פרסום ראשון

בעיית תדמית? אין חסות לפסטיבל האל'

מפיק הפסטיבל האלקטרוני הגדול בישראל, יואל סילבר, לא מבין למה חברות המשקאות מסרבות להשתתף באירוע המוזיקה הענק שהוא מרים בת"א
אלה ברייר | (9)

המפיק היהודי-אמריקאי יואל סילבר מחכה כבר לרגע בו תל אביב תונח על מפת העולם בכל הנוגע למוזיקה האלקטרונית. זה יקרה, הוא מקווה, לא מעט בזכותו. אבל עד שזה יקרה בשבוע הבא בפסטיבל המוזיקה האלקטרונית הראשון בתל אביב, הוא יורה צרורות לכל עבר וחוזר ושואל לאן נעלמו חברות המשקאות כנותנות חסות?

תדמית המוזיקה האלקטרונית בישראל, שלא כמו במדינות רבות באירופה או בארצות הברית, שנויה במחלוקת. מצד אחד קהל אוהד ואדוק, מצד שני שפע של דעות קדומות. אולם סילבר לא מקבל זאת כטיעון. לדבריו ראוי שאירוע בסדר גודל כזה יזכה לתמיכה של התאגידים שנותנים חסות לאותם אירועים בדיוק בחו"ל.

באנגלית מתובלת בסלנג עברי ("הבעיה פה זה הפוזה"), סילבר שואל כיצד קרה שחברות המשקאות השייכות ברובן לתאגידי ענק בינלאומיים החליטו לסרב להעניק חסות לאירוע המוזיקלי שיתקיים בהאנגר תל אביב ושאמור, לפחות על פי החזון של סילבר, מיליונר יהודי אמריקאי, לשפר את מעמדה של ישראל בתחום חיי הלילה והבידור בעולם כולו.

סילבר (35), אולי מצויד בפה גדול כפי שהוא עצמו מעיד, אבל גם יש לו רקורד מכובד בתחום ההפקות: כבר בגיל 26 הוא הקים את חברת Promtix המוכרת כרטיסי "אפטר פארטי" לתיכוניסטים ליום שאחרי נשף הסיום שלהם. הוא מוכר כרטיסים להופעות, מועדונים ומסיבות ברחבי ארצות הברית בתעשייה שמגלגלת מאות מיליונים של דולרים בשנה.

לטענתו הוא אינו כועס על חברות המשקאות אבל דורש (בכמה העתקים כולל למנכ"לים של התאגידים בחו"ל), תשובות: "לכל עיר בעולם יש אירוע כזה. בניו יורק מגיעים לפסטיבל דומה חצי מיליון אנשים. חברות קוקה קולה, קרלסברג, הייניקן ועוד רבות תמיד מעורבות כנותנות חסות באירועים הללו. בהולנד הפסטיבל הגדול מקבל חסות של קרלסברג וגם בשאר העולם", אומר סילבר שחבר לקראת האירוע למפיק זאב אייזיק (מבעלי האנגר 11 ומי שהביא לישראל אמנים כמו מדונה וריבר דאנס).

דוגמאות לאירועי מוזיקה שתאגידי המשקאות בחו"ל כן שותפים להם לא חסרות: פסטיבל קוצ'לה, אלקטריק דייזי, התעוררות ורבים נוספים.

בהתכתבויות שנערכו בין סילבר ובין גורמים בחברות הנ"ל ושהגיעו לידי אייס, טענו החברות כי הן לא מעוניינות להשתתף באירוע כנותני חסות. בגולדסטאר נימקו את הסירוב בכך שמוזיקה אלקטרונית לא משויכת למותג.

גורמים בתחום מסרו לאייס כי סילבר דיבר על סכומי עתק במונחים ישראליים וכי איים לכאורה שיפנה לתקשורת באם האירוע לא יקבל את החסות. סילבר בתגובה מכחיש כי איים עליהן בכל צורה שהיא.

לדבריו של סילבר הוא איננו צריך את נותני החסות עבור מטרות רווח אולם לטענתו כשפנה אל כלי התקשורת בעניין הפסטיבל, השאלה הראשונה שנשאל היא מי הם נותני החסות.

"באירועים בסדר גודל כזה, התמיכה מארגונים ותאגידים בינלאומיים כמו אלו שפנינו אליהם, היא מתבקשת ומקובלת. לכן היה לי חשוב לשתף אותם. הפסטיבל יצא לדרך איתם או בלעדיהם רק הייתי רוצה לקבל תשובה מנומקת או לפחות הסכמה לפגישה ולא פסילה על הסף כפי שהיה כאן".

אל הפסטיבל שאמור לדבריו לשרת את ההסברה הלא רשמית בחו"ל ולהציג צד אחר של ישראל בעולם ("כבר נמאס מהדיבורים על טרור וביטחון"), הוא רתם את מיטב אמני האלקטרוניקה הבינלאומיים בין היתר: די ג'י בוריס, הקס הקטור, כריס ליבלינג וגם את אסטרל פרוג'קשן "משלנו".

- אתה אולי לא יודע אבל לקוקה קולה למשל יש את אירוע המוזיקה שלה שהיא מפיקה בישראל. "קוקה קולה וטמפו הן בעסקי ייצור משקאות ולא בעסקי הפקות אירועים או פסטיבלים. זאת הסיבה בגינה החברות העולמיות האלו נותנות חסות לאירועים בסדר כזה ברחבי העולם. זאת גם הסיבה מדוע ישראל מפגרת ב-20 שנה בתחום משאר העולם".

-כיצד אתה מפרש את הסירוב החד משמעי הזה? "באמת שאין לי מושג.עד שיש אירוע שיכול לשים את תל אביב וישראל על המפה בהקשר חיובי, לא רוצים להשתתף. קרלסברג, קוקה קולה, טמפו, מה אתם עושים? אתם נותנים חסות לעשרות ומאות אירועים בשנה".

-מה הצעד הבא שלך? "אני רוצה לקבל תשובות, לא מקובל בעולם ובפני התקשורת לא לקבל תמיכה של תאגידים בינלאומיים. מבחינתי כל דולר שנקבל החברות יכולות לתרום לצדקה, זה לא עוד אירוע מקומי, זה עולמי. זה מופיע בגוגל, אנשים שומעים על זה, כל אדם בתעשייה ובעולם הבידור יכיר את זה, יגיעו לאירוע סלבס ישראליים כמו איגי ווקסמן, אנה ארונוב, אשרי כהן ועוד. איפה התמיכה?"

תדמית המוזיקה האלקטרונית בישראל בעייתית

למרות שחברות המשקאות ומנהלי המותגים עמם ושסרבו להיחשף, לא הודו כי מדובר בערכים שלא מתאימים לערכי המותג שלהם, אנשי תעשיית המוזיקה בארץ טוענים כי ייתכן וזאת הסיבה לסירוב החברות להשתתף כנותני חסויות. יחצ"ן מסיבות תל אביבי אמר לאייס כי "המיינסטרים בארץ שולט בצורה כמעט מוחלטת. מסיבות עבריות, מסיבות שחורות, מסיבות דאנס ומסיבות 80' שולטות בסצינה ביד רמה. כל מה שחורג מהמסגרת זוכה לחשדנות מסוימת".

אבל עובדה שבארץ "נולדו" כמה מהדי ג'ייס המובילים בתחום האלקטרוני "זה נכון אבל גם נכון שהם כמעט ולא פועלים בישראל. אני משער שהסיבה שאותן חברות שבחו"ל נותנות חסויות לאירועים דומים, יימנעו מלעשות כן בארץ בגלל שהקהל המקומי נוטה לראות במוזיקה אלקטרונית משהו חתרני יותר ולא כל כך מקובל".

חברות המשקאות סירבו להגיב.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מישהו שקצת יותר מבין 17/10/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
    התכוונת לפסטיבל ניצנים-אפשר-להגדיל-בשקל-תשעים? או אולי לאיזה ליצן ב289 שקל לשעתיים?
  • 5.
    מישהו שקצת מבין 13/10/2011 15:23
    הגב לתגובה זו
    ש"האמנים" שהוא מביא באמת שווים משהו? כל עניין ה"פסטיבל האלקטרוני" נתפס פה כבדיחה לא מוצלחת כי האמנים (למעט המקומיים דווקא) הם כלומניקים ומתחום האלקטרוניקה המיינסטרימית הזוועתית ככה שאין באמת טעם להוציא על פסטיבל של ערסים עלובים כסף..כנראה שבחברות המשקאות יש אנשים שמבינים קצת מוזיקה ויודעים שאין מה להכניס כסף בדבר עלוב כזה. עם כל הכבוד סילבר תעשה קצת בדק בית פה זה לא אמריקה שתביא דברים באמת טובים אנשים ירוצו לעבוד איתך תהיה בטוח . אף אחד פה לא נגדך .
  • 4.
    מופתע 12/10/2011 08:11
    הגב לתגובה זו
    אכן! פעם ראשונה שנותנים במה לאמרגן שעושה רושם מנסה לסחוט חברות באמצעות התקשורת...הזוי
  • לא מופתע 13/10/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
    העניין זה לא הכסף. הוא מציע לתרום את הכסף
  • 3.
    אח שלו 11/10/2011 20:33
    הגב לתגובה זו
    החברות בארץ בתחום נמושות ורואות הכל דרך האינטרסים המיידיים והמצומצמים מאוד שלהן. שום חזון שום מעוף, כל פעם אותו דבר עם שינוי מיקום פעם ב-5 שנים. עליבות!
  • yoel silber 12/10/2011 13:32
    הגב לתגובה זו
    You talk but you don't listen. You are paying 5 x more money for the same products we have in NY.which is one of the most expensive cities in the world.So, when you need the support for a global brand to bring people here from around the world and generate tax revenue for the local business' for the average person to survive you get support from your companies here that support the same events around the world. Why does coke israel or Pepsi around the world support big dance festivals and in Israel they don't. WHY NOT ?
  • 2.
    חזיק 11/10/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    לא מצטרף. לא יפה.
  • 1.
    ajr 11/10/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
    "אני רוצה לקבל תשובות, לא מקובל בעולם ובפני התקשורת לא לקבל תמיכה של תאגידים בינלאומיים."