2 מניות קמעונאות שמעניינות להשקעה למרות סחירות נמוכה

שי לוי | (10)

מניות קמעונאיות המזון בארץ סבלו מלחץ במחיריהן בתקופה האחרונה, וזאת ממספר סיבות: 1. המחאה החברתית, שצפויה להביא לשחיקה ברווחיות 2. רגולציה שעשויה להביא לפגיעה נוספת ברווחיות הקמעונאיות 3. תחרות גוברת עקב קצב גדול של פתיחת סניפים חדשים 4. מלחמות מחירים בין הרשתות 5. הוצאות מכירה ושיווק הולכות וגדלות עקב התחרות והעלאת שכר המינימום

סביר שבעיות אלו שצוינו רק ילכו ויגברו, ובנוסף הצמיחה האורגנית המאפיינת את הענף נמוכה יחסית ודומה לקצב גידול האוכלוסייה של כ-2% בשנה, ולכן שם המשחק יהיה מורכב בעיקר מ- 2 פרמטרים: - צמיחה ע"י פתיחת סניפים חדשים, עם עדיפות לקמעונאיות קטנות שלהן עדיין אין דריסת רגל באזורים מסוימים, ולכן פתיחה של סניף חדש באותם אזורים לא תביא לקניבליזציה שבה סניף אחד גדל על חשבון סניף אחר מאותה רשת. - היכולת להתייעל בשורת הרווח התפעולי, וזאת בעיקר ע"י ניצול יעיל יותר של כוח האדם והגדלת המכירות למ"ר (SSS). יתרון יהיה בעיקר לחברות בעלות מטה מצומצם ובעלות גמישות תפעולית גבוהה.

באופן כללי, אי הוודאות הגבוהה והתגברות התחרות מביאים אותנו לשבת במשקל חסר בסקטור. עם זאת, בסוף הכל שאלה של מחיר, ולכן בעזרת מספר יחסים פיננסיים מנתוני דוחות 2011 ננסה לבדוק את התמחור היחסי של החברות המרכיבות את הסקטור:

על פי המדדים הנ"ל ניתן לראות באופן חד משמעי שמחיר מניותיהן של צים שיווק ושל ויקטורי הוא הזול ביותר. בנוסף, פוטנציאל הצמיחה של שתי רשתות אלו הוא גבוה עקב העובדה שהן עדיין קטנות יחסית (18 סניפים ברשת ויקטורי, 30 סניפים ברשת צים שיווק).

בפריסת הסניפים הנוכחית הגבוהה יהיה קשה לשופרסל ולרבוע כחול לצמוח דרך פתיחת סניפים חדשים בלי לפגוע במכירות סניפים קיימים

רשת רמי לוי מאופיינת בצמיחה גבוהה עקב פתיחת סניפים נוספים (צפי לפתיחת כ-10 סניפים חדשים בשנה הקרובה, שיתווספו ל-22 סניפי הרשת הקיימים), אך מחיר השוק מגלם צמיחה זו.

לסיכום- למרות העננה סביב סקטור הקמעונאות, ניתן להיחשף כיום לצים שיווק ולויקטורי- שתי חברות צומחות, בעלות שולי רווח תפעולי מהגבוהים בענף, ובעלות יתרון לקוטן.

יש לקחת בחשבון את הסחירות הנמוכה יחסית של מניות ויקטורי וצים שיווק, ולכן "נקנוס" את מחיריהן בכ- 15% פרמיית סחירות, שגם לאחריה הן נותרות האטרקטיביות בסקטור.

מאת: שי לוי, אנליסט ומנהל השקעות ביובנק ניהול נכסים

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דודי 19/12/2011 13:59
    הגב לתגובה זו
    אם מישהו חושב אחרת ממך אז זה לא בסדר? אם אתה נעול על דעתך אז אתה לא אנליסט, תלמד לשמוע עוד דעות
  • 3.
    גלעד 19/12/2011 00:48
    הגב לתגובה זו
    איך הגעת ל מכפיל רווח תפעולי של רמי לוי של 22.5 ??????? רווח תפעולי ב 4 הרבעונים האחרונים 130 מיליון.שווי שוק-1705. לרמי לוי יתרות מזומנים והשקעות ז" ק של 240 כשמנגד חוב פיננסי של 50. סה" כ יתרות פיננסיות 190.אם החלטת לקחת גם ספקים ולקוחות אתה מגיע ליתרה פיננסית של 50 מיליון ש" ח. כך שבמקרה הכי גרוע שווי בניכוי נכס פיננסי של רמי לוי הוא 1655. רווח תפעולי 130.מכפיל רווח תפעולי-12.73.
  • תנטרל את המס מהרווח התפעולי (ל"ת)
    ל 3 19/12/2011 08:52
    הגב לתגובה זו
  • גלעד 19/12/2011 16:57
    בס" ד גם אם הוא מתכוון להוריד מס מהרווח התפעולי אז נניח מס חברות של 25 אחוז.אז הרווח התפעולי של רמי לוי הוא 97.5. 1655/97.5=16.97.לא קרוב למה שהוא אומר.22.5.ג שאר המספרים לא נראים לי הגיוניים.
  • אולי יש לו סחורה שהוא צריך לזרוק??? (ל"ת)
    משקיע 19/12/2011 08:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנליסט 18/12/2011 23:07
    הגב לתגובה זו
    מומלץ לפתוח את הדוחות של צים שיווק ולהבין שמה שכתוב כאן זו פשוט העלבה לאינטילגנציה! מדובר על חברה בעלת רווח תפעולי נמוך מאוד , יחסית לשופרסל ועוד יותר נמוך יחסית לרמי לוי! חברה כזו קטנה עם שיעור רווח תפעולי נמוך יותר משופרסל , לא מהווה הצדקה להשקעה עתידית! הבעלים הם אמנם אנשי עבודה- אבל הם חייבים לדעת להתייעל כדי שיראו שהם אכן שווים את כספנו! הכתבה הזו פשוט אוסף של מונחים חסרי תוכן, ואני מציע לאנשים לפתוח את הדוחות ולעשות השוואות לפני שהם משקיעים. עדיף שופרסל (במחיר של היום) על פני צים, שלא נדבר על רמי...
  • תשובה 19/12/2011 08:41
    הגב לתגובה זו
    קודם כל שולי רווח תפעולי של 4.5%-5% זה לא רע, בעיקר לרשת צומחת שפותחת סניפים וקיימת בהם תקופת הרצה. שנית, המטרה היא להראות דרך מספר יחסי תמחור פשוטים איפה נמצא מחיר המניה ביחס לשווי הפעילות, כנראה שלא הבנת את הכתבה
  • אנליסט 19/12/2011 10:37
    שולי רווח תפעולי זה רווח תפעולי רק באחוזים, מכפיל EBITDA לא רלוונטי, תאמין לי עברתי על החברה בניתוח מזורז והיא לא שווה- אני מציע לך להבין לעומק כמה היחסי תמחור שכתובים לעיל אכן נוגעים לתמחור חברה. אגב שים לב לכמה סניפים רמי לוי פתח השנה לעומת צים ושים לב לפערים ברווח התפעולי. ולצורך העיניין, בוא נראה מי תניב תשואה גבוהה יותר. מניח שאם הבנת את הכתבה ואתה מסכים להשקיע בצים, אז כנראה לא הבנת את התחום.
  • 1.
    תותח 18/12/2011 11:52
    הגב לתגובה זו
    דיברת על גודל הרשתות ועל כך שכמעט חינם וויקטורי קטנות, לכמעט חינם יש יותר סניפים מאשר רשת רמי לוי ( איך זה מסתדר עם האנליזה)
  • וורן... 18/12/2011 19:54
    הגב לתגובה זו
    אם לפני עשרים שנה הוא היה נותן קניה לטבע והיית מוכר ביעד... אוי אוי כמה היית מפסיד...