מי צודק - מירן פחמן או אודי פרידן?

גינגי פרידמן מציע את נקודת המבט שלו על דברי אודי פרידן ותשובתו של מירן פחמן בנושא הקריאייטיב. "כל המשרדים המצליחים בעולם עושים זאת בזכות עבודה יצירתית". על התחרויות: "פינוק מוגזם חסר הצדקה עסקית"
 | 
telegram
(9)

מירן פחמן ויגאל חזן, התעמתו מעל אתר זה עם אודי פרידן בסוגיה עתיקת היומין: "מה חשוב יותר, קריאיטיביות או אפקטיביות?" ואני לתומי חשבתי שהסוגיה הזאת כבר מזמן יושבה, מסתבר שטעיתי ובחלל עולם הפרסום ממשיכות לנסר השאלות: האם יש ערך כלשהו למדד "זכורות ואהובות"? האם הקריאייטיביות חשובה מהאפקטיביות? והאם קיימת בכלל סתירה ביניהן? האם התחרויות, בארץ ובעולם שוות את המאמץ? והאם הן מהוות אינדיקציה למשהו?

הרשו לי אם כן לתרום את תרומתי השולית לדיון הגדול.

אין לי ספק קל שבקלים שמנקודת ההשקפה של משרד הפרסום, היצירתיות חשובה עשרות מונים מהאפקטיביות. אף משרד פרסום עוד לא נבנה בזכות עבודה נכונה ויעילה.

לעומת זאת כל המשרדים המצליחים, בארץ ובעולם, מצליחים בזכות העבודה היצירתית שהם מנפיקים. הקריאייטיב הוא חוד החנית וחלון הראווה של המשרד, הכל רואים אותו והכל שופטים אותו. את האפקטיביות לעומת זאת, קשה למדוד, קשה לשייך אותה למשרד הפרסום וממילא רוב המפרסמים מעדיפים לזקוף את הצלחותיהם לזכות עצמם ולא לזכות הפרסומאים שלהם.

אבל את הקריאייטיב של משרד הפרסום איש לא יכול לקחת ממנו.
מאידך, אם תשאלו את המפרסמים, הם יצהירו בגאון שהאפקטיביות היא בראש מעייניהם, כאילו שקיימת סתירה בין יצירתיות לאפקטיביות, כאילו שהיצירתיות לא באה לשרת את האפקטיביות. אבל, עמוק בליבם, גם המפרסמים יודעים שהם מעדיפים פרסום יצירתי כי הוא מעמיד אותם בקדמת הבמה ובמוקד השיח הציבורי ובסופו של דבר אדם קרוב אצל עצמו ומאז שהעסקים מנוהלים בידי מנהלים שכירים, מערכת השיקולים היא כזאת: קודם אני ואחר כך העסק.

כמו שאמר רבא במסכת סנהדרין ושלום חנוך החרה החזיק אחריו "אדם קרוב אצל עצמו".

באשר לזכירות ולפופולאריות של הפרסומות. אני טוען בתוקף שהן לא רלוונטיות. תפקידה של הפרסומת איננו להיות זכורה או אהובה, תפקידה לעשות את העבודה. והעבודה של כל פרסומת, באשר היא , היא: לגרום לגירוי, שיביא לתגובה שתביא לתוצאה הרצויה. זה הכול. ואת המטלה הזאת ניתן לבצע גם אם קהל היעד לא זוכר את הפרסומת וגם אם היא הכעיסה אותו או אתגרה אותו.

את חשיבותה של זכירות הפרסומות הגה בשעתו דן הרמן ולמרבה הפלא היא נתפסת מאז כערך בעל משקל. אני חלקתי עליו אז ואני חולק עליו היום. בכלל, אני סבור שזכירות הפרסומת משרתת אך ורק את הפרסומת עצמה ולא את המותג אותו היא נועדה לשרת.

הראיה: ישנן יותר מדי פרסומות זכורות לטוב שאיש כבר לא זוכר את המותגים המתפרסמים בהן.

אלא שמאז שהעיתון גלובס אימץ לו את מדד הזכורות והאהובות כמנוף לקידום עסקיו, משרדי הפרסום נפלו בפח והמדד המופרך הזה הפך עבורם לכלי להתהדר בו. אינני מכיר מקום אחד נוסף בעולם בו מתקיים מדד שכזה.

ועכשיו אני מגיע לנושא התחרויות. העובדה היא שתחרויות פרסום נערכות בעולם כולו, בצורות שונות, כבר חמישים שנה, אם לא יותר ומטרתן להעניק הכרה מקצועית לעוסקים במלאכה. זה טוב ויפה אבל אין לזכייה בתחרויות שום קשר עם הצלחתו של משרד הפרסום הזוכה. משרד פרסום יכול להצליח גם מבלי להשתתף בתחרויות אבל אין כל סיכוי שיצליח ללא תוצרת יצירתית מעל לממוצע.

יתר על כן, מחיר ההשתתפות והשקעת משאבי הזמן וכוח האדם הנדרשים להשתתפות בתחרויות איננה עומדת בשום יחס לתועלתן, הבלתי קיימת. השקעה כה כבדה, רק לשם התהדרות בזכייה, היא פינוק מוגזם וחסר הצדקה עסקית. משרד שיקצה את המשאבים הללו בגיוס טאלנטים מבריקים יותר, יצא נשכר עשרות מונים.

במשך כל שנותיי כפרסומאי נמנעתי מלהשתתף בתחרויות, בעיקר כי לא האמנתי בשופטים ובשיטות השיפוט שנהגו בארץ אבל לקוחות שלי התעקשו ושלחו את העבודות בעצמם, העבודות זכו בשלל פרסים: פרסי אותות, אוסקר הפרסום, כובע הזהב וקקטוס הזהב. את המדליות והעיטורים שקיבלנו תליתי על קירות חדרי השירותים, במשרד, כדי להפגין את יחסי אליהם.

לסיום, עלי להודות שכמו תמיד, גם בנושא זה הייתי ונותרתי בדעת מיעוט, אך להגנתי אני יכול לטעון שדעותי אלה מבוססות על למעלה מ-30 שנות ניסיון ואובזרבציה.

ומילה אחרונה למירן ויגאל: שלמור אבנון עמיחי, מקאן אריקסון ואדלר חומסקי
מפיקים קריאייטיב מעולה, קודם כל ובראש ובראשונה כי זה טוב לעסקים, שלהם.ועסקיהם לא היו נפגעים כהוא זה, גם אם היו נמנעים מהשתתפות בתחרויות. את הקריאייטיב שלהם רואים יום יום במדיה, הזכיות השונות נשכחות יום לאחר שמתפרסמות המודעות המתהדרות בהן.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(9):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    איך שאמר הרבי,זה צודק וזה צודק וגם אתה צודק (ל"ת)
    הרבי מעוטו 05/04/2011 14:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ישראל ? קריאטיבית ?
    אנונימי 05/04/2011 13:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מה הדיון בכלל ? כל הפרסומות בארץ נראות כאילו צוות הקריאייטיב ישב בחדר ישיבות עם גויינט, אבודים לגמרי והעלו בינם לבין עצמם עוד איזה דחקה טיפשית... כל הפרסומות בארץ ברמה נמוכה וטפשית....
    סגור
  • 4.
    גינגי ידידי, אתה טועה ומטעה
    אחד שגויס דרכך 04/04/2011 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גויסתי על ידגי הסוכנות שלך בעבר ואני מכבד ומעריך אותך מאו ולמרות זאת צר לי לומר שאתה טועה ומטעה. הקריאייטיב הוא חוד התער של הפרסום כי זה מה שרוב המפרסמים רוצים. גאוות משרד הפרסום על הזכייה בתחרות זו או אחרת היא גם גאוותם. מובן שרוב סמנכלי השיווק יצהירו קבל עם ועדה שחשוב יותר למכור עוד כמה מוצרים בעקבות הפרסום, אבל בשטח, הם משוויצים ב"זכורות והאהובות" שאגב הוא אכן מדד דבילי לחלוטין. אגב, השאלה שצריכה להישאל היא למה אף אחד לא מרים מדד אחר, מקצועי והגיוני יותר? תרים את הכפפה, אולי גם חבריך באייס ירימו אותה, ותעשו את זה במקום להתבכיין על הזכורות והאהובות כל יום חמישי.
    סגור
  • 3.
    מירן קפץ גבוה מדי ואודי, נו אודי... (ל"ת)
    גינגי זה פשוט מאוד 04/04/2011 10:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ממש בדיחה
    דן 04/04/2011 09:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו גינגי, גם אתה נגררת לדבר הזה? לא צריך טור שלם כדי להבין: יש כאן איש קריאייטיב מאוד מאוד בינוני שהוא בעצמו לא ממש יכול ללכת לתחרות כלשהי עם משהו טוב - שבוחר להתנגח במישהו שעשה משהו בחיים שלו.
    סגור
  • טען עוד
  • אם כבר מתייחסים לגופו של אדם
    איש קריאייטיב 04/04/2011 11:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חייב לצאת להגנתו האישית של מירן ואני יודע שרבים מאנשי הקריאייטיב מרגישים כמוני. אני מכיר אותו אישית וכחבר למחלקה אני יכול להעיד שהוא אחד מהאנשים המוכשרים שיצא לי לפגוש. די לגגל את שמו כדי לראות בכמה פרוייקטים מדהימים וזוכי פרסים הוא היה מעורב בשנים האחרונות בכל משרד שבו הוא היה. מעבר לזה, מירן הוא מה שנקרא חולה קריאייטיב שדואג לחנך את הדור הצעיר לא לחשוב במושגים של פרזנטורים והפקות ענק, לא לפחד להעיז באמת ולחשוב פרוע ותמיד תמיד יודע לפרגן לעבודה טובה. כמובן שהתכונה הזו שלו השיגה לו גם כמה אויבים לאורך הדרך. אז בשם הרוב הדומם והשקט- מירן אל תיקח ללב את הטוקבקים המרושעים ותמשיך בדרכך.
    סגור
  • תשובה לדן
    גינגי פרידמן 04/04/2011 10:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דן מכובדי, להבדיל ממך אני בחרתי להתייחס לגופו של עניין ולא לגופו של הכותב. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 1.
    אתה טועה כמעט בכל מה שאתה כותב
    ערן 03/04/2011 22:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צר לי גינגי אבל לדעתי אתה טועה בגדול. נתחיל מהסוף - את הזכיות שוכחים יום אחרי? שלמור מוכיחים אחרת. משרד עם פרסום שמרני ללקוחות אבל עם פרסום חדשני לתחרויות מצליח לבנות על התחרויות משרד שלם. אם קיבלת בשנים האחרונות מייל מעובד שלמור וודאי ראית שאת תחתית המייל שלהם מעטרות הזכיות השונות בקאן. הם דואגים שלא תשכח. שנית אתה טוען שבמקום להשקיע בתחרויות שישקיעו בגיוס טאלנטים. אני גם לא אוהב תחרויות אבל אני טוען שמשרד שזוכה בהרבה תחרויות ימשוך יותר בקלות טאלנטים (כי אנשי קריאטיב רוצים לזכות בפרסים). נקודה שלישית - אתה טוען שזכירות ופופולאריות אינן רלוונטיות. אני מסכים שהן לא המטרה. אבל האם הן לא אמצעי בדרך למטרה? האם לא עדיפה פרסומת יצירתית שהיא גם אהובה ופופולארית מאשר יצירתית שאינה מייצרת זכירות או אהדה? לסיכום, נראה לי שהפעם ניסית להציג דעה הפוכה מהמקובל למרות שלפעמים מה שמקובל יכול להיות גם די נכון 
    סגור
  • תשובה לערן
    גינגי פרידמן 04/04/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערן מכובדי, הרשה להתייחס להערתותיך, אחת לאחת. אתה יכול לחשוב כרצונך על העבודה של שלמור אבנון עמיחי, העובדה היא שבעיני רוב אנשי המקצוע בארץ, הם מנפיקים עבודה קריאייטיבית ברמה הגבוהה ביותר. והם בנו את משרדם הגדול אך ורק בזכותה. יכול להיות שאתה וגם הם חושבים שהמשרד נבנה בזכות הפרסים ואני כדרכי, לא חושב כך.כפי שכבר טענתי בטורי. העובדה שהם מדפיסים את הפרסים על נייר המכתבים מוכיחה רק דבר אחד: שהם אוהבים להתהדר ולהתבשם בהם. ותו לא. מנסיוני, הספציפי בנושא ההון האנושי, אני יכול לקבוע בוודאות מלאה שמה שמושך את הטאלנטים הם שני דברים בלבד: סביבת עבודה מאתגרת ושכר הולם. הפרסים הם בונוס ולא היעד. ובאשר למדד הזכורות והאהובות. הזכירות מודדת אך ורק את הפרסומת אבל לא את העיקר שהוא:-המותג והמסר. לסיום, אני מודה שתמיד קיימת האופציה שאני טועה ויחד עם זאת, כבר למדתי שפעמים רבות הטעות היא הנכון. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות