דעה

ניתוח קמפיין: הדימיון בין הפרסומות של פועלים וקולון 01

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לפרסומת החדשה של הפועלים על ארז טל ועלמה זק ומוצאת נקודות דמיון לפרסומת של קולון - 101 כתמים
עטרה ביילר | (15)

שתי פרסומות לא קשורות זו לזו מככבות במדיה בימים אלה. האחת לבנק הפועלים "פועלים connect" והאחרת היא פרסומת לנוזל הכביסה קולון 101. הן באמת לא קשורות אבל בסוף הכל יתחבר כמו שאומר ארז טל...

פועלים connect אחרי שנים של ממלכתיות וניסיון לפרוע את "להיות ראשון זה מחייב", מפציע בנק הפועלים עם טון חדש למוצר שאנחנו יודעים שחסר לנו ושאנחנו באמת צריכים. חיבור דיגיטלי לכל פעילות בנקאית שיש לנו, לבנקאי ולאנשים אחרים, מכל מקום בכל רגע.

כידוע, אחת המכשלות הגדולות של הבנקאות המודרנית היא שמרוב שכלולים טכנולוגיים אבדנו את הקשר עם הבנק. וכדי לקבל מידע אנחנו מוצאים את עצמינו עילגים, שוכחי סיסמאות ובעיקר מרגישים, עדיין ולמרות הכל, מול קיר אטום.

הפרסומת החדשה של בנק הפועלים שפותחת סדרה של מוצרים ושירותים תחת המותג פועלים connect לוקחת אותנו לקומדיה של טעויות בה מככבים ארז טל והעוזרת האישית שלו עלמה זק. שום דבר לא מסתדר, בשדה התעופה כולם מתנגשים בכולם, המטוס מתנגש בקיר הטרמינל והטיסות מבוטלות אבל זק מתנהגת כאילו הכל בשליטתה ("אני על זה") וארז טל המעריץ נותן לה את הקרדיט ("זו היא שיזמה את החיבור הזה").

בסוף הכל יתחבר הוא מבטיח, וזק מוסיפה "אמרתי לך שאני על זה"..

ומה שיפה זה שסופסוף בנק הפועלים צוחק על עצמו ומתנהג לא כמו מספר אחד שצריך לשמור על מעמדו וחרד לתדמיתו. להיפך, על רקע מראה הפוכה ולא קשורה לכלום, שבה שום דבר לא מצליח ושום דבר לא מתחבר לכלום בולטת ההבטחה שבסוף הכל יתחבר. בסרטון אחר מצלצל דווקא הטלפון הציבורי (הכי low tech שיש) ופלוני בעל מבטא זר וכבד שמקבל את השיחה אומר "ארז טל, בנק!". שוב הומור עצמי והעברת המסר החדשני דיגיטלי אינטראקטיבי באמצעים הכי לא צפויים.

בניגוד ללאומי דיגיטל שמסביר שיש אופליין ויש אונליין, מדגים ווירטואליות מהי ומספר לנו את החדשות של שלשום, יש משהו במסר של פועלים connect שמצליח לבקוע את תקרת הבנאליה השקופה המבשרת על בנקאות ישירה עשרים שנה אחרי שהיא כבר קיימת.

כל הכותרות

בתקשורת של פועלים connect בטלוויזיה, בחוצות ובסרטוני ההסברה באינטרנט יש באמת אווירה של מהפיכה, ושל בנקאות שקפצה מדרגה - מהסוג שטרם חווינו. השפה מפתיעה לא רק על רקע התחרות אלא יחסית למותג פועלים עצמו כפי שהוא מוטמע בתודעת הציבור.

נכון שחובת ההוכחה השירותית - מוצרית על הפועלים אבל התקשורת השיווקית עושה את שלה ובראשה הסרטונים, מה גם שטל וזק בעצמם מסמלים דברים מקבילים ולא

קשורים זה לזה כל אחד כוכב בתכנית פריים טיים אחרת, אלא שפועלים connect מחבר אפילו בינהם.

קולון 101 בצירוף מקרים מעניין, אפשר לראות במדיה עוד 'קומדיה של טעויות', הפעם בפרסומת לנוזל הכביסה קולון 101. גבר שמטיל ספק בעובדה שקולון 101 מסירה 101 כתמים ("קצת נסחפתם"), נענש על ספקנותו זו ו'נסחף' בידי גבר אחר על קלנועית להרפתקה מרעישה וקצת מכאיבה, אשר מפגישה אותו עם 101 סוגי כתמים שונים.

בדרכם עוברים נהג הקלעונית והטרמפיסט הסקפטי דרך זוג שעושה פיקניק, תאומות שאוכלות גלידה, עובד ניקיון, איש שפתח שולחן, רוכב אופנים שמחליף גלגל, קדרית עם אובניים, צייר המצייר בצבעי שמן, שולחן חגיגי ערוך, פועל עם קומפרסור, שתי מתאבקות בבוץ, סיני שמקפיץ מזון בווק, קונדיטור מתקופת הבארוק, כל זה בעשרים שניות.

הספקן חוזר אל הפרזנטורית כשעל בגדיו כפי הנראה 101 כתמים. הוא נוטל מידיה את בקבוק הקולון 101 ואנחנו מבינים שהוא הולך לכבס את בגדיו כשבגבו נעוץ וופל של גלידה.

גם פה הדראמה מוגזמת, ההומור העצמי לוקח בחשבון שכבר הכול נאמר על אבקות ונוזלי כביסה ושלא, לא נשעמם אתכם למוות עם סוף טוב. לא נכבס לכם את החולצה של מר ספקן ונוציא אותה תכלכלה ומגוהצת. נישאר עד הסוף עם ה-nonsense ונפרוש בשיא. נשאיר לאינטליגנציה שלך להשלים את החסר. במובן זה יש פה טוויסט מרענן בנוף פרסומות הכביסה האינסופי.

שתי הפרסומות עושות שימוש ב-nonsense מתוכנן ולא סתמי. שתיהן מצליחות להעביר את המסר "אנחנו לא ניכנע לקונבנציה, ולא נתלהב מעצמינו ומהמוצר שלנו. להיפך, נלך רק half way ואתם תצטרכו להשלים את החסר, או שלא. אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון.

במקרה של פועלים, התחושה היא שעידן חדש ומרגש של יחסי בנק לקוח ממתין לנו מעבר לפינה.

במקרה של קולון אנחנו כנראה נגלה שהמוצר סביר. אולי יותר ממתחריו ואולי לא. ואולי בעצם כל נוזל כביסה מצליח לנקות 101 כתמים. אולם המסר שטוען שעבורנו כתם זה הרבה יותר ממילה אחת, ואנחנו נכונים להילחם בכולם, זה מיתוג לדורות.

בשני המקרים המסר הלא סגור עד הסוף ומשאיר מקום לדימיון מחמיא לאינטליגנציה ולא מכריח את הצופה להתלהב, ובסופו של דבר, אני סמוכה ובטוחה, הכל יתחוור ויתחבר.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    רוית 16/04/2011 21:41
    הגב לתגובה זו
    אולי מישהו יכול להסביר לי מה הכוונה ,אני על זה", לא רק שאני לא מבינה, זה פשוט מעצבן, אולי אני בסוף לא אהיה על זה ואצא מהבנק הזה????
  • 12.
    דניאל 30/03/2011 11:42
    הגב לתגובה זו
    פרסומת אחת לא ברורה. פועלים. שנייה סתם רעשנית. קולון. על מה כל הניתוח.
  • 11.
    לקוח של פועלים 30/03/2011 10:20
    הגב לתגובה זו
    אישה חריפה, סופר אינטיליגנטית, ופחדנית. הפרסומת של פועלים גרועה. השימוש בטאלנטים - לא ממצה. מסריח מבזבוז של כסף בלי חשיבה, עבודת אפטר גרועה, והמסר? קונקט? זו החדשנות של המחר? את בכלל יודעת מה זה אומר שאת מרגישה מהפיכה באוויר? חבל מאד שאת מתעקשת לפזר מחמאות לכל עבר בייחוד במקרים של מותגים גדולים. פוגע בניתוח המקצועי שלך. או סתם הופך אותו לצפוי. כולם אסטרטגים גאונים!
  • 10.
    נעם.תל אביב 28/03/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    כל מי שמבין פרסום רואה שנעשה כאן ביזיון חסר תקדים לבנק הפועלים.שימוש בטאלנטים יקרים בסדרי גודל עם מסר לא מובן -מי מבין מה זה אומא "אני על זה".מצטער אבל הניתוח שלך לא מקצועי ולא נכון.וחבל שאין לך אומץ לכתוב את הדברים לאשורם
  • 9.
    סיון 28/03/2011 09:44
    הגב לתגובה זו
    סופסוף נטשו את הממלכתיות המיובשת.
  • 8.
    דורון 27/03/2011 23:40
    הגב לתגובה זו
    עטרה, מה קרה לך? איפה הניתוחים האינטליגנטיים?קשה לך להודות שזה זבל?
  • 7.
    פועלים קמפיין גרוע 27/03/2011 21:39
    הגב לתגובה זו
    לקחת פרזנטורית מוכשרת כמו עלמה זק ולתת לה להגיד כל הפרסומת: אני על זה - ממש בזבוז וחוסר מקצועיות של המשרד. תראו איך משתמשים 9 מליון ביכולות של פרזנטור... וגם הפרסומת עמוסה בכל כך הרבה פרטים לא רלוונטים... סתם זרקו כסף וחבל- ולאומי לעומת זאת מעבירים מסר פשוט וברור
  • 6.
    מדיה מן 27/03/2011 14:53
    הגב לתגובה זו
    יורו משרד גרוע חובבני ולא יצירתי
  • 5.
    27/03/2011 13:17
    הגב לתגובה זו
    למרות הניתוח והרצון לפרגן לקולגות, הפרסומת ממש, אבל ממש לא. המסר היחיד- עלמה וארז מרוויחים הרבה כסף.
  • 4.
    27/03/2011 13:15
    הגב לתגובה זו
    ברגע שאנחנו רואים סלב נוצרת סוג של התנגדות. גם לפרסום וגם לסלב
  • 3.
    טעות! 27/03/2011 12:31
    הגב לתגובה זו
    לצערי, למרות הניתוח המקצועי שלך, הפרסומת של פועלים לא מתחברת לי לכלום. אני מזדעזעת מכל האסונות ובעיקר כשהמטוס נכנס בקיר. הדבר האחרון שאני חושבת עליו זה פועלים. הפרסומת מעוררת בי רגשות ותחושות שליליות!!!
  • 2.
    הפרסומת לפועלים לא מחוברת לכלום (ל"ת)
    ר 27/03/2011 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גינגי פרידמן 27/03/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    ללא כל קשר לביקורת המקצועית והתשבוחות שלך לקמפיין הפועלים, אני חושב שעקב האכילס שלו הוא דווקא במשפט המפתח שלו "אני על זה" זה נשמע כמו תרגום אנוס מהשפה האמריקנית. אין לו כל קשר לשפה היומיומית שלנו ולכן לקח לי גם זמן רב כדי להביחן מה היא בכלל אומרת. קופירייטר טוב יודע להיות קשוב לשפה המדוברת ולהשתמש בה ולא לאמץ מטבע לשון זרה ולתרגם אותה למטבע לשון זרה ומוזרה
  • נדב 28/03/2011 10:11
    הגב לתגובה זו
    עם מספיק כסף אפשר להכניס (בכח) מטבע לשון. אני זוכר כשרק התחילו לצאת פרסומות העז של yellowת שאלתי את עצמי WTF, מה קשור עז? היום נפלה עליך עז= הפילו עליך תיק. לא צירך קופי יותר, צריך כסף וכולם יזמזמו פלאפל מוסקו..
  • שירקעס 29/03/2011 12:44
    שום דבר כאן לא היה חדש