למוטרדים מהעלאת הריבית: אלטרנטיבות השקעה סולידיות

סיון ליימן, יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מציע אפשרויות השקעה סולידיות למשקיעים המוטרדים מהעלאת הריבית ומנתח את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהן
 | 

מתחילת השנה לא רוו המשקיעים באג"ח ובמניות נחת - מדד ת"א 100 נחלש בכ-1% ובשוק אגרות - החוב ראינו ירידות שערים חדות באג"ח הממשלתיות בריבית קבועה. כך, לדוגמא, ירדו השחרים שמועד הפדיון שלהם מעל 5 שנים ב-2.15% בממוצע בעוד הממשלתיות צמודות המדד (גלילים) שמועד פדיונם 5-10 שנים איבדו בממוצע 2.3%. גם מדדי התל בונד לא נתנו למשקיעים יותר מדי סיבות לחייך - מדד התל בונד 20 איבד כ-0.3% מתחילת השנה.

ירידות השערים בשוק אגרות החוב באו כתוצאה מהאצת קצב העלאת - נגיד בנק ישראל העלה את הריבית ב-1% ברבעון הראשון של 2011 והשוק צופה ריבית של 4% בסוף השנה. העלאת הריבית מעלה את התשואות בשוק אג"ח וכך יורד מחירן. במצב זה מחפשים משקיעים רבים אלטרנטיבות השקעה סולידיות שלא יניבו להם הפסדי הון , ולהלן מספר אלטרנטיבות השקעה:



הבה נבחן את היתרונות והחסרונות באפשרויות שצוינו לעיל ונראה עד כמה אטרקטיבית כל אחת מהן:

פיקדון בבנק
יתרון: אין עמלות ניירות-ערך (קנייה ומכירה ודמי שמירת ני"ע).
חיסרון: הבנקים נוהגים לתת על פיקדונות ריבית על בסיס ריבית הפריים העומדת כיום על רמה של 4.5%, ומריבית זו מפחיתים הבנקים אחוז מסוים. המדיניות המקובלת היא כי פיקדונות של מאות אלפי או מיליוני שקלים יקבלו ריבית של פריים מינוס 2%, ופיקדונות קטנים יותר יקבלו ריבית של פריים מינוס 3.5%. המשך העלאת הריבית על-ידי נגיד בנק ישראל עשויה להעלות את הריבית על הפיקדונות ובכך להחזיר את הציבור בהדרגה לפיקדונות הבנקאיים.

קרן כספית
יתרון: עשויה להשיג ברוטו גבוהה יותר מפיקדון בנקאי היות ומוחזקים בה ניירות - ערך שזמן פדיונם עד שנה, ואף מקבלת ריבית ג'מבו על פיקדונותיה בבנק בשל גודלה. כמו כן ישולם המס במסגרתה על הרווח הריאלי בלבד.
חיסרון: קיימות עמלות ניירות-ערך, ובחלק מהקרנות אף נגבים דמי ניהול.

מלווה קצר - מועד ()
יתרון: מעניק תשואה ברוטו גבוהה בכ-70% ביחס לפיקדון בנקאי.
חיסרון: אינו מעניק פיצוי לעליית הריבית במשק והחזקתו אף כרוכה בעמלות ניירות-ערך. כמו כן סובל מהפסדי הון כתוצאה מעליית הריבית במשק.


יתרון: כמכשיר בעל - מעניק פיצוי על עליית הריבית במשק.
חיסרון: אינו נותן הגנה מלאה מפני האנפלציה והחזקתו כרוכה בעמלות ניירות-ערך.

ממשלתי שקלי ()
יתרון: אג"ח של ממשלת ישראל, המעניק תשואה גבוהה יותר משאר האפיקים הסולידיים.
חיסרון: אינו מעניק הגנה מפני צפויה ואף עלול להסב הפסדי הון כתוצאה מעליית ריבית במשק.


יתרון: אג"ח של ממשלת ישראל המעניק הגנה מפני אינפלציה. עולה כאשר עולה על ציפיות החזאים.
חיסרון: תשואה אפסית (!) והחזקתו כרוכה בעמלות ניירות-ערך.

לסיכום, לאותם משקיעים החוששים מפני הפסדי הון באג"ח הממשלתיות והקונצרניות בהמשך השנה כתוצאה מעליית הריבית מומלץ לשקול השקעה בקרן כספית ובגילונים. לעומת זאת, למשקיעים הצופים אינפלציה גבוהה מהצפוי למרות העלאות הריבית מומלץ לרכוש אג"ח ממשלתיות צמודות מדד קצרות-מועד אך חשוב לציין כי התשואות באפיקים אלה עשויות להיות נמוכות באופן משמעותי לאחר תשלום מס ועמלות ני"ע.

חג אביב שמח לקהל הקוראים ולכל כל בית ישראל. שתמיד נזכה כולנו לראות ברכה בעמלנו ובהשקעותינו!

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    משקיע חסר הבנה פיננסית פשוט יוטעה לחלוטין
    הכתבה הפעם לא מוצלחת 19/04/2011 22:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה דוגמאות לא ממצות: לא ברור מה הנחות האינפלציה ומשווים אפיקים צמודים ללא צמודים, לא מובהר שהתשואות כאן במונחי נטו שונות לגמרי למשקיע פרטי, מזהירים מהפסדי הון בלי לומר שבאחזקה עד לפידיון (למשל במקמ) זה פשוט לא רלבנטי. חבל, לא מתאים. בד" כ הכתבות יותר יסודיות ויותר מועילות.
    סגור
  • אין לי עצבים בגילי המופלג לחכות עד לפידיון
    אתי 20/04/2011 19:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנת 2002 החלו עליות ריבית גבוהות. תוך שנתיים הכסף שלימ-600000 עלה ל-1000000. ואיפה היו כל האגחים? בלי עצבים ולא מעניינת האינפלציה. השורה התחתונה- זה מה שמעניין.
    סגור
  • 10.
    חבל רק שלא הוסבר שלמשקיע פרטי
    אוי 19/04/2011 21:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מה לחפש בשחר 2681 וגם לא בגליל 5427 הקופונים הגבוהים גוררים תשואת נטו מאוד נמוכה שמבטיחה הפסד אחרי עמלות בגליל צמוד מינוס 2% בשחר 1% נומינלי
    סגור
  • 9.
    כתבה טובה וברורה
    קטמון בליגה א' 19/04/2011 11:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שים לב שלמיטב ידיעתי ניתן להשיג היום בפקדונות בבנקים יותר ממה שכתבת.
    סגור
  • הראש שלך טוב וברור..קטמון..
    מיכל 19/04/2011 14:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה נראה כמו קטמון.בדיוק אותו דבר.
    סגור
  • טען עוד
  • למיכל
    קטמון בליגה א' 19/04/2011 21:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למרות שלא זו כוונתך, אקבל את ההערה שלך כמחמאה.
    סגור
  • ניתוח שגוי . אין להשוות בין צמוד ללא צמוד
    נעים 19/04/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי לקחת בחשבון את האינפלציה . כשמדברים על תשואה אפסית זה שווה בערך 4% תשואה נומינלית בשנה . בנוסף , אפשר לקחת אגח ממשלתי צמוד לתקופה 7-10 שנים בתשואה של כ - 2.5% לשנה ( הצמדה כמובן) . הפסדי הון זה רק על הנייר . ברגע שאתה קונה את האגח אתה תקבל את התשואה שהבטחת לעצמך ( עדיף שלא לבדוק מחירים אחרי הקניה )
    סגור
  • 8.
    כמה שאתה טועה-ליימן יקר!..לא יאומן,למי נותנים
    עמיר 19/04/2011 10:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במה?!?.. רק מדדי האינפלציה ב-3 חודשים הללו,יאכלו לך את כל ה" תשואה" שצברת בכספיות ובגילון!..פברואר מרץ אפריל יוני=2% אינפלציה!!..אז מה הועילו גאונים בהצעות שלך. תראה מה עשו קונצרניים צמודים קצרי מועד?..כפול!! אז שלא ייעבדו עליכם.
    סגור
  • 7.
    אתה מטעה,וטועה!..כנסו:...
    לאדון ליימן 19/04/2011 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגילונים בפער הריביות כרגע מהמקמ=לא שווה פרוטה.קרן כספית שווה פחות מתעודת סל מקמית(שאותה הוא לא הזכיר).ו-2 האלטרנטיבות שנתת לא מוגנות מפני אינפלציה,כך שגם הן בתשואות שליליות,אז מה עשית פה?!?.. המסקנה:להשאר עם האג" ח עד פדיונו,ולשתוק.כלומר:להחזיק שחרים בינוניים,בתשואות של כ-4% לשנה,וצמודים קצרים קונצרניים,עד פדיונם!..עשית הרבה יותר מהאלטרנטיבות שנקבת. רק צריך דבר אחד חשוב:סבלנות.
    סגור
  • על הבנת הנקרא אף אחד לא שמע פה - כנסו:
    שונא עליהום בלי סיבה 19/04/2011 21:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא הדוד של ליימן לא הסנגור שלו וגם לא הולך להיות - אבל מה נהיה אתכם אנשים? הבנאדם סך הכל נותן אפשרויות לכל הפחדנים שלא בא להם עכשיו על אג" חים, זה כל הסיפור. הוא כותב לכל מי שאין לו סבלנות בשיט ולא מוכן לחכות.
    סגור
  • סבלנות למה? להפסדי הון?
    קובי 19/04/2011 10:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נחכה בסבלנות עד שתהליך עליית הריבית יראה סימני מיצוי ובינתיים נשב בחוץ ואז נקנה שחרים בינוניים וצמודים קונצרניים בינוניים בתשואה גבוהה משמעותית מהתשואה היום ונשב עד הפדיון.
    סגור
  • ובינתיים תפסיד את ההצמדה בחודשים הקרובים... (ל"ת)
    יעקב 20/04/2011 23:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • קובי אתה צודק לגמרי
    שחר 19/04/2011 21:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עזוב אותך מכל ה" מתוחכמים" למיניהם. קודם כל שיתחילו לכתוב כמו בני אדם בלי ביטויים בוטים ופוגעים. אפילו אם לא מסכימים אפשר לנהל דיון בצורה עניינית.
    סגור
  • קובי?..אז תשב בחוץ שנתיים.ואח" כ תקלל...
    מיכל 19/04/2011 14:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי אתה לא מבין כלום!..להשקיע בגילון כשהמרווח בינו לבין מק" מ...הוא:0.4%...צריך להיות מטומטם.בינתיים הצמודים הקצרים עושים את העבודה בענין שחיקת הכסף.
    סגור
  • אתה סתום עזוב... (ל"ת)
    לקובי 19/04/2011 14:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ריבית פקדונות שנתית
    אייל 19/04/2011 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר להגיע עם הבנק לפריים מינוס 1.3 דהיינו3.2 אחוז נכון להיום.. 100000 שח ומעלה.
    סגור
  • 5.
    חשוב לציין!
    Z 19/04/2011 07:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם באג" ח צמוד אתה מדגיש כי התשואה (הצמודה) שלילית מה בפקדון וקרן כספית, היא לא?? וחוצ מזה יש צמודים יותר ארוכים בהם התשואה הצמודה מעל 2.5% צמוד!
    סגור
  • 4.
    כשהריבית היא 4% - עדיף עדיין להיות במניות
    בשורה התחתונה 19/04/2011 03:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המסקנה כשהריבית נמוכה עדיין עדיף להשקיע במניות- לקוח סולידי יכול לקנות ב20%חברות חזקות שיתנו דיבידנד יפה גם אם יווצר הפסד-- פז נפט , כי" ל , בזק , ויש עוד הם יחלקו דיבידנד גבוה הריבית של 4% ,
    סגור
  • מניות דיוידנד
    george 21/04/2011 09:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ספקטרוניקס, בית הזהב, סינאל. גם נותנים בדרך-כלל מענה לאינפלציה וגם מחלקים רווחים בצורה נדיבה
    סגור
  • 3.
    פריים מינוס 3.5% זו הריבית על פיקדון יומי... (ל"ת)
    יועץ השקעות בבנק 18/04/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    בפיקדון לשנה אפשר לקבל 3.5% ויותר
    יועץ השקעות בבנק 18/04/2011 15:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם בסכומים של מאה אלף ש" ח - תבדוק שוב את עצמך...
    סגור
  • 1.
    חג שמח ליימן התותח - תעשה חיים! (ל"ת)
    משקיע 18/04/2011 12:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות