תחשבו פשוט: הנה התוכנית הבסיסית להורדת מחירי הנדל"ן
כשקראתי השבוע על הרעיון שהגו באוצר, להנפיק שטרות/ שצמודות למחירי הנדל"ן בכדי לווסת את צד הביקוש במרוץ המטורף לדירה, חייכתי. תמיד חשבתי שהנפקת ניירות, מדדים, קרנות או תעודות על נכסים שמחירם כבר עלה עשרות אחוזים הוא פטנט ששייך למחלקות שיווק משומנות שאיכשהו תמיד מאמינות שסוף הסייקל הוא הזמן להתחיל להשקיע בהם. אבל הנה, גם גוף רציני המבצע ניתוחים כלכליים אובייקטיביים מאמין שעכשיו הזמן להשקיע בנכסי ה"בועה" או נכסי ה"עדיין אין בועה" (תלוי את מי שואלים) של שוק הנדל"ן הישראלי.
הקבלנים הגדולים, אנשי המכירות, היחצ"נים ואפילו ראשי האוצר כבר הגיעו להסכמה (פחות או יותר) כי מספר עסקאות הנדל"ן ירד בכ-20%-40% וכי נפתח פער בין מחיר ה-BID למחיר ה- ASK בעוד שני הצדדים מחכים לבאות:
- הקונים לקחו צעד אחורה והם מחכים שמחירי הדירות יתחילו לרדת כפי שמבטיח להם האוצר, ואילו המוכרים שבטוחים שבישראל מחירי הנדל"ן לא באמת יכולים לרדת, מחכים שהקונים יתעשתו ויחזרו לשלם ולכן לא מורידים את המחיר.
- המצב הזה משאיר את נושא הנדל"ן בראש רשימת הנושאים המדוברים ביותר בסלון הישראלי כשטובי המוחות מנסים למצוא את הפתרון לבעיה או לפחות לחשב במדויק כמה משכורות נצטרך בכדי לקנות בית בישראל.
להערכתי, אין באמת מצוקת קרקעות במדינת ישראל (לפחות לא משהו ששונה מכל שנה ממוצעת אחרת בעשור האחרון) לכן, הבעיה העיקרית נמצאת בצד הביקוש (הסיבות מגוונות: נמוכה, בורסה גבוהה, הר השקלים ההיסטורי שנשבר וניצחונו של החלום הישראלי על דירה בבעלותך על פני יתר השיקולים). מחירי הנדל"ן ירדו ללא קשר לפעולות הממשלה, אבל פעולות אלה הכרחיות אם אנו מעדיפים ירידת מחירים שתהיה נשלטת ותחל מוקדם על פני כזו שתקרה מאוחר יותר, ממחיר גבוה יותר ותהיה הרסנית (יותר לאזרח הממוצע מאשר לבנקים אבל זה כבר דיון אחר).
ישנן דרכים רבות בהן יכולה הממשלה לבחור, אבל בסיס התוכנית צריך להיות מאוד פשוט וברור הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע:
צד ההיצע:
1. הורדת הפטור ממס על הרווח ועל השכרת דירה שניה להשקעה (גם קודם לא היה בכך היגיון מוסרי)
2. החזרת מס רכוש על אדמות המיועדות לבנייה שמוחזקות ולא ממומשות.
3. הפשרה מסיבית של קרקעות חקלאיות לא מנוצלות (המדינה/רשויות ירוויחו הפקעה, שבח והשבחה) אשר יאלצו את מחזיקיה למכור/לבנות בשל מס הרכוש.
4. שינוי התב"ע לבניה יותר לגובה
5. מתן פטור ממס על מכירת דירות בטווח הקצר עד שתיושם התוכנית הנ"ל ובמקביל לחשוב על הורדה מסוימת במס הרכישה שימומן מהוספת המיסים החדשים (ואז אפשר יהיה לכנות זאת רפורמה ולא העלאת מיסים).
צד הביקוש:
1. לחץ על הבנקים (או סבסוד מהמדינה לזוגות צעירים) למתן משכנתאות בריבית שקלית קבועה.
2. המשך העלאת הריבית תוך הדגשה כי היא תמשיך לעלות בטווח הקרוב.
3. מתן פטור ממס על אחזקת אג"ח ממשלתי לטווח ארוך (לשנתיים, למשל, כמו שהיה פעם על "תוכניות החיסכון")
4. פרסום אגרסיבי של התוכנית, בעיקר של מספר הדירות הגדול שבנייתן תחל בשנה עד שלוש שנים הקרובות. זאת, כדי להרגיע את הציבור המשתולל.
כמובן שניתן להוסיף,לשנות ולייעל את ההצעות הנ"ל ואין ספק שבד בבד יש להפחית את כמות הבירוקרטיה הנוראית שמלווה את התהליכים שציינתי, אבל בגדול זה הבסיס לתוכנית ישימה. כמובן שאני ער לעובדה שחשיבותה היא יותר במישור הפסיכולוגי אבל יש לה גם אפקט כלכלי שכן ברגע שהנדל"ן בישראל הפך לסוג של השקעה, האמונה כי המדינה שולטת בתהליכים וכי בעתיד הקרוב יהיה יותר פשוט לרכוש דירה בישראל תעשה את שלה והמחירים יתחילו לרדת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
54.מחפש דירה בהרצליה ושכירויות מטורפות 4 ח 7300חייבים לעודד משקיעים 12/06/2011 02:26הגב לתגובה זו0 0לא יעודדו משקיעים השכירויות ימשיכו לעלות מטורף לגמרי חייבים לבנות לשכירותסגור
-
53.תחבורה ציבוריתמשה 12/06/2011 00:48הגב לתגובה זו0 0פשוט מאוד, צריך להקים תחבורה ציבורית נורמלית בישראל, 1. רכבת קלה. 2. רכבת תחתית. 3. אוטובוסים מדויקים ונוחים. ברגע שיהיה תחבורה ציבורית טובה, הפריפריה תתחבר למרכז ואז הדירות ירדו. כי אנשים יוכלו לקנות דירות גם במקומות " רחוקים" ולהגיע לעבודה עד 1 שעה. המון אנשים רוצים לקנות דירות בפריפריה, רק שהדלק (שעולה כל הזמן) הופך את הנושא ללא כלכלי. לכן הדירות במרכז עולות , ולכן תמיד יחסר דירות. מספיק שהממשלה תתחיל להראות רצינות בנושא התחבורה הציבורית כדי שאנשים יקנו דירות " במחיר מציאה" כבר היום באזורי הפריפריה -> יוביל להוזלה בדירות במרכז ובכלל. רצינות = תוכנית להקמת תחבורה ציבורית נאותה בטווח של 5 שנים יעשה את העבודה.סגור
-
52.דבר מרכזי, העיף לכל הרוחות את המינהל המושחתאריק 11/06/2011 21:29הגב לתגובה זו0 0ולשחרר אדמות, בנוסף קבלן שמחזיק אדמה מעל זמן מסויים, ישלםהאדמה תחולט עם פיצוי על פי ערך הקניה בלבד.סגור
-
51.רעיונות טובים מאוד יש לישמםשמאי 11/06/2011 13:48הגב לתגובה זו0 0מחירי הדירות בישראל צריכים לרדת ב 50% על מנת שיהיו ריאלים.סגור
-
גם 25% יספיקו...ז. פניני 11/06/2011 16:32הגב לתגובה זו0 0אבל הדיונים הם איך...לדעתי מספר אלמנטים שדברתי עליהם או הוזכרו כאן בתגובות הם תחילת הדרך...השאר כבר יקרה מעצמו...סגור
- טען עוד
-
50.רעיון הרבה יותר פשוט..זרובי 11/06/2011 11:43הגב לתגובה זו0 0למה להסתבך? יש להעלות את המס על דירה 2 ל 35% ובכך להוציא את כל רוכשי דירות להשקעה מהמעגל. זה הכל.סגור
-
זה לנסות ולפתור את המשוואה בדרך אחרת...ז. פניני 11/06/2011 16:30הגב לתגובה זו0 0לדעתי יותר בעייתי מאשר העלאת תקרת מס הרכישה וחיוב במס על רווחי הון עתידיים על דירה שנייה... בכך תקלע ב 2 ציפורים באבן אחת...סגור
-
49.תודה על טור מעולה.מקוה שפניני ימשיך לכתוב כאן (ל"ת)עינת גור 10/06/2011 20:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
48.פניני צודק,תמא 38 10/06/2011 09:32הגב לתגובה זו0 0אבל צריך לחייב בחוק גם פינוי בינוי וגם תמ" א 38. גם פותר בעיות של רעידת אדמה גם מוסיף עבודה גם מיפה את העיר וגם מוסיף דירות מגורים!סגור
-
הורדת מחירי בתל אביבאביגדור 10/06/2011 12:45הגב לתגובה זו0 0רק חוק הקובע כי כל מבנה מגורים עד שלוש קומות יחויב בפנוי בנוי ואז תקבלו אלפי דירות בתל אביב עם חניה וחדרי ממד זהפשוט ומהירסגור
-
מסכים איתכם לחלוטיןז. פניני 11/06/2011 16:28הגב לתגובה זו0 0גם פינוי בינוי וגם תמא 38 אכן נותנים פתרונות לאיכות הדירות, לצורת המבנים הישנים (אפילו בשכונות יוקרה), לכמות הדירות (הגדלת ההיצע), להיצע בעבודה קבלנית אשר לה השפעה על מכפיל וצמיחיה, להשבחה וסגירת גירעונות לעיריה, לפתרון אפשרי בתקלה חמורה במקרה של רעידת אדמה, ליישור קו בתקני בניה ישנים לחדשים, לחזות אחידה...בקיצור - מסכים איתכם אמרתי?סגור
-
47.מס שכירות יעלה את מחירי השכירות והעלאת הריביתתפיל את הדולר... 10/06/2011 09:21הגב לתגובה זו0 0כל " פיתרון" יביא שרשרת של תגובות שהכותב לא לקח בחשבון...סגור
-
46.כמה אהבה...ליאור 09/06/2011 23:26הגב לתגובה זו0 0פניני שמת לב לכמה טוקבקים זכית פה.. ד.א אהבתי את הגיוון של הנושא, אבל בכל זאת ..שאלת החמישים אלף שקל...המעוף לאן???סגור
-
לדעתי השאלה שווה יותר מ 50 אלף...ז. פניני 11/06/2011 16:35הגב לתגובה זו0 0לגבי כמות הטוקבקים , איני בטוח שהרבה מהם באו מאהבה...לגבי מדד המעו" ף - השאלה נשארה זהה לרבעון האחרון:האם הוא יתקן מעט או יירד הרבה...אבל מי יודע...סגור
-
45.רעיון מצויין (ל"ת)ofer 09/06/2011 23:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
44.לא ניתן למנוע בועה במחירי נכסיםמור 09/06/2011 19:10הגב לתגובה זו0 0אבל אולי ניתן למתן אותה .. מחזוריות של עליית מחירי נכסים ולאחר מכן ירידתם היא טבעית הסייקלים האלו מאפיינים את שוקי המניות והנדלן עשרות ומאות שנים וימשיכו לאפיין אותם גם בעתיד אין במחזוריות זאת כל רע וכמובן שיש בה מרוויחים ומפסידים אך כל עוד היא לא הופכת בעיה של מעטים לבעיה לאומית היא בהחלט נסבלת אם כך הדבר השאלה היא לא איך מונעים בועה במחירי נכסים אלה איך מונעים את פגיעתה של התפוצצות אותה בועה בגופים הפיננסיים המממנים אותה מפני שכשאלה נפגעים כול הציבור נפגע ההנחה צריכה להיות שמחירי נכסים עולים כתוצאה מאשראי זול ונגיש . מינוף . ותשואה אלטרנטיבית טובה ביחס להשקעות אחרות והקלות רגולטוריות (במקרה שלנו פטור ממס ) לפיכך הפתרון פשוט ביותר 1. העלאת הריבית 2. תקנות שמונעות מהסוכנים לתת מינוף שיכול לפגוע בהם (הגדלת הבטוחות של הקונים ) 3. מיסים על הקונים נדלן להשקעה עושה רושם שלפחות בשני סגמנטים בנק ישראל כבר פועל ייתכן שהמינון אינו מספיק עדיין אבל יש התחלה של פעולה .נשאר העניין של המס שאינו מובן לי למה לא מופעל ? אז עם המוסדות הפיננסיים יהיו מוגנים שהעסק ייתפוצץ נשאר עם 20-30 אלף זוגות שיפסידו את בתיהם אני בטוח שעם זה המדינה יכולה להתמודדסגור
-
לא יכול להסכים יותר. (ל"ת)ז. פניני 11/06/2011 16:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
43.רעיונות ידועים ושיטחיים (ל"ת)חיים 09/06/2011 11:12הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תודה. (ל"ת)ז. פניני 09/06/2011 15:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
42.זיו - אתה החדר מסחר של מגדל... (ל"ת)יוני 09/06/2011 10:14הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תודה. (ל"ת)ז. פניני 09/06/2011 15:02הגב לתגובה זו0 0סגור
-
41.פניני בבקשה תגיבשוקי 09/06/2011 04:21הגב לתגובה זו0 0הריבית זה כלי מאוד מלוכלך לעצירת מחירי הנדלן. האם שכחת או שנדמה לך לרגע שמצבו של עם ישראל כל כך טוב? האם הריבית חלה על משכנתאות בלבד? מה עם כל רוב רובו של מעמד הביניים והעניים שחיים על הלוואות ואשראי? האם הם לא עלולים לקרוס אם, כדבריך, הריבית צריכה לעלות ולהמשיך לעלות לאורך זמן? האם מהלך שכזה לא יחזק את השקל לרמה של 2.5 מול הדולר ויגרום לקריסת מעמד הביניים שמתפרנס בין היתר מעבודה בתעשיות מבוססות יצוא? ריבית משפיעה באופן רחב, לא רק על מחירי הדירות. חבל שעובדה זו נעלמת מראשך ומראשו של סטנלי פישר. עליית הריבית תהרוס לחלוטין את החברה הישראלית. היא תעמיק את חובם של המסכנים ותעניק יותר רווח לעשירים אשר יפקידו את כספם בבנקים. היא גם תביא לעומס וקושי בגיוס כסף בשוק ההון על ידי אגרות חוב, חברות תשלמנה יותר על מנת לגייס כסף כי כשהריבית עולה, היא עולה בכל המשק, לא רק משכנתאות. אם פישר ימשיך ככה הוא באמת יעצור את מחירי הדירות, אך יעצור את המשק כולו.... אסוןסגור
-
מה שהנך מתאר הגיוניז. פניני 09/06/2011 15:02הגב לתגובה זו0 0א -ב- ל, הנך יכול לטעון זאת מול כל ריבית אשר תהיה, אינך יכול לנפח את מחירי כל הנכסים בעולם במיוחד במשקים שלא נפגעו במפולת הראלית האחרונה, לתת ריביות ממוסות שליליות, לגרום לזעזעועים בתיקי השקעות מהסולידים שיש, ולקוות שהציבור יתאפק! אף פעם לא הייתה ריבית כזו (לא נומינלית ולא ראלית) בישראל והנך יכול (וצריך) לבדוק זאת מול ממוצע כלכלות דומות לשלנו...עם בעיות בטחונים ותקציב בטחון כשלנו עם משק קטן כשלנו... אחרת בוא נמשיך ונוריד את הריבית כמו ביפאן וארה" ב לאיזור האפס...ואז תהיה אחלה צמיחה וגיאות לעולמים, מה לא??סגור
-
קשה לדעתשוקי 09/06/2011 17:31הגב לתגובה זו0 0אני מניח שיש מקום למצוא ריבית סבירה. ריבית ברמה אפסית אכן לא מתאימה ולא ניתן מענה מתאים להשקעות סולידיות. חברות אכן מדפיסות אגח אחרי אגח בריבית שעושקת את הציבור ביחס לרמת הסיכון. בכל זאת אני לא חושב שמעמד הביניים ירוויח הרבה אם הריבית תעלה. אולי יהיה זול יותר לקנות דירה אבל יקר יותר לשלם עליהסגור
-
איני רוצה להפוך זאת לדיון אינ-סופי...ז. פניני. 09/06/2011 18:30הגב לתגובה זו0 0אכן רצוי לחפש ריבית נכונה מול שווקי עולם., ללא קשר גם בשווקי העולם הריביות צריכות לעלות, ללא קשר אין צורך לקנות דירות באחוזי משכנתא כ" כ גבוהים,חוצ-מזה תתפלא כמה כסף יש בהר השקלים המתפורר ומשווע לריביות ראליות לחסכון, אגב מה תעשה עם האינפלציה תרים ראש מדרגה נוספת מעלה והכסף יאבד עוד מערכו (שוב זהב כסף ונדל" ן)...?סגור
-
40.זה כמו שאתה אומר תציפו את השוק ותשחילו את הקואבי 09/06/2011 02:39הגב לתגובה זו0 0הקונים האחרונים, הרי מי שיקנה לאחר ההפשרות וההנחות במחירים הקיימים של הדירות היום, אז לאחר שהם יקנו הביקוש יעצר כי כולם כבר קנו אבל במחירי שיא, מכאן עכשיו זה רק יכול לרדת כי כולם בפנים.איך לא חשבת על זה פניני? אז אתה אומר לממשלה באו נדפוק את הציבור שיקנה בשיא ואחרי זה המחירים ירדו.סגור
-
אם אכן כ - ו - ל ם בפניםז. פניני 09/06/2011 14:57הגב לתגובה זו0 0כמו שאתה חושב הרי שהממשלה לא צריכה כבר לעשות כלום... אבל אם לא כולם עדיין בפנים, יש אפשרות למתן את התנודתיות העתידית שאתה מדבר עליה...מיתון תנודתיות זו חשוב לכולם..סגור
-
39.למה לא נכון להעלות את המס על נדל" ןמשקיע נדל" ן 08/06/2011 22:25הגב לתגובה זו0 01. כל עוד מס רכישה לא בוטל אתה לא יכול לדבר על ביטול מס שבח בנימוק של " השוואת המיסוי על אלטרנטיבות השקעה" על קנית אג" ח אין מס רכישה של 5%. שימו לב שמס כישה של 5% זהה בעצם למס שבח של 25% כאשר הרווח הוא 20% ממחיר הרכישה ומכיוון שהתשלום הזה נגבה מייד עם הרכישה צריך להוסיף ריביות והפרשי הצמדה וכן להביא בחשבון שהמס נגבה בכל מקרה ואפילו אם העסקה תסתיים ברווח נמוך או בהפסד לכן ביטול הפטור ממס שבח ללא ביטול מס רכישה היא למעשה אפליה חמורה של משקיעי הנדל" ן יחסית לאלטרנטיבות השקעה אחרות. אפיק ההשקעה בנדל" ן הוא חיוני ביותר משום שהוא היחיד בו ניתן לקבל אשראי נדיב יחסית מהבנק ולכן גם מהווה את המסלול היחידי כמעט שמאפשר מוביליות חברתית. בשום תחום אחר(גם לא בהייטק) לא תמצאו אחוז כה גבוה של מתעשרים חדשים שאינם יורשים משום שכמעט לא ניתן לפרוץ את מחסום האשראי מכאן שפגיעה במשקיעי הנדל" ן היא גם פגיעה חמורה בשוויון ההזדמנויות ובצדק חברתי כלכלי.סגור
-
התקרה על מס הרכישה צריכה לעלותז. פניני 09/06/2011 14:53הגב לתגובה זו0 0לגובה של דירת 3 חדרים ממוצעת מול מס רווחי הון על דירה שנייה להשקעה. צריך לרווח את מדרגות המס רכישה כך שהוא יהיה פרוגרסיבי לדירת התחלה לזוג צעיר ללא מס מול דירת יוקרה של העשירים... לגבי האשראי הוא עובד ל 2 צדדים (תשאל את לבייב) אלה אם כן אתה מאמין שהפועה תעלה לעד... לא כך בונים צדק חברתי - להיפך כך בונים חורבן חברתי. את שיויון ההיזדמניות והתחרות צריך לשאול את הממונה על ההגבלים העיסקיים....סגור
-
יש צדק בדבריךז. פניני 09/06/2011 14:47הגב לתגובה זו0 0ולכן כשנוברים פנימה יש צורך להעלות את המינימום ממנו נגבה מס רכוש לדירת 3 חדרים ממוצעת מול גביית מס רווחי הון וכן לרווח את המדרגות למדרגות של מס " עשירים" על דירות פאר ובכך לקזז את ההפרש בין מחיר הנדלן השונים .האשראי הנדיב יכול לעבוד ל2 הכיוונים ואתה מוזמן לשאול על כך את לבייב אלה אם כן אתה מאמין בניפוח בועות והמשך העליה לעולמים... - לא כך בונים צדק חברתי אלה להפך העלאת תיקרת המס וריווח המדרגות מול חובת מס רווחי הון על דירה שניה להשקעה!סגור
-
38.בוא תגיד משהו שעוד לא אמרו... (ל"ת)כותב 08/06/2011 21:17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
צודק!ז. פניני. 08/06/2011 22:03הגב לתגובה זו0 01. סליחה 2. השאלה לא מה אומרים, אלה מתי עושים...3. חוצ-מזה, אמרתי פשוט, לא? 4. רק רציתי להדגיש את אי שיוויון המס....מצטער...סגור
-
37.פניני צודק!אחד מהתחום 08/06/2011 18:43הגב לתגובה זו0 0חוכה לאזן את אלטרנטיבות ההשקעה הן מבחינת פטורים על ריבית/שכירות הן על רווחי הון והן כהוצ מוכרות לחברות. בישראל השקעה בנדל" ן זה מקלט מס והספסרות והמכריות הנה חלק מהמשחק. נסו אתם להחזיק קרקע להפשרה ואחר כך לבנות עליה... נראה אם לא תתיאשו באמצע.סגור
-
36.הממשלה בונה - מדינה לפלסטיניםהקפאה בקו הירוק 08/06/2011 17:12הגב לתגובה זו0 0עשה סיור בשוהם, אלעד וראש העין. תספור לכל היותר 2-3 מנופים. ברור שיש מדיניות של הקפאת הבניה בתוך הקו הירוק. אז לפחות לפלסטינים יהיה בית לגור בו...סגור
-
35.זמינות קרקע לבניה במרכזחקלאי 08/06/2011 14:51הגב לתגובה זו0 0במסגרת תוכנית מחוזית, תמ" מ 21/3 במחוז המרכז הכריזה המדינה ממניעים חמדניים על אלפי דונמים בבעלות פרטית כ" אזורי נופש מטרופוליני" סכ" ה כולל אדמות מנהל מסתכמים אזורי נופש אלו בעשרות אלפי דונמים של פארקים באזורי הביקוש כאשר אין ביכולתו של איש לממש ולקיים את המטרה המוצהרת במיוחד כאשר המקרקעין שהוכרזו כפארקים לא הופקעו מבעליהם ונשארו בבעלות פרטית תוך הקפאה ניצחית ללא כל פוטנציאל לניצול. גם לו היו קרקעות אלו מועברות חינם אין כסף לרשויות המקומיות אין ביכולתן של רשויות אלו לפתחן כפארקים מדובר בסדרת תוכניות הזויות שמטרתן להגביר את הלחץ והדרישה למקרקעי המנהל באזורי הביקוש. וסחיטת האזרחים המייחלים לדיור בר השגה. כאשר המניע השלטוני הינו חמדנות לשמה ורכיבה על גבם של בעלי קרקע פרטית לא באמת מסתמן כל רצון לפתרון בקיצור ישראבלוף במיטבו.סגור
-
זמינות קרקע לבניהיזם תשובה ל 34 08/06/2011 17:08הגב לתגובה זו0 0ממשיכים לעשוק את האזרח הקטן שהשקיע ממטיב כספו לרכישת קרקע למען עתיד ילדיו לנכרים לא יעשו את זה הם יקבלו מה שירצו.... חומר למחשבהסגור
-
תב" עז. פניני 08/06/2011 16:10הגב לתגובה זו0 0הרעיון הנו פשוט וברמה הבסיסית (ברור שניתן/חובה גם לשפרו)יותר אדמות מופשרות, יותר צפיפות (יחסית) בבניה בפריפריה יותר בניה לגובה במרכז...ברור שיהיו שטחים ירוקים שטחי גנים שטחים מסחריים וכו, יש לציין כי עצם השינוי אפילו חלקי בנוסף ופטור ממס על אג" ח כבר ירגיע את המשקיעים ומיד אחריהם את הפספסרים...סגור
-
34.מיסוי , פטישים, וכו..יעקב 08/06/2011 14:36הגב לתגובה זו0 0יש להחזיר לציבור אפשרות לחסוך בתוכניות הוניות לטווח ארוך בפטור ממס (קופות גמל), מס רכוש: רוב משלמי מס רכוש בעבר, היו בעלי קרקע שלא יכלו לממש בניה בקרקע בגלל חוסר בתב" ע / תשתיות וכו.. יש לתכנן רובעים שלמים במרכז הארץ מחדש, כולל כל התשתיות ולתמרץ פינוי בינוי גם כאשר לא מדובר בשכונות עוני, יש חוסר בקרקע וחייבים לבנות גבוה. פטישי האוצר, לא ישנו את הדמוגרפיה ולא את הגאוגרפיה במדינהסגור
-
נכון אבל...ז. פניני 08/06/2011 16:03הגב לתגובה זו0 0תוכניות הונית " מתחרות" בצורה הוגנת או לא בשאר מוצרי ביטוח/גמל/פנסיה (דיון בפני עצמו) עדיין לא כאלטרנטיבה קצרת טווח יחסית לנדל" ן(שנתיים - 4 שנים), לגבי מס הרכוש ברור שהגשת תוכניות /שינוי תב" ע/וכו' יגררו פטור או פטור זמני, אגב אם אני ירשתי תיק אג" ח לא אדמה אז גם אני פטור ממס?? הרי זה ירושה, מה לא??סגור
-
33.הכלכלה לא מתנהלת לפי הצע וביקושיוסי גלברט 08/06/2011 13:31הגב לתגובה זו0 0זוכרים את הררי החמאה - שהעדיפו לשמור במחסנים ולא לשווק זה קורה בכל דבר גם בדיור - אם המחירים יהיו נמוכים הם לא יבנו הכל חרטה - בקוש והיצע זו המצאה של האוניברסיטאות שהן המומחים הכי גדולים להסביר עיוות באמצעים לוגיים ועדינים הכל לשרת את העשיריםסגור
-
לא רק חמאהז. פניני 08/06/2011 15:59הגב לתגובה זו0 0עגבניות, אבטיחים,סלולרי וכל סחורה אשר לה עודף ביקוש מהיר " פתאומי" ואפשרות לספק ל" עכב" אספקה וליצור מעין " מכרז" / הגרלה... הביקוש מתחלק ל 3: מבקשי דיור/משפרי דיור, משקיעים ,ספקולנטים/ספסרים... כשתהיה אלטרנטיבה למשקיעים (ריבית/מס )... השאר כבר יסתדר לבד...סגור
-
צריך מנהגים שהם משרתים את העם - ולא כלכלניםיוסי גלברט 11/06/2011 01:49הגב לתגובה זו0 0ואנשי מקצוע שהם בסופו של דבר טכנוקרטים - לכל בעיה יש פיתרון והוא פוליטי וזה העיוות הגדול שאנשים טובים הולכים להתפרנס ולא לפוליטיקה-ונכנעים לפוליטיקאים שקובעים להם כלליםסגור
-
32.משרד האוצר ומלחמתו במחיריםתום 08/06/2011 11:16הגב לתגובה זו0 0תוכנית האג" ח הצמוד למדד ננדל" ן מעידה כאלף עדים על מה שכבר ידוע לכולם משרד האוצר אינו מעונין להוריד את מחירי הדירות. הוא לא מוכן לותר על תרנגלות המטילה ביצי זהב. הוא תופס טרמפ על מצוקת הדיור כדי לקדם את תוכניויותיו בתחום המסים . כך היה עם המכונית הירוקה כאשר העלו מס על מרבית המכוניות וההנחה על מכוניות הירוקות היתה שולית. מה יש לעשות ברור לכל ילד והדברים פורסמו עשרות פעמים .אך האוצר בחר להשתמש בפטישים למיניהם כדי לשבור ראשים . של מיבעצם?סגור
-
הנך בהחלט צודקז. פניני 08/06/2011 12:29הגב לתגובה זו0 0וכדי להדגיש: מס על אג" ח ממשלתי המוחזק לטוח ארוך (גם רווחי הון וגם קופון) הוא מס על החוסכים ממעמד בינוני על כל סכומי הכסף, ובעוד מס רווחי הון על נדל" ן (ושכירות) נחשב מס על המעמד הגבוה על סכומי כסף גבוהים...בעיה...סגור
-
31.בנדל" ן, בינתיים החוזה הסינתטי נסחר על הask (ל"ת)אסף 08/06/2011 09:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
להערכתיז. פניני 08/06/2011 09:42הגב לתגובה זו0 0הוא נסחר מעל המחיר שאתה מתאר אבל אי אפשר ללכת שורט ולסגור את זה...סגור
-
30.סעיף 1 שלך בעייתי מאודיאיר 08/06/2011 08:26הגב לתגובה זו0 0ברוב החוזי להשכרת דירות מצוין סעיף ... במקרה ויחלו מיסים על הנכס, על הדייר לשלם אותם! זאת אומרת התייקרות השכירות בכול הארץ. עד שלא בנו 100 אלף יח דיור אין טעם לבטל את הפטור ממס. חוץ מזה 3 שנים זה רחוק לאלפי משפחות שגרות אם ההורים בתקופה הקרובה יהיו הרבה גירושים מעל הממוצא ומסכנים הילדים שיסבלו בגלל זה. מעניין איך מתכוונים בממשלה לבנות המון דירות בזמן קצר.... איפה העובדים שיעשו את זה? מי יכשיר אותם?סגור
-
אתה בהחלט צודק.ז. פניני 08/06/2011 09:17הגב לתגובה זו0 0אבל הנך מסתכל רק על הטווח הקצר.. וכן להערכתי יש כאן אפקט פסיכולוגי חשוב של חוסר עתידי... המומנטום הכ" כ מתאים לשווקי מניות ואג" ח מחלחל גם לנדל" ן באדיבות שיטת המיסוי.סגור
-
29.הצעד הכי חשוב -מיסוי על קרקע לבניה שלא מנוצלת (ל"ת)נמאס מתרגילי הקבלנים 08/06/2011 00:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
28.אני מחכה כבר שנתייםבעל אדמות חקלאיות 07/06/2011 23:49הגב לתגובה זו0 0להפשרת אדמות באיזור חדרה, פניני צודק ,מקשקשים ומקשקים ולא עושים כלום. אם באמת יפשירו בצורה מסיבית אנשים " יתעשרו" ישלמו למדינה, ירגישו עשירים ויצרכו ויכפילו את הצמיחה, הבניה תגדל גם יהיה דירות ושוב הצמחיה תוכפל, אז למה צריך לחכות כ" כ להפשרות האלה.סגור
-
27.למה מתעלמים מהסיבה הברורההמצאיות הפשוטה 07/06/2011 22:51הגב לתגובה זו0 0לא צריך להיות מלומד גדול לראות שפשוט חסרות דירות. זה בכלל לא שייך ל" רצונו של הישראלי להיות בעל דירה" האם השכירויות לא עלו בהתאם או יותר?? הסיבה המאד פשוטה היא מחסור בהיצע ( ולא " עודף" ביקוש) ודבר זה יתאזן רק לאחר תקופה של בנייה מספקת רצופה, שבוודאות תסתיים בטווח הלא מאד רחוק, ולאחריה ייתכן שתהיה/או לא נפילה חדה במחירים בהתאם למצב השוק באותה נקודת זמן.סגור
-
חסרים לכאורה דירותז. פניני 08/06/2011 09:14הגב לתגובה זו0 0כיוון שכעת בניגוד ל עשור האחרון יש יותר משקיעים בנדל" ן כדירת השקעה שנייה..., זה בדיוק לב ליבו של המאמר: יש הובלת המשקיע לנדל" ן דרך שיטת המיסוי על האלטרנטיבה שגם כך נותנת תשואה ראלית שלילי ללא אפשרות תיאורטית של רווחי הון...סגור
-
26.פשוט ולעניין - להשוות את המס בין האלטרנטיבותאחד שקורא 07/06/2011 19:37הגב לתגובה זו0 0או לחייב את הנדלן או לפטור את האג" ח ל 4 שנים כמו בנדלן.סגור
-
נכון - זו הטענה בתמציתיות! (ל"ת)ז. פניני 08/06/2011 11:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
25.אינטרסיםמנשה א 07/06/2011 19:27הגב לתגובה זו0 0פניני כותב נכון שצריך להשוות את בסיס המס אבל במדינה שלנו כל אחד מושך לפי האינטרסים שלו כך היה וכך לצערי זה גם ישאר.סגור
-
24.הבעייה העיקרית שזיו פניני לא אמרמוטי 07/06/2011 18:07הגב לתגובה זו0 0הבעיה היא מנהל מקרקעי ישראל. הבירוקרטיה שם חוגגת. נסו לקבל מהם אישורי בניה... כמה זמן לוקח להם להוציא מכרז על קרקע מופשרת לבנייה? גם אם משרד האוצר רוצה להגדיל את הצע הדירות וגם אם ראש הממשלה לוחץ... הכל ניתקע שם.. זהו גוף ישן ומסואב.. עד שלא יחליפו אותו בגוף פרטי (כן להפריט את המנהל)... לא יזוז שום דבר..סגור
-
23.נמר - שמענו עליכםל 20 07/06/2011 17:42הגב לתגובה זו0 0פרזיטים ,להחזיק אדמות בניה, לספסר בהם, לנצל את עליית המחירים לא לבנות ולבכות, בכלל כעת זה לא 1995 - 1997 - לא יכול להיות שימוסו המניות והאג" ח ולא ימוסו האדמות והדירות איזה איזון זה ואיזה דוגמא ומופת המדינה מציגה בדרך זו? תמיד אפשר להתוכח איזה גובה המס ולא להגזים וכן להוריד נטל ומס במקומות אחרים, ובכלל מס כזה הוא מס על העשירים. מברך את פניני הלואי ומשהוא יקשיב. עמוס כ.סגור
-
לא להתלהם2,ז. פניני 08/06/2011 10:41הגב לתגובה זו0 0בצורה יותר עדינה - זו אכן כוונת המשורר...סגור
-
22.יש כשל לוגימצחיקול 07/06/2011 17:26הגב לתגובה זו0 0ברעיון להנפיק אגח המדמה נדלן,,, כאשר אנשים יקנו את האגח הם ימכרו נדלן כך שהם יורים לעצמם ברגל, מכירת הנדלן תביא לירידת ערכו (לא?). חוץ מזה, יש הרבה פרמטרים לרכישת דירה, גוש דן או פריפריה, דירה קטנה או גדולה או יוקרתית, האם התשואה גבוהה או לא,,,סגור
-
מסכים לחלוטיןז. פניני 08/06/2011 09:34הגב לתגובה זו0 0וזה עוד לפני הדיון על תיזמון ה" הנפקה" כשבקול שני מזהירים מבעה בנדלן...,אגב, מס על האג" ח הזה יהיה??סגור
-
21.ברוך הבא זיו צודקהמחשב 07/06/2011 17:15הגב לתגובה זו0 0במידה ויבוטל פטור ממכירת דירה שניה תושבי מדינת ישראל יצטערו על המהלך הפולטי האיום שמוצע בנוסף לכל הצעדים השוק יוצף המחירים ירדו לרמה כזו שהרוכשים והבנקים ימצאו את עצמם מול משבר שלא ידעה המדינה וכמובן כולם ישלמו מימטב כספם גם אלו ששמחים מירידת המחיריםסגור
-
20."תחשבו עקום"… תגובה ל"תחשבו פשוט"שבתאי עזריאל - נפגעי מס רכוש (נמ"ר) 07/06/2011 17:09הגב לתגובה זו0 0קראתי את דבריך בעניין מס רכוש. אני קצת מבין בנושא, למעשה יותר מכל אדם בישראל, בהיותי מי שהוביל את המאבק הציבורי של עמותת נמר – נפגעי מס רכוש. כדי למנוע ממך מבוכות אפשריות בעתיד, אציעך להכין תשובות למאה השאלות שהוכנו לקראת הדיון בוועדת הכספים ביום 20.5.97. המס בוטל מכיוון שלאיש לא היו תשובות מתאימות. היכנס לכאן, ואם יהיו לך תשובות, אשמח לשמוע. http://www.azriel.co.il/modules.php?name=News&file=article&sid=341סגור
-
לא צריך להתלהםז. פניני 08/06/2011 08:40הגב לתגובה זו0 0גם מבוכה עוד לא הרגה אף אחד, 1.זה שקשה לסנן ולפתור חלק מהאוכלוסיה או שקשה לגבות זה לא אומר שהמס לא צודק. 2. ללא קשר ל2, כשאתה לוקח את האנשים שהנך מתאר, נותן להם ריבית שלילי ראלית ממסה אותם על הריבית נומינלית פותר אותם לחלוטין על מס רוחי הון(ושכירות) על נדלן העדפה של האדם הרציונאלי ברורה. 3. חשוב על ספסור האדמות ע" י הקבלנים ואחרים שלא משחררים קרקע. 4. עדיין נקודתך ברורה, תודה על התגובה.סגור
-
19.שטויות במיץהמפוכח 07/06/2011 16:44הגב לתגובה זו0 0הלה מדבר בהיגיון בריא אשר שמור למי שרואה את המצב נכוחה אך אינו נמנה בין מקבלי החלטות.דוקא בגלל זה הוא יכול להגיד את מה שהוא אומר,אלו המקבלים החלטות....(קצרה היריעה).....לא מעוניינים שזה יקרה! אז....זה לא יקרה.סגור
-
18.הגדלת מס ירושה על מקרקעין לשיעור של 75%מוסיף על הצעתך 07/06/2011 16:21הגב לתגובה זו0 0!!! ובתנאי שאין מדובר במקרקעין ששימשו למוריש למגורים בפועל !!! כמו כן הצמדה " מהופכת" של שכר הבכירים במגזר הציבורי למדד הדיור=כל עליה במדד הדיור תגרע שיעור דומה באחוזים ממשכורתם של הבכירים במגזר הציבורי !!!סגור
-
הגיוני אך אגרסיבי מידיז. פניני 08/06/2011 09:29הגב לתגובה זו0 0קודם כל לפתור את אי האיזון במס ואחר כך מס שני על ההון....סגור
-
17.כבוד לפניני- למה שלא תשלח את הצעתך לירושלים? (ל"ת)חייל משוחרר 07/06/2011 15:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.רעיון גרוע,רק פינוי בינוי בחקיקה יוזיל אתיאצק 07/06/2011 15:31הגב לתגובה זו0 0מחירי הדירות והכי חשוב יציל חיי אדם.סגור
-
אין סתירה בן השנייםז. פניני 08/06/2011 09:31הגב לתגובה זו0 0אנשים לא אוהבים שנוי , בטח לא במס, בטח לא כשזה פוגע בעשירים ובטח לא לפני בחירות...ללא קשר אינך יכול לעודד במילים השקעה באג" ח והזהרות על בועה בנדל" ן כשאתה מעודד להיפך מכך במעשים..סגור
-
15.הורדת תקרת המס על דירות להשכרה?אחד שמשכיר 07/06/2011 15:14הגב לתגובה זו0 0כפי שאתה יודע הישראלים לא פרייארים אז מה שיקרה זה שהמס יפול על השוכרים. חבל לא?סגור
-
שאנשים שכמותךהרי כ" כ ברור 07/06/2011 16:33הגב לתגובה זו0 0מזמן היו מהעלים את שכר הדירה אם הם היו יכולים. פשוט יש הרבה קונים להשקעה שאתה לא יכול לשעותנכן. נכון?סגור
-
14.משכנות שאנניםשרפון 07/06/2011 15:03הגב לתגובה זו0 0עוד לא הרבה זמן מחירי הדירות התרסקו כמו בכל מחזוריות אלה שקנו ביוקר ידברו למנורה יקרה משהו יותר גרוע מאמריקה המזרח התיכון זה לא אמריקה פה הכל על תנאי העדר בסוף יבהל ויסתובב וז סכין נופלת המחירים יגיעו לריצפה ואין קונה חכו ותראו בקרוב כולכם חיים בסרטסגור
-
13.זה בדיוק מה שהמדינה צריכה לעשות.אבי כ. 07/06/2011 14:29הגב לתגובה זו0 0נראה גם לי שהמאיון העליון ששולט במדינה לא ככ רוצה להוריד בינתיים את המחירים.סגור
-
להרבה עיוותי מס ופרצות יש ריח כזה... (ל"ת)ז. פניני 08/06/2011 09:39הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.אין צורך לקנות דירה - תתחילו לחיות מעכשיויוסי גלברט 07/06/2011 13:58הגב לתגובה זו0 0על התושבים במדינה לגרום לכך שיהיו דירות להשכרה במחיר סביר ואם לא יהיו - אז אנחנו צריכים להבין שכוחות השוק זה הכוח של האזרחים - ולהחליף כל ממשל שלא שומר על שכר דירה סביר - אנחנו פה בשביל לחיות להנות ולתרום ולא להעשיר בנקים אנשי ממון ותושבים זרים - על כל אחד להבין שהמאיון העליון שולט בנו ואנו כמו רובוטים מקשקשים לפי החבל שהם אוחזים בנו - אל תקנו דירה הביאו פוליטיקאים ראויים - זהו כח השוק הגדול ביותר.סגור
-
11.הכי חשוב להעלות את הריבית.יפה, מר פניני! 07/06/2011 13:33הגב לתגובה זו0 0הריבית הנמוכה הביאה לבועה ולא שום דבר אחר. כל השאר תירוצים. לא הייתה בהיסטוריה של המדינה ריבית כ" כ נמוכה, והתוצאות בשטח.סגור
-
הנך צודק בהחלטז. פניני 08/06/2011 09:44הגב לתגובה זו0 0ורק כדי להקצין - משלמים גם מס על הפסדים ריאליים!! אבל זה לא סותר את אי האיזון המתואר במאמר.סגור
-
הורדת המס על אחזקת אג" ח לטוח ארוךז. פניני 08/06/2011 09:19הגב לתגובה זו0 0מגבירה את הרצון הזה שלך וכן פותרת את אלמנט חוסר האיזון בן תחשיבי ההשקעה נטו.סגור
-
10.דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.משה 07/06/2011 12:40הגב לתגובה זו0 0אם הממשלה רוצה להוריד את המחירים מחר המחירים ירדו. הבעיה הגדולה שהממשלה לא מעוניינת להוריד את מחירי הדירות. א' : הממשלה מרוויחה מהמצב. ב' : בעלי ההון קשורים לשלטון ולא יאפשרו לממשלה להוריד מחירים.ג' : הממשלה מעוניינת שהאזרחים יעברו לפרפריה . אז שלא יעבדו עליכם {כולל מר פניני}.סגור
-
9.אבל מה הסקיו של הדירות וכמה פוזיציות פתוחות ל (ל"ת)שאלה לפניני 07/06/2011 12:39הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הסקיו של הנד" ןז. פניני 08/06/2011 09:28הגב לתגובה זו0 0דווקא עכשיו מתחיל להתישר כשכסף מפסיק להשקיע במדינת ת" א, עובר לפריפריה ואפילו רחוק משם.... לגבי הפוזיציות...זו הבעיה שעל פוזיציות של קוני דירות למגורים ושיפור הדירה נוספו " פתאום" הרבה משקיעים...אין נזילות...אי אפשר ללכת שורט...סגור
-
8.אני כבר שנתיים מביע את עיקרי מאמרך בטוקבקים..הצופה האמיתי 07/06/2011 12:19הגב לתגובה זו0 0אך הצרה שמקבלי ההחלטות - גם נגועים באינטרסים של השכרת דירות ללא מס על השכירות ויש להם מכך מקור הכנסה רנטבילי מאד.סגור
-
הבעיה האמיתיתז. פניני 08/06/2011 09:21הגב לתגובה זו0 0שקשה להעביר כאן תיקון מיסויי בצורה פשוטה (ראה את המס על הבורסה והדרך הקשה להעבירו) , הקשר בן הון לשילטון ,במיוחד כשכל שנתיים זו שנת בחירות... אולי באמת יותר פשוט לתת פטור על האלטרנטיבה...סגור
-
7.יפה יפה,יש עוד הרבה לעשות,כמו להכריח קבלנים להמרגיש 07/06/2011 11:55הגב לתגובה זו0 0בנות תוך זמן קצוב של שנה עד שנתיים ולא להחזיק בקרקעות מדינה עד שהמחירים יעלו,לשחרר קרקעות במחירים זולים לקבלנים.בשנת 2007 מחירי הדירות היו יותר זולים מעכשיו ומחירי הבנייה היו גבוהים פי 2 מחירי הברזל הבטון וכו.בגלל האולימפיאדה בסין.עכשיו שמחירי הבנייה ירדו מחירי הדירות עולים עקב מכירת קרקעות במחירים מופקעים.סגור
-
המס על אחזקת אדמות ללא בניה כבר ילחיץ אותם. (ל"ת)ל-7 07/06/2011 12:18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.שטייניץ שים לב!נדלניסט 07/06/2011 11:37הגב לתגובה זו0 0הורדת המס על אג" ח ממשלתי למשקיעים לטווח ארוך והחזרת המס על דירה שניה תעשה את העבודה, פניני- כל הכבוד. לא יתכן שהממשלה תמריץ השקעה בנדל" ן ולא תעודד את המשקיע הסולידי מבחינת המיסוי להשקיע באג" ח ממשלתי כעדיפות!!סגור
-
זה בדיוק לב ליבו של המאמר. (ל"ת)ז. פניני 08/06/2011 09:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.העלאת ריבית שינוי התב" ע לבניה יותר לגובה (ל"ת)שני אלה יספיקו 07/06/2011 11:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
יש הרבה בדברךז. פניני 08/06/2011 09:24הגב לתגובה זו0 0אבל עדיין יהיה פער מיסויי לטובת הנדל" ן... התב" ע יותר לגובה ובמקומות של בנייה נמוכה יותר צפוף אכן תעזור...(למרות מחאות הירוקים) וכן הפשרה של שטחים חקלאיים שייגרמו הן לאנשים והן למדינה מעט " להתעשר" , גם זה לא מזיק לצמיחה העתידית.סגור
-
4.מה פניניאחד שעוקב 07/06/2011 11:27הגב לתגובה זו0 0נגמר בנגזרים הולכים לנדל" ן? סתם...מסכים עם כל הכתוב.סגור
-
3.רעיונות מעולים- פניני לראשות הממשלה! (ל"ת)לוביסט 07/06/2011 11:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מאמר פשוט נכוןסוחר מתחיל 07/06/2011 12:31הגב לתגובה זו0 0חלם, המדינה מעודדת במס להשקיע בנדלן ובדיבורים רוצה שיפסיקו. ולהפסיק מס בבורסה לטווחארוך. זה יעודד השקעה לא בנדלן. בנדלן צריך לגור בלבדסגור
-
2.רעיון מעולה!חסכן 07/06/2011 11:23הגב לתגובה זו0 0להוריד מס מאג" ח לטווח ארוך ולהחזיר מס על דירות להשקעה אחרת המדינה מעודדת מיסוית הפוך ממה שהיא רוצה..בעצם מאוד אופייני לה.סגור
-
1.רעיונות מצויינים, נא לשלוח למשרד ראש הממשלה !>>>>> 07/06/2011 10:33הגב לתגובה זו0 0רעיונות מצויינים , הבועה תתפוצץ כבר גם בלי קשר , כי העדר מסתובב ממש ברגעים אלה , ובקרוב (מספר חודשים מצומצם) יתחיל לרוץ לצד השני , אך רעיונות אלה חשובים והכרחיים במחשבה כללית ובריאה ובראייה לטווח רחוק !!סגור
-
חירטוטים (ל"ת)z 08/06/2011 12:18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לא,התגובות שלך טובות יותר!! (ל"ת)A 11/06/2011 16:54הגב לתגובה זו0 0סגור
-
עם המלצות של חדר מסחר כזה אפשר לסגור את הבסטה (ל"ת)z 07/06/2011 23:07הגב לתגובה זו0 0סגור