ניתוח קמפיין: ביתילי - ה'סחורה' כתפאורה לתובנה העמוקה
יש כל מיני צורות להגיד 'כדאי לכם לקנות את הרהיטים שלנו'. המסר לכשעצמו אינו מעניין כי הוא ברור מאליו. כל עסק ירצה שנחשוב שמוצריו הכי טובים. שאלת השאלות היא כיצד לייצר תשוקה דווקא למותג הספציפי.
לשם כך זה צריך לקחת בעלות על סיפור שמעניק תפקיד ראשי אחד למותג, ותפקיד ראשי שני - לצרכן. זוהי הצורה היחידה לייצר מעורבות וזיקה. התפקיד שלנו כצופים/צרכנים מגשים את עצמו באמצעות הזדהות כמובן. אך ללא הזדהות יש שעמום ואדישות, ואז לא מתרחש מסחר..
במקרה של ביתילי, מיה דגן, הפרזנטורית, מכניסה אותנו לבית בו גדלה, שזה למעשה הבית בו גדלנו אנו - בני ה-40-60 הרוב הסטטיסטי של בעלי יכולת הקניה. בתוך 16 שניות אנחנו נחשפים לעשרות גירויים שמעוררים את בלוטת הנוסטלגיה: מתלה מעילים מעץ, כסא מתנדנד, מקרר אמקור, פורמייקה ירוקה במטבח, מדפי ספרים מחוברים עם צירי מתכת לקיר, ועוד.
דגן מציגה לנו חלק מהפריטים: שפריץ על הקיר שהותיר מזכרת מעל הגבה (מי לא זוכר שזה קרה לו?), עציץ תלוי במקרמה, תמונת הילד הבוכה, נוצות טווס בתרמיל של פגז מהקרב במיתלה. בתוך שניות מצליח הקליפ להטיס אותנו במנהרת זמן לסיפור הקולקטיבי שלנו, על פני חזיתות של תרבות, מלחמות, פנאי וטראומות..
במחי דלת נפתחת, מעבירה אותנו הגיבורה (שזה יכול להיות אתה, את או אני) לסלון אחר, עדכני, שיש בו תשובה חדשנית לכל פריט ופריט מהעבר התמים והמלנכולי. ספה כנגד ספה, עציץ כנגד עציץ, שטיח כנגד שטיח. רק חדש.
הפרסומת מגחכת במעט את העבר אבל לא שופטת אותו. למעשה, היא בכלל לא מדברת על רהיטים ואבזור ביתי, אלא משתמשת בהם כדי להדגים לנו את הבחירה שיש לנו בכל רגע נתון בחיינו: להיתקע בעבר או להיפרד ממנו לטובת חיים חדשים. באופן פרדוקסאלי, היא אפילו לוקחת סיכון שנחמוד את אייקוני העבר ונתענג על רגעי הרטרו הקצרים שהיא מעניקה לנו..
אבל בגדול, מה שהפרסומת עושה זה לפתור לנו את הקונפליקט שבא ואומר שלהיות ישראלי זה להישאר נאמנים לעבר, בעוד שלפתוח דף חדש זה לא להיות ישראלי. אז זהו שלא, אומר לנו ביתילי. יש כזה דבר עיצוב ישראלי חדש. לא חייבים לשמר את מזכרות העבר. אפשר ומותר להניח להן, ובכל זאת לחיות בבית ישראלי. ואותו עיצוב ישראלי גר בבית שקוראים לו ביתילי..
איקאה, מותג רהיטים אחר, בחר גם הוא לספר לנו, לפני מספר שנים, מדוע עלינו לעבור הלאה ולהיפרד מהבית שבו גדלנו. גם איקאה, כמו ביתילי, עסוקה בשאלת השאלות - מהו הכח המניע להיפרד ממקום נוח ומוכר שאנו קוראים לו בית? איקאה מדגימה לנו סיטואציה שבה שני הילדים המתבגרים שעדיין חיים עם הוריהם, תופסים את ההורים (שחשבו שהם לבד בבית) על חם בקטע מיני פרוורטי משהו.
גם פה המסר יושב עמוק בתובנה אנושית גלובאלית, בעוד שה'סחורה' עצמה משמשת רק כתפאורה.
מה שיפה במיתוג טוב הוא שבדיוק מאותו מקום שהוא מרפה מאמביציית המכירה האגרסיבית לטובת אמת צרכנית אוניברסאלית - שם הוא מחזיר את אמון קהל היעד ועתיד להשיג לעצמו את נתחי השוק הנחשקים.
ביתילי
איקיאה time to move out
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.עבודה פרסומית לא טובהשושנה 14/08/2011 13:32הגב לתגובה זו0 0עם כל הכבוד לכל ההסבר המעמיק, בכל פעם שמתחילה הפרסומת אני לא מצליחה לזכור למה ולמי היא. קמפיין שהמותג שלו הוא הפאנץ', וגם אז הוא מצולם בדרך הכי שבלונית ולא ממותגת, לא יוכל לעשות עבודה אמיתית למותג.סגור
-
11.רק למה מיה דגן לא מחייכת?המבקר 12/08/2011 10:01הגב לתגובה זו0 0כולה מלאה כעס ונרגנות בבית ה"ישן". לא כיף. בלי קשר - 90% מהבית שלי מביתילי..סגור
-
פולניה,מה רצית (ל"ת)סטאשק 14/08/2011 10:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.ריהוט ישראלי זה לא שמרת הזורעשמרת הזורע 11/08/2011 00:46הגב לתגובה זו0 0פרסומת חמודה, קריאטיב יפה מאוד, דווקא יותר מסתדר לי עם הערכים של שמרת הזורע - בית ישראלי וכו' ... גם ביתילי חברה טובה, אבל אם כבר אושיה בתחום נראה לי יותר רלוונטי ל- MILF הצפונית "שמרת הזורע"סגור
-
9.אחלה פרסומת (ל"ת)נטלי 09/08/2011 22:02הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
8.חוץ מזה שה״פיצוח״ רלבנטי לשנות ה 70 זה בסדרקול המפרסם 07/08/2011 21:17הגב לתגובה זו0 0אבל בעצם גם ביתלי רלבנטית לשנות ה 70סגור
-
7.עובד יהושעא.א 07/08/2011 17:54הגב לתגובה זו0 0מגיב 5- מה הקשר בין קמפיין מכבי לקמפיין הזה? לא הקריאטיב, לא התובנה. כלום. אבל תשמיץ. מה איכפת לך... מגיב 4 - קריאייטיב ישן ושחוק? תזכיר לי מתי היה משהו דומה. אבל תשמיץ. מה איכפת לך... מגיב 3 - סופסוף תגובה אינטיליגנטית. אז אענה לעניין - הקמפיין לא משקף מציאות כי ביתילי מסמלת את ישראל של פעם והקמפיין נועד להעביר את השינוי של המציאות ואת העובדה שביתילי מציע משהו שונה ומודרני הרבה יותר ממה שאנשים חושבים או זוכרים. תהנוסגור
-
6.מה שהכי נכון פה...!גורי 07/08/2011 17:52הגב לתגובה זו0 0יש פה פיצוח דטרמיניסטי לבעיה פוסט ריאליסטית עם קריצה אסטרטגית על תובנה אגואיסטית של צרכן פרימיטיבי... חזק!סגור
-
5.קריאייטיב יהושעספי 07/08/2011 17:01הגב לתגובה זו0 0הקונספט הזה לא משומש מדי ביהושע? לא עשו את אותו קמפיין למכבי גם? והיה עוד איזה קמפיין שבו הם הלכו על עבר מול עתיד או ישן מול חדש. האמת שיטה טובה - חסכוניתסגור
-
4.המסר אולי נכון אבל הקריאייטיב ישן ושחוק (ל"ת)דני 07/08/2011 13:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.אנכרוניזםעופר 07/08/2011 13:36הגב לתגובה זו0 0ביתילי מתקיימים בבועה של מסרים משנות השבעים. לטעמי, התובנה אכן נכונה אבל הזכות לקיומה כבר פג מזמן. מותג בעל עולם תוכן רגשי כמו ביתילי, שמסמלת אפילו בשמה את הישראליות שלי, צריך להוביל אותי בתובנות שלו ולא לשקף את המציאות הנוכחית.סגור
-
2.מדהים מדהים מדהים (ל"ת)צביה בילר 07/08/2011 11:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תודהעטרה 07/08/2011 13:04הגב לתגובה זו0 0צביה תודה על תגובותייך האוהדות :-)סגור
-
1.פרסומת איקאהiDos 07/08/2011 11:27הגב לתגובה זו0 0יש פרסומת הרבה יותר מפורסמת של איקאה שאומרת שהגיע הזמן להתקדם http://www.youtube.com/watch?v=ZdIJOE9jNcMסגור