ממה חוששות במיוחד HOT ו-yes?

אישור הרחבת מספר הערוצים ב-DTT כולל ילדים, ספורט ו-HD, צפוי להגדיל את הביקוש לממיר. בשלב הבא מפעילי הסלולר צפויים להצטרף ל-DTT

הרחבת מספר הערוצים באמצעות ממיר ה-DTT (ערוצים בחינם) שנדונה בשעה זו (יום א') בוועדת הכלכלה, מדברת על אפשרות להעביר כ-15-18 ערוצים במקום חמישה ערוצים כיום. בין השאר יתאפשר לספק שידורים של ערוצי ילדים, ערוצי ספורט וערוצים פופולרים אחרים. יתר על כן, הממיר במתכונתו החדשה (אם יאושר בכנסת) יאפשר להעביר שידורים ברזולוציה גבוהה (HD), שידורי רדיו וכו'. כתוצאה מכך, צפוי לגדול מאוד הביקוש לממיר.

ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין בירך במהלך דיוני הוועדה על הקמת פלטפורמת טלוויזיה רב ערוצית שלישית, והתריע על כך ש-HOT ו-yes נוהגות כיום כמונופול דורסני, וכי ניצלו לרעה את מעמדן לאורך השנים.

הרחבת פעילות ה-DTT צפויה להשפיע על HOT יותר מאשר על בזק (החברה האם של yes), שכן פעילותה של yes, שאינה נסחרת בבורסה, משפיעה במידה מעטה יחסית על המניה של בזק, בעוד שעל HOT יש לכך השפעה ישירה (כ-70% מהכנסות HOT נובעות ממכירת שירותי טלוויזיה בעוד שתוצאות בזק לא מושפעות בשורת ההכנסות מתוצאות yes).

מטרתה של הצעת החוק היא לאפשר לצרכני הטלוויזיה לקבל כ-18 ערוצים, בחלקם בחינם, באמצעות ממיר שיירכש בעלות של כ-400 שקלים בחנויות האלקטרוניקה. סכום זה יהיה התשלום ה(כמעט) יחיד עבור התכנים.

כדי להגדיל את מספר הערוצים תשקיע המדינה כ-65 מיליון שקל שכבר תוקצבו בוועדת הכספים. הרחבה זו של מספר הערוצים צפויה להנחית על HOT ו-yes מכה לא פשוטה בתחרות על קהל היעד. HOT אף ציינה בדוחותיה, כי הרחבת ה-DTT צפויה לפגוע בתוצאותיה הכספיות. במהלך דיוני ועדת הכלכלה היום הביע הרצל עוזר, מנכ"ל HOT את מחאת החברה על כך שלא מאפשרים לה לשדר פרסומות, או להיות בעלת התכנים שהיא משדרת.

מפעילי הסלולר - בטלוויזיה

אלא ש-15-18 ערוצים הם רק המתאבן. המהפכה תאפשר לכל ספק תוכן, קיים וחדש, להתחיל לספק שירותי טלוויזיה. בטווח הלא רחוק עשויים גם מפעילי הסלולר להיכנס לתחום הזה. למפעילי הסלולר יש תשתית של לקוחות המשלמים באמצעות מערכות גבייה ושירות לקוחות, וכן תשתיות מדיה.

כל הכותרות

בשוק ההון מעריכים, כי כניסתם לתחום הטלוויזיה היא מהלך מתבקש. עוד מעריכים בשוק ההון, כי מפעילי הסלולר ינסו לקבל מהרגולטור תנאי תחרות משופרים, כולל תשתיות IPTV משודרגות, אבל בסופו של דבר הם יכנסו לתחום התכנים באמצעות הממיר והאינטרנט, בעיקר בעקבות מיזוג 012 לתוך פרטנר ומיזוג נטוויז'ן עם סלקום. בכל מקרה, בשלב זה ממתינים לתוצאות ועדת חייק שאמורה לפסוק בנושא השוק הסיטונאי בתחום התקשורת (בתנאי התחרות). יצירת שוק סיטונאי או כניסת חברת החשמל לענף התקשורת, צפויה להקל על מפעילי תקשורת שונים ובהם מפעילי הסלולר לתמחר חבילות אטרקטיביות הכוללות שירותי תכנים.

צרכן טלוויזיה שירצה לקבל תכנים ממפעיל סלולר יוכל להוסיף סכום מסוים למחיר הממיר, בסכום של עד כמה מאות שקלים, ובתמורה לקבל ממיר שמתחבר גם לאינטרנט, ושדרכו יוכלו מפעילי הסלולר לספק תכנים לפי דרישה.

המשמעות היא, שפרטנר, סלקום ופלאפון, כמו גם מירס וגולן טלקום, יוכלו להפוך לספקי תוכן באמצעות האינטרנט. כל מפעיל סלולר יוכל למכור באמצעות הממיר סרטים, ערוצים ותוכניות פופולריות, כאשר הלקוח משלם רק עבור התכנים שהוא מעוניין בהם.

יתכן שלפרטנר, שכבר הקימה תשתית רכישת סרטים, יהיה יתרון מסוים הודות לתשתית רכישת תכנים ומערכת יחסים עם ספקי התכנים בחו"ל. אבל סביר להניח ששאר המפעילים יסגרו את הפער בתוך זמן קצר.

רגולציית התכנים - פרסום והפקות מקור

מפעילי הסלולר יוכלו לסבסד חלק מעלות הממיר ולספק ללקוחותיהם תכנים במחיר מועדף במסגרת סלי שירותים. בשלב זה לא ברור איך יוכל הרגולטור להכפיף את מפעילי הסלולר לכללים והמגבלות שמוטלים על yes ו-HOT: לא ברור איך ניתן יהיה לחייב אותם אותן בהפקות מקור, בתשלום תמלוגים על העברת תכנים, האם יתאפשר להם לשדר פרסומות, וכל שאר מרכיבי הרגולציה שחלים כיום על HOT ו-yes.

לכאורה, כל עוד מפעילי הסלולר יספקו תכנים באמצעות האינטרנט, הרגולטור יתקשה להכפיף אותם לרגולציה שחלה על שוק התכנים, משום שברמה העקרונית, תכני אינטרנט יכולים להגיע מכל מקור ודרך כל אמצעי.

בתוך כך נציין, כי לעת עתה, ספקי ממיר ה-DTT לא מחוייבים לכללים אלה, ובמהלך דיוני ועדת הכלכלה היום קבל על כך הרצל עוזר, מנכ"ל HOT.

בשורה התחתונה, פתיחת השוק לממירי טלוויזיה המאפשרים להעביר תכנים באמצעות ערוצים ודרך האינטרנט, מציבה את yes ואת HOT מול תחרות לא פשוטה בספקים החדשים של תכני טלוויזיה, ובהם, כאמור, מפעילי הסלולר. המשמעות היא, ש-HOT, שמספקת סלי שירותים המשלבים בין שיחות פנים ארציות, טלוויזיה, אינטרנט ובקרוב גם שיחות סלולר, לא תהנה מיתרון בתחום סלי השירותים על פני מפעילי הסלולר, משום שגם המתחרים יוכלו לספק סלי שירותים הכוללים שירותי תוכן.

השאלה הגדולה היא, האם מכורח הנסיבות, תכנס גם מירס (שכיום היא חלק מ-HOT) לשוק העברת התכנים, כדי לאפשר לחברה ערוץ העברת תכנים נוסף. כך או כך, המשמעות היא פגיעה בתמחור המניה של HOT, כאשר השפעת yes על מניית בזק הינה, כאמור, מעטה יחסית.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    07/09/2011 09:44
    הגב לתגובה זו
    שלא יבלבלו אתכם, רק לפני כמה ימים יצאה ידיעה על הרווחים של הוט - הם עצומים. ולא, אין לאף חברה זכות לקחת ברמאות כסף מלקוחות. חבילת הבסיס היא במחיר סביר והוגן אבל את הרמאויות הם עושים על ה-VOD על לא להסביר ללקוחות איך להשקליט (בניגוד ליס, שאין שם שום צורך בויאודי, כי פשוט יש ך ממיר מקליט שאשכרה גם הסבירו לך איך להקליט בו והוא פשוט), בהוט בונים על רמאות וזו הסיבה שממש אבל ממש מגיע להם.
  • 5.
    07/09/2011 09:42
    הגב לתגובה זו
    סופסוף מישהו כאן לא מפחד מטייקונים וחושב על הצרכנים. אני קיבלתי כמעט 1000 ש"ח חשבון מהוט במשך חודשיים!! כי הנציגה הסבירה שה-VOD בחינם! כשביקשתי לבדוק את ההקלטה, הסכימו לפצות אותי ב75 שח וערוץ בריאות לשלושה חודשים ... ממש תודה באמת. חברה רמאית ברמות. טעות שלכם בהסבר ללקוח חדש - שאו בתוצאות. אבל האמת היא שעל זה הם בנויים, על הרמאויות האלה, וזו בדיוק הסיבה שה-DTT מצוין למדינה ויציל פה הרבה אנשים אפרופו צדק חברתי! שאפו!
  • 4.
    י 05/09/2011 11:31
    הגב לתגובה זו
    ולכל המשמיצים: הוט ויס יודעים איך לנהל ולרכוש תוכן; אין מצב שחברות חדשות שייכנסו לשוק יספקו תוכן יותר טוב, זה פשוט לא עובד ככה. הם ייכנסו, ירכשו תוכן בינוני בהמון כסף ולבסוף הלקוחות שלהם יגלו שבהוט וביס יש תוכן יותר טוב..
  • 3.
    עידו 04/09/2011 20:46
    הגב לתגובה זו
    זה אולי נישמע פשוט אבל זה לא. כדי שיהיה תוכן שאנחנו נרצה ליראות אנחנו צריכים תוכן איכותי, כזה שחשבו עליו, ועבדו בשבילו וצילמו אותו וכו' וכו'... ותוכן כזה עולה הרבה כסף.
  • 2.
    הגיע הזמן.... (ל"ת)
    גיל 04/09/2011 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שחר 04/09/2011 15:51
    הגב לתגובה זו
    ככה חברות הכבלים והלוויין יצטרכו להשקיע בתכנים באמת וטובים כדי שיצטרפו אליהם ולא לשדר את מחץ הדלתא בשידור חוזר משנת 83