חישוב נפרד ומאוחד לאור חוזר רשות המסים שיצא בעקבות פסק הדין מלכיאלי

עו"ד (רו"ח) רונן ארויו משיב

האם כדי לממש את ההטבה יש להגיש בקשה לפקיד השומה, או שאפשר לממש אותה מבלי להודיע על כך לפקיד השומה?

שאלה: ------------

השאלות: 1. רשות המסים החליטה להקל על נישומים בנוגע לחישוב נפרד גם לעניין שנת 2012, לנוכח פסק הדין בעניין בני הזוג מלכיאלי. האם כדי לממש את ההטבה יש להגיש בקשה לפקיד השומה, או שאפשר לממש אותה מבלי להודיע על כך לפקיד השומה? 2. רשות המסים מבהירה כי בשנת 2012 יבוצע חישוב נפרד על הכנסות עד לגובה התקרה, ועל הכנסות מעבר לכך יבוצע חישוב מאוחד. לעומת זאת, אם בשנת 2013 נוצרות הכנסות עד גובה התקרה - יבוצע חישוב נפרד על ההכנסות, אולם אם נוצרו הכנסות מעבר לתקרה - יחושב מס במאוחד על כל ההכנסות. האם קיימת אסמכתה לדברים האמורים? 3. במקרה שבו לאישה משכורת מחברה מסוימת ונוסף על כך משכורת מהחברה שבה בן זוגה הוא בעל המניות היחיד, האם יבוצע חישוב מאוחד רק על הכנסותיה מהחברה שבבעלות בן זוגה? תשובה: ------------ לשאלה 1 התשובה לשאלה 1 לעיל נמצאת בחוזר (הודעה לעיתונות) שפרסמה רשות המסים שכותרתו "הקלות נוספות בעניין חישוב מאוחד/ נפרד", אשר לשונו כלהלן: "רשות המסים הרחיבה את ההקלות לבני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת או בבעלות אחד מהם, שדרשו חישוב נפרד. לפיכך תתאפשר החלת סעיף 66(ה) לפקודת מס הכנסה ביחס לשנים הקודמות לשנת המס 2012 וכן לגבי תיקים 'פתוחים', בהם עלתה סוגיית חישוב מאוחד/נפרד, לרבות תיקים התלויים ועומדים בבית המשפט. לאחרונה קבע בית המשפט העליון בבקשה לדיון נוסף בסוגיית חישוב מס נפרד/מאוחד לבני זוג (הלכת מלכיאלי ואח') כי בהתאם ללשון החוק ולתכליתו, חזקת התלות לגבי בני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת או בבעלות של אחד מבני הזוג, היא חזקה חלוטה, ובשל כך אינם רשאים לערוך חישוב נפרד על הכנסותיהם מהעסק. לאור אי הבהירות ששררה בנושא זה, עד הכרעת בית המשפט העליון, ועקב פניית ועדת הכספים ופניות רבות נוספות להקלות בעקבות החלטת בית המשפט העליון, החליטה רשות המסים להרחיב את ההקלות עליהן הוחלט בתאריך ה-4.7.2012 לנישומים שדרשו חישוב נפרד. להלן כל ההקלות באשר לחישוב נפרד: א. תתאפשר החלת סעיף 66(ה) לפקודת מס הכנסה, המאפשר חישוב נפרד בתנאים מסוימים ועד לסכום של 48,960 ש"ח (בשנת 2012) ביחס לשנים קודמות עד לשנת המס 2012 (כולל). הקלה זו תחול לגבי כל התיקים 'הפתוחים' בהם עולה סוגיית חישוב מאוחד/ נפרד, לרבות תיקים התלויים ועומדים בבית המשפט, לנישומים העומדים בתנאי הסעיף, גם אם לא הודיעו על בקשתם במועד. ב. יבוטלו קנסות וריבית בגין המס הנובע מסוגיית חישוב נפרד/ מאוחד. ג. תינתן פריסת חוב המס הנובע מסוגיית חישוב מאוחד/ נפרד עד ל-12 תשלומים. כל ההקלות הללו, מותנות בהגשת בקשה לפקיד השומה לתיקון הדוחות השנתיים לשנים הרלוונטיות עד ליום 1.3.2013. בנוסף, הקים מנהל הרשות, דורון ארבלי, צוות שבוחן בימים אלה פתרון בסוגיית החישוב מאוחד/נפרד לשנים 2013 ואילך." [ההדגשה אינה במקור - ר"א]. מהאמור לעיל אפשר לראות שההקלה בדבר הפעלת סעיף 66(ה) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), על מנגנון החישוב הנפרד המוגבל בסכום שבו, לעניין כל שנות המס עד וכולל 2012 גם בהיעדר הודעה במועד באשר לכל שנת מס משנים אלו - הקלה זו ניתנת לעניין מי שהגיש דוחות מס עם תביעה רחבה יותר לחישוב נפרד אשר לכאורה אינה אפשרית עוד מכוח פסק הדין מלכיאלי (דנ"א 2103/12). איני בטוח כי מי שכלל לא תבע חישוב נפרד בתיקו בעבר ולכן לא מתנהל ולא צפוי להתנהל סכסוך בנושא זה מול פקידי השומה, יוכל כעת לתבוע חישוב שכזה לאור סעיף 66(ה) לפקודה והפרסום דלעיל, שכן הוא נוגע רק "לגבי כל התיקים 'הפתוחים' בהם עולה סוגיית חישוב מאוחד/ נפרד, לרבות תיקים התלויים ועומדים בבית המשפט". זאת ועוד - שימו לב שאמנם התנאי הנקוב בסעיף 66(ה) לפקודה בדבר מתן הודעה לפקיד השומה "חודש לפחות לפני תחילתה של התקופה שבעדה נתבע החישוב הנפרד של המס", לא ייאכף בנוגע לשנות המס עד וכולל 2012 בתיקים המתאימים הפתוחים (אלו שבהם עולה שאלת החישוב הנפרד), אך זאת רק אם הנישומים יגישו דוחות מתקנים עם תביעת חישוב נפרד מצומצמת יותר על פי סעיף 66(ה) לפקודה עד ליום 1.3.2013. לשאלות 2 ו-3 אין כל יסוד לאמור בשאלה 2 לעיל לעניין שנת 2013. תשלום משכורת העולה על התקרה לבן הזוג שאינו רשום מאותו עסק ובגין אותה פעילות כמתואר בסעיף 66(ה)(א) לפקודה - אינו מונע את הפעלת סעיף 66(ה) לפקודה ועריכת חישוב נפרד בעבורו עד לתקרה הנקובה בסעיף. בסעיף 66(ה) לפקודה לא קיים כל תנאי המגביל את המשכורת לבן הזוג שאינו רשום, אלא רק מגבלה לסכום שבעבורו יחושב חישוב נפרד (ותנאים נוספים). בסעיף 66(ה)(ב) לפקודה קיימת מגבלה הקובעת כדלקמן: "לבני הזוג אין הכנסה אחרת לפי סעיף 2(1) או 2(2), למעט הכנסה כאמור שקבע שר האוצר בתקנות, באישור וועדת הכספים של הכנסת", אך משמעות מגבלה זו היא היעדר קיום הכנסה ממקורות אלה שנובעת מעסק אחר/ מקום עבודה אחר, זולת העסק של בני הזוג המתואר בסעיף 66(ה)(א) לפקודה. התכלית לאיסור זה היא הרצון להחיל את הטבת החישוב הנפרד מהכנסות העסק המשותף עד לתקרה מוגבלת, ורק בתנאי שאין זכאות לחישוב נפרד בשל הכנסות מפעילות אקטיבית ממקורות אחרים שיש לבן הזוג. מכאן שתשובתי לשאלה 3 שלעיל היא כי המשכורת של בת הזוג ממקום עבודה אחר, נוסף על המשכורת מהעסק המשותף שלה ושל בן זוגה - אכן לא תגרום לאי זכאות להטבת החישוב המאוחד שבסעיף 66(ה) לפקודה. אעיר הערה נוספת - שימו לב שלעניין שנת המס 2013, לכאורה היה צורך להודיע על הפעלת סעיף 66(ה) לפקודה עד ליום 30.11.2012. עם זאת, יש לשים לב שהטבת הסעיף אינה מיוחסת לשנות מס שלמות, כלומר אפשר לבקש את ההטבה לעניין חלק משנת מס. במקרה שכזה מתן הודעה כיום (דצמבר 2012) תאפשר הפעלת הסעיף מה-1.2.2013, וייווצר הפסד של חודש אחד בלבד בשנת המס הבאה בגין אי הפעלתו. תקרת החישוב הנפרד תופחת אף היא בהתאם לחלק היחסי של אותו חודש, כלומר תינתן ההטבה רק ל-11/12 מהתקרה.

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה