לא חוכמה לצאת נגד תחרויות כשהסיבה היא "יבול דל" - תגובה
"הזכורות והאהובות" היא מילה מגונה. כך לפחות הכניסו לנו לראש רוב מנהלי הקריאייטיב שגידלו אותנו לאורך השנים. "מדובר במדד פופולאריות שבינו לבין קריאייטיב טוב אין שום קשר. אלוהים אדירים, אפילו ג.יפית מככבת במדד הזה מדי פעם...". כך היו חותמים את השיחה ולא היה צריך להוסיף. כך חונכנו והאמת שכך גם חינכנו את הדור הצעיר של אנשי הקריאייטיב משהפכנו עם השנים למנהלי קריאייטיב.
והנה, לפני שבועיים, שתי פרסומות שעשינו ללפ"מ כיכבו בצמרת מדד הזכורות האהובות. מדובר בקמפיין מעורר הסערה של רון קופמן למשרד התקשורת ובקמפיין של יצפאן למשרד האוצר. מיד שינינו את דעתנו והחלנו לגרוס כי זהו מדד המשובח ביותר, שיודע לזהות עבודה מצוינת. והרי אנחנו לא עוסקים באמנות נטו אלא ביצירה מסחרית הפונה לציבור. לכן הכי ראוי שהעם עצמו ישפוט ויוקיר את העבודות הטובות בעיניו. רוצים לומר, המציאות מכתיבה את האג'נדה.
אנחנו כמובן צוחקים. דעתנו על המדד הזה לא השתנתה כמעט. אבל כשמדובר ברוב משרדי הפרסום בארץ, לא מדובר בהקצנה של המצב. למעשה, האג'נדה הבסיסית של רוב המשרדים נגזרת מההצלחות שלהם (ולא פחות, מחוסר ההצלחות שלהם). אודי פרידן לדוגמא מאמין מאוד דווקא בתחרות האפ"י כי שם הוא רושם הצלחות, בניגוד ליבול הדל שהוא קוצר בתחרויות הקריאייטיב. זו לא חוכמה לצאת נגד הרצון להביא פרסים כשאתה לא עושה קריאייטיב מדהים. אנחנו בטוחים שבשנה שבה הוא יחזור להפציץ בעבודות קריאייטיב טובות, דעתו תשתנה מהר מאוד.
אז מה באמת חשוב יותר- אפקטיביות, פופולאריות או הכרה קריאטיבית? אנחנו עדיין זוכרים איך לפני כמה שנים, באנלוגיה לתוכניות הטלוויזיה, היינו שואלים את עצמנו איזה סוג של פרסומות אנחנו רוצים לעשות - מה עדיף להיות "קומדי סטור" ההמונית והמצליחה או "החמישייה הקאמרית" המוערכת אך הדלה ברייטינג? התשובה היא שצריך ואפשר להיות "ארץ נהדרת". גם איכותית ומוקפדת אך לא פחות חשוב, אפקטיבית, קובעת את השיח הציבורי ובעיקר פופולארית מאוד.
זו אולי קלישאה אבל האמת היא שקריאייטיב מצוין הוא כזה שמשיג גם וגם. עבודה קריאטיבית יוצאת דופן ועטורת פרסים צריכה להיות גם פופולארית ובוודאי שחייבת להיות אפקטיבית. תחרויות הקריאייטיב העולמיות הבינו זאת ובשנים האחרונות ולא ממהרות לחלק פרסים לעבודות "שרק אנשי קריאייטיב מבינים" או לעבודות שלא זכו למדיה סבירה ונעשו רק לטובת השגת פרסים למיניהם. יותר מזה, היום כל תחרות קריאייטיב שמכבדת את עצמה בוחנת האם מעבר לרעיון פורץ דרך, העבודה הזוכה יצרה גם אימפקט, האם היא הצליחה באמת לגעת, לסחוף ולהזיז אנשים. מספיק לראות את העבודות הזוכות השנה בתחרויות הגדולות כדי להבין שתופעת ה"איך לשלוח 8 כרכים על סטריפ בעיתון" כפי שפרידן מכנה אותה, לא קיימת כמעט.
לא במקרה המשרדים הגדולים בענף הם אלו שמייצרים את הקריאייטיב הטוב ביותר. כנראה שזה טוב גם לעסקים. שלמור קוטפים פרסים בעולם ודוחפים את המקצוענות של כל הענף הזה קדימה. באומן עשו קפיצה קריאטיבית אדירה השנה ומצליחים לזכות בהכרה של כל הענף כולל של הלקוחות. ולולא קריאייטיב טוב לאורך זמן, מקאן ואדלר לא היו ממשיכים להתקוטט ביניהם על השליטה המוחלטת בצמרת טבלת המשרדים הגדולים. כי כשמסתכלים על המגמה, יש קשר ברור בין קריאייטיב טוב וזוכה פרסים לבין אפקטיביות והצלחה. אודי. חומר למחשבה.
מירן פחמן ויגאל חזן פרשו לאחרונה ממקאן אריקסון ומעניקים היום שירותי קריאייטיב למשרדים וללקוחות.
- 32.גביר 03/04/2011 11:14הגב לתגובה זוהעבודה? מי הבין משהו ממה שאמר? מי מאמין לו בנושאים כאלה? זאת אחת הפרסומות הכי מוחמצות שראיתי. בחירה לא נכונה של סגנון עבור מידע כזה ובעיקר לקהל שאמור לקבל את המידע הזה.
- 31.אבנר 01/04/2011 12:22הגב לתגובה זוהרוב השקט של אנשיי קריאיטיב בישראל עושה את עבודתו בשקט ובחריצות. רובם מוכשרים וטובים, מידי פעם נשרף למישהו הפיוז. עצתי לפחמן וחזן, קחו חופש, אל תירקו לבארות מהם שתיתם או תשתו. ה
- 30.פרילנס 31/03/2011 22:39הגב לתגובה זועד עכשיו חשבתי שהדבר היחידי שהפח מן יודע לפרסם זה את עצמו. מסתבר שטעיתי. פחמן גרוע בלפרסם את עצמו. הדבר הכי גרוע שהוא יעול לעשות כפרילנס הוא להפוך לקוחות פוטנציאלים לאוייבים. לפני זמן מה זה היה גיתם, עכשיו ראובני. מילא היה אומר דברי חוכמה ולא הבלים.
- 29.דינו 31/03/2011 16:23הגב לתגובה זויש לציין שאודי פרידן הוא מהמבריקים והחשובים מאנשי הקריאייטיב של הדור הותיק, שהשפיעו על הפרסום הישראלי בענק, ופחמן הוא מהאריות הצעירים החזקים ביותר - באותו התחום. אודי הוא מעסיק שלי לשעבר, פחמן חבר. אני קולגה. בריאות ואושר לכולם, ואחלה קראייטיב שבעולם
- 28.ניב חובש 31/03/2011 12:52הגב לתגובה זועניתם יפה מאוד לאיש שעומד בראש משרד שעושה דברים מביכים אחד אחרי השני. כנראה שהם מרגישים ששוב מותר להם לעשות עבודה בינונית, לאחר שנכנסו כמה תקציבים חדשים. ראובני - אל תשכחו שחזרתם הביתה עם זנב מקופל לדירת החדר וחצי שלכם מהשופוני בסינמה סיטי, בדיוק בגלל שעשיתם עבודה רעה ללקוחות שברחו אחד אחרי השני עד שלא נשאר לכם כסף לשכר-דירה. במקום לצאת נגד הענף והדרך שבה מודדים עבודה טובה, תישארו במשרד כל יום עוד שעה שעתיים ותפסיקו לעשות דברים מביכים.
- 27.לירן חמצן 30/03/2011 21:18הגב לתגובה זוהשם שלו? מירן פחמן?? אחי, תנחומי הכנים.
- 26.קריאייטיביסט 30/03/2011 20:00הגב לתגובה זוראובני בירידה כבר שנים. מירן ויגאל לא פסלו את כל העשייה אי פעם של פרידן אלא רק טוענים מה שכולם יודעים שבשנים האחרונות זהו משרד בינוני מאד ברמת הקריאייטיב שלו. חוץ מזה המאמר מעניין ונכון. מירן ויגאל בהצלחה!
- 25.לפי כמות התגובות כנראה שפגעת בעצב הנכון (ל"ת)ניר חובש 30/03/2011 18:37הגב לתגובה זו
- 24.עוף מוזר 30/03/2011 17:14הגב לתגובה זוראובני פרידן כבר שנים עושים קריאייטיב מביך, שמרני ולא פוגע. זה לא סוד. לאודי פרידן יש אולי זכויות רבות מהעבר אבל כיום בעידן ניב חורש וחבריו המשרד הולך ויורד גם ברמה וגם במספר לקוחותיו.
- 23.לא מוסיף לאייס???? 30/03/2011 17:02הגב לתגובה זואייס הוא אתר תוכן שנותן במה וכבוד לתכנים מענף הפרסום. עצם ההגדרה הראשונית שלו כאתר תוכן מאפשרת לו לתת במה לדעות שונות ומגוונות. העובדה שהוא עוסק בברנז'ת הפרסום בכלל מחייבת אותו לתת מקום לדעות של אלו שהם לא בדיוק כרישי הענף אבל מייצגים תחושות של רבים בענף. למירן פחמן ויגאל חזן שמורה הזכות המלאה להגיד את שעל נפשם וזה הרי ברור לכולנו שבענף הפרסום מדברים בשפה הרבה יותר קשה, בוטה ופוגענית. הם בסך הכל ציינו מה הם חושבים על מה שאודי חושב ואתר אייס מגשים את מטרותיו כאשר הוא מאפשר לפרסומאים כמו פחמן וחזן לתת את האינפוט שלהם.
- אייס צריך לשאוף גבוה 30/03/2011 17:10הגב לתגובה זואייס עשה כברת דרך בשנה האחרונה ואני מודה שחזרתי אליו כי הוא הפך להיות משפיע ומעניין. אבל פחמן וחבורתו לא מוסיפים שום כבוד לאייס ! אתה כנראה לא מכיר את הבחור או את """פועלו""" (בשלוש מרכאות!) אם אתה חו8שב כך. אנשים כמו פחמן שמתבכיינים כדי לדחוף את עצמם בכוח לא מוסיפים כבוד לענף הפרסום, וגם לא לאייס ! יש מספיק כותבים מוכשרים ואנשי מקצוע שיש להם דעה שמוסיפה משהו מעבר לתוכן השיווקי הזה. ואגב, אם זה תוכן שיווקי כדאי להוסיף תווית של תוכן שיווקי כמו שאייס עושה ! ורק בגלל התשובה המעפנה שלך אני הולך עכשיו להתקשר לגודזיגז הזה מאייס ולתת לו בראש !
- סימן שאלה 30/03/2011 17:21אתה עובד בג. יפית או משהו?
- 22.לא מהתחום 30/03/2011 16:43הגב לתגובה זוחבל שאתר אייס נותן במה לכאלה טורים, שרק רוצים לפאר את עצמם, ולפחות לפי התגובות פה - לא ממש עשו הרבה עדיין. לא מוסיף לאייס.
- 21.מירן פחמן 30/03/2011 16:37הגב לתגובה זואלא מאמר בעד קריאייטיב. זה מאמר שמהלל את אנשי הקריאייטיב שעובדים קשה כדי לנסות להביא רעיונות פורצי דרך. זה טור שמגבה את המשרדים שמתאמצים להביא קריאייטיב טוב ומבינים שתחרויות קריאייטיב זה חלק מהעניין. זו דעה שבאה לעודד את הפרסומאים שקמים בבוקר כדי להוציא רעיונות מצויינים ולעשות דברים שאף אחד עוד לא עשה. תודה על כל התגובות הטובות. אני מקבל בהכנעה גם את התגובות התוקפות. זה חלק מהעניין כשאתה בא להביע דעה. אין מה לעשות.
- גדי שרון 30/03/2011 17:05הגב לתגובה זויקירי, אם יש משהו שהענף הזה לא מעריך זאת נאיביות והטור שלך, שבסופו של יום (ובוא לא נתחסד) בא לקדם את יכולותכם, מותיר טעם של ילדותיות מתפרצת, בניסוח ובעיקר- בתוכן. גם אם לא הסכמתם עם דבריו של אודי, וזה לגיטימי, הטור הזה מציג אתכם באור רע מאוד כמי שמעלים טענות לא של שני בעלי נסיון ועוצמה אלא של שני אנשי קריאטייב שמתאמצים להיות 'מאגניבים' על הגב של איש פרסום מוכח. בסופו של עניין לא הותרתם לרוב הקוראים אלא להסכים עם אודי, שכן עוצמת טיעוניו והמדרג עולים על שלכם בכמה וכמה דרגות.
- לקוח של מקאן 30/03/2011 16:51הגב לתגובה זואם "זו לא חוכמה לצאת נגד הרצון להביא פרסים כשאתה לא עושה קריאייטיב מדהים" זה לא להתקיף את פרידן, אז אני לא יודע מה זה להתקיף את פרידן. לעניינינו, ברור שאתה מנסה בכוח לשווק את עצמך, וזה לגיטימי. מה שלא לגיטימי, וגם מוריד לך נקודות, זה שאתה עושה זאת באמצעות "ירידה" על פרסומאים שעשו ברברס את מה שאתה עוד לא התחלת לעשות, זה פתטי ועצוב. בהמשך לתגובות כאן, תרשה לי לספר לך ולשותפך: לקוחות כן קוראים את אייס. אם גם אתה (אתם) ידעתם את זה וזו היתה חלק מכוונתך בשיווק העצמי שלך, הרי שהשגת את התוצאה ההפוכה. במשרד הפרסום שלי (מקאן) מבינים את הסינרגיה בין קריאייטיב ופופולאריות, ופועלים לפיה (אגב - למה אתה לא שם? תרצה לשתף?). מבלי להכיר את פרידן או משרדו אישית, אני סבור שהוא מבין בפרסום הרבה יותר ממך. באשר לשיווק, גם שיווק עצמי, אני בטוח שהוא מבין יותר ממך. פישר.
- הם כן עובדים עם מקאן- אולי עשו לך קמפיין (ל"ת)קריאייטיביסט 30/03/2011 20:29
- 20.מה נהיה 30/03/2011 16:26הגב לתגובה זומירן פחמן מתנגח באודי פרידן - חחח מה עשית בפרסום? טרמפיסט בינוני שתמיד היה עסוק בדבר היחיד שהוא טוב בו: לקשקש רק אידיוט פותח טור ב"והנה, לפני שבועיים, שתי פרסומות שעשינו ללפ"מ כיכבו בצמרת מדד הזכורות האהובות. שני קמפיינים מביכים במיוחד ראוי לציין. ועכשיו לעניין: אודי פרידן צודק בכך שמחלקות קריאייטיב שלמות עסוקות בלהביא קריאייטיב זניח למדיות זניחות עוד יותר. לפחות מדד הזכורות והאהובות מעריך עבודה אמיתית שנועדה, מה לעשות, להצליח אצל השופטים האמיתיים: הקהל. תראו את באומן שמצליחים לעשות את זה, את גליקמן שלא יורדים מהכותרות ומה לעשות, גם את ראובני עם דביר. בקיצור השילוב של קריאייטיב שהוא גם זכור וגם אהוד הוא המטרה שלשמה כולנו במקצוע הזה
- גליקמן שלא יורדים מהכותרות... גדול (ל"ת)ניר 30/03/2011 18:25הגב לתגובה זו
- 19.תחילת וסוף דרכם של שני החבר'ה האלה (ל"ת)יובל 30/03/2011 16:17הגב לתגובה זו
- 18.רונן 30/03/2011 16:10הגב לתגובה זולא מכיר את הנפשות הפועלות, יכול להיות שהם אפסים גמורים. מה שלא ברור הוא למה אין אף תגובה אחת שמתייחסת לגוף המאמר ולתוכנו וכולם מתעסקים אך ורק באופיים של הכותבים. אם באמת מדובר בצבא טוקבקים של ראובני, זה רק מראה על חולשה.
- 17.ירון 30/03/2011 15:54הגב לתגובה זומתעסק בשיווק עצמי במקום בלעשות קריאייטיב טוב. מדהים איך בנאדם שעשה כל כך מעט, מקבל חשיפה כל כך גדולה. ועכשיו הוא יושב ואומר ליגאל החרד, זה טוב לנו, כל התגובות האלה טובות לנו, כל עוד מדברים עלינו זה טוב לנו. אל תדאג יגאל, לקוחות לא קוראים את אייס, זה רק הברנז'ה. מביא את הבחילה. שורה תחתונה אדון תחמן: מה שאוד פרידן שכח בבניית מותגים, אתה עוד לא למדת. וכנראה שכבר לא תלמד. פויה
- 16.אחד 30/03/2011 15:18הגב לתגובה זוגם על מהלך הראלה של גיתם היה לך לאחרונה מה להגיד, ולא ממש דברים מפרגנים, אלא סתם התקטננות שהוציאה אותך קטן יותר מכולם. כנ"ל גם במקרה הזה אגב.מי שם אותך להיות שופט הקריאייטיב של עולם הפרסום? קודם אולי תוכיח את עצמך, מה שעוד לא עשית אם איני טועה- חוץ מלעוף ממשרד אחרי משרד מה עוד עשית? בקיצור תסתכל על עצמך לפני שאתה מדבר על אחרים. וחבל שאחד כמו יגאל נגרר אחריך
- חורש מזימות 30/03/2011 16:05הגב לתגובה זואולי במקום לשבת על הטוקבקים וללכלך, תשקיעו בשיפור העבודה הקריאיטיבית שלכם. ואם אתם כבר כותבים אז לא 5 טוקבקים בשעה, זה שקוף מדי. יגאל ומירן אתם גדולים!
- אחד 31/03/2011 00:25פשוט לא אוהב אנשים שמתעסקים בפועלם של אחרים במקום בשל עצמם. בטח כשלהם עצמם אין כל כך הרבה במה להתגאות
- 15.נתן 30/03/2011 14:43הגב לתגובה זוקשה להיות פרילאנס, הדרך היא להיות טוב. בתוצאות. לא בכותרות. חזור לעבוד ובנה לך תיק עבודות. כנ"ל יגאל.למה להתקיף אחרים בבוטות.
- 14.אודי 30/03/2011 14:31הגב לתגובה זונו באמת. מה עשית בפרסום עד היום? איזה מותג בנית? פישר. זאת הבעיה של הענף - אנשים כמו מירן. ברנז'איות שטוחה. כל הכתבה היא שיר הלל לשני פרילנסרים שמחפשים פרנסה ולא ברור למה אייס נותן להם במה. אין כבוד.
- 13.מירן איש קטן (ל"ת)בלה בלה 30/03/2011 13:58הגב לתגובה זו
- 12.מירן איש קטן (ל"ת)בלה בלה 30/03/2011 13:57הגב לתגובה זו
- 11.סמנכ"ל קראיטיב 30/03/2011 13:55הגב לתגובה זוקצת ילדותי, קצת עילג ובעיקר לא משכנע.אודי מחפש עלה תאנה לקמפניים הבאנליים שלו ואתם לא ממש עונים לו.
- 10.איכזבת. יש לנו הרבה על מה לדבר. (ל"ת)ניב חורש 30/03/2011 13:24הגב לתגובה זו
- למה איכזב? זו דעתו (ל"ת)ניר 30/03/2011 18:27הגב לתגובה זו
- 9.צודקים מאה אחוז. הכל תירוצים של בינונים (ל"ת)בוני 30/03/2011 12:22הגב לתגובה זו
- 8.למען ההגינות 30/03/2011 12:13הגב לתגובה זואתר כמו ICE חייב לכלול מידע כזה, אחרת אי אפשר להתחשב בדיעה שלהם כנטולת אינטרסים.. מירן ויגאל שיהיה לשניכם בהצלחה
- 7.יוסי 30/03/2011 12:12הגב לתגובה זוכל מילה בסלע
- 6.נביא זעם 30/03/2011 11:33הגב לתגובה זווזה נכון לא רק לגבי ראובני פרידן. כל המשרדים הבכייניים שבמקום לעשות עבודה טובה וקריאיטיבית, מתרצים לעצמם את הלוזריות שלהם בתיאוריות מופרכות. יישר כוח מירן ויגאל!
- 5.דניאל 30/03/2011 11:03הגב לתגובה זוניתוח שטחי, אודי צדק בכל מילה שלו. לדעתי ראובני מייצרים קראיטיב סביר כמו כולם. המהלך שעשו לטפחות מצויין. קצת צניעות.
- המורה 30/03/2011 11:38הגב לתגובה זוגם אני חושב שהתגובה שלך טפשית
- (ל"ת)בלה בלה 30/03/2011 13:59
- 4.תלוי איזה פרסים רבותיי, תלוי בפרסים (ל"ת)לא יודע 30/03/2011 10:53הגב לתגובה זו
- 3.יפה אמרת. (ל"ת)בנדה 30/03/2011 10:44הגב לתגובה זו
- 2.מיואש 30/03/2011 10:43הגב לתגובה זותגובה מטופשת עם מבט על ענף הפרסום דרך פריזמה של קופירייטר מתחיל רק מחזקת את אודי פרידן
- 1.ביצת פחמן 30/03/2011 10:38הגב לתגובה זוהצילו שמישהו יבוא לחלץ את מירן! הוא קבור עמוק עמוק בביצה. פתטי!