דיוני טרכטנברג: "מעמד הביניים רואה בצריכה סמל להצלחה, מספיק עם החתונות ב-250 א' ש'"

ועדת טרכטנברג מקיימת הבוקר דיון פתוח לציבור ושומעת את רחשיו. "קיבלנו כבר יותר מ-1,100 פניות מהציבור תוך שבוע ואנחנו בודקים כל הצעה; ההבדל הגדול בין שבדיה לישראל הם הנורמות של צניעות"
 | 

ועדת טרכטנברג שהוקמה לפני כשבועיים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון בעיית יוקר המחיה ושינוי המצב הכלכלי-חברתי בישראל מקיימת הבוקר דיון הפתוח לציבור. המלצותיה יוגשו בחודש הבא.

עמנואל טרכטנברג, העומד בראש הוועדה אמר בפתח הדיון: "המטרה היא להקשיב לרחשי הלב של החברה בישראל, ולא למגזר כזה או אחר. אנו מחויבים להשלים את העבודה תוך שבועות ספורים והדבר נראה כמשימה בלתי אפשרי, אבל אין לנו את הלוקסוס להתעכב. קיבלנו כבר יותר מ-1,100 פניות מהציבור תוך שבוע ואנחנו בודקים כל הצעה. אני מתרגש שהצעירים יוצאים לרחובות. הצטרפו אלינו; זו לא תוכנית ריאליטי אלא זו המציאות הישראלית".

טרכטנברג הוסיף כי אין כל כוונה לפרוץ את מסגרת התקציב: "אין דבר קל יותר לממשלות מלפרוץ מסגרת, להזרים ולשכוח את סדר העדיפויות. אני מקווה שהציבור שמוחה בצדק הוא זה שלא יאפשר פריצה כדי שנתעמת עם המציאות ונשנה את סדרי העדיפות."

"אין תופרת אחת בכל העולם המערבי, ולא רוצה שיהיו, אני רוצה שתוקם חברה בגליל כמו באבקום שתעסיק עובדי הייטק", אמר איש העסקים דב לאוטמן. "אני לא מקבל את המשפט כשמתעסקים בנושאים מדיניים אין זמן לטפל בנושאים חברתיים, מי שלא יודע לעשות זאת הוא לא מנהיג. מדינת ישראל אומרת שהיא עסוקה בספטמבר ולא יודעת לטפל בנושאים חברתיים, זה שטויות."

שולמית מקס, אשת עסקים ופעילה חברתית מאשקלון, אמרה כי צריך למסות את דירות הרפאים: "מדוע נותנים לזרים 50% הנחה? צריך להקצות דיור ציבורי באמצעות הממשלה, לבנות מנגנון לפיו יתנו קרקעות חינם ליזמים או התערבות של הממשלה בערך הקרקע. המדינה יכולה לשמור את מלאי הדירות ברשותה ולמסור לפי קריטריונים שייקבעו. כמו כן צריך לאפשר 100% משכנתא לזוגות צעירים, ההון העצמי פשוט מונע רכישת דירות."

ניר גינוסר, נשוי ואב לילד, מרצה למתמטיקה וסטטיסטיקה ויו"ר ארגון תמורה, אומר שבלתי אפשרי לשים הון התחלתי של חצי מיליון שקל לרכישת דירה. "הנתונים שמציגים לציבור הם מוטים ומעוותים, משרדי הממשלה מנצלים את חוסר הידע של האזרחים בסטטיסטיקה, ממוצע זה לא הרוב, 70% בכלל לא מגיעים לשכר הממוצע במשק, זה ניצול ציני של ידע הציבור."

גינוסר הוסיף כי צריך בטווח המיידי להעביר את חוק הגנת השוכר. "כדי להשכיר דירה צריך שיהיה רישיון, צריך לבחון אם הדירה ניתנת להשכרה וראויה למגורי אדם. בעלי יותר מדירה אחת מושכרת צריכים להתנהל כמו עסק לכל דבר, לא יתכן שהמס יהיה 10% בלבד מעבר ל-4,000 שקל. דירות 4 חדרים עומדות ריקות בגבעתיים בגלל שכר הדירה הגבוה. כרגע העתיד שלנו נראה פשוט רע, לא יכול להיות שאדם שנמצא 6 שנים באקדמיה לא רואה את העתיד שלו כאן, לא רואה איך ישיג בית יציב. אני עוצר את הבאת הילד השני לעולם."

דרור גרשון, מנכ"ל תנועת מרחב לשינוי הסביבה העירונית, אומר כי עיר היא לא בניינים אלא הזדמנות כלכלית, חברתית ותרבותית להתפתח כקהילה. "תל אביב וגוש דן נמצאות במקום ה-5 בעולם ברמת ההתפתחות הכלכלית, אך שאר הערים האחרות בארץ משתרכות הרחק מאחור. המשבר הוא תוצאה של מדיניות תכנון מיושנת שמתאימה לישראל של שנות ה-60, מערכת שלא ראתה את הנולד ומעולם לא בנתה חזון ל-11 מיליון התושבים שיחיו כאן ב-15 השנים הבאות. הערים הכפריות הקטנות מפוזרות ואינן מאפשרות את ההזדמנויות שיש בערי המרכז. אין צורך להוסיף תקציבים, תקנים וכוח אדם, הרפורמה היא במהותה ההבנה של העירוניות.

"ראשית יש לאפשר בעיקר בערי הפריפרייה והביניים ציפוף הרבה יותר גדול", אומר גרשון. "אנחנו מאוד רחוקים מהצפיפות המינימאלית שתאפשר לספק הזדמנויות. הציפוף יוזיל את מחירי הדירות. השכונות הותיקות סובלות מהזנחה בשל פיתוח שולי הערים, צריך לחזק את השכונות כלכלית וחברתית. ניתן להקים 200 אלף דירות במרכזי הערים. התכנית הראשונה שתתאשר תמיד תהיה בשטחים הפתוחים כי זה קל יותר, אנחנו נשאר עם ערים גרועות."

פרופ' אליס ברזיס, מנהלת מרכז עזריאלי לחקר מדיניות כלכלית באונ' בר אילן, אמרה כי "תוך 3 חודשים ניתן להשיג דירות להשכרה בהצבת קונטיינרים בקומות, נזדקק להתערבות של המדינה שתספק את הקרקעות עבור הבנייה הארעית, עלות כל דירה היא 120 אלף שקל. בנוגע ליוקר המחייה, הורדת מכסים והגבלות לא מכסיות לא יספיקו להורדת מחירי המחייה, כדי לפתור את המונופולים היא הקמת מיזמים פרטיים ליבוא ללא מכס."

בנוגע להעסקת חרדים, אומרת ברזיס כי יש לפעול בהדברות כדי לספק לימודי ליבה, כמו כן יש להפסיק את קיצבאות הילדים מהילד ה-6 וה-7 שיוולדו מעכשיו. בנוסף, צריך להפסיק עם החתונות ב-250 אלף שקל והמתנות היקרות, זו גם האשמה של המדיה שמשפיעה באופן שלילי, מעמד הביניים רואה בצריכה הראוותנית כסטאטוס להצלחה, צריכים לחזור להיות עם הספר. ההבדל הגדול בין שבדיה לישראל הם הנורמות של צניעות, אין שם צריכה ראוותנית כלל."

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    הם גם מזמינים באלפי שקלים רקדנים סמויים
    חתונות לעשירים 23/08/2011 20:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עסק הכי מצליח איפה מס הכנסה? כל רקדן סמוי מעסיק רקדנים בשכר מינימום ומקבל אלפי שקלים שאותם הוא מעלים מינימום 35 אלף שח בחודש
    סגור
  • 17.
    מעלימי ההכנסות קונים אאודי וטויוטה (ל"ת)
    כל הערסים הכלומניקים 23/08/2011 20:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    אי אפשר להתפרנס ממתימטיקה זה בולשיט
    לניר גינוסר 23/08/2011 20:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היית בוחר מקצוע אחר היה לך כסף הוראה זה לא מקצוע. המדינה לא מעריכה אנשים עם מוח. אין בשבילם כלום . מהנדיסי ביו רפואה אין להם עבודה בכלל. אותו דבר לנשים שלמדו מחשבים בתנאי העבדות היום אין להם עתיד עדיף להיות ספריות. חבל שאתם מתעלמים מתוכנית אופק חדש שזה בסך הכל לדפוק את המורים התלמיד לא מקבל יותר. תבדקו מה נעשה עם ההכרח להשאיר את המורים בבית ספר מפקחים עליהם שיבדקו מבחנים? מה זה החרטא ברטא הזאת? שעות פרטניות לכל תלמיד זה בדיחה צריך להוציא תלמיד משעור פשוט טמטום כל מורה צריכה לעשות שעות פרטניות כולל מורה להתעמלות חחח אז תלמיד שלקחו אותו מחשבון יוצא להתעמלות אח" כ משלים התעמלות בשעור חשבון. הוגי התוכנית פשוט אידיוטים וזה יגרום לנשירת מורים ולאדישות זה לא יעלה את רמת החינוך . כשהשלטון הזה יעוף כמו כל הנבלים של מזרח התיכון התוכנית הזאת תתבטל. בינתיים גם אין חינוך.
    סגור
  • 15.
    מה זה הרעיון המטומטם הזה לגור בקונטיינרים? (ל"ת)
    מגיע לציבור דיור טוב 23/08/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    השכרת דירות צריכה להיות ע" י חברות (ל"ת)
    אנשים פרטיים חמדנים 23/08/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    בעלי הדירות שכחו כמה מרוויחים בישראל (ל"ת)
    מתנהגים כגנגסטרים 23/08/2011 13:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    נורמות של צניעות.
    קורמורן 23/08/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הנורמות, קובעים למעשה מובילי דעת קהל. במקרה שלנו, מובילי דעת הקהל החל בראש הממשלה וכלה ברני רהב נוהגים ראוותנות מופגנת וכך מרבית עם ישראל נוהה אחרי הנורמות הבזבזניות הללו ומאמץ את שכמוהן הלכה למעשה. מעט מאד מנהיגים כיום, בשונה מהעבר, יכולים, על סמך הדוגמה שהם מציגים, להטיף לצניעות הליכות וחבל. אינני מפחית מהאחריות שיש לכל אחד מאיתנו על התנהגותו בנדון, אבל הסוציולוגיה מלמדת אותנו שבני אדם אינם יצורים רציונליים ויש להם נטיה מוזרה לחקות את מנהיגיהם. אז בבקשה, מי שלוקח על עצמו לדבר בנושא, קודם לכל תן דוגמה טובה.
    סגור
  • 11.
    עדות עילגת
    רותח מזעם 23/08/2011 12:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוטב למר גינוסר להמשיך ולעסוק במספרים החביבים עליו ולא לעסוק בעניינים מעבר לעולמו הצר. ברגע שהאדון ידע להבחין בין סיבה למסובב אולי יהיה ערך כל שהו לדעתו. ולמען הרחבת דעתו -להלן ניתוח יותר הגיוני להצעתו: מחירי השכירות הם נגזרת של מחירי הדיור.בזה צריך לטפל ולא במחירי השכירות. לגבי הצעת הכבדת המיסוי-אהלן וסהלן.רק שוכרי הדירות יפגעו.התוספת תגולגל עליהם. ומה המדינה תעשה בכסף הזה? אם נהיה אופטימים אז זה ישפר את מצבם של המוחים.אבל, מה יצא מזה? שהתומכים במאבק יממנו את ההטבות שהם אולי יקבלו. במקרה היותר גרוע, סקטוריאלים אמרנו כבר?
    סגור
  • 10.
    גנסור המסכן
    בעל הון 23/08/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי גנסור, מי בכלל הזמין אותך להעיד בוועדה? את מי אתה מייצג? מי הסמיך אותך?נבחרת ע" י מישהו? וחוץ מזה, בוא נמסה גם את אלו שרכשו תכשיטים מזהב.הרי הזהב עלה בצורה מטורפת. אפשר לחשוב שכל מי שבידו שתי דירות הוא טייקון. לי יש שתי דירות.זה עלה לי בדמים.כל חיי נסעתי פעם אחת לחו" ל -וגם זה בדקה ה-90 לטורקיה. מה כל העלהום הזה שלך על בעלי הדירות? האם הם לא קנו אותו בזעת אפיהם? למה אני צריך לממן אותך? זה שאתה מרצה לסטטיסטיקה עדיין לא מחייבת אותי להזרים לך ממוני.כסטטיסטיקאי -אתה אמור לדעת לחשב לבד את התשואות משכירות.לכן, כולך בבלט אחד גדול.
    סגור
  • אתה צודק. הוא בחר ללמוד פילוסופיה מה יש לעשות
    למס 10 23/08/2011 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באי עם מתימטיקה? תבדקו מה קרה לאנשים מוכשרים שנדרשו לציוני בגרות בשמיים ופסיכומטרי בשמיים והתקבלו להנדסה ביו רפואית במדינת הטמטום אסור ללמוד מדעים. אין להם עבודה
    סגור
  • אתה צודק. הוא בחר ללמוד פילוסופיה מה יש לעשות
    למס 10 23/08/2011 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באי עם מתימטיקה? תבדקו מה קרה לאנשים מוכשרים שנדרשו לציוני בגרות בשמיים ופסיכומטרי בשמיים והתקבלו להנדסה ביו רפואית במדינת הטמטום אסור ללמוד מדעים. אין להם עבודה
    סגור
  • 9.
    במקום לשלם ריבית לבנקים להתנהל בדרך אחראית (ל"ת)
    מ 23/08/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מחאת הפירות
    דיוני טרכטנברג 23/08/2011 11:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נוחי לא צריך להרויח 3.5 מיליאד שח לא לקנות פירות מעל 6 שח
    סגור
  • המדינה הזו נהרסה מאז שקמו הערוצים המסחריים
    דוד 23/08/2011 12:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והכבלים ולהלווין . ערוץ 1 ממלכתי מספיק בהחלט ומחנך לדרך ארץ וצניעות.
    סגור
  • 7.
    המחאה
    דיוני טרכטנברג 23/08/2011 11:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני קורא לכל הציבור לא לקנות פירות מעל מחיר של 6 שח
    סגור
  • 6.
    ערסים יקנו ב.מ.וו
    רביב 23/08/2011 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויגידו שאין להם ממה לחיות, מספיק עם השופוני!
    סגור
  • 5.
    מעמד הביניים צריך לעשות חשבון נפש
    נורית 23/08/2011 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולהבין שלא ניתן יותר לחיות מעל הפופיק. צריך לחסוך ליום גשום ולהפסיק עם תרבות הצריכה המטופשת שמנחיל ערוץ 2
    סגור
  • 4.
    הישראלי לוקח משכנתא כדי לכסות את המינוס
    משה 23/08/2011 11:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז רואה שיש לו 0 בעו" ש וטס לחו" ל, פשוט שערוריה!
    סגור
  • 3.
    מספיק עם תרבות השופוני הערסית
    נדב 23/08/2011 11:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים לא יודעים לכלכל את מעשיהם ומבזבזנים כסף על חתונות מטופשות ועל דירות בסטנדרט מטורף, אליס ברזיס צודקת, כדי להיות כמו שבדיה צריך להתנהל בצניעות כמו השבדים
    סגור
  • 2.
    עלי אחי
    יוסף בן ... 23/08/2011 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני יביא את הילדים על תדאג, אם אתם החילונים דואגים לפרנסה אנחנו החרדים נדאג לצימוח של המדינה הזאת. ואתם עוד יומכם יבוא ותעבדו אז לפי החוקים שלנו !!
    סגור
  • די להפקרות מספיק לחלק לחרדים את כספנו (ל"ת)
    נחמה 23/08/2011 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    להכיר בהוצאות
    עינת 23/08/2011 10:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יתכן שהממשלה לא תכיר בהוצאות על שכר דירה או משכנתה. לנו יש דירה קטנה שאנו משכירים ומשלמים 10%מס כנדרש ומאידך שוכרים דירה גדולה יותר ומשתמשים בכסף של ההשכרה ומוסיפים ,אף אחד לא מכיר בהוצאות על שכר הדירה. הממשלה הזאת מומחית בלקחת ולתת למקורביה.
    סגור
  • בכמה אתם משכירים? האם אתתם הוגנים או חמדנים (ל"ת)
    הישראלים רשעים 23/08/2011 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות