איך הטייקונים "חולבים" את הציבור
האם הטייקונים, בעלי רשתות המזון הארציות עושקות את הצרכן הישראלי? האם לטייקונים יש חלק נכבד בקריסתו של מעמד הביניים לפחות בכל מה שקשור להתייקרות מוצרי המזון בארץ בשנים האחרונות?
לדעתנו התשובות לשאלות אלו הן חיוביות ואנו ננסה להסביר זאת כאן.
ראשית לנתונים המספריים. לפני כחודש פורסם ע"י כנסת ישראל סקר השוואתי שמצא כי בשלוש השנים האחרונות התייקרו מחירי מוצרי המזון בישראל פי 5.5 מאשר באירופה.
עליית מחירי מוצרי המזון בישראל הייתה בשיעור של 12.7% בעוד ההתייקרות הממוצעת באירופה באותה תקופה הייתה 2.2%.
ביקשנו לבחון את נתוני ההתייקרות בצורה קצת יותר רחבה, דהיינו על פני 10 השנים האחרונות. כמובן שלא הסתפקנו במדד המחירים לצרכן הכללי שכולל עשרות פריטים לרבות ריהוט, הלבשה, הנעלה וכו', אלא התמקדנו במוצרי מזון שקונים יום יום בסופר. זאת כדי לבחון מה היה שיעור ההתייקרות המדויק של מוצרים אלו.
נדהמנו לגלות שבעשר השנים האחרונות, בעוד הכללי עלה ב-26.9% התייקרו מוצרי המזון הבסיסיים בשיעור כפול ויותר של בין 80% -60%.
להלן טבלת השוואה של מחירי מוצרי מזון בסיסיים 2001 מול 2011 לפי הלמ"ס:
כדי להשלים את התמונה, בחנו את הפרסום האחרון של הלמ"ס המתייחס להוצאה הממוצעת החודשית של משפחה ישראלית למזון (לא כולל פירות וירקות) ואשר מתייחס לשנת 2009. התברר שהוא עומד על סך של 1726 ש'.
בשנת 1999, עשר שנים קודם, עמדה לפי הלמ"ס ההוצאה הממוצעת החודשית של משפחה ישראלית למזון על סך 1289 ש'. כלומר בתוך 10 שנים גדלה ההוצאה הממוצעת החודשית ב-34%, אבל מוצרי המזון הבסיסיים עלו בשיעור כפול כפי שאנו רואים בטבלה שלעיל. מה שאומר שמשפחה ישראלית ממוצעת נאלצת היום לרכוש רק מחצית ממוצרי המזון שהיא רכשה לפני עשר שנים. אנו סבורים שזוהי תמונה עצובה מאוד הממחישה את מצבו העגום של מעמד הביניים במדינת ישראל באוגוסט 2011.
הריכוזיות והעדר תחרות בשוק המזון
איך קורה שבשוק המזון הישראלי מחירי המוצרים לצרכן עולים בשיעור כה חד? הרי יש אצלנו לא מעט רשתות דיסקאונט כמו חצי חינם, כמעט חינם, רמי לוי, מיסטר זול וכו'. בנוסף אף הרשתות הגדולות מתהדרות בחנויות דיסקאונט כמו שופרסל דיל ומגה בול? ובכן התשובה לכך היא שהריכוזיות בארץ הרבה יותר גדולה מאשר בעולם המערבי. כתוצאה מכך, התחרות של השוק החופשי למעשה לא קיימת.
ראשית באשר לריכוזיות, נכון לינואר 2010 מרכזות שתי הרשתות העיקריות שופרסל והריבוע הכחול 57% מהפעילות בענף המזון לעומת ריכוזיות המקובלת בעולם של 50%.
כתוצאה מהריכוזיות הענפית הגבוהה, יכולת המיקוח של הרשתות מול הספקים גבוהה יותר ובהתאמה רווחיהם. כך למשל יבואנים שונים סיפרו כי רשתות השיווק אשר מוכרות מזון מיובא, מוכרות את המוצרים ברווח של עשרות אחוזים המגיע לא אחת לשיעורים של 80%-100%.
יבואן מסוים אף סיפר כי ביקש שהמוצר שלו יימכר ברשת ארצית מסוימת ב-30 ש' לק"ג. סכום שמותיר שיעורי רווח נאים לכולם, אך הרשת החליטה למכור את המוצר ב-50-60 ש' לק"ג. בנוסף לכך, נוצר מצב כי המחירים נקבעים בין היצרנים לבין הרשתות הגדולות וכל השוק מתיישר לפי מחירים אלו.
גם אם ספק קטן מוריד מחיר לרשת, המחיר לא יתורגם ע"י הרשת להנחה ללקוח. התחרות בין הרשתות על פתיחת סניפים במקומות שונים היא לא על מנת להתחרות במתחרה ולהוריד מחירים לטובת הלקוח, אלא על מנת להשתלט על היישוב ולמנוע מהמתחרה לפתוח סניף מתחרה. כל זאת כדי לאפשר לחנות הרשת להעלות את המחיר ללקוח בהעדר תחרות.
בעקבות כך, נוצר מצב בו מוצאים סניפי רשת מזון בפריפריה או במקומות מבודדים ללא מתחרים ועם מחירים גבוהים, שהתירוץ להם הוא כביכול הוצאות הובלה. אבל למעשה המחיר משקף ניצול מצב של העדר תחרות.
הרשתות קובעות מחיר שונה בכל חנות מחנויות הרשת באופן שרירותי.
תופעה מדהימה לכשעצמה - קביעת מחיר שונה ע"י הנהלת הרשת לכל חנות ברשת. אם ליד חנות הרשת יש חנות של רשת מתחרה המחירים ירדו בהתאמה. אולם אם אין, המחירים יטפסו. אדם הנכנס לרשת עשוי לחשוב כי מדובר במחירים קבועים כיאה לרשת מכובדת. אבל למעשה המחיר שנקבע הוא גמיש לחלוטין ונועד למקסם את היכולת "לחלוב" את הלקוח.
תארו לכם אם הייתם נדרשים לשלם עמלות שונות בכל סניף וסניף של בנק לאומי. האם לא הייתם זועקים מרה בטענה של הטעייה, שוד וגזל. הנה כאשר מדובר במוצרי מזון אנו מקבלים כגזירה משמיים את החלטת הרשת לקבוע לנו מחירים באופן שרירותי והכל לצורך מיקסום הרווח של הרשת.
האם לא ראוי שהרשויות יאכפו על רשת מזון מחיר קבוע ואחיד לכל החנויות שלה, וזאת כדי למנוע את עושק הלקוח, ניצול מצוקתו ועל מנת ליצור תחרות אמיתית ולא מדומה?
חלוקת שלל בין הספקים השולטים בשוק
בשוק המזון התפתחה תופעה לפיה כל מוצר נשלט ע"י ספק או שניים. מה שגורם לחוסר תחרותיות כמובן. כך למשל תנובה שולטת ב-90% מהגבינות הצהובות, אסם ב-74% של שוק שקדי המרק ו-67% מהקטשופ, קוקה קולה ב-54.9% מהמשקאות הקלים ויוניליוור ב-85.4% משוק המיונז. בישראל 10 ספקים שולטים ב-57.2% משוק מוצרי הצריכה כאשר בקנדה לדוגמא 10 הספקים הגדולים שולטים רק ב-25% מהשוק.
הנחות היצרנים לרשתות השיווק
בשל גודלן תובעות רשתות השיווק מהיצרנים הנחות שונות אשר היצרנים נאלצים לתת. כגון הנחה של 15% על הכנסת מוצר חדש, הנחה של 2%-10% כבונוס שנתי. הנחה של 5%-10% על פתיחת חנות חדשה. האם ההנחות האלו מתורגמות להנחה ללקוח? כלל וכלל לא. הרשתות מתהדרות באחוזי רווח נמוכים של כ-2% וזאת כדי להסתיר את הרווח האמיתי הגלום בעסקיהם.
אם כן, לאן הולכים הרווחים? בעניין זה התבטא לאחרונה שר התמ"ת, שלום שמחון, אשר סיפר בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, על דו"ח סודי שקיבל לידיו ואמר את הדברים הבאים:
"אני יודע שרבים טוענים שיש לחברות שוליי רווח קטנים כפי שהם מדווחים לבורסה. אני לא קונה את השיטה. בחלק מהדו"ח הסודי נחשוף כיצד רשתות השיווק הופכות לחברות נדל"ן, עושות רווחים מהנדל"ן על חשבון הצרכן".
אנו ממתינים לשמוע את פרטי הדו"ח הסודי שבידי השר. אולם כך או אחרת נתוני שיעור עליית מחירי המזון בארץ והשוואתם לעולם, מלמדים שכלכלת השוק החופשי בארצנו מנוצלת עד תום ע"י הגופים החזקים במשק. לא חלילה להגדלת התחרות, אלא להקטנתה. לא על מנת להוריד את המחיר לצרכן אלא על מנת להגדיל את רווחי הטייקונים על חשבונו של הצרכן הישראלי התמים.
עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין"
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
23.בלי קשר לזה שאכן יש בעיה, הטבלה שלך לא שווהדני 03/08/2011 22:57הגב לתגובה זו0 0בכל העולם עלו מחירי המזון בתקופה הזו, עקב העלייה העולמית במחיר הסחורות. גם המספרים של הכנסת לא עוזרים הרבה בגלל שינויי ערך המטבע ובגלל המשבר במערב. צריך לבחור שנים שמנטרלות את ההשפעות או להוסיף נקודות השוואה.סגור
-
המשכורות לו עלו 10 שניםיוסי צ. 04/08/2011 00:34הגב לתגובה זו0 0כוח הקנייה נשחק בעשרות אחוזים וכולנו השכירים מרגישים את זה בכיס. כמה עוד אפשר לסבול?סגור
-
22.סוף סוף מישהו מצביע על הנקודה הבעייתית .אפרת 03/08/2011 09:11הגב לתגובה זו0 0המחירים לסל המזון יקרים מאוד, ופה ללא ירקות ופרות. זו ההוצאה והבעיה העיקרית, שנוגסת ולא משאירה לנו אפשרות לגמור את החודש. האוכל ללא הוצ' תחזוקת בית שנות חשמל, גז, טלפון, קופ" ח ארנונה, מים, ועוד. וזה בלי משכנתה או שכ" ד. ממשכורות של 4500 ש" ח לא נשאר. יש לפעול כנגד הריכוזיות. נוחי דנקנר " הפילנתרופ" , עופרה שטראוס פישמן ועוד. ת ת מ ק ד וסגור
-
21.חרם מיידי על רשת שיווק גדולה... (ל"ת)פועל בשכר מינימום. 03/08/2011 08:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
20.1,2,3 אתם מהטיקונים? איפה מוזכרת קלאב מרקט? (ל"ת)נסראללה 03/08/2011 08:37הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
19.עכשיו הבנתי מדוע העם היהודי שנואנסראללה 03/08/2011 08:34הגב לתגובה זו0 0היהודים לצערי מנצלים את הזולת(באירופה את הגויים) לעשיית רווח גדול ומהיר. לא מסתפקים ב-30 אחוז אלא ב-300 אחוז. מקווה שמעמד הביניים התעורר ורק שלא יזריקו לו זריקת הרדמה בקניית ראשי המחאה. בהצלחה למחאה החברתית.סגור
-
18.ועכשיו רק ההסבר למה לא התבטא במדד והשכר למעשההפאנץ ליין 03/08/2011 06:50הגב לתגובה זו0 0ראשית כתבה מעולה ומייצגת כך קרה גם בדיור למים לארנונה לשווי שימוש ברכב מאחר והכותב מאוד מקצועי ומדוייק אשמח לכתבת המשך שתסביר למה השכר לא עלה כדי לפצות על השחיקה הנוראית הניחוש שלי שנערי האוצר שיחקו עם המדדים כדי לשמור על אינפלציה נמוכה על מנת לא לשלם תוספות שכרסגור
-
17.הדברים ידועים ועדיין מרגיזיםמוטי 03/08/2011 02:58הגב לתגובה זו0 0כתבה ראויה לשבח! שמת זרקור ענק על תאוות הבצע והוכחה לכך שאדם שיש לו מנה רוצה מאתיים. אנחנו עם טיפש !!! והמחאה הנוכחית מוכיחה זאת . התחלנו עם קוטג' עברנו לדיור ומשם לחינוך ןלרפואה וצירפנו כל מיני דרישות על הדרך... ומרוב שאנו או שותקים שנים או שיורים לכל כיוון אנו נאבד את המומנט ולא יייצא מכך כלום. ובבחירות הבאות שוב נבחר גרוע כי הביטחון חשוב יותר מהכלכלה!!!! דפוקים אנחנו כבר אמרתי?סגור
-
16.פשוט מעורר בחילה ותחשוה קשה של חוסר אוניםשרון, מודיעין 02/08/2011 23:15הגב לתגובה זו0 0הרשויות, בכל פעם שמנסות לעזור, רק גורמות יותר נזק.סגור
-
15.כל מילה בסלע - בשכונה שלנו יש שופרסל שליויקטור 02/08/2011 21:41הגב לתגובה זו0 0והמחירים יקרים בטירוף מאחר ואין להם מתחרים. נסעתי לחו" ל ונכנסתי לסופר וגיליתי שאנחנו משלמים כמעט כפול על כל מוצר . אפילו חלב בקרטון עולה בחו" ל 0.6 יורו שזה 3 ש" ח חצי מהמחיר בארץ. בשר טרי בפחות מחצי מחיר ( לא קניתי), ועוד ועוד .סגור
-
14.כל הכבודמשה 02/08/2011 19:55הגב לתגובה זו0 0כתבה מעניינת במיוחד הקטע עם הדוח הסודי מקווה שתיכתוב כתבת המשך ברגע שיהיה לך מידע נוסף. תודהסגור
-
13.נפט בליוויתן (ל"ת)גד 02/08/2011 18:00הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.הרי לכם מחאהתום 02/08/2011 16:52הגב לתגובה זו0 0יש לארגן מחאות מול בתי הטייקונים . במקום להפוך את המצוקה האמיתית לרוח פוליטי.סגור
-
11.כל בו-חוסר יעילותפסימי 02/08/2011 16:40הגב לתגובה זו0 0המרווחיים בארץ פשוט גבוהים מדי מסיבות שנמנו בעבר- הרווח הגולמי הענק ובלתי סביר ומכסה על חוסר יעילות זועק לשמים-אין הסבר אחר !!! לדעתי הרווח הנקי מוטה כלפי מעלה =הכל בלוף כי הנהול ג ר ו ע ואין להנהלות האלה שום סכוי לשרוד בתחרות סבירה הקרטל בחנויות המזון מונע התייעלות ותחרות=מחירים מטורפים לצבור ורווחי ענק לגופים יעילים תנובה קוקה קולה וכו שחוגגים על חוסר היעילות)סגור
-
10.הכל נכון אבל יש גורם נוסף - ה" היצע" לא ממש גדפנינו לסטגפלציה 02/08/2011 15:10הגב לתגובה זו0 0למרות עליית המחירים היית מצפה שהיצרנים ימהרו להגדיל את ההיצע מה שלא נראה. חלק מהעליות נובע מירידת הכדאיות - גם היצע העבודה וגם היצע המוצרים לא גדל. בקרוב נחזה בשילוב של עליות מחירים עם האטה = אינפלציה האטה = סטגפלציהסגור
-
9.הקמת רשת שווק ממשלתית עם מחירי מזון נמוכיםחיימון 02/08/2011 13:40הגב לתגובה זו0 0הפתרון הוא אחד. הקמת חברה ממשלתית אשר תייבא את כל המוצרים הנמכרים בסופרמרקטים הגדולים. ברשת שיווק כזו המחירים יהיו נמוכים כי החברה הממשלתית תרויח רק אחוז נמוך ע" מ לתפעל את העסק. לדוגמה : מחיר משחת שיניים קולגייט עולה בארה" ב 3.5 שקלים , בארץ חברה ממשלתית יכולה למכור מוצר זה לאחר עלות הובלה ועלויות תפעול - 5 ש" ח . כיום מוצר זה עולה בחנויות כמעט 15 ש" ח. כנ" ל לגבי מוצרי מזון ושאר המוצרים.סגור
-
8.איך הכותרת קשורה לתוכן?אלכס 02/08/2011 13:01הגב לתגובה זו0 0מעבר לאי דיוקים הרבים כאן מי הטייקונים שחולבים את הציבור? גם אם זה נכון שאין תחרות - מי הטייקונים כאן? ללא ספק התחברת לטרנד כדי למשוך כותרותסגור
-
נו, באמת...יעקב 02/08/2011 13:33הגב לתגובה זו0 0אתה לא יודע מי הטייקונים? מי שולט בשופרסל? בקו אופ? באוסם? בשטראוס? בקוקה קולה? אם לא - לך תקרא עיתונות כלכלית, ואח" כ תגיב...סגור
-
7.טוב מאוד, שינוי נושא מבורך.טוב שלא כתבת שוב שr 02/08/2011 12:42הגב לתגובה זו0 0מחירי הדירות ירדו.סגור
-
6.פשוט לא נכון מה שאתה כותב (ל"ת)שטויות!! 02/08/2011 12:31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.אוכל ושותק ! !עם מטומטם ! ! 02/08/2011 11:02הגב לתגובה זו0 0אנחנו עם מטומטם - אוכל ושותק - וממתין שביבי ירחם ויתקן ! ! ! כשיש עליות רצים לקנות לפני שיגמר ! ! צאו לרחוב להפגין ! ! ! !סגור
-
יושבים באוהלים במקום לשבת על ביבי...צודק!! 02/08/2011 12:56הגב לתגובה זו0 0מחאה עדינה מידי. ביבי ממשיך בשלו.סגור
-
4.במשך חודש ,כל העם בישראל יקנה רק בשווקיםשמעון 02/08/2011 10:42הגב לתגובה זו0 0מינימרקטים פרטיים ומכולות , ישלם במזומן וכול החזירים נשחטים ,כולל חברות האשראי שגוזרות קופונים מכל עיסקה.ברור שזה דורש מאמץ וקצת פחות נוח אבל מחאה זו תחזיר לנו משהו מהכבוד העצמי בתור צרכנים.סגור
-
הייתי בשוק הכרמל שם הכל יקר!!!שטויות 02/08/2011 12:55הגב לתגובה זו0 0למה לי להסתובב בחום בשוק אם גם שם כל דבר מעל 10 ש" ח? פעם הייתי קונה בשוק במחירים שפויים.סגור
-
3.בישלת " מאמר" שלא קשור למציאות. בשביל מה? (ל"ת)חבלZ 02/08/2011 10:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.יוהו, קלאב מרקט קרסה מזמן (ל"ת)אחד העם 02/08/2011 10:18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.תגובה לכתבהאיציק 02/08/2011 10:13הגב לתגובה זו0 0ישנם טעויות והטעיות מהותיות בכתבה.קלאב מרקט מזמן לא קיימת ואין 3 רשתות עם נתח שוק של 80-90% . פשוט אין.סגור