הנתונים המצמררים בשוק הדירות, מנבאים קיפאון ונפילת מחירים

בטור ל-Bizportal, מבצע עו"ד דוד לוי השוואה בין הנתונים המספריים של תקופת הקיפאון בנדל"ן בסוף 2008 לבין הנתונים כעת - צפו במספרים
 | 

שיחת היום בשוק הנדל"ן דנה בשאלה האם הקיפאון הנוכחי בשוק הדיור זהה לקיפאון ששרר בשוק בסוף 2008? לדעתם של האופטימים הדמיון בין התקופות הוא רב, דבר שיוביל לדעתם להמשך יציבות או עלייה במחירי הדיור.

לדעתנו המציאות אינה כזו. הניסיון למצוא הקבלה בין שתי התקופות לא רק שאינו מבוסס על נתונים מספריים ממשיים (אותם נציג מיד), אלא שלכל היותר קרב מאסף של בעלי עניין לנסות ולשנות את פני המציאות העגומה בסיסמאות ריקות מתוכן.

בבואנו לבחון את נתוני ההשוואה בין סוף 2008 למצב היום, עלינו להתייחס למספר פרמטרים חשובים כגון: השינוי במגמת בביקוש לדירות, השינוי בכמות הדירות שנותרו למכירה והשינוי במספר התחלות הבניה.

מגמת השינוי בביקוש לדירות:

בחודשים מאי - ספטמבר 2011 (תקופת הקיפאון) נפל הביקוש לדירות בהשוואה לשנת 2010, מ-16,709 דירות בשנת 2010 ל-10,946 דירות בשנת 2011. כלומר ירידה של 34%. הביקוש לדירות בחודשים אוקטובר - דצמבר 2008 (תקופת הקיפאון) בהשוואה לשנת 2007 ירד מ-8072 דירות ל-7755 דירות, כלומר ירידה של 4% בלבד.

זאת ועוד, השוואת נתוני הביקוש החודשיים במהלך שתי תקופות הקיפאון מגלה כי בחודש ספטמבר 2011 הביקוש לדירות ב-37% ביחס לביקוש בחודש מאי 2011 - החודש בו החל הקיפאון.

בשנת 2008 לעומת זאת, הביקוש בחודש דצמבר ביחס לחודש אוקטובר 2008 - החודש בו החל הקיפאון, לא ירד כלל אלא עלה ב-12% (מ-2,304 דירות בחודש אוקטובר ל-2,584 דירות בחודש דצמבר).

השינוי בכמות הדירות שנותרו למכירה:

כמות הדירות שנותרו למכירה בסוף חודש ספטמבר 2011 עמדה ע"ס 18,474 דירות לעומת 9755 דירות בלבד שנותרו למכירה בסוף חודש נובמבר 2008. הפרש המגלם עלייה של 89% בין שתי התקופות.

לשם קבלת אמת מידה על חומרת הבעיה של נתונים מספריים אלו, די להתבונן בנתוני הלמ"ס לאורך השנים ולגלות שכמות כזו של דירות שנותרו למכירה בסוף ספטמבר 2011 לא הייתה בעשר השנים האחרונות. אפילו בתקופת המיתון של 2002 לא הגיעה כמות הדירות שנותרו למכירה לשעורים כאלו. כך למשל השיא בעשר השנים האחרונות היה בחודש ינואר 2002, בעת המיתון, עם 15,717 דירות בלבד שנותרו למכירה.

כמות התחלות הבנייה:

במחצית הראשונה של 2011, דהיינו בחודשים ינואר - יוני החלה בנייתן של 21,980 דירות, דהיינו 44% יותר מאשר בחודשים ינואר - יוני 2008, בהן החלה בנייתן של 15,293 דירות בלבד. מספר זה של התחלות בנייה במחצית שנת 2011 הוא המספר הגבוה ביותר של התחלות בנייה במחצית הראשונה של השנה בעשר השנים האחרונות.

סיכום:

הנתונים המספריים המצמררים מלמדים כי שוק הנדל"ן הישראלי מצוי בתקופה של צניחה דראסטית בביקוש לדירות (34% לעומת 4% בלבד ב- 2008). שוק הנדל"ן מכיל את הגידול הגבוה ביותר של הדירות שנותרו למכירה בעשר השנים האחרונות (18,474 דירות) כולל שנת המיתון של 2002, ואת הכמות הגדולה ביותר של התחלות בניה בעשר השנים האחרונות ו-44% יותר מאשר בשנת 2008.

לדעתנו, נתונים אלו מנבאים המשך קיפאון ונפילת מחירים קרובה מאוד. די אם נשאל את עצמנו את השאלה הפשוטה - הכיצד משפרי הדיור, המהווים היום 85% מהרוכשים הפוטנציאלים, יחזרו לשוק ויתחייבו לרכישת דירה חדשה, אם אינם מצליחים למכור את דירתם הישנה בשל הקיפאון בשוק?

עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין"

* הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

תגובות לכתבה(89):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 61.
    מי שקנה לפני כמה שנים שימכור עכשיו.......
    רון1111 14/11/2011 10:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מה לעשות כל מה שעולה גם יורד אל תהיו חמדנים ראו הוזהרתם!!
    סגור
  • 60.
    מה זה משנה
    גיל 13/11/2011 22:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במחירים האלה שקפצו פי 3 מעטים יקנו כך שזה לא משנה אם יבנו או לא הצעירים שאמורים לשמור על הקיים מתיאשים ומיתקפלים מפה והערבים מחכים לנו בסיבוב לקחת הכל בכח אז מה המחשבה הטיפשית שיש למישהוא דירה במחיר דימיוני הרי בסיומת היא לא שווה כלום
    סגור
  • 59.
    לא השתנה דבר.אין בעולם גל עולה בלבד הרוורס...
    רפובליק בננס 13/11/2011 19:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן הרוורס כבר כאן 15% ירידה בראשון לעומת השיא.שאלה לקוראים:האם היה נדמה שאין תקרה למחירים ? או האם האמנתם שהמחירים ישארו בשיא בלי לרדת ?
    סגור
  • רצוי שמחיר הדיור לא ירד
    דוד ל. 14/11/2011 07:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר מחיר הדירות היה יותר זול - טיב הבניה היה גרוע מאוד. היום בונים בחומרים יותר אכותים ויותר יקרים - טיב הבניה בהתאם לזמן של המודרני. אני לא חושב שיש אדם בזמניינו ש מוכן לדוגמה לקנות טלויזיה שחור/לבן במקום טלויזיה צבעונית רק בגלל שהיא יותר זולה?! א. מי שרוצה לחיות ברמה גבוהה יותר - משלם יותר. ב. מי שמוכן להשער ברמה של " טלויזיה שחור/לבן" - קונה דירה ישנה או חדשה בשכונה זולה.
    סגור
  • 58.
    תגיד לי דוד עו" ד לוי
    טליק 13/11/2011 19:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שנתיים אתה נותן פה תחזיות ושום דבר לא זז מה נהיית גורביץ' ?
    סגור
  • טען עוד
  • 57.
    כולם תכמנים
    דוד 13/11/2011 18:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא להאמין לאף אחד מי שיש לו דירות יגיד המחירים עולים ומי שאין לו יכתוב המחירים יורדים שכל אחד יעשה מה שצריך לעשות ולא להאמין לכל התכמנים
    סגור
  • 56.
    ניתוח מדויק ולראיה דוח היום על 6% ירידה בת" א (ל"ת)
    אלדד 13/11/2011 17:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 55.
    מצמרר העליה שתבוא שנה הבאה בשווקים
    חוקי החוקן 13/11/2011 17:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עזוב אותך אין מיתון. הקבלנים יבנו עכשיו פחות - כדאי פחות לבנות. הקונים ישאפו להתקדם לכן גל העליות לדעתי יגיע עוד שנה. כרגע סתם אווירת חוסר וודאות.
    סגור
  • 54.
    התהום פעורה...ומחכה להיפתח ולבלוע את יושביה..
    שבתאי 13/11/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עונד מדושן פשוט תענוג יהיה לראות כמה קבלנים קורסים,באמת שמחה לאיד
    סגור
  • כמו שאמרו אבותינו
    אסף 13/11/2011 19:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שמחה כמו שמחה לאיד
    סגור
  • 53.
    כמות התגובות כאן מראה שהשוק
    רחוק מלהתקרר 13/11/2011 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרבה קונים והרבה מוכרים ריבית נמוכה נהקבלנים לא ימהרו להתחיל בנייה חדשה.נקווה לפחות שהעליות לא יתחדשו לאחר מספר חודשים. מה שיכול להוריד את המחירים דרסטית באזורי הביקוש זה חלילה מיתון.
    סגור
  • 52.
    דוד לוי הנבואה ניתנה לשוטים
    שמאי 13/11/2011 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד דוד לוי הוא חפאר ולא כלכלן. הוא נותן תחזיות כלכליות תוך התבססות על נתונים חלקיים. אבל כל פעם מפספבס את העיתוי. אני סבור שמחירי הדירות גבוהים ועומדים לרדת אולם זה לא חוכמה לצעוק במשך שנתיים שיש בועה ואוטוטו המחירים ירדו.
    סגור
  • מי שיקנה דירה היום הולך להפסיד בגדול
    מוטי 13/11/2011 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תיתנו לאינטסנטים להפחיד אתכם, הם בלחץ נוראי כיוון שהם מרגישים את הנפילה היום ומתים מפחד שהנפילה תהפוך לצונמי בנפילת מחירים שבקרוב תבוא. דוד לוי הביא נתונים שהמדינה מפרסמת ואלו נתוני אמת על המצב בשוק. וכמו בחוקי הכלכלה כשיההצע גדול והביקוש קטן וכן שאר המגבלות שבנק ישראל שם כמו מימון מהבית של 60% לעומת 10% בעבר, ריבית גבוהה יותר והוצאת משקיעי הדירות (שהיוו כ 35% משוק הדירות) ע" י מיסוי גבוהה של דירה שניה וכו' - כל בר דעת מבין שהמחירים הולכים ליפול בגדול וזה יהיה הרבה יותר מ-20-25% כיוון שהשוק עלה בצורה מטורפת כך גם ירד למחירים השפויים של 2008 תרום המשבר כך שהצפי הוא להרבה יותר מ 25%
    סגור
  • 51.
    אל תקשיבו לבעלי אנטרס כמו הקבלנים והיזמים
    נועם 13/11/2011 13:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו חייבים להמתין ולהמשיך לשבת על הגדר.אין ספק שתהיה ירידת מחירים משמעותית,אל תקשיבו לבעלי אינטרס מובהק שאומרים שאצלנו בארץ המחירים לעולם לא ירדו אין אנחנו שונים בכלכלתנו משאר העולם.
    סגור
  • 50.
    קיפאון יביא לעלייה במחירי הדיור
    נראה לי 13/11/2011 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין עיסקאות=עלייה בשכירות=חזרה לקניית דירות במחירי שיא.
    סגור
  • 49.
    אתאחר המחיר יקבע נסראלה ולא אף אחד (ל"ת)
    פ 13/11/2011 12:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 48.
    אני מכרתי (ברוך השם) בהפסד של 20% ממה שיכולתי
    מנחם 13/11/2011 12:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מכרתי (ברוך השם) בהפסד של 20% ממה שיכולתי לקבל אם לא הייתי לחוץ. קניתי דירה בהלוואת גישור, והמשכנתא חונקת.
    סגור
  • 47.
    אנשים מאמינים במה שנח להם.ולא במציאות
    פ 13/11/2011 12:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שרוצה למכור אומר הוא מקשקש.מי שרוצה לקנות אומר הוא צודק.ונבואות לפעמים מגשימות את עצמם.עכשיו תחליטו
    סגור
  • 46.
    בנק ישראל יקל על רוכשי דירה ראשונה ע' ' מ להגן
    פ 13/11/2011 12:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנקים.בנק ישראל חושש בעיקר מקריסת קבלנים שתשליך על מצב הבנקים.יותר מהחששות שהרוכשים לא יעמדו במשכנתא.היות וזה טווח רחוק יותר.
    סגור
  • 45.
    לשנות הכותרת: זה לא מצמרר - זה משמח מאוד מאוד (ל"ת)
    נפז 13/11/2011 12:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה אכן מצמרר.
    איציק 13/11/2011 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעבר לשימחה האישית שרכישת דירה תהיה אפשרית, ישנן תופעות לוואי קשות. קרסת הנדל" ן תביא איתה מיתון עמוק שעלול ליפגוע בכל אחד. יתכן ומיתון זה ימנע רכישת דירה גם ממי ששמח היום. אלפים עלולים לאבד דירתם שזו לעצמה דרמה מכאיבה. אז זה אכן מצמרר.
    סגור
  • 44.
    לפי כמות הטוקבקים שנגד הכתבה -אני מבין דבר אח
    אריק 13/11/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים הולכים לצנוח , לכל בעלי האינטרסים יש מספיק זמן לכתוב פה כי אין קונים קבלניפ, מתווכים...וסתם יזמי נדלן ...מתחיל להבין שבמשחק הכסאות הזה הם נשארו ללא כסא. בחצי השנה השניה של 2012 נתחיל לחזות במראות לא נעימים של פשיטות רגל.
    סגור
  • 43.
    השוק עלה בגלל משבר הפיננסי העולמי.
    פ 13/11/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היות וזה היה אופציה יחידה לשים כסף וחסכונות.בשוק שהבורסות יורדות והריבית נמוכה.לכן הרבה תלוי במה שקורה בשווקים הפיננסיים.
    סגור
  • 42.
    שימכרו במחיר סביר עבור אדם עובד ולא לפי התשוא (ל"ת)
    צבי 13/11/2011 11:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 41.
    אחרי עליה של 100% ירידה של 30-40 אחוז זה לא
    ש.מ 13/11/2011 11:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נפילה זה מתבקש
    סגור
  • בוא אסביר לך מתמטית את הטעות האופטית
    יובל 13/11/2011 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נעשה את זה פשוט: קנית בית במיליון והייתה עליית מחירים של 100%. כלומר כרגע הבית שווה 2 מיליון. ונניח ירידת מחיר של 40% שזה אומר 800 אלף שקל! כמה שווה הבית 1.2 מליון. משמע אחוזי הירידה פחותים מאחוזי העלייה אבל שווים כפול בכסף אמיתי!
    סגור
  • 40.
    תגובה ל" אני" ...
    מחירי הדירות 13/11/2011 11:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא משוללש לצערך הרב יותר מזה... מדובר כבר בחולון..בתים...כבר " טרפז" ... אז ככה אני לא מחפש דירה כלל וכלל אני גר במערב ראשלצ בדירת 5 חדרים.. כבר קבלתי הצעה בפחות ב1.9 ל5 חדרים אקנה רק במחיר של 1.5 לא יותר אמתין עוד חצי שנה וגם לשנת הבחירות ונראה מי " צועק" יותר חזק מכאבים אני פשוט " ממתין" לדירה לילדה בת 22 שלי הדירות נכון להיום זה כמו " מניה בבורסה" המחיר אמור לרדת ב5 השנים הקרובות אחר כך " אלוהים גדול" ...ואני לא מחפש דירות בטירופ לדברייך פשוט אתה ב" טירופ דעת" או בהלם תרבותי או " דירתי" ...שוב מציע לך מקצוע אחר ל5 השנים הבאות
    סגור
  • 39.
    מאיפה הוא יודע כמה דירות יש למכירה?
    א 13/11/2011 11:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהנתונים של יד 2?! הצחקת אותי, חלק גדול מהדירות שם מפורסמות ע" י 3 - 4 משרדי תיווך שונים מודעה פרטית של הבעלים. זה מראה שהשוק תקוע ומי שמנסה למכור היום זה הולך קשה אבל כמות הדירות למכירה י ו ר ד ת וכדאי שכל היושבים על הגדר יפנימו את זה.
    סגור
  • 38.
    חרב הפיפיות של הקבלנים
    גם אני 13/11/2011 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במידה ויורידו מחירים ,יודו שהשוק קורס וגם המחירים יקרסו . במידה ולא יורידו מחירים הם יקרסו בעצמם.
    סגור
  • 37.
    " נתונים מצמררים" ??? למה?
    מתקרבת 13/11/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי העיתונאים חושבים כך? אני לא קיבלתי שום צמרמורת. ומהחירים ירדו אולי מעט - מי שקובע את מחירי הדירות זה השוק - של המוכרים ושל הקונים - ולא של העיתונאים/התקשורת, שלצערנו, מנהלת כיום את כול מה שקשור למיתונים, שווקים, בורסות, פוליטיקה ומצבים בטחוניים. אז חאלאס עם השטויות!
    סגור
  • 36.
    הודעה לקבלנים ולמתווכים כאן! המחירים ירדו (ל"ת)
    תפנימו 13/11/2011 11:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה כבר צועק את זה חצי שנה ובנתיים
    א 13/11/2011 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל עומד במקום או עולה, ירידות? בשוליים של השוליים
    סגור
  • תאכל קש!
    משה 13/11/2011 13:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=292194
    סגור
  • 35.
    מכרתי לפני שנה,קניתי $ בזול ושלום לך ישראל (ל"ת)
    תמשיכו לריב בינכם 13/11/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    עוד ניתוח כושל
    נדלניסט 13/11/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הניתוח מציג תוצאות שמסתמכות על כלום. אז מה אם בהשוואה שנה לאחרו בשני המקרים יש פער שונה? יש כ" כ הרבה משתנים אחרים שהשתנו מאז... שים לב שלמרות עליית מחירים של 100% ומגבלות על משכנתא והפגנות וכ וכו יש עדיין ביקוש של 3000 יחידות יותר מב2008 שהם 41% יותר!!! מה זה אומר? מי בכלל רוצה לקנות דירה היום? 41% יותר מב2008! העניין יותר פשוט - כמו שכבר אמרו פה מלא פעמים - כל שנה יש בישראל 40,000 זוגות שמתחתנים וכ-15,000 שמתגרשים שהם 55,000 בתי אב חדשים. נניח שרק חצי מהם צריכים בית חדש (כי השאר לא יודע איך מצאו את פתרונן או רכשו דירות של נפטרים) אז צריך 27,500 דירות בשנה. מספר האנשים שלא קנו דירה ולא נכנסו לסטטיסטיקת הביקוש כי הם לא מבקשים רק גדל בשנתיים האחרונות. שכר הדירה רק עולה ויעלה בגלל ההגבלות על המשקיעים ואין בשורה אמיתית באופק. התקופה הזו היא קפאון ותו לאו. העתיד מתחלק לשניים - במרכז איפה שהמחירים טסו וכבר לא ממש אפשריים הם לא יעלו או יירדו כי באמת כבר אי אפשר לקנות שם. האיזור יתמצב על אנשים מבוססים/מבוגרים ושוכרי דירות. המעגל הראשון ישמור על ערכו כי תהיה שם תחלופה של משפחות שכבר צברו הון. הזוגות הצעירים ילכו ויקנו בפריפריה ויפתחו את הפריפריה זה העתיד. אין ברירה וזה יעשה רק טוב למדינה. בפריפריה עדיים זול ושם המחירים רק יעלו ככל שהאיזורים יתפתחו. בעיקר בצפון ציר חיפה-עפולה צפונה שזוכה לתשתיות מעולות בימים אלו.
    סגור
  • 33.
    מחירי הנדלן עומדים לצנוח בטווח הקרוב והבנוני.
    איתן 13/11/2011 10:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאור המגמה של ירידת מחירים , מומלץ מאוד לרוכשי הדירות, להמתין בסבלנות ולא לרכוש דירות בשנה הקרובה,בסופו של דבר יקרסו מחירי הדירות,בגלל המצב הכלכלי, והמצב הבטחוני שיתפתח בשנת 2012 .
    סגור
  • העצה שלך נכונה לכל מועד שתנקוב בו....מספיק
    א 13/11/2011 11:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם כן נביא
    סגור
  • 32.
    למה שלא יכתוב גילוי נאות שהוא כבר שנים מקשקש
    מבין בנדל" ן 13/11/2011 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיהיו ירידות מחירים ובנתיים הוא לא פוגע אף פעם. הוא צפה ירידת מחירים עוד בשנת 2009. בנתיים רק טועה ומטעה.
    סגור
  • 31.
    לך תעסוק בעריכת דין ולא בכלכלה אין לך מושג
    hguy 13/11/2011 10:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכלכלה ומהו ביקוש או הכמות המבוקשת או מונחים אחרים והתנהגות צרכנים מהי.
    סגור
  • 30.
    סוף סוף כתבה הגיונית ולא מוטה ע" י בעלי אינטרס (ל"ת)
    משקיע 13/11/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 29.
    תירגע דוד, בינתיים מי שמצטמרר זה..
    אני 13/11/2011 10:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ...כל מי שלא קנה דירה לפני שנתיים שלוש ארבע או חמש שנים. האליה וקוץ בה (החרב המתהפכת)עבור מי שמחכה בחוץ לירידת מחירים חדה במחירי הדירות היא העובדה שמחירי הדירות הם סמן ראשון וחשוב במעלה לפעילות המשק, אם מחירי הדירות יירדו חדות (משהו כמו 20% ומעלה), רוב הסיכויים ששיעור האבטלה ינסוק למעל 7-8% זאת בעקבות מיתון כלכלי, המלווה גם בעליית ריבית (ובעקבות עליית ריבית משכנתאות=החזר חודשי גבוה משמעותית..) חשדנות וחשש בנקים לתת משכנתאות בשיעור מימון גבוה. שורה תחתונה: ממש לא בטוח שירידית מחירי דירות תעשה, גם לאלה שמחכים לה בכליון עיניים, טוב. אני, אישית, בעל דירה זה כבר 5 שנים. ומחכה בהחלט שמחירי דירות יירדו חדות, לרכישת דירה להשקעה, משום שמובטח לי שביקוש לשכירויות רק יתחזק, גם מהסיבות שציינו לעיל, כי בברוסה אני לא רואה תשואה שווה את הסיכון עליית מיסוי רווחי בורסה החל מ-2012.
    סגור
  • חרב הפיפיות של הקבלנים
    גם אני 13/11/2011 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במידה ויורידו מחירים ,יודו שהשוק קורס וגם המחירים יקרסו . במידה ולא יורידו מחירים הם יקרסו בעצמם.
    סגור
  • 28.
    תגובה ל...6....11....12
    מחירי הדירות 13/11/2011 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    6...11...12.... אתם שקרנים ברמות הכי גבוהות אין לכם משכורת להביא הביתה אתם לא גומרים את החודש כבר למעלה מחצי שנה... אני לא אתפלא שהמקרר שלכם ריק והאישה כועסת מאודד שאתם מבטלים לכו לחפש מקצוע חדש לשנתיים הבאות. אני תושב ראשלצ וגינדי כבר מוריד מחירים עד 250000 וזה רק ההתחלה המשרדים ריקים הסוכנים מתחננים להגיע למפגש מציעים דברים שלא היו קיימים בעבר.. המון הנחות על מזומן..כי לכל הקבלנים והיזמים אין כספ להחזיר לבנק וכבר " מקבלים צילצול מהבנק" ... ולא מדובר רק על ראשלצ מדובר כמעט בכל " המשולש" ...יבנה..רחובות... בא יעקב...נס ציונה.... אז באמת...6..11...12.... אתם בולשיט רציני ואני מרחם עליכם
    סגור
  • וואאוו וואאוו תרגיע, אני יכול...
    אני 13/11/2011 10:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להראות לך שקרנים ברמות גבוהות יותר. אגב, למה הזדעקת? מחפש לקנות דירה בטירוף ועולה לך עשן מהאוזניים שלא חותכים עבורך 20% מהמחיר..? לא הבנתי איך " משולש" של ...יבנה..רחובות... באר יעקב...נס ציונה. זה לא צריך להיות מרובע?
    סגור
  • 27.
    הכתובת היתה על הקיר....אבל העדר רהסתיר......!
    בוננזה 13/11/2011 10:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ייגמר בבכי !!!
    סגור
  • 26.
    לא לקנות דירות!!
    לא לקנות!! 13/11/2011 10:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי קונה כעת דירה עושה את הטעות של חייו!!!! המחירים עומדים לפני ירידה משמעותית של עד 25!!! כולם יודעים את זה : הקבלנים והבנקים. רק שאסור להם להגיד את זה בקול רם כי באמת נפסיק לקנות. לא לקנות!!!!
    סגור
  • 25.
    יזמים = חזירים
    אין מה לומר עוד 13/11/2011 10:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שחטו אותנו במחירים בשלוש שנים האחרונות. ללא סיבה וללא הצדקה. עכשיו, לאחר שנגמר הכסף לכולם, קשה להם לרדת למחירים סבירים והגיוניים. שיחנקו.
    סגור
  • 24.
    המחירים בדרך למטה אבל זה ממש לא מצמרר (ל"ת)
    הגיע הזמן לקצת שפיות 13/11/2011 10:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    שוק הנדל" ן קורס
    א.ז. 13/11/2011 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאוד מקווה שאנשים שרכשו דירות בשנים האחרונות יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. מה שחשוב זה שאנשים נוספים לא ירכשו דירה ויגזרו את גורלם.
    סגור
  • 22.
    בחדרי חדרים כל הקבלנים יודעים
    קבלן 13/11/2011 10:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהמצב לא רחוק מהניתוח הזה. האשמה מוטלת על אותם יזמים שמכרו דירות בכמויות היסטריות בשנים 2009 - 2010.
    סגור
  • 21.
    השם ישמור!
    אייל 13/11/2011 10:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקבלנים דירדרו את השוק לאנרכיה קטסטופאלית! החזירות שלהם תעלה לכולנו יוקר!!!
    סגור
  • 20.
    היינו ביריד אתמול היו אנשים אבל רק שאלו שאלות
    אלעד 13/11/2011 10:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגענו כמה זוגות רק לברר אבל דעתנו נחושה להמתין להמשך הירידות אנשים לא קונים בטח בתקופה הזאת. ימשיך לרדת עוד 10 -20 אחוז אז אולי מי ישבר ראשון!!! אני בטוח שהקבלנים כי יש להם עלויות מימון גבוהות ולחץ ענק מצד הבנקים אנחנו המתנו כבר שנה ונמשיך להמתין כמה שצריך אפילו עוד כמה שנים, הרווח מהירידות הגדות יהיה הרבה יותר גדול מהשכירות ועלויות המימון של המשכנתא שבנתיים לא לקחנו ועל ההון העצמי שלנו אנחנו מקבלים ריבית נחמדה
    סגור
  • 19.
    את האמת הוא צודק! צפו לירידת מחירים משמעותית
    אפי המתווך 13/11/2011 10:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני נמצא בשטח ורואה את האמת .השוק מת ,אין קונים, מי שאשם זה הקבלנים שחיים בלה ללה .הם התרגלו להפקיע מחירים ועל זה נאמר כל גנב סופו לתליה. הניחוש שלי 12-20 % ירידת מחירים בשנה הקרובה. קבלנים יחטפו בגדול.
    סגור
  • 18.
    נבואות שמצדיקות את עצמן
    אפי 13/11/2011 10:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי יקנה דירה כשמומחים למיניהם מנבאים ירידת מחירים דראסטית?
    סגור
  • 17.
    הוא משווה נתונים מלפני 10 שנים.
    נדלניסט 13/11/2011 10:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמות האוכלוסיה היתה נמוכה ב10%
    סגור
  • ל-17
    משה 13/11/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקרן! הוא משווה נתונים ל-2008. תתביישו לכם מטקבקים בשכר!
    סגור
  • אנחנו בעלי משפחות שלא יכולים לקנות-אתה כנראה.
    לא מטקבקים 14/11/2011 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה כנראה מנסה למכור דירה ולא מצליח לא נורא לא תמיד מרוויחים זה ברור לכולם צריך לדעת מתי להכנס ועוד יותר מתי לצאת.
    סגור
  • 16.
    התוצאה של מדניות הממשלה עלית שכר הדירה שיגרום
    אריק 13/11/2011 10:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעלית מחירה הדירות
    סגור
  • 15.
    כרגיל, מי שיספיק למכור מהר ינצל -השאר יפסידו (ל"ת)
    רן 13/11/2011 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    לא לקנות דירות!!! המחירים לקראת צניחה!!!! (ל"ת)
    אנליסט בכיר 13/11/2011 10:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    המחירים ירדו רק כשהריבית הריאלית תעלה (ל"ת)
    הכתובת:בנק ישראל 13/11/2011 10:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מספיק לשטויות
    מספיק לשטויות 13/11/2011 10:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכול אלה שמחפשים דירה תפסיקו לעבוד על עצמכם אין שום סיבה שירדו המחירים הנתונים נוגעים לדירות בפריפריה שם יש פחות ביקוש זה הכול אולי תהיה רגיעה בשוק במקרה הטוב מכיוון שהיום כול משפחה מחזיקה מספר נכסים וזה לא משנה אם השכירות תעלה מעט או תרד הם לא ימכרו
    סגור
  • גם במנהטן המחירים צנחו,אז בטח גם בגוש דן.
    איש עסקים 13/11/2011 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההזדמנויות היום נמצאות בשוק המניות ובענק.
    סגור
  • 11.
    מכירות הדירות בהקפאה עקב ציפייה מדומה להוזלה
    יזם נדלן 13/11/2011 10:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון. פחות קונים דירות היום. מה זה אומר? שמי שחייב למכור - מוריד קצת את המחיר. מכאן להשליך על כל שוק הדירות זו טעות ואני אסביר. אנו יודעים שבכל שנה מדינת ישראל חייבת לספק דירות לכ- 40,000 מבקשים. נניח שבשנת 2011 היו רק 20,000 ביקושים. מה יקרה בשנת 2012? יהיו 60,000 ביקושים. כלומר נכון שהשנה תהיה בלימה/הקפאה במכירות ובמחירים. אך בשנה הבאה הביקושים יגברו והמחירים יעלו שוב לרמת הנוכחית/טרום ההקפאה. בכל אופן שאלו את עצמכם, איפה יגורו אותם 20,000 משפחות שלא קנו דירות? בשכירות! והמחירים יעלו או אז יעדיפו לשלם למשכנתא וחוזר חלילה!
    סגור
  • 10.
    דוד לוי, אתה גיבור לאומי ויש לך מדור משלך
    צור בן משה 13/11/2011 09:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באתר בועת נדל" ן נשמח לארח אותך באתר
    סגור
  • דוד לוי כל מילה אמת
    א 13/11/2011 10:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מזדהה עם כל מילה שלך, מתווכים תתחילו לחפש חלטורות אחרות
    סגור
  • 9.
    מה השמעות של מצמרר? מצאת מילה במילון?
    גם אני לא מבין 13/11/2011 09:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותי מצמררת יותר בועה בנדלן שמונעת מזוגות צעירים את האפשרות לרכוש דירה בתנאים סבירים. ירידת מחירים היא חדשות טובות לרוב עם ישראל, אולי לא לעורכי דין של נדלן
    סגור
  • 8.
    מין הראוי שתציינו שדוד לוי כבר שלוש שנים..
    אני 13/11/2011 09:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ...מפמפם עם נפילת מחירי נדלן. מי שהקשיב לו במשך שלוש השנים האלה, ועוד היה לו סיכוי לרכוש דירה, רואה את חלום הדירה רק הולך ומתרחק. ירידות מחירים חדות לא נראה פה כיוון שאם אני מעמיד את הבורסה כאלטרנטיבה לנדלן אז אין בכלל מה להשוות, הן מבחינת תשואה והן מבחינת סיכון: כל מי שמחזיק מניות בשנתיים האחרונות הולך לישון מתוח ועצבני מה גם שהתשואה בבורסה לא מצדיקה את הנ" ל. לעומת זאת הנדלן, הן מבחינת תשואהוהן מבחינת סיכון מנצח את הבורסה,כמעט על פני כל רזולוציה/טווח זמן. והבורסה שלנו בשנים האחרונות עוד היתה מהטובות בעולם.
    סגור
  • 7.
    אתמול היתי היריד דירות בתל-אביב
    מילה 13/11/2011 09:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקונים חוזרים לשוק.חד משמאי. היתי רחצה להאמין לדוד לוי אבל לצערי הרב זה לא מה שבשתח.אנשים לא יפסיקו לקנות.
    סגור
  • לפי העברית שלך היית כנראה ביריד בירות. לא דיר (ל"ת)
    אלזו הוא שואל... 13/11/2011 14:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כון היה יריד אך לא רכשו דירות ..ראה בענין זה
    hrhs 13/11/2011 10:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה בערוץ 10. באו לשמוע מהו אחוז ההנחות. ומעבר לכך כדאי שתכתוב אמת.
    סגור
  • 6.
    די!!!הרווחים שלנו מציגים את האמת!! כל עוד ..
    מתווך בכיר 13/11/2011 09:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו מוכרים אף אחד לא יכול להגיד שיש בועה. הבועה היא בתקשורת!!
    סגור
  • עברו 3 שעות , לך תקפיץ את המודעה ביד 2 (ל"ת)
    אתה חי בסרט 13/11/2011 12:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ב ד י ו ק !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    מתקרבת 13/11/2011 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הייתי מנסחת זאת יותר טוב!!!! ומצידי שאנשי התקשורת לא יקנו דירות במגדלי הצעירים...... הא?
    סגור
  • 5.
    אין טעם לקנות דירה
    עמית 13/11/2011 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נפגש בסוף 2012 אזש המחיר ההיה יותר שפוי.
    סגור
  • 4.
    מצב רוכשי הדירות הוא זרז נוסף לירידות.
    איציק 13/11/2011 09:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ספק שאנו בפיתחה של צניחת מחירי הדיור. מצב רוכשי הדירות הוא גרוע מאשר ב2008 ונתון זה יוצר שונות כלפי הקיפאון ב-2008. הצניחה עצמה תבוא לצערי מאלו שיתקשו בהחזרי המשכנתא. מספר המתקשים נימצא במגמת עליה וגלי הפיטורים הבאים עלנו יוסיפו מתקשים נוספים.
    סגור
  • 3.
    תמצא עבודה אמיתית
    ניר 13/11/2011 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שנים אתה לא מצליח להבין שאתה טועה ומטעה. במקום ליזום ,לתכנן,ליצור אתה פשוט כותב כי מרשים לך כמו מבקר סרטים שמתקנא בבמאי מצליח. חבל-אין כמו חדוות היצירה אין כמו לקנות קרקע ולבנות ואתה פשוט טועה-המשבר העולמי אכן יהיה חזק יותר בשנה הבאה ויפיל את השווקים-הבורסות והכלכלה האמיתית הקיפאון ימשיך ואולי הלחוצים ימכרו ב10 -20 אחוז פחות אז מה? למי איכפת אחרי עליות של כ100 אחוז שבאו בצדק לאחר קיפאון של כ10 שנים במחירים אתה יוצר פחד מיותר שאין בינו לבין חישוב חשבונאי פשוט ועיתוי ברור מתי לקנות ומתי לחכות קצת שום קריסה-תרגיע!
    סגור
  • ניר לא נורא- תנסה לפרסם את הדירה שלך בעיתון
    מתווך 14/11/2011 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי יבוא בסוף הפרייר ויקנה את הדירה שאתה מנסה למכור כבר חצי שנה
    סגור
  • ניר,אם אתה צודק למה אתה מזיע? מה הלחץ? (ל"ת)
    שירי 13/11/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני אחרי יום של שחיה וניקיון הסירה..
    ניר 13/11/2011 19:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכין את הגלשן לימים הקרובים-אחלה גלים מתקרבים מזיע אני רק במיטה,שונא מכוני כושר במיטה זה כיף מקווה שיש לך פרטנר טוב להזיע איתו ולהפסיק לשאול שטיות -תתחילי להתמקד ובתכלס את צודקת-אם אני הצלחתי כל אחד יכול בהצלחה והכל ברוח טובה.
    סגור
  • חבל שאתה סתם כותב משהו ריק אוליה יית משכנע
    צמאה לאינפורמציה 13/11/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאתה ר' ק כותב כמה הכותב לא יודע על מה הוא מדבר , בניגוד אליך הוא הביא המון דוגמאות והסברים , אתה סתם כותב שהוא לא מבין ... מעניין מי שכנע יותר .....
    סגור
  • אתן לך דוגמאות
    ניר 13/11/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עיתוי והבנת השוק-אין מזל יש מזל מסוג אחר מ-מקום,להיות במקום הנכון ז-בזמן הנכון ל-לדעת לעשות זה היה ב2005-2006-2007 וגם בשיא המשבר ב2008-2009 כשהלחץ גרם לאנשים מסוימים למכור בזול מאחל לך שיהיה סיבוב שני ותדעי לנצל הזדמניות וזה מקצוע שיש להעמיק בו ככל מקצוע אחר-שום דבר ואף אחד לא יעבוד בשבלך ויתן לך את הטיפ איפה ומתי-תתחילי לעבוד ולחקור אפשר להצליח ובגדול.
    סגור
  • הבעיה היא שדוד לוי כבר 4 שנים...
    אני 13/11/2011 11:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ..מביא לנו דוגמאות והסברים משכנעים, אפילו משכנעים יותר מהנוכחיים.
    סגור
  • 2.
    רק לא הבנתי למה זה " מצמרר" ? שהמחירים עלו 200% (ל"ת)
    זה לא צימרר??? 13/11/2011 09:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אל תשכחו ב 2008 המחירים עדיין היו שפויים
    מתווך - אנגלו סכסון 14/11/2011 08:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן הייתה אחרי זה מגמת עלייה היום המחירים לא שפויים בעליל- למרות זאת המחירים ירדו מעבר למה שהיה ב- 2008 - מספיקה מלחמה קטנה להוסיף למציאות היום והמחירים יהיו ברצפה - וכמובן ברגע שקבלן אחד יקרוס ויוריד מחירים כולם אחריו כמו דומינו - זאת לא נבואה זאת מציאות.
    סגור
  • " מצמרר" מלשון " צימר" . (ל"ת)
    אלזו הוא שואל... 13/11/2011 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מסכים לכל מילה שלך
    שאול 13/11/2011 13:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסכים לכל מילה שלך
    סגור
  • 1.
    בנוסף שכחת לציין את מגבלות בנק ישראל שלא היו
    ב-2008 13/11/2011 09:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אז חולק כסף זול (משכנתה בפריים 90% ומעלה) ,היום זה רק 30%.
    סגור
  • אני גרתי בארה" ב וגם שם חשבו שהמחירים לא
    מתוווך 14/11/2011 15:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יכולים לרדת. אני מקווה שהמחירים ירדו כי כרגע אין לנו עבודה - אתם יכולים לשאול כל מתווך- הרבה מתווכים בדרך לעזוב את העבודה- המוכרים פונים אלינו בלי שאנחנו נבקש - רק מבקשים שנמכור במחיר סביר עדיין לא כולם מורידים מחירים אבל האנשים מתחילים להתייאש.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות