בתור התחלה: ההסברה הישראלית צריכה חצי ליטר בירה
לא מזמן אספתי מבית המלון התל-אביבי את פול (שם בדוי מטעמי בטחונו האישי). פול הוא עיתונאי, סופר ואיש רוח מאוד מכובד במדינה אירופאית שמאוד לא מכבדת את ישראל. בבוקר הוא התעורר בעיראק בה הוא סיקר את המלחמה, בצהריים הוא חטף פלאפל בתחנת הביניים בירדן וארוחת הערב הייתה באחריותי.
בירה ישראלית וסטייק אנטריקוט היו הבסיס לשיחה שנמשכה אל תוך הלילה על מלחמות ושלום, טור דה-פראנס והספורט הלאומי של אירופה הלקאת ישראל. אחרי הערב הזה", הוא הבטיח, לי לא תהיה בעיה להסביר לקוראיי את הלגיטימציה הישראלית להגן על גבולותיה". גם לגולדסטאר הוא הבטיח סיקור אוהד.
האמירה שההסברה הישראלית כושלת הפכה מפופולארית לקלישאה. כל הסיבות כבר ברורות, כל האחראים כבר יודעים שהם עוטים על גבם מטרה, כל הפתרונות כבר ידועים (ומינויו של אורן הלמן לראש לשכת העיתונות הממשלתית מעורר הרבה תקוות לשיפור המצב). אבל הסברה לא נעשית רק על-ידי הממשל, ולישראלים יש הרבה מה ללמוד מהטריק הבסיסי כל-כך של הפלסטינים.
הטריק הפלסטיני הוא בירה
ישראל היא בין המדינות המעניינות ביותר בעולם. או שלפחות זה הרושם שנוצר כשמגלים שהיא בין מושבות העיתונאים הזרים הגדולות בעולם. את המדינה הקטנטונת הזו, שלוקח שעה וחצי לחצות לרוחבה (אם נתעלם מפקקים, תאונות ונהגים סקרנים שבוהים בתאונה בנתיב הנגדי ויוצרים פקקים), מסקרים יותר מ-1,000 עיתונאים זרים. 800 מהם ממוקמים בירושלים ו-200 מהם יושבים ברבת עמון, קהיר ורמאללה.
מה שהפלסטינים עושים כשנוחת בארץ עיתונאי זר, זה מה שעושה כל יח"צן כשמגיע לסביבה עיתונאי חדש הם מרימים טלפון ומזמינים אותם לבירה. כן. לבירה. ולפעמים גם כנאפה בא בחשבון. לא לביקור קלישאתי בכותל וב"יד ושם". לא לסיור בקו התפר ובמחנות צה"ל (שנתפס לעיתים כמיליטריסטי על-ידי הכתבים הזרים). לא להרצאה משמימה במשרד ממשלתי. הם מזמינים אותם לבירה.
כששני אנשים יושבים לבירה הם נפתחים. נוצרת חברות. דעות מוחלפות באופן לא רשמי והשכנוע הרבה יותר קל. בשלב הבא הם מאמצים את העיתונאי אל מעגל החברים שלהם, מזמינים אותו לאירועים חברתיים ולחגים בביתם ובקהילה. העיתונאי הזר הופך להיות חלק מהאוכלוסייה המקומית. הפלסטינית לא הישראלית. הקהילה הזו הופכת להרבה מעבר למעגל חברים עבור העיתונאי. היא הופכת לסביבה עימה הוא מזדהה מעצם היחסים הללו. היא הופכת למקור בלתי-נדלה למידע ולסיפורים אנושיים, שאותם אף גורם רשמי הספון במשרדו לא יוכל לעולם להגיש לכתב.
הפלסטינים מנצחים במלחמה התקשורתית כי הם יודעים לאמץ עיתונאים זרים אל קרבם. כי הם יודעים לארח. כשאני שואל פעם אחר פעם עיתונאים ישראלים או גורמי ממשל העוסקים בהסברה מדוע איננו מאמצים את הכתבים הזרים אני מקבל תשובה ברורה. הישראלים, בניגוד גמור לתפיסתנו העצמית, קורקטיים. אנחנו שומרים על הקשר עסקי בלבד ואיננו רואים את החברות אפילו כאפשרות. זאת, אגב, תוצאה של פרדיגמת "כולם נגדנו, ואין מה לעשות".
אבל יש מה לעשות
ההסברה איננה הטריטוריה הבלעדית של משרד החוץ ודובר צה"ל. להיפך, ההסברה היא נחלת כולנו, והיא בבסיסה דבר פשוט. ההסברה היא עניין פשוט עוד יותר כאשר אנחנו אנשי תקשורת (עיתונאים או יועצי תקשורת) שנחשבים בעיני העיתונאים הזרים לאובייקטיביים, בעלי מקורות אמינים ובעלי ידע ויכולת ניתוח. עיתונאים זרים, כמו כל אדם, מחפשים בני שיח אינטליגנטים עם עולמות תוכן קרובים אליהם וזה אנחנו.
בשורה התחתונה, הזמינו את העמיתים הזרים שלנו לבירה. הזמינו אותם לכנסים של העיתון. הזמינו אותם לערבים מיוחדים שתיזמו עבורם. אל תשמשו כדוברים רשמיים (כי זה האינסטינקט) - היו עצמכם. הראו שיש עמדות רבות בחברה הישראלית, הראו את האדם הקטן שחי כאן, הראו להם את הצדדים שהתמונה הדו-מימדית המוצגת בתקשורת איננה מסוגלת להציג.
חשוב לזכור שבירה זו רק ההתחלה, והיא חלק ממערך הסברה כולל. אמנם היא לא הטקטיקה שתהפוך את היוצרות במאבק על תדמית ישראל, אבל היא כן יכול לגרום לעיתונאים ולמובילי דעת קהל זרים להבין יותר את הצד הישראלי.
בסופו של דבר, המאמץ קטן והרווח של כולנו ענק. ובינינו - אין כמו בירה קרה.
יועץ התקשורת זאב ינאי משמש כמנהל מחלקת יחסי הציבור במשרדו של מוטי מורל
- 13.מנסיון אישי, נכון ועובד (ל"ת)אביב 11/07/2011 12:20הגב לתגובה זו
- 12.דברים כדורבנות. יישר כוח. (ל"ת)להב 10/07/2011 23:15הגב לתגובה זו
- 11.צודק- הכל עניין של הכרות וקשר אישי (ל"ת)יונית 10/07/2011 16:11הגב לתגובה זו
- 10.באמת זה לא קיים כלל? 10/07/2011 15:43הגב לתגובה זואני עוןבדת בעמותה שעושה בדיוק את זה- "מחבקת" עיתונאים זרים. החל מבירה ועד ארוחות במסעדות פאר, מסיבות, אוחות שישי וחגים וכל מה שבאמצע. הייתי ממליצה לך לעקוב טוב ולראות מה החבר החדש שלך כתב אחרי הפגישה איתך. לצערינו, לעיתים זה שונה לחלוטים ממה שהוא אמר... :(
- אין 100% בשום פעולה אך עדין זה עוזר,מנסיון... (ל"ת)איילת 10/07/2011 16:12הגב לתגובה זו
- 9.כל כך נכון - זוית נכונה - שיתפתי בקיר שלי (ל"ת)מוזי אנידג'ר 10/07/2011 15:11הגב לתגובה זו
- 8.שלגיה 10/07/2011 15:04הגב לתגובה זוכותב יקר, לא חידשת דבר, שנים שסטודנטים ישראליים נפגשים עם כל מינ יאנשים על בירה, שנים שדיפלומטים ואנשי ממשל יוצאים לבלות עם כתבים ואורחים בכירים שונים, זו לא טקטיקה חדשה, היא פשוט חדשה עבורך. בכל מקרה, טוב שאתה מייעץ על שיטת הפעולה הזו, כי אכן היא עובדת. מניסיון. רב. והרבה ליטרים של בירות (וודקה)
- 7.ג'ניפר 10/07/2011 14:21הגב לתגובה זוומניסיון- הכל נכון ולא פופוליסטי בכלל!!!!
- 6.איתי 10/07/2011 13:51הגב לתגובה זוניתוח פשטני, פיתרון שעשוי להתפרש כקריאה לפעולה. אם בירה היא מוטיב, כפי שזה נכתב זה יוצא כאילו לדברי הכותב בירה היא האמצעי. לא חכם ולא מקצועי בלשון המעטה. ניסיון להציע דרך קלה ליישום ו"סחבקית", אבל אם לוקחים את זה כמות שזה, הביקורות גם יהיו בהתאם להכנסת אורחים זולה כפי זו המתוארת
- 5.נושא כתבה חשובה :) (ל"ת)איציק מאור 10/07/2011 12:36הגב לתגובה זו
- 4.יעלי בן-עמי 10/07/2011 12:27הגב לתגובה זועכשיו רק נותר לי להכיר עיתונאים זרים... :-)
- 3.לא מדויק ופופוליסטי - מוזר שפורסם (ל"ת)עודד 10/07/2011 12:23הגב לתגובה זו
- 2.המסביר לצרכן 10/07/2011 11:09הגב לתגובה זובגדול זאב צודק. אחת הבעיות העיקריות בהסברה הישראלית היא שהמסרים שלה פונים תמיד כלפי פנים. כלומר, מנסים לשכנע את הכתבים הזרים במסרים שבעצם מכוונים לישראליםיהודים פרו ישראלים. זה קצת כמו לנסות למכור מותג יוקרה באמצעות מבצע 2 ב10... כדי לשפר את ההסברה צריך ללמוד ולהכיראת המקורות האידיאולוגים של אלו שמזדהים עם הפלסטינאים ולהתמודד עימם
- 1.מדוייק ונכון מאין כמוהו (ל"ת)איריס 10/07/2011 10:53הגב לתגובה זו