דרך החישוב לקביעת שומה של נהג מונית
דיון שומה נקבע לנהג מונית בגין השנים 2010-2007. הנישום עבד בחלק מהשנים שבנדון ללא תחנת מוניות. הכנסותיו נבעו מנסיעות באשראי ומנסיעות על פי מונה. מפקח המס מחשב את מחזור הכנסותיו בכל אחת מהשנים באופן הבא:
לצורך חישוב מספר הק"מ שנסע עם הפעלת מונה (כולל נסיעות פרטיות וסרק) הוא מחלק את סך הכנסותיו מנסיעות באשראי במקדם של 2.5 ש' - לטענתו מדובר במקדם שרשות המסים (מס הכנסה) נוהגת להשתמש בו לצורך חישוב הכנסה לק"מ בגין נסיעות באשראי - התוצאה נותנת את סך הק"מ מנסיעות באשראי.
מסך הק"מ שנסעה המונית באותה שנה מפחית המפקח את סך הק"מ שנסעה המונית בנסיעות באשראי, ומתוצאה זו מפחית נסיעות פרטיות ונסיעות סרק - לטענתו על פי הנחיות רשות המסים (מס הכנסה). התוצאה נותנת את מספר הק"מ שהיו בחיוב מונה.
את התוצאה שהתקבלה מכפיל המפקח בהכנסה לק"מ שלקח בצורה מדגמית מארבע חשבוניות שונות (שתיים מתחילת השנה ושתיים מסוף השנה), וכך הוא מקבל מחזור נסיעות על פי מונה. על פי המפקח, מחזור ההכנסות לכל שנה יהיה סך ההכנסות מאשראי שהיו בפועל + סך ההכנסות על פי מונה שחושבו כאמור לעיל.
השאלות: 1. האם קיימים תימוכין משפטיים לאופן חישובו של המפקח (לחישוביו השונים שפורטו לעיל כגון אופן חישוב מחזור ההכנסות על פי מונה)? 2. מהו אחוז נסיעות הסרק שנהוג לקחת על פי החוק ו/או הנחיות מס הכנסה/פסקי דין, וכיצד מחשבים אותו (הן לנהג מונית הפועל במסגרת תחנה והן לנהג מונית שאינו פועל במסגרת תחנה)? 3. האם קיימות הנחיות בדבר ההכנסה לק"מ של נהג מונית בנסיעה על פי מונה?
עו"ד קובי כהן משיב: קביעת ההכנסה של נהג המונית על פי תחשיב כלכלי עקב "תוצאה עסקית בלתי סבירה" כאשר פנקסי נהג המונית לא נפסלו, מטילה את חובת ההצדקה להוצאת השומה על פקיד השומה. על פקיד השומה להראות את הטעמים לאי קבלת דיווחי הנישום.
עם זאת, נטל השכנוע שהשומה אינה מוצדקת מונח לפתחו של הנישום - אם קיבל בית המשפט את הטעמים שבגינם התוצאה העסקית בלתי סבירה, או אם נפסלו פנקסי נהג המונית. חישוב השומה לפי מיטב השפיטה מתבצע על פי תדריכים כלכליים של רשות המסים (מס הכנסה). בניית השומה על פי תדריך כלכלי ותוך התאמות לנסיבות המיוחדות של כל נהג מונית אושרה לא אחת על ידי בתי המשפט.
דרך החישוב שבה השתמש המפקח על פי הנתונים בשאלה היא דרך חישוב מקובלת שאושרה לא אחת בפסיקה (בסטיות קטנות על פי הנסיבות הפרטניות של הנישום וכפי שיפורט בהמשך). אחוז נסיעות הסרק כפי שהתקבל בכמה פסקי דין על פי נתונים סטטיסטיים הוא בין 30%-20%, על פי הנסיבות הייחודיות של כל נהג. בדרך כלל נהג ללא תחנה יתקרב לגבול העליון (30%). לא קיימת הנחיה בנוגע להכנסה לק"מ של נהג מונית בנסיעה על פי מונה והיא מחושבת בצורה מדגמית, אם כי מקובל כי המדגם שנלקח יהיה מהותי ורחב יותר (וינוע בין מאה חשבוניות ועד כאלף חשבוניות במקרים מסוימים). להבדיל, בנסיעות באשראי יש מקדם קבוע על פי תדריכים כלכליים.
המשיב - עו"ד בתחום המסים. לשעבר פקיד שומה וממלא תפקידים בכירים ברשות המסים. בין היתר מנהל היחידה לפירוקים. כיום ממשרד ברזילי, כהן - עורכי דין
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן
- 2.רו" ח 24/09/2011 18:44הגב לתגובה זולאור פסיקה אחרונה , אלפי נהגים ימצאו עצמם מחוץ לענף, מה שיוביל בהכרח לקריסת מחירי הזכויות הציבוריות
- 1.אנונימי 20/09/2011 21:06הגב לתגובה זוהנני נהג מונית זאת עבודה למזוכיסטים קשה, מסוכנת, ובשורה תחתונה לא מתגמלת. ובנוסף ים של מוניות שמתחרות על כל נוסע, בקיצור שומר נפשו שיברח.