מבזק מאקרו: סימנים מעודדים צצו מכיוון הצריכה בארה"ב

קארל פרומוביץ, כלכלן מאקרו חו"ל ב-IBI בית השקעות, סוקר את מצב המאקרו האמריקני ומראה כי הצמיחה בדרכה אל הכלכלה הגדולה
קארל פרומוביץ | (1)

כללי

מצבם הלא סימפטי של שוקי העבודה והנדל"ן הביאו לירידה בביטחון הצרכני, ולפיכך גרמו למנוע הצמיחה של הכלכלה הגדולה בעולם - הצריכה הפרטית, להוריד הילוך. עם זאת, נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי המספקים מדד לצריכה הפרטית, מלמדים כי ההערכות להתגברות קצב הצמיחה ברבעון השלישי של השנה אינן רחוקות מהמציאות.

אז מה אומרים הנתונים?

המכירות הקמעונאיות צמחו בחודש יולי בשיעור הגבוה ביותר ב-4 החודשים האחרונים, במהלכו הוסיפו 0.5%. יתרה מזאת, בהשוואה לחודש יולי הקודם, התרחבו המכירות הקמעונאיות ב-8.5%. נציין, כי נתוני חודש יוני עודכנו כלפי מעלה מצמיחה חודשית של 0.1% לכדי 0.3%. בניכוי מכירות הרכבים והדלקים, צמחו המכירות בחודש יולי ב-0.3% ובהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה, הוסיפו 6.5%. למרות חוסר הבהירות והוודאות בחודש יולי בעקבות העלאת תקרת החוב והחששות מאירופה, מסתבר כי הצרכן האמריקני דווקא הגביר את קצב הצריכה למרות הכל.

מי מכר יותר בחודש יולי ובכמה?

הענפים אשר הראו את הגידול החד ביותר בחודש יולי היו תחנות הדלק, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מכירות באינטרנט וחנויות מזון וביגוד. מכירות הדלקים אשר זינקו במהלך חודש יולי ב-1.6% ובהשוואה לחודש יולי שעבר ב-23.6%, נשענו בעיקר על עלייה במחיר הדלק והביאו להפחתת צריכת מוצרים אחרים. כך, מחירו הממוצע של גלון בנזין עלה בשנה האחרונה ב-47% לכדי 3.73 דולר.

מנגד, מכירות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה זינקו ב-1.4% בחודש יולי, אך רשמו עלייה מתונה מאוד של 0.4% אל מול החודש המקביל אשתקד. נציין, כי המכירות באינטרנט עלו בשיעור מכובד של 0.9% בחודש יולי, ורשמו זינוק מרשים של 14.1% אל מול החודש המקביל בשנת 2010.

האופק חיובי אך עם סיכונים לכאן ולכאן

נתחיל עם צד הסיכונים. החששות למצב הכלכלה האמריקנית בתוספת חוסר הוודאות בעקבות עניין הפחתת הגירעון ובשילוב משבר החובות באירופה אינם מוסיפים לביטחונו של הצרכן האמריקני, וזאת בלשון המעטה. ניתן לראות זאת, בשיעור האבטלה שעודנו גבוה (9.1%) וקצב התאוששות שוק העבודה מסתמן כאיטי מזה שהשתקף בתחזיות הקודמות. שוק הנדל"ן אשר רשם סימני התאוששות חלושים בחודשיים האחרונים, עדיין רחוק מלהבריא.

בנוסף על כך, הגידול המתון בשכר (2.6%) נשחק אל מול האינפלציה אשר הרימה את הראש במחצית הראשונה של השנה (3.6% ב-12 החודשים אשר הסתיימו ביוני).   מאידך, בצד הסיכויים, האשראי למשקי הבית ממשיך לגדול ולהתאושש (צמח בחודש יוני בקצב שנתי של 7.7%). האינפלציה הגבוהה, צפויה להתמתן ולא נצפתה עליית מחירים משמעותית במוצרים או שירותים שהם אינם דלק ומזון (האינפלציה ללא מזון ודלקים ב-12 החודשים אשר הסתיימו בחודש יוני עמדה על 1.6%). למרות ההשלכות של קיצוץ משמעותי בהוצאות הממשל הן ברמה הפדראלית והן ברמת המדינה, הצרכן האמריקני נמצא כבר במצב של מגננה זה זמן ממושך ומסתמן כי הוא ערוך ומוכן לבאות.

כל הכותרות

לאור האמור לעיל, התמדה או אף הרחבה של קצב הצריכה הנוכחי הינה בעלת הסתברות גבוהה יותר על פני מצב של התכווצות ומיתון. פרט לכך, מצבן של החברות אשר גייסו באופן מדוד מאז חודש פברואר 2010, ממשיך להיות טוב. הרווחיות נאה, קופות המזומנים מלאות וזאת לאחר השקעה מאסיבית בחצי השנה האחרונה בציוד ומכונות. מצב טוב של החברות, משמע שגיוס עובדים יימשך ואף ייגבר ככל שהצמיחה תוסיף ותאיץ. התפתחות המכירות הקמעונאיות נומינאלי מול ריאלי (01/2008 = 100)

מקור: Census bureau, FRED ועיבודי IBI

סיכום

המכירות הקמעונאיות גדלו באופן נכבד בפתחו של הרבעון השלישי. המשמעות ברמת המאקרו היא חיובית, ומלמדת על המשך התאוששות של הכלכלה האמריקנית בימים בהם חששות להאטה משמעותית בקצב הצמיחה, חוזרות ועולות. השפעתם של גורמים מכבידי צמיחה, כמו התייקרות חדה במחירי המזון והנפט, אסון הטבע ביפן וכמובן חוסר וודאות בהיבט הפיסקאלי אומנם טרם חלפה. אך חלק נכבד מהם כבר מתומחר על ידי הצרכן. מצב טוב של חברות אמריקניות, בתוספת האטה באינפלציה ונכונותם של הממשל לייצר יותר וודאות בשווקים, צפויה להגיע גם אל הצרכן אשר ירגיש נוח יותר לפתוח את הארנק ולסייע לצמיחה מתונה.

הכותב, קראל פרומוביץ, כלכלן מאקרו חו"ל ב-IBI בית השקעות

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אודי 15/08/2011 13:17
    הגב לתגובה זו
    הייתי נזהר מלהסיק מסקנות נמהרות. ראשית, המכירות ירדו בחודש יולי בכ-4 מיל' אולם המכירות המתואמות (וזה בסדר) עלו בכ-2 מיל' . שנית, מאד קשה להניח הנחות אופטימיות כאשר שני מרכיבים לא פשוטים לניתוח מהוים כ-30% מסך המכירות. כך הרכבים שמהוים כ-17% מהמכירות נקנים באשראי לטווח ארוך. כך הדלק שמהווה כ-12% מהמכירות תלוי במחיר שעלה ביולי (להזכירך גם בארץ רצו להעלות מחיר בחדות אבל בגגל המחאה ביטלו). החודש המחירים יורדים וככל הנראה יתבטא בנתון החודש!!