המניות זזות: מי הן הנפגעות ממכרז הסלולר ומי הן אלו שמרוויחות?
התוצאות של המכרז מאתמול ידועות כבר. מירס תשלם 705 מיליון שקלים תמורת הזכיון, וקבוצת 018 אקספון תשלם 710 מיליון. הסיבה להבדל הוא בגלל המדרגות בין ההצעות (לאחר שעוברים את גובה ה-500 מ' שקלים) עומדות על 5 מ' שקלים.
המפעילות החדשות חייבות תוך זמן קצר לפרוס תשתית תקשורת ב-10% משטח המדינה ובמקביל לעשות שימוש ברשתות הסלולר של החברות הקיימות במתכונת דומה למפעילים הוירטואליים (מודל הנדידה הפנים ארצית). שימו לב לנתון חשוב - משרד התקשורת הציב יעד צמיחה למפעילות החדשות לפיו עליהן להגיע לנתח שוק של 7% מתוך מגזר הלקוחות הפרטיים (ולא מסך הלקוחות) תוך 5 שנים. אם זה יקרה הן תקבלנה בחזרה את התשלום אותו שילמו עבור הזכיון פחות 10 מ' שקלים.
מי הרוויח?
במילה אחת, הוט. אבל זה קצת יותר מורכב. הוט היתה חייבת לזכות במכרז בכל מחיר כי מדובר ברגל חשובה ביותר במודל העסקי של פטריק דרהי. שני דברים שיש לשים אליהם לב, האחד, מירס כיום איננה שייכת להוט, יש לצפות בהמשך הדרך למיזוג בין שתי החברות ששתיהן שייכות לקבוצת פטריק דרהי. דבר שני מבחינת מחיר המניה של הוט, ביוני דרהי אמור לרכוש נתח נוסף ממניות הוט מפישמן ומוזס במחיר של 65 שקלים. מחיר המניה היום כבר נמצא שם. אסטרטגית, דרהי יממש את האופציה הזאת בסבירות מאוד גבוהה.
יש לשים לב שאין מדובר בדילול בעלי המניות הקיימים כי אלה לא מניות חדשות שנכנסות למחזור. המשמעות של המחיר הזה הוא שמדובר בבנצ'מרק לשווי של הוט ולא יותר מזה.
הוט נמצאת היום במומנטום עסקי חיובי מאוד לאור ההתפתחויות (והשלמת גיוסי האג"ח שיאפשרו לה חלוקת גבוהה) והדבר בא לידי ביטוי במחיר המניה.
מי עוד הרויח? כמובן קבוצת אקספון. היא בחזקת הסוס השחור שלקח את כל הקופה. חשוב לשים לב כאן לשני דברים:
1) ייתכן וזאת רק יריית הפתיחה של חזי בצלאל בשוק התקשורת המקומי, ובהמשך הוא ינסה לרכוש נכסים נוספים בענף (לא שנשארו הרבה פנויים).
2) לאקספון יהיה הרבה יותר קשה לפרוס את הרשת החדשה לעומת מירס שיש לה כבר פריסה התחלתית לא רעה (אם כי לא בטכנולוגיית דור 3. חשוב לציין כי הצרכן הסופי עם כוח המיקוח שלו מול חברות הסלולר משתפר באופן משמעותי.
מי הפסיד?
קודם כל קאחה לאבורל, אבל זה כבר הסטוריה. מעבר לזה ברור שמי שהפסיד זה סלקום ופרטנר (וגם פלאפון שכלולה בתוך בזק ולכן ההשפעה הכללית על בזק נמוכה יותר). מראש היה ברור שכניסה של שתי מפעילות חדשות במקום אחת, תייצר מצב תחרותי ואינטנסיבי יותר עבור המפעילות הקיימות. בנוסף, לאור דמי הזכיון הגבוהים יש אינטרס ברור לזוכות החדשות לחתוך מחירים ולקחת נתחי שוק באגרסיביות תחרותית על מנת להגיע ליעד שקבע משרד התקשורת (כפי שמופיע למעלה). מבין פרטנר וסלקום, אנחנו מעדיפים את פרטנר שנמצאת במצב עסקי מתקדם יותר מסלקום בכל הקשור להערכות למציאות החדשה של עולם התקשורת בישראל.
הכותב, רמי רוזן, הטכנולוגיה ומנהל מחלקת המחקר בהראל פיננסים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.ניתוח מדויק של האנליסט הנכבד (ל"ת)א. גרוס 13/04/2011 09:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.אנליסט מצוין, למרות היותו מכביסט (ל"ת)תמיר 12/04/2011 22:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.LIKE YOUR WAY OF THINKING (ל"ת)T 12/04/2011 22:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.האנליסט הכי טוב בשוק! (ל"ת)ורוניקה 12/04/2011 19:15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.he is one of the best analyst in the market (ל"ת)og 12/04/2011 14:53הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
1.רמי רוזן אנליסט מס אחד! (ל"ת)לי 12/04/2011 14:10הגב לתגובה זו0 0סגור