הפרסומת של 'חדשות 10' - מסמך מביך על עצמנו

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחס לפרסומת של חדשות 10 - "אין לי ארץ אחרת". "בתור מספר 2 מחויב ערוץ 10 לספר לנו במה הוא שונה וטוב"
 | 

"דמיינו" מתחילה הפרסומת לחדשות 10 "מדינה ללא מלחמות". ואגב קטעי ארכיון תואמי נושא, אנו מתבקשים לדמיין מדינה שגם אין בה עצב, אנשים שעושים מה שהם רוצים, מדינה ששותקת.

על רקע השיר "אין לי ארץ אחרת", מגיע הקליפ למסקנה: "במדינה כזו היינו מיותרים". אחרי עוד כמה אייטמי-שיא כגון ראיון עם יאסר ערפאת וחזרתו של גלעד שליט הביתה - אנחנו מתבשרים שמדובר בקליפ שחוגג 10 שנים לחדשות 10.

יש חדשות טובות וחדשות רעות.

החדשות הטובות:
הקליפ מצליח בכמה משיכות מכחול להסביר לנו 'חדשות מהן'. מה שאנחנו האנשים מבקשים לצפות בו במהדורת חדשות, זה אכן "חדשות". כלומר כל חריגה משמעותית מהשגרה, כל מה שקריטי לקיומנו, כל מה שמייצר אדרנלין, כל מה שמסיח את דעתנו, לרגע, מהבלגן בחיינו הפרטיים לבלגן גדול יותר.

במלים אחרות: הדרמה מזינה את הרייטינג.

הקליפ מרגש ומזכיר לנו באיזו מציאות קשה אנחנו חיים, וכן, הוא מדגים את חשיבותה של מהדורת החדשות כמי שצדה ומגישה את כל המידע הזה.

אבל יש גם חדשות רעות:

א. אסטרטגית אין בפרסומת שום יתרון תחרותי על פני המתחרה החזק והמזוהה הלא הוא חדשות ערוץ 2, מלבד העובדה שהקליפ עצמו משודר בתוך הערוץ - לצופי הערוץ.

בתור מספר 2 (אגב הנה רעיון לחדשות 2: 2 זה מס' 1), מחויב ערוץ 10 לספר לנו במה הוא שונה וטוב ואולי אפילו בלעדי ביחס למתחרה שלו. איזו זווית ראייה ייחודית הוא מוביל, ומותיר את מתחריו מאחור. האם הוא יותר אובייקטיבי? מגיע מהר יותר למידע? מפרש טוב יותר את המציאות? כרגע הקליפ נראה כמו קליפ של מהדורת חדשות גנרית במדינת ישראל. נכון שהקליפ מציג את מגישי וכתבי חדשות 10, אבל אפשר היה להחליפם בקלות ביונית לוי, רוני דניאל ודני קושמרו. לגבי חזרתו של גלעד שליט הביתה – שהו אייטם שמגוחך שחדשות 10 ייקחו עליו בלעדיות.

א. הבעיה העמוקה יותר היא בחירת 4 נושאי החדשות והשלכתה על זהותנו כעם: "דמיינו ארץ ללא מלחמות, ללא עצב, ללא אנשים שעושים מה שהם רוצים, ארץ ששותקת. בארץ כזו היינו מיותרים".

מדובר בדרמה שניזונה מארבעה מוקדים של שפל הקיום האנושי. השאלה היא מדוע לא ביקשו מאיתנו לדמיין מדינה "ללא כשרון" (ולהראות את זוכי פרס נובל האחרונים), או "מדינה כנועה ללא חוש צדק" (ולהראות את הפגנת המיליון), או "מדינה ללא חמלה" (ולהראות את בית החולים הנייד ששלחנו להאיטי). יש הרבה חדשות טובות שהן עדיין – חדשות.

למשל, ה-BBC היה יכול לומר: "דמיינו מדינה ללא חתונות מלכותיות". ה- CNN היה לוקח בעלות על כיסוי חגיגות ראש השנה רוויות הזיקוקים בכל העולם, ומהדורת החדשות בניו זילנד הייתה אומרת "דמיינו מדינה ללא עדרי כבשים העוברים ממחוז למחוז"...

הצורך בדרמה הוא אוניברסאלי, אבל הטעם שפיתחנו לתכנים כאלה ואחרים אינו אלא בבואתו של עם.

ולכן, ב-subtext של הפרסומת, למעשה קיים מסמך קצר, קולע ומביך על עצמינו - העם הישראלי. יותר מאשר מספרת הפרסומת על מהדרות חדשות 10, משתקפים בתוכה אנחנו כאנשים המכורים לחדשות רעות. הלא ללא עצב וללא מלחמות וכן ללא אנשים שעושים כל מה שהם רוצים – היו לא רק אנשי חדשות 10 מיותרים... אולי היינו כולנו מיותרים?

אי אפשר להתכחש לכך שכאלה אנחנו. כולנו. מוצאים עניין רב בכאב, בנרדפות, במחלות החברתיות והפוליטיות בהן אנו חולים. כנראה שהחיפוש אחר השמחה, התיאבון לשינוי המצב, והדימוי העצמי החיובי - עדיין חלשים מכדי שיוכנסו בידי מקצועני חדשות אל תוך קליפ המשרטט בכמה שניות את פרצופנו.

תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הפרשנויות שלה מעניינות לי ת'עטרה (ל"ת)
    רוברטו ייצוג אומנים 12/12/2011 12:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    מה שחשבתי כשראיתי את זה: היינו מסתדרים גם בלי (ל"ת)
    אנונימי 12/12/2011 09:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אנחנו לא מכורים לחדשות רעות
    אנונימי 12/12/2011 09:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מה שהתקשורת דוחפת לנו: יאסר ערפאת.
    סגור
  • 5.
    פרשנות לא מדוייקת ומעט שטחית
    ברלינגו 11/12/2011 13:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאוד מאכזב חוסר ההבנה של הכותבת את הקמפיין. הקריצה היא לכיוון חוק לשון הרע ולאיום שלו לחברת החדשות כפורחת עיניים, שומרת על המתרחש ואומרת וחוקרת את מה שאולי אנשים לא רוצים לשמוע ולדעת. וזוהי המעלה הגדולה ביותר של חדשות ערוץ 10 על פני החברים מערוץ 2, וזו הלגיטימיות שלהם כחברת החדשות הלא מובילה בישראל ברייטינג. הכוח של הלהשמיע הוא הגדול מכולם. את החדשות הטובות ידאגו לפמפם לנו בכל מקום שרגלו של ביבי תדרוך: רשות השידור, ישראל היום. את התחקירים, הדעות והפרשנויות שלא תואמות להלך רוח המנשב מקריית הממשלה אנחנו צריכים לשמור בכל הכוח שיש לנו.
    סגור
  • תודה על הערתכם בנושא איומי הסגירה של הערוץ
    עטרה בילר 11/12/2011 16:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה למי שמעיר על היעדר העובדה שערוץ 10 בסכנת סגירה, וכי זהו המניע לפרסומת. עדיין אין בקליפ שום יתרון של חדשות 10 על חדשות מתחרות. דווקא אם החדשות הן ספינת הדגל של הערוץ צריך לדבר על עשיית חדשות שהיא חזקה וטובה ממה שיש בערוץ 2. וזה אין.  
    סגור
  • טען עוד
  • אין השוואה לערוץ שתיים מסיבה פשוטה
    Tom 11/12/2011 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא קמפיין השוואתי של למי יש יותר גדול אלא קמפיין שמכוון ליצירת דעת קהל נגד הסגירה. כמה פשוט ככה חכם...
    סגור
  • 4.
    ביזפורטל לא הגיע הזמן "לרענן" עם המנתחת?... (ל"ת)
    להחזיר עטרה ליושנה.. 11/12/2011 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    עטרה, לא מסכימה איתך
    קמפיינרית 11/12/2011 10:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו פרסומת שפורטת על נימי הרגש ומביאה לחיבור אמוציונלי עם חדשות 10. הם רוצים לייצר התנגדות לסגירת הערוץ באמצעות הלחלוחית בעיניים, ואת זה הם הצליחו לעשות מצויין.
    סגור
  • 2.
    לשני ה"חכמים"
    ירון 11/12/2011 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שום פספוס, נראה לי שלא ראיתם בכלל את הפרסומת. הניתוח של עטרה הוא ממשל בול! אין שם שום דבר שאומר למה יש צורך להשאיר את ערוץ 10 באוויר, מה הערך המוסף וכו'
    סגור
  • B I N G O 11/12/2011 10:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבובי, תלמד לקרוא בין השורות.
    סגור
  • אז מה היה לנו?
    oferdesade 11/12/2011 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם הכותבת בכוונה מתעלמת מהמסר הברור של לא לדגור? האם היא מתעלמת מהעובדה שחדשות 10 עולים פי כמה על 2? האם היא מתעלמת מהאופי הבסיסי של פרסום תדמית שבאופייה מכוונת למקהלה? או שמא מחפשת מתחת לאבנים על מנת למצוא משהו רע להגיד כי זה אומר "אני חכמ(ה)?
    סגור
  • BINGO 11/12/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תלמד לקרוא בין השורות
    סגור
  • ל- 2 "הגאון"...
    קיקו 11/12/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על המושג עיתוי שמעת? כנראה שלא... מעולם לא נעשו בארץ פרסומות לערוץ חדשות (בניגוד לפרומואים). אז איך זה שפתאום לראשונה בארץ יש פרסומת כזאת... עיתוי: ערוץ 10 בסכנת סגירה. המחלקה שהכי מצדיקה את קיומו היא מחלקת החדשות שהיא באמת טובה.... (מקווה שלא צריך להמשיך עבורך את ההסבר כי אתה "גאון").
    סגור
  • 1.
    לדעתי פיספסת לחלוטין את הפואנטה
    קיקו 11/12/2011 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מדובר בפרסומת לחדשות ערוץ 10 אלא לקמפיין נגד סגירת ערוץ 10 - ועל כך מעידה הסיפא של הקמפיין המבקשת מאיתנו לדמיין מדינה עם ערוץ חדשות אחד...
    סגור
  • B I N G O 11/12/2011 10:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קיקו, צודק 100%. עטרה פיספסה את הפואנטה. בנוסף הכוונה היא גם בהתייחסות לחוק לשון הרע.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות