דעה

משווקים, צאו מהבונקר! עברו ליצירתיות

מנהל האסטרטגיה בראובני פרידן מביט לאי הודאות ב'לבן של העין' ומסביר למשווקים: "הכל משתנה ולמרות החששות זה הזמן שלכם לפריצת דרך"
יהב דרייזין | (25)

החודשים האחרונים מציבים אותנו, משווקים ופרסומאים, מול אתגרים לא פשוטים. אנו פועלים בתקופת אי ודאות המושפעת מ-2 מגמות עיקריות, מצד אחד זיכרונות המיתון של לפני שנתיים עדיין טריים וההתרחשויות בשווקים בעולם לא עוזרות לנו לשכוח, מצד שני אנו נמצאים בעיצומה של תקופת התעוררות, יש יגידו התפכחות, של הצרכן הישראלי.

גלי המחאה הצרכנית שאנו חווים בחודשים האחרונים צפויים ליצור צרכן ישראלי חדש, בררן יותר, מתוחכם יותר...חכם יותר. מגמת התחזקותו של הצרכן שהחלה לפני מס' שנים נמצאת בשיאה ומציבה מותגים במגרש משחקים חדש לגמרי.

משווקים רבים מצויים כעת בתקופת "הסתגלות" וניתוח של המצב החדש, מחשבים את צעדיהם בזהירות רבה. אפשר להרגיש כבר עכשיו את השינוי באוויר, "אווירת החסכון" מייצרת הצעות ערך חדשות לצרכן: מותג פרטי לבן אולטרא חסכוני, עסקיות ערב במסעדות יוקרה (כן כן, הן חזרו), מסעדות יוקרה פותחות פורמטים זולים ומהירים - אייל שני בפיתה, כתית הופכת למזללה ואפילו רושפלד מתחיל לרדת אל העם. אתם יודעים מה? זו רק ההתחלה.

בניגוד למיתון הקודם בו הצרכן נכנס ל- MODE הישרדות וחיפש תחליפים זולים, היום הוא מרגיש חזק מספיק בשביל לדרוש את אותם מוצרים/מותגים במחירים יותר נגישים, ולראשונה גם מצליח להשיג את מבוקשו.

קשה לצפות איך הולכת להיראות התקופה הקרובה, אך ברור שתהיה לה השפעה ישירה על הצרכן, וכמו בכול תקופה של אי ודאות כלכלית בעבר, קב' הגילאים 34-45, "חוט השדרה" של החברה הישראלית, היא המושפעת העיקרית.

מבחינה וניתוח של התנהגות צרכנים בתקופות של אי ודאות ניתן לראות בבירור כי מערכת הטעמים וההעדפות משתנה, והיכולת לחזות ולזהות שינויים אלו הופכת להיות קריטית. הצרכן מצפה שרשתות השיווק יילחמו על האינטרסים שלו מול ספקים, וצרכנים נהיים יותר רגישים למחיר ופחות נאמנים למותג, לכן הם מחפשים אלטרנטיבות זולות יותר, מה שמגדיל את מכירות ה- PRIVATE LABELS. חשוב לזכור כי דווקא כעת אסור להזניח את הצרכן ויש לשים אותו במרכז העשייה, באמת, לא בסיסמאות.

כל הכותרות

הצרכן מבלה יותר בבית, הופך מחושב יותר, ומחפש את ה- "value" בכל קניה (השילוב הנתפס שבין מחיר ואיכות) אך במקביל לא מוותר על פינוקים קטנים. כל מותג וכל קמעונאי, מרשתות הפרימיום ועד רשתות הדיסקאונט, חייב לחדד את מיצובו הרלוונטי בעבור הצרכן ולהבין את שתי התובנות הצרכניות המרכזיות: 1. הצרכן יעשה הכול על מנת שלא לבצע שינוי באורח חייו 2. הצרכן יעשה הכול כדי שאחרים לא יראו שקיצץ בהוצאותיו

דוגמא קיצונית לכך ניתן לראות בארה"ב, שם החל טרנד חדש, עוגת חתונה בהשכרה - למה לקנות כשאפשר לשכור בעשירית המחיר? האורחים מתרשמים מההשקעה והעיצוב ומקבלים לאחר מכן עוגה אחרת, זולה יותר... מצד המשווקים, ניתן לראות כי רבים נוטים לקצץ בתקציבי השיווק בסכין קצבים בעוד שעליהם לעשות זאת באזמל מנתחים. פעילות בנקודת המכירה, ויצירת אירועי מכירות הינם כלים אפקטיביים ביותר, בעוד שהוזלות מחיר אגרסיביות עשויות להוות בעיה בטווח הארוך, שכן צרכנים עלולים ל"סרב" לחזור לרמת המחירים המקורית. בשורה התחתונה המאבק על כספו של הצרכן קשה מתמיד.

מניתוח דפוסי התנהגות של מותגים שהתחזקו בתקופות מיתון עולים 4 פרמטרים קריטיים שחוזרים על עצמם: אסטרטגיה, בידול, מוצר ופרסונליזציה. אסטרטגיה מותגים שהצליחו נצמדו לחזון שלהם גם בזמנים הטובים וגם בזמנים המאתגרים. הם שמרו על מסרים שיווקיים אחידים וברורים ולא זיגזגו מאסטרטגיית העל של המותג, למרות הפיתוי להביא לקוחות חדשים בזמן הקצר בלבד. לדוגמא: המיתון של שנות ה- 90 היה נק' מפנה בתחום מותגי הספורט. ריבוק, המובילה הבלתי מעורערת, איבדה את הבכורה לנייקי שזיהתה הזדמנות ונקטה בגישה אגרסיבית ביותר ע"י הגדלה פי 3 של תקציב השיווק.

בידול: תקופות מיתון מתאפיינות לרוב בשני מצבי קיצון: קיפאון שיווקי או תחרות אגרסיבית. מותגים חייבים לחדד את הייחודיות והבידול בצורה ברורה על מנת לתת סיבה רלוונטית לצרכן לבחור בהן.

לדוגמא: רשתות הקמעונאות המובילות בארה"ב HOME DEPOT ו- WALMART עידכנו בתקופת המיתון הקודם את האמירה המותגית: WALMART עברו מ- "ALWAYS LOW PRICES" ל- "SAVE MONEY. LIVE BETTER". כלומר אמירה עם פוקוס של תועלת צרכנית המחזקת את תפיסת ה- VALUE של המותג.

מוצר חברות חייבות לבחון ולהתאים את פורטפוליו המוצרים שלהן. תקופות של אי וודאות כלכלית הן הזמן להשקת מוצרים חדשים. חדשנות היא לא מילה גסה, היא מנוע צמיחה. לדוגמא: מלונות יוקרה מאפשרים לראשונה לינה ללילה אחד בלבד, קמעונאים ונותני שירותים מכל התחומים פותחים פורמטים של ON THE GO. פרסונליזציה טיפוח מערכת היחסים חשובה עכשיו יותר מתמיד. מחקרים מראים שמוצרים א-פרסונליים נעדרים נאמנות צרכנית, מוצר שיעורר תחושות חיוביות ישרוד. מותגים שיאפשרו לצרכן להגדיר את עצמו באמצעות המוצר יתחזקו. חשוב להיות חכם - מוצרים שחוסכים הוצאה עתידית כמו InchWorm Shoes - להיט נעלי הילדים בארה"ב, נעל "אקורדיון" שגדלה עם הילד, ולואי ויטון שמציעה REVERSIBLE BAGS כמו 2 במחיר של 1.

לסיכום, התקופה הנוכחית על אף קשייה מספקת לנו הזדמנויות רבות לחיזוק המותג, יותר מתמיד חשוב לתקשר עם הצרכן בגובה העיניים ולהבין אותו. זמנים קשים הם כר פורה ליצירתיות ובנייה, בניגוד לאינסטינקטים הבסיסיים ולמרות החששות, זה הזמן לייצר את פריצת הדרך הבאה, מותגים שישכילו לעשות זאת יצאו מחוזקים.

יהב דרייזין, מנהל האסטרטגיה בראובני פרידן IPG

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    סתם אחד מהתעשייה 02/10/2011 16:38
    הגב לתגובה זו
    צר לי שבתעשייה הזו עובדים כל כך הרבה עלובים. חוץ מלעשות אנלייק יש לבצע עבודה וחשיבה תנו הערות אך הסבירו ונמקו הפסיקו עם הקטילות המכוערות אין ספק שמי שלא עושה לא יכול להיכשל ונראה לי שרוב המגיבים פשוט לא עושים אלא עסוקים בלבקר אחרים עלובי נפש כבר אמרנו
  • 19.
    Like (ל"ת)
    27/09/2011 09:27
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    גילית לנו את אמריקה!!! די לססמאות הבנאליות (ל"ת)
    יובל 27/09/2011 07:00
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    זווית אינטרסנטית של משרד פרסום, אבל מדוייק (ל"ת)
    26/09/2011 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    דרור 26/09/2011 22:35
    הגב לתגובה זו
    כן ירבו
  • יאסו 27/09/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    אז אתה נמצא במקום מאוד אבל מאוד חשוך...
  • 15.
    The Planner 26/09/2011 21:44
    הגב לתגובה זו
    יהב,די למחזר את מה שדיקלמנו כבר עשרות פעמים במיתונים קודמים... האם לכל מותג זה נכון? האם יצירתיות בלבד תציל מותגים? אלו דוגמאות קטנות שהפלנינג בעבר המציא כדי לנסות להוציא עוד כמה שקלים בתקופות קשות. זה ממש לא אומר שזה נכון ורלוונטי לתקופה שלנו.
  • 14.
    קופי 26/09/2011 19:04
    הגב לתגובה זו
    הקריאייטיב בראובני כמעט לא קיים ואם יש איזה רעיון נחמד הורסים אותו בארט
  • 13.
    תזכירו לי מתי לראובני פרידן היה קמפיין יצירתי (ל"ת)
    פרסומאי 26/09/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לקוח 26/09/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד תמשיכו ככה
  • 11.
    ניתוח יפה ומעניין (ל"ת)
    אמיר 26/09/2011 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הכרישה 26/09/2011 14:37
    הגב לתגובה זו
    אחד שיודע מה הוא אומר...
  • 9.
    לקוחה לשעבר 26/09/2011 14:09
    הגב לתגובה זו
    אתה חסר...
  • 8.
    26/09/2011 14:03
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לתת בראש
  • 7.
    נמרוד ניר 26/09/2011 13:53
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לייצר מהלכים זוכי פרסים ולהיות אחלה גבר
  • 6.
    אסי 26/09/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    יופי של תובנות!!! סוף סוף מבט מעמיק
  • 5.
    מירב 26/09/2011 12:44
    הגב לתגובה זו
    ככל שחברות המותגים יפרצו כעת ויציעו מחירים זולים יותר אני בעד!!!!
  • 4.
    פיצי 26/09/2011 12:32
    הגב לתגובה זו
    יהב, כמו תמיד, מחדד תובנות חכמות. בראובני יש לא רק אסטרטגיה חזקה עם צוות חכם ואפקטיבי, אלא גם קריאטיב פורץ דרך ובכלל תרבות ארגונית שמעוררת קנאה. שנה טובה לכולם
  • שפיצי 26/09/2011 12:53
    הגב לתגובה זו
    אבל לא שלכם כי אתם מעתיקים מכל מקום אפשרי עיין ערך קאסטרו וקמפיין הסריגה. קאסטרו וקמפיין הקפיצות. אחלה קריאיטיב לא שלכם להעתיק כל אחד יכול שנה מקסימה
  • קריצי 26/09/2011 14:11
    מאחר ויש מיתון בממוצע כל שנתיים, אז הנושא סוג של רלוונטי... אבל לכתוב שוב ושוב את אותן הסיסמאות זה במקרה הטוב לא רציני... אבל היי זה יפה למי שרואה את זה בפעם הראשונה. מלא חוכמה שיווקית, מיתוגית, פרסומית, טראנס-לאומית בלה בלה בלה
  • 3.
    קול המפרסם 26/09/2011 12:26
    הגב לתגובה זו
    וחוסר הבנה בסיסי בשוק עצמו
  • 2.
    כן כן :) (ל"ת)
    בני 26/09/2011 11:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיצי 26/09/2011 11:57
    הגב לתגובה זו
    נראה שיש שם רק אסטרטגיה. קחו לדוגמא את קמפיין הסקפטיים, הברקה אסטרטגית אבל קריאייטיב עלוב, רעיונית וחזותית
  • תומר 26/09/2011 12:22
    הגב לתגובה זו
    מניח שלמיצי עוד לא נשרה הפרווה במצח
  • מיצי שתה חלב קצת... חחחח (ל"ת)
    קיציס 26/09/2011 12:11
    הגב לתגובה זו