הרב אלישיב נלחם בתקשורת החרדית: לא לעיתוני סופ"ש, הרדיו והאינטרנט

"חלילה להכניס עיתונים מסוג זה לבית", צוין במכתבו של הרב קנייבסקי שחתום ע"י הרב אלישיב. גורם חרדי: "מדובר על מאבקים מסחריים בין העיתונים"
אלכסנדר כץ | (5)

מלחמות התקשורת בעולם החרדי צוברות תאוצה. היומון החרדי יתד נאמן מפרסם הבוקר (יום ד') את מכתבו של הרב חיים קנייבסקי, עליו חתום גם הרב יוסף שלום אלישיב, על פיו חל איסור לקרוא את השבועונים והחינמונים החרדים. בשוק התקשורת החרדית מעריכים כי להכרזה זו, הגם שהיא יוצאת מ-2 רבנים חשובים בעולם החרדי, לא תהיה על פי הערכה השפעה רבה ופגיעה בעיתונים החרדים.

במודעה שפורסמה היום בדף הראשי של 'יתד נאמן', נכתב כי "כל השבועונים והחינמונים, כולל עיתון 'משפחה', מסלפים ומטשטשים את השקפת תורתנו הקדושה שקיבלו מרבותינו, וחלילה להכניס עיתונים מסוג זה לבית, או לסייע בידם בכל אופן שהוא. ופשוט שעל סוג עיתונים כאלו לא שייך לתת שום הכשר כלל".

גם תחנות הרדיו הדתיות-חרדיות ואתר האינטרנט 'זוכים' למתקפה: "וק"ו הדברים לעניין רדיו מכל סוג שהוא וכל אתרי האינטרנט, שכולם מסיתים ומשחיתים את הנפש, ואבות הטומאה והנזיקין הם".

הרב קנייבסקי היה מקורב לרב אלעזר מנחם שך ז"ל, ונחשב לסמכות עליונה בקרב הציבור החרדי יחד עם הרב אלישיב. 'יתד נאמן' הוא ביטאונה של מפלגת דגל התורה והוקם במצוות הרב שך ז"ל והרב קנייבסקי.

שוק התקשורת החרדית הוא רוחש וגועש. הוא כולל 3 יומונים מובילים, 'המודיע', 'יתד נאמן' ו'המבשר', לצד השבועונים 'משפחה', 'בקהילה' ו'יום ליום', והשבועונים החינמיים 'קו עיתונות דתית' ו'מרכז העניינים'. בנוסף הפרינט, יש גם אתרי אינטרנט שזוכים לפופולאריות גבוה, בעיקר 'כיכר השבת' ו'בחדרי חרדים'. לצד כל אלה, ישנם גם תחנות רדיו למגזר, חלקן פיראטיות ואחרות פועלות ברישיון הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, כגון 'רדיו קול חי' ו'קול ברמה'.

לדברי גורם בכיר בתקשורת החרדית, "יש קרב מסחרי גדול בין יתד נאמן לשבועונים. על פי TGI 'יתד' התכווץ והשבועונים הפכו למלכי השוק". אותו גורם מסביר כי "רוב הציבור הליטאי דחה את המאבק בעיתונים, לאחר שהבין כי בציבור החרדי יש גורמים שתולים את המצוקות הכספיות באצטלא של קודש. הרבנים חשובים מאד, והם כבר חתמו בעבר על מודעות כאלה, אבל ישנו חשש בציבור כי בחצרותיהם של אותם רבנים ישנם כל מיני אנשים שמשתמשים בשמות הרבנים מטעמים מסחריים וכספיים".

גורם נוסף בעיתונות החרדית, אומר לאייס כי "העיתון 'יתד נאמן' פונה לציבור העני, זה שלא עובד ולכן גם אינו קהל צרכני. ברגע שמפרסמים עלו על זה, הם נטרלו את הפרסום שם. השבועונים והחינמונים פונים לאוכלוסיה סוציו-אקונומית גבוהה יותר, וגנבו מפרסמים ל'יתד'. השבועונים באו לחברות מסחריות, כמו חברות תעופה, מנורות ותכשיטים, ואמרו להן כי הציבור אליו הן פונות ב'יתד', אינו קהל יעד שלהן כי הוא לא צורך אותן".

גורם בשוק הפרסום החרדי, מסביר כי החרם האחרון של הרבנים באתרי האינטרנט, דווקא פגע באותם אתרים, אולם כעת מדובר על מאבקים בין העיתונים עצמם: "לפני חצי שנה עד שנה, העיתונות החרדית פנתה נגד האתרים. עכשיו זה כבר אחד נגד השני. לדעתי עשויה להיות פה פגיעה לא קשה מדי באותם עיתוני סוף שבוע".

בכיר בשוק הפרסום, מסכים לגבי הטענה כי הפגיעה, אם תהיה כזו, צפויה להיות קלה בלבד ומעריך כי הפגיעה בתפוצת עיתוני סוף השבוע והחינמונים עשויה להגיע ל-10% לכל היותר. "אנחנו משלמים על חשיפה", מסביר אותו גורם, "אם העיתונים ימשיכו להיות חזקים, אנחנו נמשיך לשלם ונהיה שם. המודעה הזאת יכולה לפגוע בשוליים אבל אין פה מלחמה מוצהרת, זו בסך הכל מלחמה ותיקה בת 15 שנים שחוזרת כל הזמן בגלים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 11/05/2011 15:35
    הגב לתגובה זו
    יתד נאמן ובקהילה 2 עיתונים שנמצאים בהפסדים ובירידה תלולה במכירות חברו כאן למאבק. 2 העיתונים הללו פונים לשכבות לא רלונטיות בציבור בקהילה בעיקר לבחורי ישיבות שכידוע הינם קהל לא צרכני, ויתד פונה לשכבה הסוציו אקונומית הנמוכה ביותר במגזר החרדי
  • 2.
    דני 11/05/2011 14:50
    הגב לתגובה זו
    כל החרדים קוראים יתד נאמן במיוחד ביום שלישי שיש להם תפוצה של 100,000 ויותר כמות הפרסום בכל שבוע הכי גדולה ביתד ובהמודיע.
  • שולי 12/05/2011 21:28
    הגב לתגובה זו
    יתד נאמן הוא עתון משעמם, מופץ יום בשבוע בחינם כדי להגדיל תפוצה ולזכות בפירורי פרסום. טוב יעשה אם הוא ישקיע מאמצים בשיפור האיכות במקום לנהל מלחמות נגד הצבור ורווחתו בצורה של עתון איכותי כמו משפחה
  • 1.
    פרימטיבים החרדים האלה (ל"ת)
    טיש 11/05/2011 14:41
    הגב לתגובה זו
  • (ל"ת)
    שולי 12/05/2011 22:15
    הגב לתגובה זו