הפרסומת על החוזר בתשובה - לא סתם עוד סחטנות ריגשית
ההבחנה בין פרסומת מביכה לפרסומת מרגשת אינה קלה להסבר. הפרסומות של סלקום תחת אסטרטגיית 'הישראליות היפה', נוטות להתנדנד על הגבול הזה.
מאז 'ככה זה כשאוהבים' שיצא לאוויר העולם לפני שנים לא מעטות, מצויות הפרסומות של סלקום בסכנת קיטץ' מתמדת. הרעיון של 'אהבה' מסוכן כבסיס למיתוג. גם 'ישראליות'. אם ניקח את 'לגדול בבית ישראלי' של תנובה, נגלה שאפשר לבחור זווית מסוימת בישראליות כסיפור מותג ולפתח אותה. אצל סלקום האהבה והישראליות גורפות ולכן כמעט כל תסריט שיש בו חיזור, אהבה וקבלה בין גבר לאשה או בתוך המשפחה לגיטימי כפרסומת לשירות או מוצר. ספקטרום רחב מדי של אפשרויות מעיד על מיתוג לא מספיק מחודד. ואז או שאתה מפספס או שאתה, במקרה, קולע.
כשסלקום הציגה אילמים ששרים בציבור ועוד את 'מלך העולם' למטייל ששב לביתו, גבל הדבר כמעט באביוז אמוציונאלי. זה הכריח את הצופה להתרגש עד מוות ולא משאיר לו פתח להרגיש אחרת. העדר ה-under statement אכן מאפיינת אותנו כישראלים, ובמקרה של סקלום - מותירה את הצופה באי נוחות כלשהי.
באופן דומה מכריחה אותי הפרסומת של 'משהו קטן וטוב' לסופשבוע בה בורחים 3 פעוטות בפיג'מות מהבית כדי לבקר את ההורים שהלכו לנוח בבית מלון, להגיד "וואו איזה מתוקים" גם כשאולי לא בא לי. פרסומות עם יותר מדי ילדים בפיג'מות ודובים, ודובים על הפיג'מות - שמות את הצופה עם הגב לקיר ואונסות אותו לחוש ולהביע רגשות שאולי לא מבעבעים בו. לא באותו רגע ובוודאי לא על פי הזמנה.
לעומת זאת, הפרסומת האחרונה של 'משהו קטן וטוב' מביאה זווית מעניינת שאינה כרוכה רק בסחטנות רגשית. אחד מהחבר'ה שחזר בתשובה (לצלילי השיר המרגש) מתחתן בתוך קהילה חרדית במיוחד, כשכמה מחבריו החילוניים מוצאים את דרכם לחתונה שלו. שם הם נתקלים במבטים מצד החרדים והחרדיות, עד שחברם, החתן הדתי, קולט אותם ומתחבק איתם בשמחה. לא מיד ברור אם החתן יתעלם מנוכחותם של חבריו או שפשוט טרם קלט אותם במבטו. הרגע הזה הוא רגע של מתח. מה ינצח? החברות או הדת? והמסקנה של סלקום פשוטה ונוקבת: החברות. הקריינות מודיעה שחברים אמיתיים אף פעם לא נפרדים וההטבה של משהו קטן וטוב לחברים כדי שתוכלו לבלות יותר יחד.
הסיפור הוא סיפור פשוט ואמיתי מהחיים של כולנו. הוא מזכיר לנו שאנחנו עם התלוי על בלימה, מפולג ומחולק, דתית, עדתית ופוליטית, עם ספקות עצמיים לא קטנים. ובכל זאת אנחנו עם של חברים, עם שמקדש את הרעות.
כדי לספר סיפור על חברות, צריך להראות את הסיכון שאנחנו לוקחים בחיים במטרה לשמור אותה. את חוסר הטריוויאליות של חברות. החזרה בתשובה מסמלת את הקרע המאיים על החברות. הבחירה של החברים להגיע לשכונה החרדית אל לב החתונה, והבחירה של החתן לחבור אליהם - מסמלים את חוזקה של החברות הישראלית בכלל וכפי שסלקום מגדירה אותה בפרט, ומייצרת לה מוצרים, שירותים וחבילות.
זו לכשעצמה, הייתה יכולה להיות אסטרטגיית מותג טובה לסלקום. לבחור חלק מעולם ה'אהבה' וה'ישראליות' ולהסתפק בה. הצורך של סלקום להגיד "אבל אנחנו גם משפחה ובני זוג וילדים וחיילים ואנחנו כל המגזרים" - הינה בבחינת כל המוסיף גורע. זה הופך להיות מתוק מדי ואפילו שתלטני משהו. בעוד שבחירת 'פינה' בתוך עולם זה עשויה להיות מעניינת בבחינת less is more. וגם מהבחינה הזהותית הפשוטה. אפשר יהיה לומר "אה, סלקום, המותג הזה שמדבר על חברות".
בסיפור של החזרה בתשובה, לעומת ילדים בפיג'מות ואילמים שרים, יש עלילה שיכולים להיות לה 2 סיומות. המתח הוא הדלק של סיפורים בכלל וסיפורי מותג בפרט. לכן זה ספציפי, ברור ולא קיטץ'.
וכשזה מוגש כפי שזה מוגש, הצופה יהיה מוכן לקבל את הבעלות שסלקום נטלה על ערך החברות הישראלית ולא לחוש מנוצל רגשית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.אתם ממשיכים לתת לכותבת פתחון פה?אוחנה 26/06/2011 15:03הגב לתגובה זו0 0למרות שביקרה את הוט כשלא גילתה שעבדה ביס?סגור
-
10.פרסומת מביכה ביותר (ל"ת)אנונימי 20/06/2011 11:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.הם יודעים משהו על חברות החברה שם בגיתם.מנסיון (ל"ת)קופי שעזב 20/06/2011 10:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.יופי של ניתוח עטרה - מדויק ביותר (ל"ת)יונתן 20/06/2011 08:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.הבנתם לא נכון...שרון 19/06/2011 16:57הגב לתגובה זו0 0לא מבין איפה ראיתם את ההתנשאות או סוף שיכול להתפרש בשתי דרכים או את כל הפסיכולוגיה של הצבעים וכדומה. מה יש כאן הוא חתן שחזר בתשובה וביום חתונתו מחכה לחבריו וצפה לבואם לחתונתו. הוא יודע שהסיכוי נמוך ולכן הוא נראה מאוכזב. עד השנייה האחרונה הוא מחכה להם. הם מצידם עושים כל מה שביכולתם להגיע לחתונה ואכן מצליחים לחבור אליו בשנייה הקריטית שבה הוא שובר את הכוס. ברור מלכתחילה לפי המבטים שלו שהוא מחכה להם ואם הוא יראה אותם הוא יחבור אליהם. הפרסומת מייצרת את מה שהיא צריכה לייצר. שלא משנה איך ובאיזו סיטואציה סלקום מקרבת בני אדם אחד לשני. מציע לכל מי שלא הבין את זה לחשוב שוב על המקצוע שלו...סגור
- טען עוד
-
שרוןכל הפסיכולוגיה 20/06/2011 08:32הגב לתגובה זו0 0שרון לפי ההסבר המיתמם אני לא מוצא כל סיבה לעשות שימוש בחרדים חתן יכול לחכות לחברים הטובים שלו גם בחתונה חילוניתסגור
-
6.תגידו, היא נראת ככה במציאות?דלוק על עטרה 19/06/2011 14:09הגב לתגובה זו0 0כי הייתי שומר איתה על קשר...עם או בלי סלקוםסגור
-
זו בטח תמונה ישנה. פרסומאים אתה יודע (ל"ת)תרגיע 19/06/2011 15:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.אותי הפרסומת ריגשה.אנונימי 19/06/2011 13:32הגב לתגובה זו0 0אהבתי . הפרסומת עשתה את העבודה עוררה בי את הרגש הרצוי. האם אעבור לסלקום בגללה? לא נראה לי.סגור
-
4.מחכה למגיבים בתשלוםישראלי מצוי 19/06/2011 13:14הגב לתגובה זו0 0שיספרו לנו כמה הפרסומת מרגשת וכמה סלקום אחלה חברהסגור
-
3.כל מה שיכול להיות רע בפרסומת (ל"ת)סון טסה 19/06/2011 13:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.אותי הפרסומת מרגיזהיוס 19/06/2011 12:55הגב לתגובה זו0 0נוטף ממנה ריח של התנשאות ודעה קדומה. הצגת החברים הצבעוניים והיפים מול השחור המנוכר. הצגת החתן המבואס הכאילו שבוי שלא מרצונו בחברה דכאונית וחסרת חיות. המוזיקה המלנכולית המבכה את אובדנו של הילד. או ואז.. נכנסים החברים ומחזירים לו את הצבע לפנים. כאילו החתונה עצמה לא מספיק משמחת אותו. כאילו הוא נמצא שם בעל כורחו. החברים הם אלו שינחמו אותו ביום קשה זה. אז נכון שיש בסוף איזושהי אחווה משותפת של כולם. אבל זו עדיין פרסומת שרק בורים עשויים להתרגש ממנה ולא להתקומם. סלקום לא מייצרת כאן אחווה ישראלית, היא מחזקת את הקיטוב ואת הדעות הקדומות על החברה החרדית. מעבר לכך, הם כורים לעצמם בור מול מגזר שעושה שימוש משמעותי בשירותים שלהם. כשyes הכניסו חרדים לפרסומת, לא היה להם ממש מה להפסיד.סגור
-
1.מחאה חילונית סובלניתחילונית 19/06/2011 11:48הגב לתגובה זו0 0הפרסומת של סלקום גורמת לי לרצות לרדת מהארץ.... ארץ אוכלת יושביה, מדינה דתית עם אפס סובלנות... אם הייתי לקוחה של סלקום הפרסומת היתה גורמת לי להתנתק מהם אבל למזלי השכלתי לעשות זאת כבר לפני שנתייםסגור