסטרטגיה בחברת המיתוג FIRMA

לקריאה נוספת סקינר, ביהביוריזם ולמידה הסבר (או הוראות הפעלה) לשיטה השיטה האם יש לך אישיות התמכרותית? בחן את עצמך הופסון

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    איתמר הראל 25/03/2011 16:14
    הגב לתגובה זו
    משחקי מחשב, במיוחד אסטרטגיים-ניהוליים - כלומר כאלה שבהם מייצרים, מוכרים, בונים, כובשים וכדומה - מעניקים לנו תחושה עילאית של שליטה. ההתמכרות יכולה לבוא אם בחיים מחוץ למחשב חווית השליטה מאוד נחוצה אך חסרה. בקשר לפיצוץ ציפורים - זה תמיד כיף. לא לחינם נטבע המונח "שתי ציפורים במכה". אם רוצים להיות פסיכולוגיסטים - פיצוי על איסור מהילדות.
  • 10.
    אדוארדו 24/03/2011 12:53
    הגב לתגובה זו
    כיף לקרוא, תובנות חדשות שעולות לאחר קריאה של מאמר קצר מראות על יכולות כתיבה וחשיבה גבוהות במיוחד, רמות שקשה לפגוש כיום! ישר כוח!
  • 9.
    כל הכבוד יהורם (ל"ת)
    אלינור 06/03/2011 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ג'וני דרמה 04/03/2011 16:48
    הגב לתגובה זו
    כיף לקרוא מאמרים פובליציסטיים שגורמים לך לחשוב, לתהות ולהבין קצת לעומק על המהפכה הזאת בעולם השיווק שעונה לשם מדיה חברתית. כיף לקרוא את הטורים האלו אחרי כל מיני חוכמולוגים שטחיים כדוגמת אליאב אללוף ו"מומחי" מדיה חברתית שבאים ממשרדי יחסי ציבור ונטולי טיפה של הבנה חברתית והבנה לעומקם של דברים.
  • 7.
    אין כמו איש פרסום שיסביר לנו על התמכרות (ל"ת)
    04/03/2011 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איציק 03/03/2011 16:13
    הגב לתגובה זו
    תעשיית המשחקים משגשגת. אתה חייב ללמוד להבדיל בין הז'אנרים. אתה מדבר על Casual, שמדבר אל אוכלוסיה אחרת וגם השימוש שונה, מאשר בתעשיית המשחקים ככלל.
  • 5.
    תומר. מ. 03/03/2011 14:59
    הגב לתגובה זו
    רק להבהיר, אני מסכים אם כל מילה שאתה אומר. נוצרה בי תחושה מאוד לא נוחה דווקא מתי שקראתי את השורה שמציינת את המקצוע שלך, יהורם. מעניין אותי איך זה לחיות עם מסקנות והארות כאלו ובו בזמן לספק מוצר שרובו אם לא כולו, מעורר בדיוק את אותה התחושה אצל הצרכן - הרצון לספק צורך לא קיים. הדעה שלך הייתה מתקבלת בסבר פנים יותר נעימות בבלוג אישי, שם היה לי נוח יותר עם הנחת הדעת, שהכותב מביע את עצמו כי זו במתו וגם שהוא לא יצא מהבית בעשרים שנה האחרונות, כי דיון חדש בנושא אתה לא מעורר פה.
  • 4.
    אוהבים אותך יהורם! (ל"ת)
    שלר 03/03/2011 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש מצב שכל הטור נכתב כי הוא לא הצליח לעבור (ל"ת)
    שלב באנגרי בירדס? 03/03/2011 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבישג 03/03/2011 13:44
    הגב לתגובה זו
    ואף מילה על plants vs zombies??
  • 1.
    הכי פאשיסטים זה אפל! (ל"ת)
    הייל ג'ובס! 03/03/2011 13:28
    הגב לתגובה זו