לא מתפעל מרמי לוי: הסינדרלה מבין בכסף - לא בשיווק
רמי לוי הקים רשת קמעונאית זולה ומשגשגת והתקשורת חוגגת את עלייתו לגדולה של ילד הבאסטות משוק מחנה יהודה ואת הצלחתו מול הרשתות הגדולות. ממש שילוב קטלני של סיפור דוד וגולית, הסיפור העתיק ביותר בתולדות האנושות, יחד עם סיפור סינדרלה, הסיפור האהוב ביותר בהיסטוריה.
למה התקשורת אוהבת את זה? כי היא יודעת שלמעלה מתשעים אחוז מהקוראים יאהבו את זה. כל אחד ואחת מאיתנו (ה-90%) אוהבים להזדהות עם החלש שניצח את הבריון השכונתי. ובאותה מידה אנחנו אוהבים את סיפור הילד הדל שהצליח כנגד כל הסיכויים. הצרכים הנפשיים הבסיסיים ביותר באים כאן על סיפוקם המלא.
עכשיו, דוד/סינדרלה שלנו הקים גם חברת סלולר וירטואלית זולה והתקשורת עומדת משתאה ומריעה לו: "אין לו MBA, אין לו משרד מיתוג טרנדי, איו לו משרד פרסום מחוכם והוא משנה פרדיגמות של עסקים ושיווק" משתפך העיתונאי הכלכלי ומפריז "חברות הסלולר נבוכות ועל סף פאניקה".
ואם באותה באותה הזדמנות שהעיתונאי מריע לרמי לוי הוא גם שם ללעג את כל יתר החברות במשק הנזקקות לשירותיהם היקרים והמיותרים, לכאורה, של כל אותם "משרדי פרסום ומיתוג מרמת החי"ל", מה טוב. ציבור הקוראים יאהב את זה כפל כפליים.
אחרי הכל, מה הם כל אותם משרדי פרסום, יח"צ ומיתוג אם לא פרזיטים שלא מועילים לאף אחד ורק מוצצים את דמן של החברות הפתיות הצורכות את שרותיהם ואגב כך גם מייקרים את שרותיהן/מוצריהן.
העיתונאי נותן פתחון פה גם למנכ"ל
חברת הסלולר של רמי לוי, המתגאה "אין לי תקציב. רמי מחשב הכל על מחשבון הקאסיו שלו ומחליט אם זה רווחי או לא" ומלעיג, אגב כך, על כל החברות הגדולות הנזקקות לתוכניות עסקיות ותקציבים ידועים, כדי להתנהל.
ואותו מנכ"ל אפילו לא מתחיל להבין שמנכ"ל ללא תקציב זה לא יותר מתואר ריק מתוכן.
אז הרשו לי להיות הורס החגיגה התורני. רמי לוי הוא אולי סינדרלה אבל איננו דוד והוא לא ניצח את גוליית. הוא אפילו לא התקרב אל גוליית. הוא לא שינה פרדיגמות בעולם השיווק כי הוא מעולם לא היה שם. וחברות הסלולר לא בפאניקה כי הוא לא מאיים עליהן. בדיוק כמו שהוא לא מאיים על רשתות השיווק הגדולות.
רמי לוי לא למד באקדמיה והוא לא זקוק ללימודים אקדמאיים כיוון שהוא סוחר העוסק במסחר ולא בשיווק. וכדי להצליח במסחר אתה צריך חושים בריאים של סוחר ממולח, תעוזה, חוצפה וידע בסיסי בחשבון. (מחשבון קאסיו מספיק) הלימודים האקדמאיים היו רק מפריעים לו. (הם היו מלמדים אותו שלקנות בשקל ולמכור בשני שקל, זה לא רווח של 10%, כמו שמספרת הבדיחה הישנה).
רשת השיווק הקמעונאי שלו מצליחה, בקנה המידה שלו, כי המטה שלו רזה שלא לומר שלדי ומבוסס רובו ככולו על בני משפחתו כך שרוב הכסף נשאר בבית. אין לו תקציב פרסום ואין לו הוצאות שיווק. הוא מוכר בזול לציבור שמחפש קנייה זולה. הוא מסתפק במקדם רווח נמוך כי גם ההוצאות שלו נמוכות. אבל בראייה שיווקית נתח השוק שלו קטן ורחוק מלאיים על הרשתות הגדולות.
את אותה הגישה ואותה האסטרטגיה הוא מתכוון לנקוט בשדה השיחות הסלולריות. מינימום תשתיות, מינימום שרותים, מינימום הוצאות, מחירים נמוכים ומרווחי רווח סבירים. וכן, גם כאן הוא מתכוון להעדיף את קרובי המשפחה. את הלוגו והסיסמא הגתה אחת מבנות המשפחה, מנהל הפיתוח הוא אחיינו ומנהלת הלוגיסטיקה היא אחייניתו ואני בטוח שהוא אפילו מגחך בינו לבינו על התארים הללו, שהוא בוודאי משוכנע שהם מיותרים לחלוטין.
מה יהיה נתח השוק שלו, כשיגיע לשיאו? אולי 2%. למה? כי רמי לוי הוא סוחר ולא איש שיווק. עבור סוחר 2% הם המון, עבור איש השיווק הם כלום.
ורק כדי למנוע אי הבנות: בעיני, סוחר איננה מילת גנאי, כי אם שם תואר לבעל עיסוק.
אז מה ההבדל? בסופו של דבר כולם רוצים אותו דבר: להרוויח כסף, לא?
אז זהו שלא. אצל הסוחר הרווח הוא המטרה אצל איש השיווק הרווח הוא התוצאה. לכן, סוחרים, לעולם ישארו קטנים, יחסית לגודל השוק וחסרי כל מחויבות לעסק או ללקוחותיו. היום הם בעסקי ירקות ומחר הם יסגרו ויעברו לעסקי נדל"ן או למכוניות יד שניה.
חברות השיווק משקיעות הון תועפות בבניית המותג, ברכישת לקוחות ובטיפוח נאמנותם ובכך הן יוצרות מחויבות טוטאלית לחברה שהקימו. יותר מדי כסף הושקע בה ויותר מדי אנשים תלויים בה. וגם כשהבעלות על אותן חברות מחליפה ידיים, החברות ממשיכות להתקיים. כוחן הוא בכוח המותג וכוח המותג הוא פונקציה של נאמנות הלקוחות. כל כך פשוט שבא לבכות.
אם תרצו זהו כל ההבדל בין מסחר לשיווק. המסחר עוסק בכסף בעוד שהשיווק עוסק באנשים. רמי לוי, שהוא סוחר מבריק ומצליח מבין משהו בכסף - לא מבין בשיווק, אבל זה לא מפריע לו. הוא ממילא לא משחק במגרש הזה. על פי תפיסת עולמו, כוך של יותר ממטר על מטר למנכ"ל חברת הסלולר שלו זה בזבוז כסף ומזכירה למנכ"ל זה מותרות של חברות בזבזניות.
הבהרות: למען הסר ספק
א.אינני חושב שכדי להצליח בשיווק חובה להחזיק בתואר אקדמי בשיווק. נהפוך הוא. אני חושב שלימודי השיווק באקדמיה הם מכשול ולא יתרון, אבל אני כן חושב שחשוב ללמוד. כל תחום שמפתח את כישורי החשיבה, כמו: פילוסופיה, ספרות, תלמוד או מתמטיקה. כי בסופו של דבר המצליח הוא זה שיודע לחשוב.
ב.יש לי כבוד לרמי לוי ולהישגיו צר לי רק על העיתונאים שקושרים לו כתרים שיותר משהם מעידים עליו הם מעידים על בורותם, הם.
גינגי פרידמן הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
25.תגובה של גינגי פרידמןניסים אוריני 08/12/2012 14:24הגב לתגובה זו0 0אתה סתם מכור לאנשים אחרים שלא יודעים לפרגן לבן אדם שמצליח ונותן מעצמו גם לקהילה אני יודע ומכיר אותו אישית כמה הוא אדיב ובן אדם טוב שחבל על הזמן אז תפסיקו לבלבל את השכל של אנשים אחרים שלא מכירים אותו:: אישית אתם סתם זבלים בפחים הגדולים תפסיקו אידיוטים תפסיקוווווווו!!!סגור
-
24.טור של אדם ש...בריאן 22/12/2011 16:40הגב לתגובה זו0 0מרגיש מאוים מרגיש מיותר מרגיש שזמנו עבר ואין לו מה לתרום עוד המרמור נוטף כמו גם ההתנשאות והיהירות בלתי נסבלסגור
-
23.מהי מהות השיווק?אנונימי 20/12/2011 16:47הגב לתגובה זו0 0רמי לוי מבין את נפש האדם! נפש האדם=מהות השיווק מהות שלא ניתן ללמוד בשום אוניברסיטהסגור
-
22.מותג, ושיווק, כל השאר לא משנה, פחחחחחחאנונימי 17/12/2011 20:53הגב לתגובה זו0 0בא סוחר משוק מחנה יהודה עם מחירים נמוכים והרס לכם את כל התאוריה ושנים של בלבולי שכל עפו מהחלון במקום להכפיש, אפשר ללמוד להקטין את המנגנון ולהוזיל מחירים. זה הכל. גם בסופרים וגם בסלולר. אחרת כל מה שישאר לכם זה טורים נכונים אבל מוטעיםסגור
-
21.גינגי מרירמן (ל"ת)אנונימי 15/12/2011 15:59הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
20.אתה פשוט מקנא וממהר להגן על התואר שלך.שלמה 15/12/2011 13:18הגב לתגובה זו0 0כתבה ריקה מתוכן ומלאה בטפיחה עצמית על השכםסגור
-
19.רמי לוי בנה מותג חזק מאודאחד שמבין 15/12/2011 13:01הגב לתגובה זו0 0קודם כל רמי לוי בנה מותג חזק רק לא בדרכים המסורתיות. וקיימת אצלו נאמנות ללקוח. לא יפה לא לפרגן לאדם שמצליח כל כך. עוד יותר לא יפה לכתוב מתוך פוזיציה ולנסות לעוות את המציאותסגור
-
18.כמה בורותאבי הטחור 15/12/2011 01:59הגב לתגובה זו0 0וחוסר הבנה יש בחברה שלנו - כל אחד קם לצעוק את דעתו כי היא הכי חשובה וקובעת. גינגי צדק בכל מה שאמר והוא בפירוש לא אמר דברים רעים או שליליים, אז למה לתקוף? העיתונאי הכלכלי המתלהב באמת הגזים ורמי לוי סה"כ חושב שהוא יודע לנצל הזדמנויות. זה עובד בשוק רשתות השיווק - לא יעבוד בסלולר. קחו כמה שנים וכולנו מדברים וכותבים בחינם בעזרת אפפ לסמארטפונים. ואז ממה רמי לוי סלולר תרוויח? חוץ מזה, רק טבעי שגינגי יצא להגן על אמונתו כי מותג דורש שיווק ולאו דווקא סחר. בתכל'ס בשביל לצעוק מחיר לא צריך איש שיווק. הבעיה היא שאז המותג - הוא המחיר עדיף להקשיב לשני הצדדים במקום להתלהם בתגובות אישיות ולא עניניותסגור
-
17.אין ספק סיכמת הכל בשלושה משפטיםאח שלו 14/12/2011 22:29הגב לתגובה זו0 0"אחרי הכל, מה הם כל אותם משרדי פרסום, יח"צ ומיתוג אם לא פרזיטים שלא מועילים לאף אחד ורק מוצצים את דמן של החברות הפתיות הצורכות את שרותיהם ואגב כך גם מייקרים את שרותיהן/מוצריהן". כמה פשוט ככה נכון. תמשיכו לשחק בXXה עם המושגים המופלצים, עם היעדים, עם הטייטלים ההו כנ מפוצצים....בתכל'ס עלוקות וטפילים שלא מייצרים שום דבר!סגור
-
16.סיפורים כמו חולליימן 14/12/2011 18:19הגב לתגובה זו0 0אהבתי מאד את הכתבה שכן הבלוף של התקשורת וכמו כל גימיק תקשורתי סופו להתפוצץ ולהתהפך על יוצרו כי כשם שאנו אוהבים את החלש אנו לא אוהבים למשך זמן רב מידי....מתישהו האהדה תגמר ואז מה? חוץ מזה,מישהו מבין המגיבים בדק תנאי העסקה של עובדיו? ביקר מאחורי הקלעים של הסניפים? מאיפה לכם לחשוב גאון בשיווק???תבדקו ואז תחשבו ואז תדעו בלוף אחד גדול גינגי ,אני לא מאוהדך אך הפעם ...אני מסכיםסגור
-
15.אולי תהפוך את זה על הראשא מ 14/12/2011 16:06הגב לתגובה זו0 0אם רמי לוי מסוגל להרוויח במחיר של 20 אגורות לדקה גם החברות הגדולות היו מסוגלות. עכשיו נשאלת השאלה למה הן לא מצליחות להרויח במחיר מתחרה בו? המנגנון שלהן פשוט מנופח והן מחזיקות נדלן יקר בכל הקניונים סמנכלים ואנשי שיווק לכלום ופרסום מיותר. ולא לשכוח את הדיבידנדים במיליארדים שהבעלים משכו בשנים האחרונות. עכשיו מה היה קורה אם הן היו מחזיקות במשהו קצת פחות מנופח? גם אתה בתור הלקוח היית משלם פחות, גם הן לא היו צריכות את כל תרגילי החבילות וגם היית יותר מרוצה. רמי לוי אולי סוחר אבל אני מעדיף לעבור אליו (מחר אני עובר) ולא להישאר בסלקום ולממן אנשים כמוך עם דקות זמן אוויר יקרות פי שלוש ממנוסגור
-
לגבי העובדים שלוד.ר. 15/12/2011 00:14הגב לתגובה זו0 0שמעתי שהוא םעם משהו שתלוש של עובד לא היה בסדר, אבל זה לא שונה מהחברות הגדולות שעושות טריקים לעובבדים שלהם הישירים או דרך עובדי הקבלן, גם אלא וגם אלה נדפקים, ולמה לי, לצרכן הקטן משנה המנגנון והשיווק, לי משנה השורה התחתונה , כמה לדקה, בלי חבילות מסובכות, החזרים על המכשיר, רוצה לשלם בזול כמה שאני מגברת,סגור
-
14.תפסיק להעביר ביקרת עם אלה שבאמת מצליחים!!!יהונתן 14/12/2011 15:11הגב לתגובה זו0 0צריך לפרגן לרמי לוי על הבית ספר לשיווק ופרסום שהוא עושה לכלל השוק, ואדון גינגי לדעתי צריך לפרוש גם מהכתיבה הרדודה שלו כפי שפרש מהמשרד פרסום הכושל שהיה לוסגור
-
13.מדהים נכון וקולעיהודה 14/12/2011 14:52הגב לתגובה זו0 0כאיש העומד בראש חברה קטנה עד בינונית כל מילה נכונה ההבחנה בין מסחר לשיווק וה"יתרון" של האקדמיה למרות שאני כן למדתי פרסום ושיווקסגור
-
12.מאמר רהוט אבל שגויאנונימי 14/12/2011 14:03הגב לתגובה זו0 0המאמר כתוב בצורה מלומדת ורהוטה ככל הנראה על ידי אדם נכבד שאמון על מיתוג ובידול וחשוב לו הדיוק אבל למרות זאת האבחנות והקביעות שלו מעוררות תמיהה, הן לגבי הצורך המקצועי במאמר זה והן לגבי המניעים לכתיבתו. קצת קשה להשתחרר מההרגשה שהמאמר לוקה בחטא היוהרה ושכותבו אולי מרגיש מאוים שהרי אין הוא בא רק לבדל ולהבחין בין סוגי מומחיות אלא רומז לנחיתותו של הסוחר. ההכחשה של טענה זו מראש על ידי הכותב אינה משכנעת דיה. לגופו של ענין, האבחנות בין הסוחר לאיש השיווק נראות לי מופרכות ומיותרות. אחת הקביעות אף מקוממת. זו הקביעה העוסקת בכספים הרבים המושקעים בבניית נאמנות למותג ( על חשבון הצרכן כמובן ). רמי לוי הוכיח שניתן לחסוך כספים אלה בעזרת פניה ישירה לכיסו וליבו של הצרכן ולזכות בנאמנותו. הרושם שלי הוא שהשוק טרם למד לעכל את צורת התנהלותו של רמי לוי ולפרגן לגישתו.סגור
-
11.גם אתה סוחרמהענף 14/12/2011 12:51הגב לתגובה זו0 0אנשי פרסום הם המוצר שלך, לא?סגור
-
10.לא צריך שיווקאחת שיודעת... 14/12/2011 12:18הגב לתגובה זו0 0להבין שכל ק"ג מלפפונים שהוא מוכר ב-2 אגורות ישר עושה כותרות בתקשורת וזאת כי יש לו יח"צ בתשלום או בדרך כלשהיא אחרת ,לכן למה הוא צריך משרד פרסום או מיתוג? התושה היא שהוא עושה הרבה רעש כנראה מכיר את מי שצריך וישר שולחים כתבצוות טלויזיה ,ההרגשה שלי יחצ ויחצסגור
-
רמי לוי גאון ביח"צאחד שיודע באמת 14/12/2011 13:16הגב לתגובה זו0 0אין לו שום משרד שעושה את זה בשבילו, הכל פרי מוחו.סגור
-
9.טול קורה מבין עיניך.עבה קוטנו ממותנך (ל"ת)דני 14/12/2011 12:16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.תשובה למספר 5גינגי פרידמן 14/12/2011 11:59הגב לתגובה זו0 0מספר 5 מכובדי, אני מניח שפגעתי בך, בעבר, בדרך זו או אחרת ועל כך אני מתנצל ומבקש את סליחתך. אני מודה שאני טרחן, ככה זה כשמגיעים לגילי אבל מריר?! החיים פינקו אותי, למה שאהיה מריר? אני מציע שבעתיד תיצמד לאמת ותסתפק בטרחן. אני מודה לך על התייחסותך.סגור
-
7.אתה סוחר או איש שיווק?הפוסל במומו 14/12/2011 11:57הגב לתגובה זו0 0איך קוראים למי שפעם היה פרסומאי והיום עוסק בהשמה, אבל ממשיך לקרוא לעצמו פרסומאי?סגור
-
תשובה למומו הפוסלגינגי פרידמן 14/12/2011 15:46הגב לתגובה זו0 0מומו הפוסל מכובדי, אולי אתה יכול להזכיר לי היכן ומתי קראתי לעצמי פרסומאי בעשר השנים האחרונות? ונכון, אני מודה באשמה אני סוחר ואינני רואה בכך כל פסול. אני מודה לך על התייחסותךסגור
-
פרסומאי כושל (ל"ת)מומו הפוסל 14/12/2011 12:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.לא רק שהוא מבין בשיווק,אצלו השיווק זורם בדםמר קטינג 14/12/2011 11:22הגב לתגובה זו0 0מה שקשה לי להגיד עליך.רמי לוי מבין שיווק ובגדול והוא מצליח לעשות את זה בשיטות גרילה דלות תקציב. נכון זה קשה לאיש "שיווק" כמוך גינגי להודות בכך שמישהו יכול לעשות שיווק בלי להזדקק ליועצים מבית מדרשך שכן אנא אנו באים. מה שרמי לוי עושה זה בהחלט שיווק ,בתחום רשתות הקמעונאות יש לו מיצוב חזק וברור (בלי כל החכמים ובוודאי בלי כל התקציבים של הרשתות שמרוב חוכמה שיווקית ,מחליפים מיתוג כל שלוש שנים) ונראה לי שאת אותן יכולות שיווקיות הוא יביא גם לסלולר. הסיבה העיקרית לכך היא שרמי לוי פשוט מקשיב ושומע מה הציבור רוצה.סגור
-
5.(ל"ת)גינגי המריר והטרחן 14/12/2011 11:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.מדוייק! (ל"ת)דורית 14/12/2011 11:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.יפה אמרת (ל"ת)איהאב 14/12/2011 10:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.לשולה - מה את מבינה בכלל?את מעפולה? 14/12/2011 10:46הגב לתגובה זו0 0אם הוא נתן לך כמה מתנות בעוד השקה של סופרמרקט הכול בדולר, זה לא הופך אותו לאיש שיווקסגור
-
1.רמי לוי לא מבין בשיווק?שולה 14/12/2011 10:44הגב לתגובה זו0 0הוא המומחה מספר אחד בארץסגור
-
טור רע ומרושע של אדם מריר ויהיר (ל"ת)רם 14/12/2011 12:00הגב לתגובה זו0 0סגור