בתסריט קיצון: מחירי הדירות נופלים ב-30% - הקבלנים בצרות

עוה"ד דוד לוי מנתח את ההשלכות של תסריט קיצון אשר בו יפלו מחירי הדירות בארץ ב-30%
 | 

פעולותיו האחרונות של נגיד סטנלי פישר לצינון שוק הנדל"ן כמו החמרת הדרישות מהבנקים ואזהרת הציבור מפני המשך עליית מחירי הדירות מעוררת עליו כעס ואי הסכמה של כל השחקנים המרכזיים בענף הנדל"ן.

אף אחד מסתבר, לא אוהב את הברנשים שהורסים "מסיבות". גם כאשר הנגיד מזהיר שהקומה למטה בוערת, החוגגים סבורים שאין סיבה להפסיק את החגיגה כי יש כאן הגזמה של הנגיד וההוכחה לכך היא שאין כלל ריח של "עשן". בין הנימוקים שהשותפים המרכזיים לחגיגה - הבנקים והקבלנים - מגייסים לביסוס טענותיהם ניתן למנות:
א. כאן זה לא ארה"ב כי ההון העצמי של לווה המשכנתא הישראלי הטיפוסי גבוה יותר ויכולת ההחזר שלו מוכחת.
ב. הביקוש כאן הוא אמיתי ולא פיקטיבי ונובע מחוסר היצע דירות שנגרם במשך העשור האחרון.
ג. העלייה המתמשכת במחירי הדירות מוכיחה כי "השוק מדבר" והוא זה שקובע שעליית המחירים היא אמיתית ולא בועתית.

לצערנו, כל הטיעונים הללו אין להם דבר וחצי דבר להגדרת המושג "בועת נדל"ן". בועת נדל"ן כידוע מוגדרת כמצב בו "מחיר השוק של הנכס מאמיר לרמה גבוהה עד כדי כך שהוא מנותק מהשווי הכלכלי האובייקטיבי שלו הנגזר מהתועלת הכלכלית שניתן להפיק ממנו או מתזרים המזומנים".

אין צורך לחזור כאן על נתוני עליית המחירים המטאורית של הדירות בשלוש השנים האחרונות, על הפער שנוצר בין שיעור עליית דמי השכירות לבין שיעור עליית מחירי הדירות ועל חוסר יכולתם של זוגות צעירים ומשפרי דיור לממן רכישת דירה.

כל הטעונים הללו של המקטרגים, המכחישים את קיומה של בועת הנדל"ן, שייכים לרשימת "הגורמים" שיכולים לזרז, לנפח ולהביא פיצוץ בועת נדל"ן. אך לצערנו לא מדובר ברשימה סגורה ולכן הבועה יכולה להתנפח ולהתפוצץ מעוד הרבה סיבות אחרות, כפי שיתואר כאן.

העובדה שבארצנו המשכנתאות טובות ובטוחות יותר מאלו שהיו בארצות הברית ב-2007-2008 לא יוצרת שום חסינות לבועת הנדל"ן הישראלית מפני הפיצוץ. (השוני יהיה בחוליה החלשה בשרשרת שתתפרק ראשונה). התנגדותם הנחרצת של הקבלנים בשנה האחרונה לשימוש במושג בועת נדל"ן והצטרפותם של הבנקים או מי מהם לאחרונה להתנגדות האמורה, מרמזת לנו על הכיוון ממנו צפויה הרעה להיפתח על הכלכלה הישראלית.

תסריט קיצון של נפילת מחירי הדירות ב-30%

הגם שאנו נוהגים לראות באפשרות ירידת מחירי הדירות תסריט קיצון, מן הראוי שנזכור שכל פעולותיה של הממשלה בתקופה זו, בתחום הדיור מכוונות להציף את השוק בקרקעות כדי להביא לירידת מחירים. בנסיבות אלו, נפילת מחירים של 30% לדוגמא אינה בעינינו תסריט קיצון אלא תחזית הגיונית. ואולם, בואו נניח לצורך הניתוח בלבד כי מדובר בתסריט קיצון ולפיו בעוד זמן קצר יפלו מחירי הדירות ב-30% מה יקרה אז?

הבה וניקח דירת 4 חדרים שנמכרת היום במחיר של 1,500,000 ש'. מחירה החדש יעמוד ע"ס 1,050,000 ש'. במצב החדש הזה, ועפ"י עקרונות שמאיים מקובלים, שווי הקרקע ייפול פי 2 משעור ירידת מחיר הדירה (דהיינו כ-60%) שהרי עלות הבניה לא משתנית, הרווח היזמי משתנה בשוליים ואת עיקר הירידה בשיעור של כ-60% סופג רכיב הקרקע.

בואו ונבחן את המצב החדש במספרים:

שווי דירה לפני נפילת מחירים: 1,500,000 ש' מורכב מהרכיבים כדלקמן:

א. רווח יזמי מקובל בשיעור של כ-25% דהיינו 375,000 ש'.
ב. עלות בניה לפי סכום מינימלי של 5,000 ש' למ"ר, ובסה"כ ל-120 מ"ר 600,000 ש' (40%).
ג. שווי קרקע 525,000 ש' (35%)

שווי דירה אחרי נפילת מחירים של 30% הינו 1,050,000 שקלים מורכב מהרכיבים כדלקמן:

א.רווח יזמי מקובל בשיעור של כ-25% דהיינו 262,500 ש'.

ב. עלות בניה ללא שינוי 600,000 שקלים (57%)

ג. שווי קרקע נגזר 187,500 שקלים (17.8%)

ניתן לראות לפי המספרים כי לאחר ירידת מחירים של 30% במחירי הדירות, מחיר רכיב הקרקע יורד ב-337,500 (64%) דהיינו בשיעור כפול מירידת ערך הדירה כולה ולפי פירוט כדלקמן:

שווי קרקע לפני נפילת מחירים (525,000 ש'), בהפחתת שווי קרקע אחרי נפילת מחירים (187,500 ש') שווה לשעור ירידת ערך מחיר הקרקע (337,500).
יצוין כי ככל שרכיב הקרקע כיום הינו נמוך יותר, כגון באזורי פריפריה , כך בתסריט קיצון כאמור יש סיכוי גדול יותר שערך הקרקע ימחק לגמרי.

השפעת התסריט הקיצון על הקבלנים והבנקים

אנו צריכים לזכור כי בשנים 2008-2010 רמת הביטחונות הממוצעת שנדרשו קבלנים להמציא לבנקים היא בשיעור של כ-30%.

בחודשים האחרונים ובעקבות דרישת בנק ישראל החלו הבנקים להעלות את דרישת הביטחונות לרמה של 40% ואולם רוב הקרקעות בשנים האחרונות נרכשו ברמת ביטחונות של כ-30%.

נחזור אל מחיר הדירה לדוגמה שלקחנו, אשר כאמור ערכה ב-30% מ-1,500,000 ש' ל-1,050,000 ש', כלומר נגרם כאן הפסד לקבלן של 450,000 ש' וזאת אם הדירה טרם נמכרה על ידו. סכום זה הוא בדיוק ההון העצמי שהקבלן נדרש להמציא לבנק והדבר אומר שבתסריט קיצון של 30% ירידת מחירי הדירות ההון העצמי של הקבלן בשיעור 30% (450,000 ש') נמחק.

במצב דברים זה, כאשר הקבלן טרם מכר את כל הדירות בפרויקט, הרי גם אם הוא ימשיך ויבנה את כל הדירות ויצליח למכור את כולן עדיין יקמט הפסד על כל דירה שיבנה וימכור בשיעור של כ- 188,000 ש' לפי חשבון כדלקמן:

שעור ההפסד בגין ירידת ערך(450,000 ש') בניכוי הרווח הקבלני (262,000 ש') מותיר לקבלן הפסד על כל דירה שתבנה ותימכר של 188,000 ש'. ספק גדול אם לאחר נפילת מחירים כזו הקבלן ימשיך בבניה.

יצוין כי במקרה כזה של הפסקת הבניה, הבנק המלווה מחויב ע"פ חוק מכר דירות להשלים את הבניה או לחילופין להחזיר את הכסף לרוכש - דבר שיסב נזקים כבדים לבנקים.

ומה לגבי מלאי הקרקעות העצום שנמכר בשנה וחצי האחרונות לקבלנים במכרזי המינהל?

שהרי כידוע הליך הכנת התוכניות והוצאת ההיתרים אורך כשנתיים.מה יעלה בגורלן של הקרקעות שנרכשו וטרם הוחל בהן תהליך הבניה (אסור לקבלן להתחיל למכור דירות בטרם הוצא היתר בניה).

כאן לדעתנו המצב הוא גרוע הרבה יותר. נוכח הביטחונות שהוצאו לבנקים בשיעור של 30% , הרי שנפילת מחירי הדירות ב-30% תגרום להפסד מיידי הן לקבלנים והן לבנקים.

קרקע ליחידת דיור שעלתה 525,000 ש' נרכשה על ידי הקבלן עם של 157,000 ש' (30%) ולאחר נפילת מחירי הדירות כאמור,ערכה של הקרקע ירד ל-188,000 ש', ומכאן שההון העצמי של הקבלן נמחק כליל ובנוסף, הבנק שמימן את הרכישה סופג הפסד מיידי של 180,000 ש' על כל יחידת קרקע לפי פירוט חשבון כדלקמן:

ההפסד הכולל בגין ירידת ערך הקרקע בשיעור 337,500 ש' (64%) בניכוי ההון העצמי של הקבלן בסך 157,500 ש' (30%) מותיר הפסד מיידי לבנק המממן בשיעור של 180,000 ש'.

לצורך בחינת הנזק הכולל למגזר הקבלני בארץ במקרה של תסריט קיצון יש לקחת בחשבון כי בשנה וחצי האחרונות נרכשו על ידי הקבלנים (ולאו דווקא על ידי חברות הנדל"ן החזקות בשוק) כ-50,000 יחידות קרקע שטרם הוחל בבנייתן. מדובר בהפסד מצטבר במקרה של תסריט קיצון של כשמונה מיליארד שקלים (157,500X 50,000 = 7,875,000,000 ש').

בתסריט קיצון זה ההפסד לבנקים הוא של כתשעה מיליארד ש' 179,000X 50,000 = 8,950,000,000 וזאת מבלי להביא בחשבון את ההפסדים בגין הפרויקטים שהוחל בבנייתם וטרם נמכרו במלואם. (כמובן שמדובר בתחשיב גס שכן יחידות הקרקע לעיתים נרכשו בסכומים נמוכים יותר ולעיתים בסכומים גבוהים יותר).

בימים האחרונים שמענו תחזית אופטימית של אחד הבנקים הגדולים על שוק הדיור בתקופה הקרובה ואנו תמהים האם בכוונת הבנק לגלגל את ההפסדים האפשריים על הצרכן הקטן או שמא הבנק באמת מאמין בעתיד הורוד של שוק הדיור וזאת למרות שבחודשים האחרונים הוא עצמו העלה את רמת הביטחונות לקבלנים ל- 40%?

עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין"

* הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    אתה מדבר מפוזיציה ברור לגמרי
    חניתה 26/05/2011 17:14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה חוגג כשלאנשים אין כסף לשלם למשכנתאות
    סגור
  • 36.
    50% ממחיר הדירה הוא מיסים והיטלים
    יורם מראשון 23/05/2011 16:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק בנייה מסיבית בהקפים של 60,000 דירות חדשות בשנה במשך 5 שנים רצופות ובתוספת של הורדת מיסים רצינית ... יכולה להוריד את מחירי הדירות בישראל ... הכותב יודע שהרווח היזמי הוא כ- 15% - 18% מהיקף הפרוייקט
    סגור
  • 35.
    קופי פייסט לכתבה מלפני שנתיים.
    שמע, אתה בוק. 19/05/2011 17:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם נראה ככה
    סגור
  • 34.
    זה יכול לקרות,אלא שהנגיד כבר הזהיר את הבנקים (ל"ת)
    אליהו 18/05/2011 21:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 33.
    אריק שרון חוזר להיות רוה" מ - בוא ננתח את זה.. (ל"ת)
    בתרחיש קיצון 16/05/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    היחיד שצועק המלך הוא עירום כל הכבוד (ל"ת)
    סוף סוף עוד עם שכל 16/05/2011 07:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 31.
    אבל כבר שנה אתה אומר את זה?
    זרובבל 15/05/2011 23:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקווה שתיפלותך יענו
    סגור
  • 30.
    אין מה לעשות המחירים במרכז הארץ חייבים לרדת
    המחירים עלו בהגזמה 15/05/2011 21:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכל הכבוד, דירות 4 חדרים בראשל" צ או נס ציונה לא שוות 1.5-1.7 מיליון שקל. זו בועה ממש. אלו מחירים שצריך לעלות קוטג' 6-7 חדרים בערים האלה (וכך גם עלה עד לפני 4-5 שנים).
    סגור
  • 29.
    כתבה מעניינת ורצינית
    קובי 15/05/2011 21:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המספרים פחות חשובים מהתמונה הכללית שעולה מהם, ואין ספק שהסיכון גדול.
    סגור
  • 28.
    30% ריאלי כי העליות היו מוגזמות (ל"ת)
    אבי 5 15/05/2011 20:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    thank you!!! (ל"ת)
    klipat hshum 15/05/2011 20:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    מדברים ומדברים.......
    שגי 15/05/2011 19:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדירות לאורך ההיסטוריה רק עולות ויעלו במדינה כמו שלנו אין מקום ואין מה להשוות לשום מקום בעולם אף אחד לא ימכור את ביתו בהפסד מה גם שמי מלא יקנה עכשיו גם לא יהיה לו בעתיד ויהיה יותר קשה וככל שהבית יהיה קשה להשגה כך גם מחירו יעלה וכל הניתוחים שווים ל.... כך אני אומר כבר שנתיים ואנשים בוכים ומייחלים לירידת מחירים שלא תגיע קשה תמיד היה לזוגות צעירים לקנות בית וגם אם יורידו להם 30 אחוז עדיין יהיה קשה להם להחזיר משכנתא אין מה לעשות שיגורו במקומות פחות מבוקשים
    סגור
  • 25.
    אתה כזה עו" ד טיפש במצב כזה לא יבנו על הקרקע
    אזרח 15/05/2011 19:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף חברת בניה לא תיבנה על קרקע ברגע שהיא תפסיד אז מה שהיה לכה ליקנות זה חתול בשק מקסימום חברות הבניה סחורות לא פחות מימך אורך דין ספקולנט ומעוות
    סגור
  • אם היא לא תבנה ממה היא תתפרנס?
    בעל ניסיון 15/05/2011 20:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן, בטח היא תפטר את כל העובדים ותתחיל למכור במבה
    סגור
  • הנה היא כבר בונה לכה בהפסד אתם כאלה הזויים
    אזרח 16/05/2011 23:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא תעדיף להחזיק את הקרקע שמימלא לא שותה כלום ולפתר עובדים ולא ליקרוס תסתכל משנת 2000 עד 2009 נבנו 15 אלף דירות כל שנה לשוק שצמא ל60000 אלף דירות כל שנה שנת 2010 עליה תלולה של 32 אלף דירות ו2011 35 אלף דירות בקיצור אפילו לא סוגרים את הפער ודרך אגב מרבית הקרעות היו בהחזק משנים אלו שבהם לא ניבנו בתים כתוצאה משוק חלש ולא רווחי אז מה שאני בא להגיד עם לא ירויחו לא יבנו וזה סופי ואם השוק הולך לתרדמת כפי שפישר רוצה גם המנופים ואנשי המקצוע בתחום ילכו לתרדמת תבינו את זה כבר
    סגור
  • 24.
    לדוד לוי,יישר כח ,היחיד שצועק המלך עירום..
    איל 15/05/2011 19:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יאמן שחוץ ממך לא נחשפים לאף דעה הפוכה ,דהיינו המשך או יציבות במחירים,כל שני וחמישי הציבור נחשף בגלובס דה מרקר וכו.לשלל תמונות וכתבות יחצ" של בלונדיניות תמונות ..שמשוקות לציבור דירות בזול..ולא חושפים את הסיכון שבמחירי הדירות עוד 3-5 שנים
    סגור
  • 23.
    3 שנים אתה מZיין ת' שכל, ולא פוגע בכלום.
    שאול 15/05/2011 18:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נביא זעם מתוסכל.
    סגור
  • 22.
    הרעיון נכון , אבל המספרים מטעים
    ראש יהודי 15/05/2011 17:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. הכתב שכח את מרכיב המס. חלק גדול מהמחיר הוא מרכיב מס (מס רכישה, מע" מ, מס שבח, מס השבחה. כשעולים המחירים צומחים גם המיסים (ביחוד מס רכישה). לכן, מי שיפגע הכי הרבה מירידת מחיר זו המדינה. לכן, אין סיכוי שהמדינה באמת תיתן למחירי הדירות לרדת ב 30%. היא תסתפק בעצירה שלהן וירידה של עד 10%. הטענה לגבי הפריפריה מגוחכתץ לגמרי, שם יוצר כי לאחר הירידוה של 30% מרכיב הקרקע יהיה שלילי. הרי אין מצב כזה, המסקה או ששיטת החישוב שגויה לחלוטין, או שמחירי הדירות לא ירדו ב 30%.למעשה ירידה של 30% אמורה לשקף תיקון של עליה של 50%, אפילו במרכז הארץ כמעט שלא היו עליות כאלו. מאחר ובארץ אין עודף דירות (למעט במספר שכונות בירושלים בין נרכשו דירות להשקעה והן מוחזקות ריקות), אין סיכוי שהמחירים ירדו מתחת למחירים הממוצעים בשנים 2006 עד 2008 לפני הובעה הגדולה.
    סגור
  • 21.
    טור מעניין וחכם כתמיד (ל"ת)
    תודה 15/05/2011 17:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    you dont see in front of your eyes..
    abbas 15/05/2011 16:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    you my be a mid size lowyer but to ensure real estate markdown you need more apartments in the center of the soap.you need in ramat gan tel aviv and givattaym more they reflect the un ubility of the system to make land..
    סגור
  • 19.
    כתבה יפה. לדעתי אתה טועה לגבי הרווח היזמי.
    דניאל 15/05/2011 15:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מעריך שהוא נא סביב 15% ולא 25%. 25% זה מאד מאד גבוהה ויפה. אפשרי, אבל בהחלט חריג. אוהב לקרוא אותך. אני גם בא מהתחום ולצערי אתה צודק כמעט בכל ניתוח שלך. המצב באמת בעייתי. איני יודע מה יהיו מחירי הדירות בעתיד. אני כן יודע לומר שכאשר הריבית תחזור לרמתה הממוצעת הרבה אנשים (ביחס לעבר) יתקשו להחזיר את המשכנתאות שלהם. מה שייצור בעיה אמיתית עבור הבנקים לכן גם פישר כ" כ מוטרד. הוא מכיר את ממוצעי הריביות...
    סגור
  • 18.
    ל 16
    אריק 15/05/2011 15:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק קבלן שקנה קרקע לפני 4-5 שנים ובונה עליה היום לא סופג שום פגיעה ברווח ותהיו בטוחים שאין לאף אחד הפסד הכתבה מדברת על קבלן שקנה קרקע בשנה האחרונה וטרם מכר את היחידות שאמורות ליבנה . קבלנים מוכרים דירות גם ללא היתר בניה עם התחייבות להחזר הכסף במידה ולא יתקבל היתר.
    סגור
  • 17.
    חכם מוכר
    אילו היתה לי 15/05/2011 15:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אילו הייתי רוכש דירה לפני 3 שנים עכשיו הייתי מוכר ומחכה שנה וחצי לירידת המחירים . בינתיים משלם שכירות מהריבית בפיקדון לשנתיים עד 4% בשנה ואף יותר עם עליית הריבית הצפויה ע" י הנגיד.
    סגור
  • 16.
    שווי הקרקע
    ללא דירה 15/05/2011 15:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסקנה מהכתבה שמחירי הדירות עלו בגלל שווי הקרקע שנסק ב 3 השנים האחרונות כי לא שיחררו קרקעות בזמן או לא הגבילו את זמן הבניה מיום רכישת הקרקע ומי אחראי לכך ? פשוט אל תקנו דירות תצביעו ברגליים ותגורו בשכירות (או אצל ההורים) לשנה עד שנתיים ואז המחירים ירדו . בכך ליצור מצב של אין ביקוש. אל תתפתו לקנות כי המפסידים העיקריים יהיו אלו שקונים היום ב 1.5 מילון וישארו עם נכס בשווי 1 מיליון בעוד שנתיים שלוש.
    סגור
  • 15.
    מלחמה ושלום.
    יגאל 15/05/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם תפרוץ מלחמה קטנה,עם החיזבאללה והחמאס,ניראה פגיעות במרכז ואף אם הנזק לא יהיה קריטי,המשקיעים מחול יימכרו בכל מחיר וייעלמו .מלחמה בינונית ,עם סוריה ,חיזבאללה והפלשתינאים,תגרום להרס תשתייות וביניינים רבים ייפגעו ,אזי המחירים ייפלו הרבה יותר מ30% ,מלחמה " גדולה" עם איראן היא כבר סיפור אחר לגמרי,לנדלן לא יהיה ערך ואלו אשר כסף בכיסם יחפשו השקעות מחוץ למדינה .אך במידה ושלום יהיה עלינו,השיגשוג יהיה מעבר לכל דמיון ואז אז,באמת המחירים יגיעו לרמות של מונטה קרלו ושוויץ.
    סגור
  • תיראה לאיזה מצב ביבי הביא אותנו עד כדי כך
    צחי היפה 15/05/2011 22:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאנחנו מעדיפים מלחמה ,,והרוגים ,,רק שהמחירים ירדו ,כי רוצח אותנו כלכלית הרבה יותר מהחיזבלאה ,
    סגור
  • 14.
    צריך להתחשב בתרחישי קיצון- לא לתכנן רק לפיהם
    משה 15/05/2011 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה צודק אבל מה הסיכוי לכך? הסיכוי שהמחירים ירדו ב 30% הוא 10% תכמת את זה. צריך להתחשב בתרחישי קיצון, לא לפעול רק על פיהם
    סגור
  • ואם ירדו רק ב- 20 אחוז אז יהיה קצת פחות גרוע (ל"ת)
    חכם ציון 15/05/2011 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    הקבלנים הם המרוויחים העיקריים מעליית המחירים
    לא מבין כלום 15/05/2011 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם לא יפסידו, רק ירוויחו פחות
    סגור
  • 12.
    כרגיל אתה מעוות את הנתונים
    משה 15/05/2011 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה יוצא מנקודת הנחה שכל הדירות לא נימכרו. ואז הקבלן לא יבנה. אבל אם הדירות כבר נימכרו לדיירים. אז למה שהקבלן לא יבנה??? מי שאכל אותה זה הדייר המסכן שצריך לשלם משך 30 שנה משכנתא רצחנית. לכן קבלנים מוכרים בטרוף דירות על קרקע שרק אתמול רכשו אותה. הם נועלים את הדיירים בהתחייבות ל 30 שנה. בארץ שלא כמו בארה" ב, גם אם מפנים דייר מביתו, הוא עדיין חייב להחזיר את הכסף. את כל הכסף. אני רואה עוד מעט את אירגון נפגעי המשכנתאות פרק ב קם לתחיה.
    סגור
  • 11.
    קשקוש בלבוש
    גיסנו 15/05/2011 12:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל עוד לא תהיה אבטלה משמעותית (מעל 10%) שום דבר לא ירד כאן לכל היותר תהיה הקפאת מכירים שזו ירידה ריאלית יש לנו ממשלה מקולקלת מהיסוד ויותר חשוב לה להציג נתוני צמיחה על גבם של הצעירים!!!
    סגור
  • 10.
    עליית המחירים התנתקה גם לגמרי מעליית השכר! (ל"ת)
    א7 15/05/2011 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    עם כל הכבוד דירת 4 חד' בגוש דן שווה גג 200K$
    נא לדבר ב-$ 15/05/2011 12:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפיכת מחירי הנדלן מדולר לשקל והרמת המחיר זה מקור הבעיה,ודירות צריכות להיות מתומחרות אך ורק ב-$!!!
    סגור
  • 8.
    להדפיס את הכתבה ולהכניס בכותל המערבי
    מומי 15/05/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינשאללה יתקיים
    סגור
  • 7.
    חיב" ס (ל"ת)
    דרור 15/05/2011 11:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    25 אחוז רווח זה ממש גניבה (ל"ת)
    אריאלה 15/05/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25% זו גניבה ? טפשון !!!
    גולש 15/05/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לבנות בניין,מרגע קניית הקרקע ועד הסיום - זה 3 שנים !!!!! כמה רצית שירוויחו ? 3% לשנה ?
    סגור
  • 5.
    קבוצות רכישה
    אי 15/05/2011 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דווקא לפי התרחיש הזה יש עדיפות לקבוצות רכישה שמשלמים לפי התקדמות הפרוייקט ואם הקבלן יפשוט רגל יש אפשרותלהחליפו והסיכון מתחלק בין כל חברי הקבוצה ולא תלויים בקבלן אחד ולכל אלה שמאמינים בחוק חוזה המכר במקרה של פשיטה של הרבה קבלנים אפשר יהיה לנגב איתו
    סגור
  • 4.
    איך בדיוק הגעת ל 30%?
    אופיר 15/05/2011 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא חוכמה לזרוק מס' כזה לאוויר ואז להסיק מה יקרה.
    סגור
  • 30 אחוז זה מה שעלה כתוצאה מהורדת ריבית (ל"ת)
    חכם ציון 15/05/2011 22:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    רק...השם
    רמי חולון- נדלניסט 15/05/2011 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא יודע,רק השם יודע מה יהיה...אפילו נתניהו לא.
    סגור
  • " אפילו נתניהו לא "
    אנונימוס 26/05/2011 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השם לא יודע מה יהיה בגלל שהבוס שלו נתניהו לא מגלה לו ......
    סגור
  • כשהשם יספר לנו על זה אולי נאמין שהוא קיים (ל"ת)
    זיו 15/05/2011 14:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כתוב מבשרי החזה אלואה ראה ותחקור קצת על גוף ה
    רפי 15/05/2011 22:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תלמד קצת על גוף האדם ותבין שמערכת כזאות מתוחכמת לא נוצרת לבד
    סגור
  • 2.
    ניתוח יפה ומעמיק
    צודק 15/05/2011 10:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לי ספק שזה יקרה, אפילו יותר מ-30%
    סגור
  • 1.
    אינטרסנט קטן (ל"ת)
    מספיק 15/05/2011 10:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ואילו אתה,החכם הגדול...
    גולש 15/05/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מוכן להסביר את מה שכתבת ? מה האינטרס שלו ? טמבל !!!!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות