דעה

וגר איש יחסי ציבור עם דובר פנימי: האם אתם באמת צריכים את 2 הזרועות יחד?

א' מול ב': ניר הירשמן על הסיבות שיש ללקוחות לשכור את שירותיו של משרד לייעוץ תקשורת ובמקביל - להעסיק דובר פנימי שיהווה חלק בארגון
ניר הירשמן | (8)

בראשית היו דוברים, או לפחות כך הרוב חושבים. האמת, למעשה, שונה. אייווי לי, איש יחסי הציבור של הפילנתרופ האמריקאי ג'ון ד. רוקפלר, היה הראשון שהוציא הודעה לעיתונות. באחרונה הוא טען כי 45 איש, שנטבחו על ידי מאבטחיו של רוקפלר, נהרגו כתוצאה מתאונה מצערת שעירבה תנור בישול ומכרה פחם. ועוד אומרים שאנחנו הרסנו את המוניטין של המקצוע.

בישראל הסיטואציה שונה במקצת. כאן התחילו עם דוברים: ממשלה גדולה, הרבה פקידים, יועצים וכמובן, דוברים, כשהשוק הפרטי כמעט שלא היה קיים רבים בחרו להישאר עובדי מדינה מנומנמים. למרות זאת, עם התעצמותה של תופעת הספין דוקטורס ועליית קרנם של יועצים דוגמת פינקלשטיין, מורל, דבי, ואחרים, החלה תנועה מאסיבית לכיוונם של משרדי יחסי ציבור. כולם רצו להתהדר בהוא שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה או בזה שקובע לשר האוצר את סדר היום. אז מה עדיף לכם? בואו נתחיל לברר.

מדוע לקחת משרד יחסי ציבור?

1. בזכות קשרי העיתונות: למשרדי יח"צ טובים יש מארג קשרי תקשורת עצום. הם מדברים עם הכתבים, עם העורכים ועם המפיקים מדי יום ומבצעים עבודת מטה שמסייעת להם להכיר טוב יותר את התקשורת - איזה מדור עולה ואיזה נסגר, אלו כתבות נמצאות בעבודה ועל מה לא כדאי לבזבז זמן.

2. בזכות הניסיון: בראשם של משרדי יחסי ציבור עומדים בדרך כלל אנשים שעשו דבר אחד או שניים בשוק התקשורת. בחרת אדם רציני? הניסיון שאתה עשוי ליהנות ממנו גדול והקשרים - יקרים מפז.

3. בזכות ההתמחויות השונות: ניהול משברים, הפקת אירועים, מסיבות עיתונאים ואפילו עבודה מול מקומונים: לכל משרד יחסי ציבור יש מספר התמחויות בפיקים תקשורתיים שונים, שיכולים לסייע לארגון לצלוח אירועים חדשים לחלוטין עבורו (ונורמאליים עבור המשרד).

4. לא טוב? תחליף: היתרון הגדול ביותר של משרד יחסי ציבור הוא היכולת להיפטר ממנו בכל רגע. להבדיל מדובר, שחתום על חוזה ושיש כלפיו מחויבות אישית, עם משרד יחסי ציבור אפשר פשוט לחתוך.

כל הכותרות

5. כי לדובר פנימי יש נטייה להסתאב: דוברים פנימיים עלולים לפתח נטייה לשקוע לתוך הכיסא ולהשקיע זמן רב בנושאים שלא משתלמים מבחינת תקשורת המונים, כמו אתר אינטרנט, עלון פנימי ועוד.

6. כי הפריזמה של דובר פנימי לא תמיד פתוחה: דוברים פנימיים לא תמיד מכירים את הספקטרום העצום של כלי התקשורת והניו מדיה ולא תמיד ממקסמים את היכולת לתפוס כותרות- גם במדורי נישה ובחלקים צדדיים יותר.

7. כי מקום העבודה לא יכול לאפשר משרה גמישה: לדובר פנימי טוב חייבים לאפשר תנאים חריגים: חשבונות סלולרי גבוהים, 5 עיתונים (3 עיתוני הבוקר, כלכליסט וגלובס), טלוויזיה במשרד ועוד. אם אין לכם אפשרות לתת את התנאים, קחו משרד יחסי ציבור שנותן אותם לעובדיו בכל מקרה.

8. כי צריך לשלם כדי להקשיב: לעיתים, לארגון או למנכ"ל קשה להאזין לעצה של הכפופים לו. במקרים כאלה עליו לשלם כסף כדי שיוכל להקשיב באמת לעצות בנושאי תקשורת.

למה לקחת דובר פנימי?

1. כי אין כמו אדם שמכיר את המערכת על בוריה: אין כל משרד יחסי ציבור שיכול לשבת 5 ימים בשבוע במקום העבודה. איש לא יכול להבין את מה שקורה בכל מסדרון, בכל חדר ובכל חצר כמו שדובר פנימי מבין אותם. משרד יחסי ציבור, לעומת זאת, יכול לעבוד שנים ולפספס את הסיפורים הגדולים ביותר במקום. 2. תופעת העלמות הקודקוד: למשרדי יחסי ציבור יש מחלה מעניינת. כאשר שוכרים אותם מקבלים את הבוסים - אנשים בעלי שם, דוברים לשעבר של מוסדות, של ארגונים ושל אישים מפורסמים - ויחד אתם עוזרת צנועה. עד מהרה העוזרת מתחילה לנהל את הקשר עם הלקוח ואילו את הבוס רואים פעם בשלושה חודשים. יום אחד העוזרת מקודמת ובמקביל מגיע עוזר חדש, שמעכשיו הוא זה שמנהל את הקשר עם הלקוח. או אז מתחילים לראות את העוזרת רק פעם בשלושה חודשים ובעוד שעם הבוס הגדול מנהלים קשר רק דרך הטלפון. בעיה.

3. כי תמיד יש לקוח יותר חשוב: אם אתם לא ראש הממשלה או טייקון, תמיד יהיה למשרד לקוח יותר חשוב מכם, כזה שעלול להאיץ את "תופעת היעלמות הקודקוד" עד אימה.

4. כי קשה להשתחרר: היקפו הגדול של העיסוק התקשורתי מאפשר למשרדים לשמור על יחסי "תן וקח" עם כלי התקשורת. לכן, כאשר משרד גדול מרגיש שהוא מאבד לקוח, הוא עושה "פרס"- לוחץ באופן נקודתי על כלי התקשורת שירימו לו אייטם פה ואייטם שם. בסופו של דבר הלקוח מתרצה, נרגע וממשיך לשלם והמשרד, בתגובה, נעלם לשלושה חודשים.

5. כי יש דוברים מקצועיים באמת: יש בשוק אנשי יחסי ציבור שמכירים את העבודה ויכולים לבנות לכם משרד יח"צ בזעיר אנפין, שישרת רק אתכם. וזה נכס אמיתי.

ניר הירשמן הוא יועץ תקשורת וכותב על יחסי ציבור ב- nirhirshman .com

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עדי 19/12/2012 15:17
    הגב לתגובה זו
    משרד יחסי ציבור המתנהל נכון יכול לעשות פלאים לעסקים ולכל אדם בכלל. חשוב שיהיו גם שירותי דוברות במשרד יח"צ רציני, לדוגמת משרד יחסי ציבור שמיים תקשורת, הכישרון פשוט נשפך מהם. הם הצילחו להרים לי את העסק אחרי שנים של שפל. ללא ספק משרד יחצ טוב יכול רק להועיל
  • 6.
    25/12/2011 11:15
    הגב לתגובה זו
    הבחירה של החברות לתפקידי דוברות לא פעם פוליטית ולא מקצועית ולכן יש לאותן חברות צורך דחוף בחברת יח"ץ - לחברות עם דוברת מקצועית בדרך כלל לא צריך יחץ חיצוני אלה רק במשברים, השקות אך לא ביום יום
  • 5.
    אורי 25/12/2011 10:06
    הגב לתגובה זו
    אין דבר מנצח יותר מאיטם טוב. בסופו של יום, גם המשרדים הגדולים ביותר שמתהדרים בהיכרות אישית לוחצת עם עורכים ומנהלי גופי התקשורת, לא יצליחו להכניס לתקשורת אייטמים גרועים.במיוחד בעיתות כאלה של תקשורת עצמאית ונרחבת באינטרנט.
  • 4.
    ניר הירשמן 24/12/2011 10:49
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהסיפור עם משרד יחסי ציבור חיצוני הוא שצריך לפקח עליו כמו כל ספק חיצוני אחר. אם שכרת מישהו לבנות לך אתר אינטרנט, וכל מה שקיבלת זה דומיין, אין ספק שהוא צריך לעוף. ואגב, תסכים איתי שיותר קל להעיף יחצ מאשר עובד פנימי של האירגון. עם זאת, לפעמים חייבים משרד: אם האירגון מפיק שורה של אירועים תקשורתיים, ברצף, אין מצב שיהיה לו מספיק כוח אדם כדי להוציא את זה לתקשורת. בעיני ההתמקדות של האירגון צריכה להיות בייצור האייטמים ושל המשרד, בהוצאתם ופירסומם גופא.
  • 3.
    דובר אין האוס 22/12/2011 20:42
    הגב לתגובה זו
    הארגון שאני עובד בו החליף 3 משרדי יח"צ בשנה וחצי האחרונות. כן הכיבוד היה טעים בשלושתם, גם הנוף היה מרהיב מכל שלושת הבניינים. הדמויות מעונבות ומדברות ברמה של מאקרו טקטיקה... אד בסופו של יום - תוצאות אפס. מחלקת דוברות והסברה היא נכס לכל ארגון שמכבד את עצמו ולשם כך יש לצייד מחלקה שכזאת בכלים ותשתיות מתאימות - כי לידע אין תחליף. ליחצן אין הידע על הארגון - אלא רק מצגות שעושות רושם ראשוני וערמה של בלונדיניות בקבלה. יהיו שלום...
  • בעלת משרד יחסי ציבור 26/12/2011 13:58
    הגב לתגובה זו
    הפסיקו לחפש משרדים עם נופים מרהיבים, משרדים מתוקתקים וכו' וכו'. אלה משרדים שבכדי לממן את כל השואו הזה צריכים להחזיק כמות גדולה של לקוחות ולשלם שכר נמוך לעובדים (מה שמביא בין היתר לתחלופת עובדים גבוהה). חפשו משרדים שמתהדרים בתכונות אחרות: עבודה יציבה לאורך שנים עם לקוחות דומים לכם באופי ובסגנון, בדקו המלצות של לקוחות אחרים של אותה חברת יחסי ציבור, ואפילו . . .התייעצו עם עיתונאים בתחום, שבד"כ יוכלו לתת לכם תמונה ברורה: מי משקיען, יצירתי ומקצועי, ומי 'בבלת'. בהצלחה.
  • 2.
    ארגון גדול ורציני - צריך גם וגם (ל"ת)
    מאיה 22/12/2011 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ערן 22/12/2011 13:07
    הגב לתגובה זו
    הם אמינים, רציניים ולא כמו דוברים שלא זזים כל היום