הגישה של הקבלנים שגויה! והיא מסכנת כעת את המשק כולו

עוה"ד דוד לוי סוקר את פעילותן של החברות הקבלניות בתקופת הקיפאון בשוק הנדל"ן למגורים בימים אלו ובעטיה של צניחה דרסטית במכירות
 | 

בשבועות האחרונים התבטאו נציגים שונים של הסקטור הקבלני וביניהם מנכ"ל התאחדות הקבלנים, נשיא ההתאחדות ואפילו אחד הטייקונים, בנושא מגמת מחירי הדירות, כאשר הם ממשיכים לדבוק בדעה שמחירי הדירות לא ירדו ואף ימשיכו לעלות.

על בסיס גישה שלטת זו של הקבלנים, רובם ממשיכים לשדר "עסקים כרגיל" וזאת למרות הקיפאון העמוק שקיים בשוק הנדל"ן למגורים ונפילה דרסטית של המכירות.

השאלות שנשאלות בפנינו הן:

א. האם המצג של הקבלנים הוא אותנטי? כלומר האם על פי המצב בשטח נראה שהקבלנים עצמם מאמינים במצג זה?

ב. האם מצג זה של הקבלנים יעזור להם להמשיך במכירות ולפוגג בצורה מדורגת את בועת הנדל"ן? או שמא מצג זה רק יחריף ויעצים את הקריסה לכשתתרחש ותסחוף איתה לדאבוננו את הכלכלה הישראלית להאטה?

ג. אם אכן גישת הקבלנים מוטעית, כיצד אם כך עליהם לנהוג בתקופה זו על מנת לשכך ולרכך את צניחת מחירי הדירות לכשתתרחש וזאת כדי למנוע נזקים בראש וראשונה לעצמם ובנוסף למשק כולו?

ירידת מחירי הדירות כבר כאן

כדי לדעת מהי מגמת מחירי הדירות בימים אלו אין דבר טוב יותר מאשר להיכנס למשרד מכירות של חברה קבלנית ולנהל מו"מ לרכישת דירה.
אלה שיעשו כן ייווכחו לגלות כי החברות גמישות מאוד בסגירת המחיר והנחות ניתנות לרוכשים בשיעורים של בין 5%-10%.

בימים האחרונים החלה אחת החברות הקבלניות בפרסום של מכירות ל-100 דירות ראשונות של ארבעה חדרים (115 מ"ר) בהוד השרון במחיר של 1,490,000 ש'. מחיר המשקף הנחה של כ-15% ממה שהיה המחיר (1,750,000 ש') שתוכנן בפרויקט בחודש נובמבר 2010, עת רכישת הקרקע ע"י החברה. חברה אחרת הסכימה להוריד 30% ממחירן של שלוש דירות טריפלקס בפרויקט ברמת גן אם תקבל הצעת רכישה כוללת לדירות.

עד כמה פרמטר הזמן מול המחיר הוא משמעותי מבחינת הקבלנים תעיד העובדה שאחת החברות פרסמה על פני עמוד שלם מודעת פרסום לגבי 4 דירות אחרונות בפרויקט בגבעתיים המיועד לאכלוס ביולי 2012.

אילו החברה הקבלנית הייתה סבורה שמחירי הדירות במגמת עלייה היא כלל לא הייתה מזדרזת לנסות למכור את הדירות שכן פרק זמן של שנה הוא גדול דיו ומספיק למכירת ארבע דירות, ואף מאפשר ליהנות מעליית מחירים אם אכן מאמינים שהיא תקרה.

האינדיקאטורים בשוק מצביעים על מגמת ירידת מחירי הדירות

מהי מגמת מחירי הדירות בשוק הנדל"ן הישראלי כפי שמשתקפת מהאינדיקאטורים הכלכליים בשטח? את הנתונים המעניינים לגבי הצפוי בשוק, אנו יכולים למצוא בסקר התחלות הבניה של הלמ"ס מיום 31.5.11.

התחלות בניה על קרקע ציבורית ופרטית:



סקר זה מראה כי בצד העלייה הגבוהה ביותר בהתחלות בניה ברבעון הראשון של 2011 (11,272 התחלות בניה) וזאת מאז שנת 2004 הרי שאנו מוצאים גם את הגידול הרב ביותר בהיקף התחלות הבניה על קרקע ציבורית (51.8%). מדובר בהיקפי שיא שלא היו בעבר (עפ"י נתוני ההשוואה המופיעים בסקר לשנים 2007-2011 מדובר בהיקף הגדול ביותר).

בנוסף, מתחילת 2010 גדל היקף חלקן של התחלות הבניה על קרקע ציבורית ב-8% (43.8%-51.8%) בעוד היקף התחלות הבניה על קרקע פרטית קטן ב-9% (54.7%-45.7%).

לדעתנו, לנתונים אלו יש משמעות קריטית על מגמת השוק שכן השליטה בכמות התחלות הבניה ובאמצעותן במחירי הדירות עברה מהקבלנים, שהיו היוזמים של רכישת הקרקעות הפרטיות ויכלו לווסת כרצונם את כמות העסקאות וע"י כך את המחירים, לממשלה שהיום מגדילה את היצע הקרקעות במטרה מובהקת להביא לירידת מחירים. את הביטוי לשליטת הממשלה בשוק הקרקעות ולירידת מחירי הקרקע אנו כבר רואים בימים אלו בשטח.

הדבר התבטא בתוצאות המכרז של מנהל מקרקעי ישראל שפורסם ביום 1.6.11 לבניית 774 יחידות דיור במתחם אגמים באשקלון ובו ירד מחיר ממוצע של קרקע ליחידת דיור ב-74%. כך גם היה במכרז המינהל שפורסם בשבוע שעבר ביום 20.6.11 לגבי קרקע לבניית 88 יחידות דיור בשכונת כפר החורש במגדל העמק כאשר ההצעה הזוכה הייתה במחיר של 71,059 ש' לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח וזאת כאשר במכרז המינהל באותה השכונה,כחצי שנה קודם לכן, ב-17.11.2010, ההצעה הזוכה ליחידת דיור הייתה בסך של 178,503 ש' כולל פיתוח, דהיינו ירידת מחיר של יחידת קרקע לדירה ב-60%.

הקבלנים משדרים עסקים כרגיל במקום לערוך מבצעים ולהוזיל את מחירי הדירות

האם גישת הקבלנים המכחישה את קיום הבועה בשוק הנדל"ן וממשיכה לדבוק ("כלפי חוץ") בדעה שמחירי הדירות ימשיכו לעלות תעזור להם להמשיך במכירות ולפוגג את בועת הנדל"ן בהדרגה,או שהתוצאה של גישה זו תהיה הפוכה? האם לא יהיה נכון יותר מצידם של הקבלנים בתקופה זו, להודות במצב השוק הקשה, לערוך מבצעי מכירות, להוזיל מחירים באופן משמעותי בפרהסיה ולא רק בחדרי חדרים? כל זאת על מנת להגדיל את היקף העסקאות, להוציא את השוק מהקיפאון ולפוגג את הבועה בהדרגה?

לדעתנו גישת הקבלנים השלטת כיום, כמו גם גיבוי שמקבלת גישה זו לאחרונה מעיתונים כלכליים מסוימים אשר הקטינו את הסיקור בכל נושא מחירי הדירות בניגוד גמור לאופן הסיקור של ענף הדיור במשך שלוש השנים האחרונות וכל עוד מחירי הדירות עלו, הינה גישה שגויה אשר תוצאותיה מסוכנות לקבלנים ולמשק כולו.

על פי ראות עינינו בכלכלת היוזמה חופשית לא יכול הפרט - אדם או חברה להבדיל מממשלה - לשנות את מגמת השוק על מנת שתתאים למהוייו הכלכליים. הפרט, בכלכלת היוזמה החופשית, יכול לפעול עפ"י מגמת השוק ולהרוויח כסף או לפעול כנגד מגמת השוק ולהפסיד כסף.

הקבלנים לפי שעה בוחרים באלטרנטיבה השנייה תוך שהם בונים סכר המכחיש את קיומה של בועת המחירים. הם משדרים עסקים כרגיל כלפי חוץ ומגביהים עוד ועוד את הסכר בניסיון להילחם במגמת השוק ולבלום את ירידת המחירים הצפויה. דבר זה יגרום לכך שבעת פריצת הסכר הוא ישטוף בשיטפון צונאמי את הקבלנים ואת המשק כולו.

בואו ונניח כי הקבלנים מצליחים בתקופה זו, תקופת ה"אי ודאות" בשוק, למכור עוד כ-1000 דירות בהנחות מסוימות 5%-7% אשר ניתנות בחדרי חדרים, כל זאת תוך שימוש במצג של "העסקים כרגיל" ו"המחירים ימשיכו לעלות". אותם 1000 קונים, מקבלי ההנחה מאושרים בשלב זה על כך שהשיגו הנחה יפה. הקבלנים מרוצים שהצליחו למכור עוד 1000 דירות בתקופת קיפאון אלא שבתוך מספר חודשים האמת תצא לאור - מחירי הקרקעות ימשיכו לצנוח ואיתם מחירי הדירות. אז יתברר ל-1000 הרוכשים שרכשו דירות, שהם עשו מקח טעות, שכן מחירי הדירות צללו והם הפסידו מאות אלפי שקלים כל אחד.

סביר להניח כי אותם קונים ימצאו עצמם עם הפסד כספי צורב,יהפכו לקטגורים וליחצ"נים שליליים של החברות הקבלניות כאשר הם מספרים כיצד הוטעו על ידי אנשי השיווק של הקבלנים באמצעות המנטרות הידועות "בארץ המחירים רק עולים", "10 שנים המחירים לא עלו", "אין קרקעות פנויות בארץ" וכו'.

יש להניח שבסופו של תסריט זה, משרדי הקבלנים לא יראו קונים במשך תקופה ארוכה, שוק הנדל"ן למגורים יאבד את האמון של הציבור בו שקיים היום, צניחת מחירים דרסטית תהיה בלתי נמנעת בשוק והצונאמי שיבוא בעקבותיה יביא לקריסה של לא מעט קבלנים.

אנו סבורים שענף הנדל"ן זקוק בימים אלו לגישה של צרכנות הוגנת ואחראית שהשתקפה בהתבטאויותיהם של הקבלנים אברהם קוזינצקי יו"ר מנרב, נתן חץ מנכ"ל קבוצת אלוני חץ ותמיר דגן מנכ"ל שיכון ובינוי. אנשים אלו משקפים גישה אחראית, כנה, ישירה אשר צריכה ויכולה להוביל לשוק פתוח, דינמי, שוקק ולהגדלת היקף העסקאות גם בתקופה זו.

אם הקבלנים יפתחו במבצעי מכירות יורידו מחירים באופן משמעותי ויימשכו את הקונים לרכוש דירות במחירים אטרקטיביים מתוך גישה יזמית של ניצול הזדמנויות בשוק ולא בדרך של "מצג שווא" "ותרגילי שיווק", כי אז הקבלנים עצמם יחוררו חורים בסכר הגבוה של המחירים במקום להגביה אותו, ובכך ימנעו את שיטפון הצונאמי שעלול להתרחש עקב קריסה פתאומית של מחירי הדיור - שיטפון שעלול להפיל את הקבלנים ולסחוף את המשק כולו להאטה כלכלית.

עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין".

* הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

תגובות לכתבה(34):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    פרסום
    תום 16/07/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שימו לב לפרסומות לדירות שכמעט נעלמו בשנתיים האחרונות. הן חוזרות ובגדול.
    סגור
  • 21.
    משאלת לב
    תום 16/07/2011 12:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקונים - בועה המוכרים - העליות ימשכו. כל אחד ומשאלת לבו. אלא מה , אלה וגם אלה ימתינו וידעו. חבל על המאמצים ליצור את הרושם הרצוי. זה יכול לעבוד רק ביד 2.
    סגור
  • 20.
    They cannot fool all the people all the time (ל"ת)
    נחתום 10/07/2011 12:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    שנתיים, דוד לוי מספר סיפורים ממשאלות ליבו
    יורם מראשון 08/07/2011 18:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנתיים האחרונות מחירי הדירות עלו באזור המרכז בכ- 60% ובפריפריה כמו דימונה, ירוחם, מצפה רמון, הקריות המחירים הוכפלו ... דהינו עלו ב- 100% ... אלו שהקשיבו לנבואות הללו, חלום הדירה " ברח" להם ..
    סגור
  • 18.
    כל הכבוד לך!!
    עוד זוג צעיר 04/07/2011 20:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי צריך להוסיף עוד משפט קצר לכתבה והיא...לדרוש ועדת חקירה ממלכתית לכל אלו שלא הבחינו בהתנפחות הבועה הזאת...ביבי ופישר היו צריכים ללכת הביתה מזמן ממזמן!!!!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    קבלנים לא יבנו? זה כמו לומר טבח לא יבשל
    טל 04/07/2011 00:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או אדריכל שיפסיק לשרטט , או מעצב שיפסיק לעצב, איזה משפטים מטומטמים יש לאנשים , כן הקבלנים יפסיקו לבנות וילכו להיות שכירים.
    סגור
  • רק שכיר יכול לחשוב שכדאי לעבוד בהפסד
    יורם מראשון 08/07/2011 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אין עיסקה טובה, הקבלנים יזמים לא יעבדו בהפסד ...אל תדאג ליזמים הקבלנים, לכל אחד מהם יש נכסי נדל" ן מניבים ... אפשר לחיות מהכנסות משכירוית ... כיום לקבלנים היזמים אין ציוד ואין עובדים שחייבים לפרנס אותם ... אם יש עסקה טובה, לוקחים מימן מהבנק, חותמים עם קבלני שלד, עם אינסטלטורים, חשמלאים וכדומה ... אם אין עיסקה טובה, מחכים ...
    סגור
  • 16.
    לא לקנות דירות חדשות מקבלנים -תוך שלשה חודשים
    אריק 27/06/2011 23:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צניחת מחירים -הקבלנים והתאחדות הקבלנים מעלים ביוזמתם מחירים נח להם ולעוד בעלי אינטרסים בממשלה שיעלו מחירי הדירות הם והממשלה מרויחים יותר על חשבון מעמד הביינים -המלצה לקבלנים כדאי לעצור בזמן ולא להתנגש בקיר , זה קרה כבר בUSA גם שם רדיפת הבצע גמרה אותם
    סגור
  • 15.
    קבלן גדול:ירידה25% תוך חצי שנה
    מושון 27/06/2011 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי כיף לקרוא כאן תגובות של כל המתעצבנים על כך שלוי כותב את האמת. מה לעשות.בכל פרמידה מישהו סופג את ההפסד לפני הקריסה ואלה שמקללים פה לא מצליחים לגלגל את ההפסד לפראייר הבא. הם קנו בשיא ועכשיו לא מצליחים למכור.
    סגור
  • כותב אמת?
    קבלן קטן 27/06/2011 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו לא מילה אחת של אמת. הכל תחזיות שלא מתגשמות כבר שנתיים שלוש.
    סגור
  • 14.
    כותב אינטרסנט. הקבלנים כבר מפסיקים לבנות. (ל"ת)
    מציאות ברורה 27/06/2011 09:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    בסלע (ל"ת)
    כל מילה 27/06/2011 02:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שיהיה ברור קבלנים תמיד יבנו
    רון 27/06/2011 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם לא קבלן זה אז קבלן אחר יכנס לנעלים .
    סגור
  • 12.
    שיהיה ברור .. קבלן לא יבנה ללא רווח
    יורם מראשון 27/06/2011 01:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המחירים ירדו ... הקבלנים לא יתחילו לבנות ... אולי יסיימו אבל לא יתחילו חדשה
    סגור
  • כן בטח ואז
    קבלן משנה 27/06/2011 19:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ילך לעבוד בשוק.מה זאת אומרת לא יבנו ואז מה יעשו.ישחקו קלפים בלילה כל הקבלנים.
    סגור
  • רק שכירים חושבים שחייבים לעבוד בהפסד
    יורם מראשון 08/07/2011 18:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוב בקבלנים היזמים הם בעלי הון ונכסים ... לכל אחד נמהם יש נכסי נדל" ן מניבים ... אם לא כדאי לבנות הם ימתינו ... חלפו הימים שלקבלן היה ציוד ועובדים שיש לפרנס ... היום, אם יש עיסקה טובה, לוקחים אשראי בנקאי, חותמים עם חברות בניית שלד, חשמלאים, אינסטלטורים וכדומה ... לא כדאי, לא עושים, מחכים !!!
    סגור
  • 11.
    ל 7- אוי ואבוי אם יקרוס הכל.. ירידת הערך
    רועי 26/06/2011 23:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדירות צריכה להיות איטית ולא מהירה. מצב של ירידה מהירה תגרום לקריסת הבנקים וזה מצב שאני מאמין שאתה לא חפץ בו
    סגור
  • מבחינתי, שהבנקים ייקרסו!
    יובל 27/06/2011 10:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתמודד עם זה! למה? עכשיו יותר טוב?
    סגור
  • מה לעשות זה השוק והמציאות
    מי שממתין יש לו שכל 27/06/2011 00:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שרכש יקר יסבול== היה נתון לשיקולו
    סגור
  • 10.
    כתבה יפיפיה המשך כך...תודה (ל"ת)
    מוטי 26/06/2011 22:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    תוציא את האצבע מהת-ח-ת ואה מה קורה!
    מגיב 2 שמפמפם בישבנו 26/06/2011 22:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב מציל זוגות צעירים ממלכודת משכנתא!!!
    סגור
  • 8.
    זה לא רק הקבלנים
    אורן 26/06/2011 21:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם הבנקים ששותפים למימון ולעליית המחירים מנסים כל הזמן לטעון שלא תהיה ירידת מחיר משמעותית כי אז הם והקבלנים בצרות, זהו אינטרס משותף שלהם.
    סגור
  • 7.
    אמן שיקרוס הכל (ל"ת)
    זוג צעיר 26/06/2011 20:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כתבה יפה
    שמאי מקרקעין 26/06/2011 22:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדבר מתבטא בעסקאות יד ראשונה- ירידת מחירים (מדד האוצר) בניגוד ליד 2- שם ירידת הביקושים טרם באה לידי ביטוי בירידת מחירים משום שהמוכרים הפרטיים פחות רגישים לשוק (מדד הלמ" ס). בחודשים הקרובים נחזה בירידות מחירים גם פה שתתלכד עם המגמה בדירות חדשות ומכאן - תיקון ריאלי של 35% לפחות.
    סגור
  • 6.
    לדוד ולכל מי שמבין
    רוכש בהמתנה 26/06/2011 18:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה טובה.ירידת מחירים תוריד גם הרבה אנשים שיושבים על הגדר בהמתנה לרכישה,ותמתן את הירידות.נשאלת השאלה: איזה השפעה תהיה לכך בהנחה שתהיינה ירידות,והאם ניתן לצפות איפה יעמוד מחיר שיווי המשקל יחסית להיום.
    סגור
  • ל6 , לדעתי אתה טועה
    רון 26/06/2011 21:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשמתחיל גל (במקרה זה גל ירידות) יושבי הגדר שיקנו במחירים נמוכים במעט יהיו מעטים ובשוליים .מי שחיכה עד עכשיו יחכה עוד כדי לראו היכן זה יעצר וכדי לא לצאת פראייר במיוחד לאחר שנשך שפתיים כ" כ הרבה זמן
    סגור
  • הממתינים יודעים מה המטרה
    מי שממתין יש לו שכל 27/06/2011 00:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמובן שימתן קצת אך החכמים מבינהם יודעים מתי לקנות, הרי הם התמינו עד עכשיו
    סגור
  • 5.
    נהנה לקרוא את דיעותיך והשקפותיך (ל"ת)
    יובל 26/06/2011 17:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מה הקשקוש הזה?
    דורון 26/06/2011 13:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא התכוון למכור 4 חדרים בהוד השרון ב 1.75 מיליון. 5 חדרים מוכרים בסכום הזה. די להטעות את הטיפשים שמקשיבים לך.
    סגור
  • דירת 5 ח' בהוד" ש " רק" 1,840,000
    רותם 28/07/2011 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מוזמן לראות בעצמך, זה מתנוסס על שלט פרסומי בכפ" ס בכביש העוקף בצומת קצנלסון. אולי שאולי הקבלן כבר רץ להוריד אותו, כדי שיוכל להמשיך ולשקר שאין ירידת מחירים
    סגור
  • 3.
    ניתוח הגיוני ויפה! (ל"ת)
    א 26/06/2011 13:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    יאללה כמה אפשר לפמפם בועת נדלן
    לא נמאס לך להטעות 26/06/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שנתיים אתה מפמפם בועת נדלן ומביא כל מיני הוכחות הזויות עכשיו לא רק רוכשי הדירות עושים טעות גם הקבלנים עושים טעות רק אתה צודק ואתה באמת תמיד צודק כי אתה עו" ד כלומר מתווך שלוקח כסף קל ללא סיכון כעמלה על עסקאות נדלן שאתה מלווה אז בתור שכזה כדאי לך שהנדלן יעלה אחרת לא תרוויח לא ככה
    סגור
  • זהיררות טרול
    קבלן משנה 27/06/2011 19:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טרולללללללללללללללללללל
    סגור
  • 1.
    מצידי שלא יורידו וישלמו לבנקים ריבית (ל"ת)
    לא קונה כלום 26/06/2011 12:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות