כשהיחצן מופיע בתקשורת - זה טוב ללקוח? לא בטוח
התופעה שפעם היתה נדירה, הולכת ותופסת תאוצה בימינו. היחצנים מקיימים מסיבות עיתונאים או יוזמים הופעה בתקשורת בשם הלקוח, שלעיתים קרובות אינו מופיע כלל, אלא 'שולח' את היחצן או יועץ התקשורת לדבר בשמו.
מי שהעלו את העניין לכותרות הם היחצנים הידועים רני רהב ומוטי מורל שממש עושים רושם של נלהבים להופיע בתקשורת כמעט בכל הזדמנות ולדברר וליחצן את הלקוח.
לכאורה, תופעה שהלקוח אמור להיות מרוצה ממנה. הנה איש המקצוע המנוסה והידוע, תופס את מקומו ומייצג אותו מול התקשורת בענייניו שעל סדר היום.
אם נתייחס לדוגמאות ספציפיות, כולנו זוכרים את "הסאגה" הבלתי נגמרת של רני רהב כשייצג את שרי אריסון ובנק הפועלים בתקשורת, באופן אגרסיבי ולעיתים די בוטה כשהשתלח לדוגמא בשלי יחימוביץ בשם לקוחותיו מהעשירון העליון , ובראשם כמובן שרי אריסון.
רהב הגדיל לעשות והפך את עצמו במשך השנים כנציג נאמן של העשירון העליון עם 'אג'נדה' על 'תרומתם' לחברה ולכלכלה בישראל. מה שבהחלט נתון לויכוח ולמחלוקת אם אכן כך פני הדברים..
מוטי מורל נקט אף הוא בשנים האחרונות גישה ישירה של ייצוג לקוחותיו בתקשורת והופעה במקומם במסיבות עיתונאים או הופעות בתקשורת. 'תיק קצב' המתוקשר היה אולי קו פרשת המים כאשר מורל ושותפו דאז צור החליטו לעזוב את הלקוח "שלא שמע לעצתם".
לאחרונה התפרסם מורל בקמפיין שעשה רושם יותר כקמפיין פרסום עם סלוגן ומיתוג. כוונתי ל'משקיעי הגז והנפט הקטנים' (כמה ציניות יש בשם כזה...), במלחמתם שעברה לדעתי ולדעת רבים כל גבול כנגד פרופ' ששינסקי אישית לאור מסקנותיו בנוגע לתמלוגים שאמורים טייקוני האנרגיה ובראשם יצחק תשובה, להעביר למדינה ולכולנו בעצם.
בדוגמאות שציינתי למעשה ניכשלו רהב ומורל ולא הצליחו במשימתם. יש עוד דוגמאות רבות לקמפיינים שלהם ושל יחצנים אחרים שנקטו באסטרטגיה דומה, להופיע 'בפרונט' במקום הלקוח.
הנזק העיקרי שעשוי להיגרם ללקוחות במקרים של 'היחצן בפרונט' כאשר הלקוח מוצנע וכמעט לא מופיע בתקשורת והיחצן 'נישכב על הגדר' במקומו, היא בעיית אמינות בקרב הציבור. מטבע הדברים יחצן או יועץ תקשורת, דווקא כשמדובר בדמות ידועה ומפורסמת כמו רהב ומורל, יוצר אנטגוניזם מתמשך כלפי הלקוח - בבחינת "למה הוא מפחד להופיע בעצמו בתקשורת ושולח שכיר חרב מקצועי שידבר במקומו?". הרושם מתקבל ביתר שאת כשמדובר בדמויות מפתח במשק בעלי עוצמה כלכלית.
לסיכום, אסטרטגיית 'היחצן הנחשף והלקוח הניסתר' טובה אם בכלל במקרים מעטים בלבד.
הנזק ללקוח ולעסקיו הרבה יותר משמעותי מהתועלת המעטה אם בכלל שתצמח לו בטווח הקצר אם יבחר ביועץ תקשורת שיופיע במקומו ויציג את מסריו, אולי בצורה מקצועית יותר אבל תוך כדי פגיעה באמינותו. רמי לוי ופנינה רוזנבלום כמובן, יכולים לשמש אנטיתיזה ואסטרטגיה הפוכה לתופעת 'הלקוח המסתתר והיחצן הנחשף', כאשר בכל הזדמנות הם מופיעים בעצמם בתקשורת ומיחצנים את עצמם ועיסקיהם בצורה אמינה ולא רעה בכלל במשך שנים. אז לשיקולכם...
מוטי קפלן הוא יועץ ומרצה ליחסי ציבור ותקשורת שיווקית. לאתר של קפלן - לחצו כאן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.יש לך מזל מוטי קפלן.שמעון ח 06/02/2013 14:28הגב לתגובה זו0 0מזל של אשכנזים. אם שם משפחתך היה כלפון ולא קפלן, היכן היית היום ?. אני מקווה שאתה יכול עכשיו להבין אותנו. יתכן מאוד ומעסיקך לא היו יודעים מי אתה, גם אם היית מוכשר מאוד.סגור
-
8.עידכון... גם מוטי שרף היום מצטרף ליחצנים הנ"למוטי קפלן 25/05/2011 23:47הגב לתגובה זו0 0די מדהים איך יחצנים מוערכים ולכאורה בעלי ניסיון והבנה מקצועית, טועים טעויות בסיסיות כל כך בדיאלוג עם הציבור והתקשורת. היום שמענו ממי?... ממוטי שרף את הגירסה של מי?.. של האחים עופר "בפרשה האיראנית" בה מואשמים לכאורה האחים עופר... מה יותר פשוט מלשמוע באופן ישיר ובלתי אמצעי את גירסת האחים עופר?...סגור
-
7.היחצנים האלה חושבים בעיקר על האגו שלהם... (ל"ת)צדק 24/05/2011 18:01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.סוף סוף מישהו מדבר דוגרי על המלכים העירומים.טוני 24/05/2011 12:31הגב לתגובה זו0 0הצביעות והשחצנות של אותם "יחצני צמרת" באמת נימאסה על הרבה אנשים בציבור. שלא לדבר על הנזק ללקוחתיהם שמצביעים ברגליים.. ועוברים למשרדים אחרים, ראו את שרי אריסון לבייב ואחרים... ואגב מוטי מורל באמת הצחיק וניראה די פאתטי עם משקיעי הגז הקטנים, שלא לדבר על עו"ד פרי העבריין שבכלא שמורל השד יודע למה יחצן אותו.... קפלן! אל תרא אתה מדבר בשם רבים!סגור
-
5.אדון קפלן, מה עובר עליך?מיכל 24/05/2011 08:22הגב לתגובה זו0 0כל טור, על הגיג וכל מילה שאתה כותב היא נגד מוטי מורל ועכשיו גם נגד רני רהב. האם תסכולים מסוג שכזה לא הסתיימו בימי בית הספר היסודי?סגור
- טען עוד
-
4.הבעיה שהעיתונאים נהנים ללקק לרהב ומורל... (ל"ת)אפרת 23/05/2011 16:22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.ושיחצן כותב טורים זה בסדר?זאב 23/05/2011 15:17הגב לתגובה זו0 0טול קורהסגור
-
טור דעה זה אפילו מומלץ לכתוב! דמוקרטיה לא? (ל"ת)ל-3 23/05/2011 20:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.מוטי קפלן אתה אדם אמיץ . לא מכירה אותך אישיתרחל לרנר 23/05/2011 13:48הגב לתגובה זו0 0אבל בהחלט מעריכה את הדברים שכתבת גם אם זכותם של היחצ"נים שנקבת בשמם לנהוג עפ"י דרכם ואמונתם המקצועית. אני בהחלט סבורה שאיש יחסי ציבור צריך לפעול מאחורי הקלעים בייעוץ ובתדרוך של לקוחותיו בזמן משבר וכן מול המדיה התקשורתית בדיאלוג מקצועי ומכובד כאשר היחצ"ן/ית מביאים עימם ארגומנטים וטקטיקות שיצמצמו נזקים עד כדי הפיכת הקערה על פיה. ולא כך נעשים הדברים במקרים שציינת כאשר היינו עדים להתלהמות של אנשי המקצוע בתקשורת. אבל כפי שציינתי בסיפא איש באמונתו יחיה...סגור
-
תודה לך. מסכים איתך "איש באמונתו יחיה".. (ל"ת)מוטי קפלן 23/05/2011 14:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.רני רהב כבר מזמן שכח מה זה להיות יחצן באמת.. (ל"ת)יחצן 23/05/2011 12:19הגב לתגובה זו0 0סגור