האם מחירי הנדל"ן בדרך למחירי המיתון של שנת 2003?

עוה"ד דוד לוי סוקר את מגמת מחירי הקרקעות למגורים בחודשים האחרונים כפי שעולה מתוצאות מכרזי המינהל
 | 

מהי הערכת הקבלנים לגבי מגמת מחירי הדירות בימים אלו? האם הם סבורים שמחירי הדירות צפויים לעלות? או לרדת? או להישאר ללא שינוי?

אנו סבורים שיש לייחס חשיבות רבה להערכותיהן של החברות הקבלניות. שכן מטה לחמן תלוי בהערכות אלו, וחזקה עליהן שישקלו היטב את כל הגורמים הרלוונטים בתחום מומחיותן ויכלכלו את השקעותיהן בזהירות המתבקשת.

אם כן, יצאנו לבדוק מה אומרים הקבלנים בנושא. בהופיעו מול ועדת טרכטנברג, אמר נשיא התאחדות הקבלנים כי "מחירי הדירות לא יורדים. להפך. אני עדיין מרגיש עליה בשטח" (מעריב עסקים 2.9.11).

בתחילת אותו שבוע התבטא מנכ"ל חברת צמח המרמן באופן דומה "אנחנו ללא ספק נראה את מה שקרה בסוף 2008 תחילת 2009. בל נשכח שחסרות כ- 100,000 יחידות דיור בשוק. אנחנו מבשלים כעת את גל עליות המחירים של סוף 2012, תחילת 2013" ( ביזפורטל 29.8.11).

בנוסף לכך, ציין מנכ"ל התאחדות הקבלנים בתחילת חודש אוקטובר, "העצירה כיום בביקושים היא בעיקר על בסיס פסיכולוגי. היא מושפעת מהמחאה ומהצפייה שתהיה ירידה במחירי הדיור. אולם כאשר הביקושים יתפרצו יגלו הרוכשים שמלאי הדירות החדשות שלא נמכרו עמד על 11.9 אלף בלבד - רחוק מהרמות בשוק בעבר" (כלכליסט 6.10.11).

ובכן, אין ספק שניתוחים כלכליים ותחזיות עסקיות אלו מציגים גישות הקיימות בשוק הדיור וכבודן במקומן מונח. אולם, כאשר אנו באים לבחון את הגישה המכרעת של הקבלנים, יש לשים דגש על מעשיהם ואופן פעולתם בימים אלו בשוק הנדל"ן למגורים, כמאמר חז"ל "לא המדרש העיקר אלא המעשה".

בקשנו לבדוק את הצעות הקבלנים בחודש אוקטובר במכרזי מינהל מקרקעי ישראל עבור קרקעות המיועדות למגורים. שכן לפי עניות דעתנו, הצעות אלו ישקפו יותר מכל את הערכותיהם העסקיות של הקבלנים לגבי מחירי הדירות הצפויים ובזהירות המתבקשת.

כך למשל, חמישה מכרזי המינהל לבניית 382 יחידות דיור בשכונת "אגמים" באשקלון, שתוצאותיהם פורסמו ביום 26.10.11, מגלים שאף הצעה לא הוגשה על ידי הקבלנים לחמשת המכרזים.

אם ניקח אחד מאותם מכרזים בשכונת "אגמים" לבניית 62 יחידות דיור, נראה כי מחיר המינימום ליחידה (כולל הוצאות פיתוח) עומד ע"ס 94,330 ש'. בהתחשב בהנחה של 15% שהמינהל מוכן להעמיד לקבלן, על פי תנאי המכרז בכפוף לסיום הבניה תוך 30 חודש, הרי שמדובר במחיר סופי ליחידה של 80,180 ש'.

לשם השוואה, רק לפני שנה (20.10.2010) פורסמו תוצאות המינהל למכרז של 61 יחידות דיור באותה השכונה במחיר של 217,861 ש' ליחידה (כולל הוצאות פיתוח). כלומר, המחיר במכרז הנוכחי (26/10/11) נמוך ב-63% ממחיר היחידה לפני שנה, ולמרות זאת לא הוגשה כל הצעה לרכישת הקרקע ע"י הקבלנים.

יתרה מזו, מבחינת מכרזי המינהל עולה שאפילו ב-2003 (10/12/2003)שהוכרה כשנת מיתון, המחיר שזכה במכרז ל-60 יחידות דיור בשכונת "אגמים" באשקלון היה בסך של 66,607 ש' ליחידה (כולל הוצאות פיתוח). דהיינו מחיר הגבוה ממחיר המינימום במכרז הנוכחי (64,044 ש') ועדיין, לא הוגשה אליו כל הצעה.

כך גם במכרז בשכונת "רמות הרכס" בבאר שבע לבניית 44 יחידות דיור. ההצעה הזוכה הייתה בסך של 144,762 ש' (כולל הוצאות פיתוח). תוצאה זו משקפת מחיר הנמוך ב-33% מההצעה הזוכה שנה וחצי קודם לכן (ביום 24/2/10) במכרז לבניית 62 יחידות דיור באותה שכונה, אשר הייתה בסך של 217,662 ש' (כולל הוצאות פיתוח).

מצב דומה במכרז ל"שכונת הגליל" בנצרת לבניית 34 יחידות דיור שתוצאותיו פורסמו ביום 3/10/11 , לפיו ההצעה הזוכה הייתה בסך של 32,169 ש' ליחידת דיור (כולל הוצאות פיתוח). מחיר המשקף ירידה של 43% ביחס למחיר שהוצע בתחילת השנה (ביום 12/1/11) במכרז ל-44 יחידת דיור באותה שכונה בסך של 55,947 ש' (כולל הוצאות פתוח).

ההצעה הזוכה במכרז שפורסם ביום 5/10/11 ל-56 יחידות דיור בשכונת "כפר החורש" במגדל העמק הייתה בסך של 75,075 ש' ליחידה (כולל הוצאות פיתוח). הצעה זו משקפת מחיר הנמוך ב-58% מההצעה הזוכה במכרז שפורסם כשנה קודם לכן (17/11/10) לבניית 16 יחידות דיור באותה שכונה בסך של 178,503 ש' כולל הוצאות פיתוח.

העולה מכל האמור לעיל הינו כי הקבלנים בימים אלו מתמחרים בהצעותיהם במכרזי המינהל את רכיב הסיכון הקיים בשוק הנדל"ן למגורים שנובע מהחשש לירידת מחירים צפויה.

ציינו בעבר כי יזם נדל"ן כמו כל יזם אחר, המעוניין להצליח בעסקיו, צריך לפעול עם כיוון מגמת השוק ולא נגדה. לכן אנו סבורים כי בדומה לדרך פעולתם של הקבלנים בתוכניות הבניה שלהם שמסתמכת על מגמת השוק יחד עם התחשבות ברכיב הסיכון, כך הם צריכים לפעול גם בתחום השיווק והמכירה. זאת על מנת להוציא את השוק מקיפאונו.

לדעתנו, אין כל בושה באמירה של הקבלנים כי "אנו מאמינים שבטווח הארוך המחירים יעלו, אבל בטווח הקצר אנו מוכנים לתת לרוכשי הדירות (שגם מבחינתם מדובר בעסקה חשובה) בצורת הנחה של 10%-15% מהמחיר". אם לא כן, ספק אם הקונים יחזרו לשוק. כמאמר הכתוב "אין נפרעים מן האדם על דבריו, אלא על מעשיו".

עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין".

*הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    למה אדם בודד מתנסח בלשון רבים ?
    לדעתנו,אין כל בושה.. 31/10/2011 03:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה הצורך הזה ליצור רושם של משהו שלא קיים באמת ? זה גורם לי (לנו...) לחשוד גם בתוכן שעד אז נראה לי הגיוני וסביר ביותר.
    סגור
  • 15.
    בפריפריה הרחוקה יש הייצע שלא פוגש ביקוש
    יורם מראשון 31/10/2011 01:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דוד לוי מטיף כבר 3 שנים לקטסטרופה בענף הבניה, וזאת מאינטרס עסקי אישי ... כידוע, בפריפריה הרחוקה כמו אשקלון באר שבע ונצרת יש היצע ואין בכלל ביקוש ... לכן הקבלנים לא מוכנים לרכוש קרקעות נוספות בפריפריה ... באזור המרכז הסיפור שונה ... הקבלנים מחפשים בנרות קרקע לקניה .... הקרקעות נחטפות במחירים מטורפים .... אם היתה תחבורה ציבורית מהירה ויעילה מהפריפריה למרכז הארץ, היתה דרישה לרכישת דירות בפריפריה ... כיום, מי שגר באשקלון ועובד בת" א מבלה כל יום 5 שעות בדרכים מי שמתגורר בנצרת ועובד בת" א מבלה 6 שעות ביום בכבישים
    סגור
  • 14.
    במקום לחכות עדיף לעבוד קשה ולחסוך (ל"ת)
    ראלית 30/10/2011 18:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    מחירים ינועו סביב המחיר הקיים
    חן 30/10/2011 18:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי,בעקבות ההאטה בשוק בחודשים האחרונים,ולא חשוב מאיזו סיבה, טרכטנברג שחשבו שיחולל מהפך,ואפילו לא דיבר על דיור בר השגה בדימונה,הנגיד שהוריד ריבית והפך את הכסף לזול יותר ללקיחת משכנתא,והעדפה מוחלטת על שכירות,עצירת פרוייקטים חדשים עקב חוסר מימון של הבנקים,פלסטין שלא קמה לה בספטמבר,ולשמחתי חזרתו של גלעד ועוד...אלה חלק מהסיבות למה הקונים שחיכו 3 חודשים לשינוי יתבדו ויחזרו לשוק בטירוף כי הם מרגישים שהם מפספסים הזדמנות לקנות דירה במחיר הקיים לפני שהיא עולה בעוד 5%,וכשהם יחזרו לקנות,המחירים שוב יעלו. יש מצב נתון-אנשים מתחתנים,אנשים מתגרשים,אנשים משתדרגים,נולדים ילדים,אין מנוס,צריך להבין שאין רגע נכון לקנות דירה,כל עסקה מתאימה לזמנה,המחיר קצת גבוה אבל הריביות נמוכות,כל דבר עם החסרונות והיתרונות. בהצלחה.לא לחשוש,נדל" ן תמיד תהיה העסקה הכי טובה בארץ. בסוף הנכס שלך.
    סגור
  • אל תטעה את הקוראים
    גיא 30/10/2011 23:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הסיבות שהבאת באמת יפות וטובות. אבל העובדה היא שברגע שצריך סכום בסיסי של 40% משווי הדירה (ובמילים לדירה של מליון 400k) לרוב האוכלוסייה פשוט אין כסף. אז איך הם יסתערו על השוק בדיוק? בעג׳וקים או בכסף של מונופול?
    סגור
  • טען עוד
  • לא כל הקונים הם צעירים.
    חן 31/10/2011 08:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גיא,אתה מתייחס לפלח שוק של צעירים עד גיל 30 שסיימו תואר ורוצים דירה,ובדרך כלל במרכז. אני לא מדבר עליהם,כי להם אין סיכוי,אני מדבר על הפלח הטיפה יותר מבוסס שמשדרג את עצמו,או כאלו שההורים תומכים בהם בסכום שהצגת,או סתם כאלו שיש להם,לא כל האוכלוסיה מסכנה,תסתובב בקניונים בחנויות בשדה התעופה בבתי המלון,למי שאין כסף לא אמור להיות במקומות האלו,מה שאומר שחלק גדול סתם בכיינים. רובנו עובדים ומשתכרים יפה ואל לנו להפוך את התושבים במדינה לנזקקים.
    סגור
  • 12.
    מחירי הדירות יירדו 15-20% בשנה הקרובה!!!!!!! (ל"ת)
    לא קונה כלום 30/10/2011 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    צמודי קרקע
    אריק 30/10/2011 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אשמח לקבל את עמדתך בנושא בתים פרטיים האם לדעתך המגמה הראשית תשפיע על צמודי הקרקע או שהפער בין השתיים ילך ויגדל? תודה.
    סגור
  • תשובה מאיש נדלן
    נמרוד 30/10/2011 20:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלה טובה- הכל שאלה של היצע וביקוש, אם כי מגרשים פרטיים פחות מושפעים ממצב השוק בגלל שמדובר בבעלות פרטית,קהל היעד מבוסס יותר ולאורך השנים מחירי הקרקעות תמיד עולים. יחד עם זאת במידה ובאזור מגוריך יש היצע גדול של קרקעות המחיר יכול להיתקע או לרדת מעט ובהיעדר היצע המחיר יעלה בהתאם. לדעתי בטווח הרחוק מגרשבית פרטי יניבו תשואה גבוהה יותר מדירה רגילה. כך היה תמיד וכך ימשיך להיות.
    סגור
  • 10.
    מן הראוי שבכל מאמר שכותב העורך דין המלומד
    נביא שקר 30/10/2011 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא ידגיש שהוא מבטא אינטרסים אישיים . הפוזיציה שלו היא .ככל שתהיה קטסטרופה בשוק הנדלן כך יטב לכותב המאמר שניזון מכינוסי נכסים. העובדה שקבלנים לא רוכשים קרקעות תמנע הגדלת היצע דבר שיגרום להמשך עליית מחירים. לא הבנקים ולא בנק ישראל צופים או רוצים לחזור לשנת 2003.
    סגור
  • 9.
    אז המחירים שירדו זה כשהמכרז בכלל לא נסגר ? (ל"ת)
    איפה הדירות בזול 30/10/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    צודק. אותי מעניינים רק נתוני האמת של המכרזים. (ל"ת)
    הצהרות הקבלנים- בלוף 30/10/2011 11:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    שלוש שנים אתה אומר את אותם השטיות..
    ירון 30/10/2011 11:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום זה תיזום,תיצור,תבנה תעשה משהו מועיל לך ,למשפחה ולחברה אין כמו לקנות אדמה,לתכנן,לעבוד עם קבלנים,אנשי עמל ומומחים וליצור בית או בניין חדוות העשיה קרקע מוצר נדיר-בתים פרטיים במרכז ובערי גוש דן וערי השרון בפרט אתה טועה ומטעה-לא תיהה קריסה וירידות מחירים של 10 אחוז וגם 20 אחוז במקומות מסוימים זה הכרח ולגיטמי בגרף עולה-בנדלן כמו בכל שוק יש עצריה למימוש רווח או לקחת אוויר לפני המשך המהלך-והגרף פה בגדול האו מגמת עליה תמיד יהיו הזדמניות ולחוצים שהבנק יושב להם על הצואר,במיוחד בתקופות משבר -מיתון שכנראה יחזור בגדול בעוד כחצי שנה או קצת יותר-זה הזדמנות לאסוף סחורה גם בנדלן ממי שבלחץ ,אבל המחירים יחזרו לרמתם במקומות הטובים ביציאה מהמיתון ויעברו אום במקומות המצויינים ובנכסים שיש להם ערך מוסף -אבל זה כבר שעור אחר ואין לי זמן ללמד אותך.
    סגור
  • 6.
    שטויות
    שחר 30/10/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שכל הדוגמאות למכרזים בפריפריה הרחוקה
    סגור
  • 5.
    אתה מדבר רק על הפריפריה...
    דן 30/10/2011 10:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לגבי תל אביב והמרכז...
    סגור
  • 4.
    אשקלון תחטוף ירידת מחירים יותר מכל עיר כמות
    עמי מקסימוס 30/10/2011 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבניה בעיר בלתי ניתפשת
    סגור
  • 3.
    אתה טועה בגדול יש תנופת בניה בכל רחבי המדינה
    תגובה ל-1 30/10/2011 09:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויש אדמות בשפע
    סגור
  • 2.
    רציני מאוד!!!!!!! (ל"ת)
    אור 30/10/2011 09:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לא רציני האיש הזה
    אבירם 30/10/2011 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כאן בעולם הזה קרקע שניגמרת וכמות אנשים שרק גדלה בפרט כאן בישראל כל השאר שטוית לאורך זמן דירות רק עולות
    סגור
  • זה בדיוק מה שאמרו על הנפט כשהיה ב140 ... (ל"ת)
    אלף מם 31/10/2011 07:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ל 1-לפי התאוריה שלך דירה יכולה לעלות 100מליון
    כלכלה בגרוש 30/10/2011 16:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירת 2 חדרים ברחובות 100 מליון ש" ח אין מה לעשות המחירים רק עולים כי אין קרקעות- איזה שטויות הגיון פשוט מטומטם - לכל מחיר יש גבול ואצלנו מזמן עברו את זה. כיום זוג צעיר לא יכול לרכוש דירה וכמובן זוג מתבגר שלא רכש עד כה.
    סגור
  • כן, אבל למי יש סבלנות לסבול תיקון של 20 אחוז
    בני 30/10/2011 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכרתי ובסוף 2015 אקנה בחזרה עכשיו רא יורד
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות