דעה

לא חוכמה לצאת נגד תחרויות כשהסיבה היא "יבול דל" - תגובה

מירן פחמן ויגאל חזן עם קצת חומר למחשבה לאודי פרידן. "אודי מאמין מאוד באפ"י כי שם הוא רושם הצלחות, בניגוד ליבול הדל שלו בתחרויות הקריאייטיב"

"הזכורות והאהובות" היא מילה מגונה. כך לפחות הכניסו לנו לראש רוב מנהלי הקריאייטיב שגידלו אותנו לאורך השנים. "מדובר במדד פופולאריות שבינו לבין קריאייטיב טוב אין שום קשר. אלוהים אדירים, אפילו ג.יפית מככבת במדד הזה מדי פעם...". כך היו חותמים את השיחה ולא היה צריך להוסיף. כך חונכנו והאמת שכך גם חינכנו את הדור הצעיר של אנשי הקריאייטיב משהפכנו עם השנים למנהלי קריאייטיב.

והנה, לפני שבועיים, שתי פרסומות שעשינו ללפ"מ כיכבו בצמרת מדד הזכורות האהובות. מדובר בקמפיין מעורר הסערה של רון קופמן למשרד התקשורת ובקמפיין של יצפאן למשרד האוצר. מיד שינינו את דעתנו והחלנו לגרוס כי זהו מדד המשובח ביותר, שיודע לזהות עבודה מצוינת. והרי אנחנו לא עוסקים באמנות נטו אלא ביצירה מסחרית הפונה לציבור. לכן הכי ראוי שהעם עצמו ישפוט ויוקיר את העבודות הטובות בעיניו. רוצים לומר, המציאות מכתיבה את האג'נדה.

אנחנו כמובן צוחקים. דעתנו על המדד הזה לא השתנתה כמעט. אבל כשמדובר ברוב משרדי הפרסום בארץ, לא מדובר בהקצנה של המצב. למעשה, האג'נדה הבסיסית של רוב המשרדים נגזרת מההצלחות שלהם (ולא פחות, מחוסר ההצלחות שלהם). אודי פרידן לדוגמא מאמין מאוד דווקא בתחרות האפ"י כי שם הוא רושם הצלחות, בניגוד ליבול הדל שהוא קוצר בתחרויות הקריאייטיב. זו לא חוכמה לצאת נגד הרצון להביא פרסים כשאתה לא עושה קריאייטיב מדהים. אנחנו בטוחים שבשנה שבה הוא יחזור להפציץ בעבודות קריאייטיב טובות, דעתו תשתנה מהר מאוד.

אז מה באמת חשוב יותר- אפקטיביות, פופולאריות או הכרה קריאטיבית? אנחנו עדיין זוכרים איך לפני כמה שנים, באנלוגיה לתוכניות הטלוויזיה, היינו שואלים את עצמנו איזה סוג של פרסומות אנחנו רוצים לעשות - מה עדיף להיות "קומדי סטור" ההמונית והמצליחה או "החמישייה הקאמרית" המוערכת אך הדלה ברייטינג? התשובה היא שצריך ואפשר להיות "ארץ נהדרת". גם איכותית ומוקפדת אך לא פחות חשוב, אפקטיבית, קובעת את השיח הציבורי ובעיקר פופולארית מאוד.

זו אולי קלישאה אבל האמת היא שקריאייטיב מצוין הוא כזה שמשיג גם וגם. עבודה קריאטיבית יוצאת דופן ועטורת פרסים צריכה להיות גם פופולארית ובוודאי שחייבת להיות אפקטיבית. תחרויות הקריאייטיב העולמיות הבינו זאת ובשנים האחרונות ולא ממהרות לחלק פרסים לעבודות "שרק אנשי קריאייטיב מבינים" או לעבודות שלא זכו למדיה סבירה ונעשו רק לטובת השגת פרסים למיניהם. יותר מזה, היום כל תחרות קריאייטיב שמכבדת את עצמה בוחנת האם מעבר לרעיון פורץ דרך, העבודה הזוכה יצרה גם אימפקט, האם היא הצליחה באמת לגעת, לסחוף ולהזיז אנשים. מספיק לראות את העבודות הזוכות השנה בתחרויות הגדולות כדי להבין שתופעת ה"איך לשלוח 8 כרכים על סטריפ בעיתון" כפי שפרידן מכנה אותה, לא קיימת כמעט.

לא במקרה המשרדים הגדולים בענף הם אלו שמייצרים את הקריאייטיב הטוב ביותר. כנראה שזה טוב גם לעסקים. שלמור קוטפים פרסים בעולם ודוחפים את המקצוענות של כל הענף הזה קדימה. באומן עשו קפיצה קריאטיבית אדירה השנה ומצליחים לזכות בהכרה של כל הענף כולל של הלקוחות. ולולא קריאייטיב טוב לאורך זמן, מקאן ואדלר לא היו ממשיכים להתקוטט ביניהם על השליטה המוחלטת בצמרת טבלת המשרדים הגדולים. כי כשמסתכלים על המגמה, יש קשר ברור בין קריאייטיב טוב וזוכה פרסים לבין אפקטיביות והצלחה. אודי. חומר למחשבה.

כל הכותרות

מירן פחמן ויגאל חזן פרשו לאחרונה ממקאן אריקסון ומעניקים היום שירותי קריאייטיב למשרדים וללקוחות.

תגובות לכתבה(43):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 32.
    גביר 03/04/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
    העבודה? מי הבין משהו ממה שאמר? מי מאמין לו בנושאים כאלה? זאת אחת הפרסומות הכי מוחמצות שראיתי. בחירה לא נכונה של סגנון עבור מידע כזה ובעיקר לקהל שאמור לקבל את המידע הזה.
  • 31.
    אבנר 01/04/2011 12:22
    הגב לתגובה זו
    הרוב השקט של אנשיי קריאיטיב בישראל עושה את עבודתו בשקט ובחריצות. רובם מוכשרים וטובים, מידי פעם נשרף למישהו הפיוז. עצתי לפחמן וחזן, קחו חופש, אל תירקו לבארות מהם שתיתם או תשתו. ה
  • 30.
    פרילנס 31/03/2011 22:39
    הגב לתגובה זו
    עד עכשיו חשבתי שהדבר היחידי שהפח מן יודע לפרסם זה את עצמו. מסתבר שטעיתי. פחמן גרוע בלפרסם את עצמו. הדבר הכי גרוע שהוא יעול לעשות כפרילנס הוא להפוך לקוחות פוטנציאלים לאוייבים. לפני זמן מה זה היה גיתם, עכשיו ראובני. מילא היה אומר דברי חוכמה ולא הבלים.
  • 29.
    דינו 31/03/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
    יש לציין שאודי פרידן הוא מהמבריקים והחשובים מאנשי הקריאייטיב של הדור הותיק, שהשפיעו על הפרסום הישראלי בענק, ופחמן הוא מהאריות הצעירים החזקים ביותר - באותו התחום. אודי הוא מעסיק שלי לשעבר, פחמן חבר. אני קולגה. בריאות ואושר לכולם, ואחלה קראייטיב שבעולם
  • 28.
    ניב חובש 31/03/2011 12:52
    הגב לתגובה זו
    עניתם יפה מאוד לאיש שעומד בראש משרד שעושה דברים מביכים אחד אחרי השני. כנראה שהם מרגישים ששוב מותר להם לעשות עבודה בינונית, לאחר שנכנסו כמה תקציבים חדשים. ראובני - אל תשכחו שחזרתם הביתה עם זנב מקופל לדירת החדר וחצי שלכם מהשופוני בסינמה סיטי, בדיוק בגלל שעשיתם עבודה רעה ללקוחות שברחו אחד אחרי השני עד שלא נשאר לכם כסף לשכר-דירה. במקום לצאת נגד הענף והדרך שבה מודדים עבודה טובה, תישארו במשרד כל יום עוד שעה שעתיים ותפסיקו לעשות דברים מביכים.
  • 27.
    לירן חמצן 30/03/2011 21:18
    הגב לתגובה זו
    השם שלו? מירן פחמן?? אחי, תנחומי הכנים.
  • 26.
    קריאייטיביסט 30/03/2011 20:00
    הגב לתגובה זו
    ראובני בירידה כבר שנים. מירן ויגאל לא פסלו את כל העשייה אי פעם של פרידן אלא רק טוענים מה שכולם יודעים שבשנים האחרונות זהו משרד בינוני מאד ברמת הקריאייטיב שלו. חוץ מזה המאמר מעניין ונכון. מירן ויגאל בהצלחה!
  • 25.
    לפי כמות התגובות כנראה שפגעת בעצב הנכון (ל"ת)
    ניר חובש 30/03/2011 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    עוף מוזר 30/03/2011 17:14
    הגב לתגובה זו
    ראובני פרידן כבר שנים עושים קריאייטיב מביך, שמרני ולא פוגע. זה לא סוד. לאודי פרידן יש אולי זכויות רבות מהעבר אבל כיום בעידן ניב חורש וחבריו המשרד הולך ויורד גם ברמה וגם במספר לקוחותיו.
  • 23.
    לא מוסיף לאייס???? 30/03/2011 17:02
    הגב לתגובה זו
    אייס הוא אתר תוכן שנותן במה וכבוד לתכנים מענף הפרסום. עצם ההגדרה הראשונית שלו כאתר תוכן מאפשרת לו לתת במה לדעות שונות ומגוונות. העובדה שהוא עוסק בברנז'ת הפרסום בכלל מחייבת אותו לתת מקום לדעות של אלו שהם לא בדיוק כרישי הענף אבל מייצגים תחושות של רבים בענף. למירן פחמן ויגאל חזן שמורה הזכות המלאה להגיד את שעל נפשם וזה הרי ברור לכולנו שבענף הפרסום מדברים בשפה הרבה יותר קשה, בוטה ופוגענית. הם בסך הכל ציינו מה הם חושבים על מה שאודי חושב ואתר אייס מגשים את מטרותיו כאשר הוא מאפשר לפרסומאים כמו פחמן וחזן לתת את האינפוט שלהם.
  • אייס צריך לשאוף גבוה 30/03/2011 17:10
    הגב לתגובה זו
    אייס עשה כברת דרך בשנה האחרונה ואני מודה שחזרתי אליו כי הוא הפך להיות משפיע ומעניין. אבל פחמן וחבורתו לא מוסיפים שום כבוד לאייס ! אתה כנראה לא מכיר את הבחור או את """פועלו""" (בשלוש מרכאות!) אם אתה חו8שב כך. אנשים כמו פחמן שמתבכיינים כדי לדחוף את עצמם בכוח לא מוסיפים כבוד לענף הפרסום, וגם לא לאייס ! יש מספיק כותבים מוכשרים ואנשי מקצוע שיש להם דעה שמוסיפה משהו מעבר לתוכן השיווקי הזה. ואגב, אם זה תוכן שיווקי כדאי להוסיף תווית של תוכן שיווקי כמו שאייס עושה ! ורק בגלל התשובה המעפנה שלך אני הולך עכשיו להתקשר לגודזיגז הזה מאייס ולתת לו בראש !
  • סימן שאלה 30/03/2011 17:21
    אתה עובד בג. יפית או משהו?
  • 22.
    לא מהתחום 30/03/2011 16:43
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתר אייס נותן במה לכאלה טורים, שרק רוצים לפאר את עצמם, ולפחות לפי התגובות פה - לא ממש עשו הרבה עדיין. לא מוסיף לאייס.
  • 21.
    מירן פחמן 30/03/2011 16:37
    הגב לתגובה זו
    אלא מאמר בעד קריאייטיב. זה מאמר שמהלל את אנשי הקריאייטיב שעובדים קשה כדי לנסות להביא רעיונות פורצי דרך. זה טור שמגבה את המשרדים שמתאמצים להביא קריאייטיב טוב ומבינים שתחרויות קריאייטיב זה חלק מהעניין. זו דעה שבאה לעודד את הפרסומאים שקמים בבוקר כדי להוציא רעיונות מצויינים ולעשות דברים שאף אחד עוד לא עשה. תודה על כל התגובות הטובות. אני מקבל בהכנעה גם את התגובות התוקפות. זה חלק מהעניין כשאתה בא להביע דעה. אין מה לעשות.
  • גדי שרון 30/03/2011 17:05
    הגב לתגובה זו
    יקירי, אם יש משהו שהענף הזה לא מעריך זאת נאיביות והטור שלך, שבסופו של יום (ובוא לא נתחסד) בא לקדם את יכולותכם, מותיר טעם של ילדותיות מתפרצת, בניסוח ובעיקר- בתוכן. גם אם לא הסכמתם עם דבריו של אודי, וזה לגיטימי, הטור הזה מציג אתכם באור רע מאוד כמי שמעלים טענות לא של שני בעלי נסיון ועוצמה אלא של שני אנשי קריאטייב שמתאמצים להיות 'מאגניבים' על הגב של איש פרסום מוכח. בסופו של עניין לא הותרתם לרוב הקוראים אלא להסכים עם אודי, שכן עוצמת טיעוניו והמדרג עולים על שלכם בכמה וכמה דרגות.
  • לקוח של מקאן 30/03/2011 16:51
    הגב לתגובה זו
    אם "זו לא חוכמה לצאת נגד הרצון להביא פרסים כשאתה לא עושה קריאייטיב מדהים" זה לא להתקיף את פרידן, אז אני לא יודע מה זה להתקיף את פרידן. לעניינינו, ברור שאתה מנסה בכוח לשווק את עצמך, וזה לגיטימי. מה שלא לגיטימי, וגם מוריד לך נקודות, זה שאתה עושה זאת באמצעות "ירידה" על פרסומאים שעשו ברברס את מה שאתה עוד לא התחלת לעשות, זה פתטי ועצוב. בהמשך לתגובות כאן, תרשה לי לספר לך ולשותפך: לקוחות כן קוראים את אייס. אם גם אתה (אתם) ידעתם את זה וזו היתה חלק מכוונתך בשיווק העצמי שלך, הרי שהשגת את התוצאה ההפוכה. במשרד הפרסום שלי (מקאן) מבינים את הסינרגיה בין קריאייטיב ופופולאריות, ופועלים לפיה (אגב - למה אתה לא שם? תרצה לשתף?). מבלי להכיר את פרידן או משרדו אישית, אני סבור שהוא מבין בפרסום הרבה יותר ממך. באשר לשיווק, גם שיווק עצמי, אני בטוח שהוא מבין יותר ממך. פישר.
  • הם כן עובדים עם מקאן- אולי עשו לך קמפיין (ל"ת)
    קריאייטיביסט 30/03/2011 20:29
  • 20.
    מה נהיה 30/03/2011 16:26
    הגב לתגובה זו
    מירן פחמן מתנגח באודי פרידן - חחח מה עשית בפרסום? טרמפיסט בינוני שתמיד היה עסוק בדבר היחיד שהוא טוב בו: לקשקש רק אידיוט פותח טור ב"והנה, לפני שבועיים, שתי פרסומות שעשינו ללפ"מ כיכבו בצמרת מדד הזכורות האהובות. שני קמפיינים מביכים במיוחד ראוי לציין. ועכשיו לעניין: אודי פרידן צודק בכך שמחלקות קריאייטיב שלמות עסוקות בלהביא קריאייטיב זניח למדיות זניחות עוד יותר. לפחות מדד הזכורות והאהובות מעריך עבודה אמיתית שנועדה, מה לעשות, להצליח אצל השופטים האמיתיים: הקהל. תראו את באומן שמצליחים לעשות את זה, את גליקמן שלא יורדים מהכותרות ומה לעשות, גם את ראובני עם דביר. בקיצור השילוב של קריאייטיב שהוא גם זכור וגם אהוד הוא המטרה שלשמה כולנו במקצוע הזה
  • גליקמן שלא יורדים מהכותרות... גדול (ל"ת)
    ניר 30/03/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    תחילת וסוף דרכם של שני החבר'ה האלה (ל"ת)
    יובל 30/03/2011 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    רונן 30/03/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר את הנפשות הפועלות, יכול להיות שהם אפסים גמורים. מה שלא ברור הוא למה אין אף תגובה אחת שמתייחסת לגוף המאמר ולתוכנו וכולם מתעסקים אך ורק באופיים של הכותבים. אם באמת מדובר בצבא טוקבקים של ראובני, זה רק מראה על חולשה.
  • 17.
    ירון 30/03/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
    מתעסק בשיווק עצמי במקום בלעשות קריאייטיב טוב. מדהים איך בנאדם שעשה כל כך מעט, מקבל חשיפה כל כך גדולה. ועכשיו הוא יושב ואומר ליגאל החרד, זה טוב לנו, כל התגובות האלה טובות לנו, כל עוד מדברים עלינו זה טוב לנו. אל תדאג יגאל, לקוחות לא קוראים את אייס, זה רק הברנז'ה. מביא את הבחילה. שורה תחתונה אדון תחמן: מה שאוד פרידן שכח בבניית מותגים, אתה עוד לא למדת. וכנראה שכבר לא תלמד. פויה
  • 16.
    אחד 30/03/2011 15:18
    הגב לתגובה זו
    גם על מהלך הראלה של גיתם היה לך לאחרונה מה להגיד, ולא ממש דברים מפרגנים, אלא סתם התקטננות שהוציאה אותך קטן יותר מכולם. כנ"ל גם במקרה הזה אגב.מי שם אותך להיות שופט הקריאייטיב של עולם הפרסום? קודם אולי תוכיח את עצמך, מה שעוד לא עשית אם איני טועה- חוץ מלעוף ממשרד אחרי משרד מה עוד עשית? בקיצור תסתכל על עצמך לפני שאתה מדבר על אחרים. וחבל שאחד כמו יגאל נגרר אחריך
  • חורש מזימות 30/03/2011 16:05
    הגב לתגובה זו
    אולי במקום לשבת על הטוקבקים וללכלך, תשקיעו בשיפור העבודה הקריאיטיבית שלכם. ואם אתם כבר כותבים אז לא 5 טוקבקים בשעה, זה שקוף מדי. יגאל ומירן אתם גדולים!
  • אחד 31/03/2011 00:25
    פשוט לא אוהב אנשים שמתעסקים בפועלם של אחרים במקום בשל עצמם. בטח כשלהם עצמם אין כל כך הרבה במה להתגאות
  • 15.
    נתן 30/03/2011 14:43
    הגב לתגובה זו
    קשה להיות פרילאנס, הדרך היא להיות טוב. בתוצאות. לא בכותרות. חזור לעבוד ובנה לך תיק עבודות. כנ"ל יגאל.למה להתקיף אחרים בבוטות.
  • 14.
    אודי 30/03/2011 14:31
    הגב לתגובה זו
    נו באמת. מה עשית בפרסום עד היום? איזה מותג בנית? פישר. זאת הבעיה של הענף - אנשים כמו מירן. ברנז'איות שטוחה. כל הכתבה היא שיר הלל לשני פרילנסרים שמחפשים פרנסה ולא ברור למה אייס נותן להם במה. אין כבוד.
  • 13.
    מירן איש קטן (ל"ת)
    בלה בלה 30/03/2011 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מירן איש קטן (ל"ת)
    בלה בלה 30/03/2011 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סמנכ"ל קראיטיב 30/03/2011 13:55
    הגב לתגובה זו
    קצת ילדותי, קצת עילג ובעיקר לא משכנע.אודי מחפש עלה תאנה לקמפניים הבאנליים שלו ואתם לא ממש עונים לו.
  • 10.
    איכזבת. יש לנו הרבה על מה לדבר. (ל"ת)
    ניב חורש 30/03/2011 13:24
    הגב לתגובה זו
  • למה איכזב? זו דעתו (ל"ת)
    ניר 30/03/2011 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    צודקים מאה אחוז. הכל תירוצים של בינונים (ל"ת)
    בוני 30/03/2011 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    למען ההגינות 30/03/2011 12:13
    הגב לתגובה זו
    אתר כמו ICE חייב לכלול מידע כזה, אחרת אי אפשר להתחשב בדיעה שלהם כנטולת אינטרסים.. מירן ויגאל שיהיה לשניכם בהצלחה
  • 7.
    יוסי 30/03/2011 12:12
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע
  • 6.
    נביא זעם 30/03/2011 11:33
    הגב לתגובה זו
    וזה נכון לא רק לגבי ראובני פרידן. כל המשרדים הבכייניים שבמקום לעשות עבודה טובה וקריאיטיבית, מתרצים לעצמם את הלוזריות שלהם בתיאוריות מופרכות. יישר כוח מירן ויגאל!
  • 5.
    דניאל 30/03/2011 11:03
    הגב לתגובה זו
    ניתוח שטחי, אודי צדק בכל מילה שלו. לדעתי ראובני מייצרים קראיטיב סביר כמו כולם. המהלך שעשו לטפחות מצויין. קצת צניעות.
  • המורה 30/03/2011 11:38
    הגב לתגובה זו
    גם אני חושב שהתגובה שלך טפשית
  • (ל"ת)
    בלה בלה 30/03/2011 13:59
  • 4.
    תלוי איזה פרסים רבותיי, תלוי בפרסים (ל"ת)
    לא יודע 30/03/2011 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יפה אמרת. (ל"ת)
    בנדה 30/03/2011 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיואש 30/03/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    תגובה מטופשת עם מבט על ענף הפרסום דרך פריזמה של קופירייטר מתחיל רק מחזקת את אודי פרידן
  • 1.
    ביצת פחמן 30/03/2011 10:38
    הגב לתגובה זו
    הצילו שמישהו יבוא לחלץ את מירן! הוא קבור עמוק עמוק בביצה. פתטי!