דווקא עכשיו: הזדמנויות באג"חים של חברות הליסינג
השבוע התבשרנו שחברת דורנט, חברת ליסינג שפשטה את הרגל במשבר של 2008, הצליחה לשלם לבעלי האג"ח את מלוא החוב, לאחר שמימשה שעבודים במשך כשנה וחצי. זו ללא ספק, בשורה משמחת מאוד לבעלי אג"חים מגובות בשעבודים ספציפיים של חברות ליסינג אחרות.
עושה רושם, שמבין כלל השעבודים המוצעים לבעלי חוב, ציי רכב הם מהנזילים. לכן מאפשרים מימוש תוך זמן קצר לעומת שעבודים אחרים, למשל בנדל"ן.
המפתיע הוא שפעמים רבות פרמיית הסיכון על אג"ח ללא שעבודים לא באמת מפצה או לא גבוהה מזו של אג"ח מקבילה של אותה חברה במח"מ ובהצמדה דומים אשר שעבוד בצידה. עובדה זו מפתיעה הרבה יותר, אם נזכור שמדובר בענף שרווחתו תלויה תלות הדוקה בעוצמתן או בחולשתן של הפירמות שהן לקוחותיו. מצב זה בא לידי ביטוי בעיקר בתקופות של משברים כלכליים. כל זאת עוד בטרם הזכרנו את רמת המינוף הלא מבוטלת ועלויות המימון.
למרות כך, חשוב לזכור שלענף הליסינג יכולת הסתגלות מרשימה ויצירתית, תולדה של היותו גורם האחראי למעל 40% מסך מסירות כלי הרכב בארץ בשנים האחרונות. חברות הליסינג השכילו במשבר של 2008 לגלגל את האשראי על יבואניות הרכב במעין תכנית "ליסינג לליסינג". כלומר לקבל הנחות מפליגות ולצאת בתוכניות של ליסינג לפרטיים.
לחברות הליסינג הגדולות תפקיד משמעותי במשחק הכולל של הענף מול היבואניות ומול החברות הקטנות יותר, בשמירה על אינטרסים ושיפור תנאים גם במצבי שוק קשים. פרמטרים דומים בענף הרכב והנדל"ן, הם המיסוי והמינוף הגבוהים היוצרים יחד תזרים שוטף גבוה.
בסוף 2012 יעברו כל חוזי הליסינג לשיטת חישוב חדשה - השיטה הלינארית, במקום שווי שימוש לפי קבוצות רישוי, שהיה נהוג עד סוף 2009. כך הושלמה העלאת התשלום החודשי של כ-70% ממכוניות הליסינג בכמה מאות שקלים. אם נוסיף לכך את העובדה שענף הרכב הוא מהממוסים שיש במדינה החל ממס קניה ועד למיסוי הדלק - מיסים כבדים של עשרות ומאות אחוזים, נבין שמדובר פה בהוצאות חד פעמיות ושוטפות משמעותיות כמעט כמו של חוזה שכירות והחזר משכנתא.
לכן, דווקא עכשיו ובאופן כללי בעיתות משבר, מי שעוקב אחרי אג"ח חברות הליסינג ובקיא בתזרים ובמעקב אחר הבטוחות, יכול לגלות הזדמנויות מעניינות לרכישת איגרות מגובות בבטחונות מלאים, בשעבודים קבועים מדרגה ראשונה, בחצי מחיר. ממש כמו לקנות טויוטה קורולה אחרי שלוש שנות ליסינג בחצי מחיר ממחיר המחירון.
מה שכן, חשוב לשים לב לרמת הביטחונות שניתנת לכל איגרת. יש שווי הרכב כולו, היינו הן הגרט (הרכב) והן התזרים משועבדים לטובת בעלי האג"ח, ויש שהביטחונות הניתנים פחותים בהרבה ומשעבדים את הגרט בלבד והתזרים חסר.
דבר נוסף שמצריך מאיתנו לחזור ולבדוק את שעבודי האג"ח הקיימים הוא מבצעי סוף השנה. אלו החלו לפני כחודש בתנאים חסרי תקדים, הן ברמת מחיר המחירון לרכב חדש, שיורד לעיתים בהנחה דו ספרתית, והן בסכום ובתנאי המימון הניתנים לרוכשים, בריבית אפסית ולעיתים אף במימון מלא. לכל זה השפעה מהותית וישירה על מחירי רכב יד שנייה ושווי ציי הרכב הקיימים בליסינג, שהם המרכיב העיקרי בשעבודים על האג"חים האלה.
יובהר כי לכותבת ו/או לחברה שבה היא מועסקת ו/או לחברות קשורות אליה עשוי להיות עניין אישי ו/או החזקות בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסיים ו/או באפיקי ההשקעה המוזכרים בכתבה. אין הכתוב מהווה ייעוץ/שיווק להשקעות ו/או למס והוא אינו בא להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא ו/או מתן ייעוץ מקצועי, לרבות ייעוץ מקצועי על ידי יועץ/משווק השקעות מוסמך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של הקורא.
- 9.אבי 27/11/2011 14:32הגב לתגובה זורק לאחרונה התבשרנו כי האג" ח של ניו קופל/שלמה, לא מובטח כראוי. הם שיעבדו את כלי הרכב אבל לא המחו את אמצעי התשלום שמשלמים לקוחות הליסינג. בשורה התחתונה- אג" ח ללא בטחונות !
- 8.עידו אלסטר 10/11/2011 12:07הגב לתגובה זולפי מה שהבנתי יש את האג" חים למי שרוצה בקרן שהיא מנהלת מגדל אג" ח קונצרני BBB
- 7.שמולין 10/11/2011 11:45הגב לתגובה זוקרן יקיקתי, אתה חדשה במערכת. נא הסבירי לפורום איך בית ההשקעות שאת מייצגת שניהל בעבר 40 מיליארד מנהל כעת רק 18.3 מיליארד (לפי הפרסום בעחתונות), מה קרה לקרנות שלכם, למה הן לא מדורגות בין עשר המובילות בתשואה. למה כמו במשבר 2008 אין לכם מענה אמיתי לכספי הלקוחות גם בנוב' 2011. עדיף ציפור אחת ביד (אג" ח ממשלתי שהניב 5% השנה) לעומת סיפורים על תשואות דמיוניות. מנהלי הקרנות שלכם יודעים את האמת. חבל שאתם ממשיכים למכור בדיות.
- 6.כלהכבוד ליובל ויגאל 10/11/2011 07:03הגב לתגובה זוכל הכבוד ליגאל ויובל
- 5.אריק 09/11/2011 16:58הגב לתגובה זוחברות הליסינג ממונפות מאוד.. כל אחד יודע ששוק מכוניות יד שניה במצב קשה והחברות מתפטרות מרכבים בהוזלות ענק. מימוש רכבים אחרי שנה וחצי יכולים לשחוק את התמורה ב30% נוספים. בקיצור לא מציאה גדולה.
- 4.r 09/11/2011 16:33הגב לתגובה זולפחות היתה הכותבת מפרטת מהם האגחים בשוק ומה הבטחונות, כללי ולא רציני.
- 3.היה מתבקש שהמאמר יכלול 2-3 דוגמאות בולטות (ל"ת)לא שווה לדבר באוויר 09/11/2011 14:59הגב לתגובה זו
- הנהג 09/11/2011 15:37הגב לתגובה זושלמה אג" ח 11, 12 ושלמה אג" ח ט אגרות חוב עם שיעבודים בנוסף דן רכב אג" ח 5 תשואה של 4 צמוד מתחיל לשלם קרן כבר שנה הבאה
- 2.למוד נסיון 09/11/2011 14:53הגב לתגובה זואם כבר את אומרת שיש הזדמנות תנקבי בכמה דוגמאות ספציפיות והראי ההבדל ביניהם ותני המלצה למועדפת. בלי זה מדובר בכתבה סטמית
- 1.דודי 09/11/2011 13:46הגב לתגובה זוב30 אחוז לפחות
- הנהג 09/11/2011 15:34הגב לתגובה זואם המחירים ירדו אז גם מגירי הליסינג ירדו ואז יפתח שוק חדש של אהשים שלא דימינו את עצמם עם רכב חדש...