כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 חלק א'
טויוטה יאריס מול סוזוקי סוויפט מול קיה ריו – מסתערים על הסופר (גיליון 313)מלכתחילה, הערכות השוק ל-2012 לא היו גבוהות. רוב היבואניות דיברו על היקף של 190-200 אלף כלי רכב כשבכירי חברות הליסינג היו אופטימיים עוד פחות וציפו לירידה לאזור ה-170,000 כלי רכב. אבל ככל ש-2012 התקרבה לסופה, כך הצבע החל חוזר ללחיים כשבסופו של דבר את השנה שחלפה סיימנו עם 204,968 מסירות. אמנם מדובר בירידה של 9% ביחס לנתוני 2011, אבל כפי שאמר גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס: "כל עוד סיימנו מעל רף ה-200, זו שנה טובה."
מה חופנת בתוכה שנת 2013? הדעות חלוקות. לדעת חלק זו הולכת להיות שנה קשה. "אנחנו לא ממש אופטימיים לגבי שנת 2013, השוק עדיין במיתון ולא בטוח שנגיע לאותם מספרים כמו השנה." אומר שלמה שמלצר, בעל קבוצת שלמה, שבין היתר גם אוחזת בזיכיון יבוא מותג אופל. אחרים מעריכים כי תישמר אותה רמת מכירת מכוניות חדשות וגיל אגמון, גם מדגיש כי לדעתו שוק הרכב המקומי יהיה הרבה יותר רגוע וללא אותה כמות מבצעים מטורפת ומכוניות עם "אפס קילומטרים" שנמכרו על ידי חברות הליסינג. ניפגש כאן שוב בעוד שנה ונראה אם קלעו או שלא.
דרוג יבואניות ומותגים
מבט פרטני יותר על המותגים יחשוף הפתעה: לראשונה מאז שנות ה-70', פורד מדורגת שנייה בטבלת המסירות תוך שהיא גם רושמת את העלייה השנייה בגדולה – 83%. רק 101 מכוניות מפרידות בינה לבין זו שבמקום השלישי – טויוטה שירדה שלב אחד וזאת על אף שסה"כ היא בין המותגים הבודדים שרשמו השנה עליה ביחס לנתונים המצטברים של 2011. עליות נצפו גם בקיה שגדלה ב-23%, במותגי צ'מפיון (סקודה 22%, סיאט 33% ואודי 11%), ב.מ.וו (17%) וקבוצת קרייזלר (39%).
העלייה הגדולה ביותר שייכת למותג מיני (193%) הודות למדיניות התמחור החדשה תחת בעלות דלק מוטורס. מדיניות זו גם הובילה את המותג לזכות בתואר נוסף: "הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2012" הודות לזינוק של 175% במכירות מיני.
רבות המכר – דרוג כללי
לראשונה מאז 2005, מאזדה 3 היא לא המכונית הלאומית של ישראל. את משבצת רבת המכר תפסה הפוקוס – מכונית אירופאית ראשונה שזוכה בתואר זה לאחר שנים ארוכות בהן השליטה הייתה יפנית. אבל עצרו והציצו לרגע בטבלה – הפוקוס מובילה על הבאה אחריה (קורולה) בכמעט 50% שמשמעותן – על כל קורולה אחת נמכרו זוג דגמי פוקוס (כמעט).
כמו ב-2011, גם ב-2012 יונדאי ממשיכה לשלוט בטבלת רבות המכר על אף שזו ירדה בכ-5% ביחס לנתוני 2011. אבל שימו לב – 4 נציגויות יש ליונדאי בעשירייה הראשונה: i35, i30, ו-i20 ו-i25 (אומנם היצרנית, בניגוד למקובל, מייצרת את ההאצ'בק והסדאן על פלטפורמה שונה בשתי הקטגוריות הללו, אבל הן עדיין שייכות לאותו פלח שוק). בהחלט הישג מרשים לכשעצמו, אך מה שקורה כאשר מחברים את נתוני גרסאות הסדאן וההצ'בק של המותג מרשים עוד יותר. פתאום שני צמדי הזאבים של יונדאי, נושכים בעקביה של הפוקוס. זה אמנם לא מספיק כדי להזיז ממקומה בפסגה את המכונית הלאומית החדשה לשנת 2012, אבל זה כבר מתחיל להיות קרוב. ועם עוד לא השתכנעתם בשליטה של יונדאי, מה דעתכם על כך שכמעט שליש ממכירות עשרת הגדולות בשנת 2012, היו מדגמי יונדאי.
ללא ספק הפתעת השנה היא הסגמנט הזה. עד לפני כשלוש שנים היה מדובר בסגמנט זעיר שנשען בכבדות על שוק השכרות הרכב והורכב מדגם וחצי. הטפטופים שהחלו באמצע 2009 הפכו ב-2010 לשיטפון כשאת אותה שנה השוק הפצפון תרתי משמע, סיים עם כ-8,000 יח'. ב-2011 השוק זינק ל-20,700 יח' והסוף לא נראה באופק. עד עכשיו. שוק דגמי המיני מסיים את 2012 עם 18,909 יחי' - ירידה של 9% ביחס לנתוני 2011 (כגודל ירידת השוק כולו).
אבל זה רק חצי מהסיפור. אם בעבר קטגוריה זו סימלה את חזרתה של התיבה הידנית לתודעה הישראלית, הרי שהשנה היא מסמלת את דעיכתה. בסוף 2011 עמד נתח השוק של הגרסאות הידניות על 68% ממכירות הקטגוריה – השנה התחלפו היוצרות והגרסאות האוטומטיות אוחזות בנתח של 64% מהסגמנט. מה קרה? האם הלקוח הישראלי מאס ברעיון של מכונית זולה ובסיסית? האם ויתר על התיבה הידנית? לא ממש. הוא עדיין מוכן להתפשר קצת על נוחות ופינוק בתמורה לריח הניילונים והשקט הנפשי של רכב חדש באחריות. אלא שלהבדיל מבעבר, הוא מעדיף לשלם מעט יותר, לרכוש סופרמיני ידנית ולקבל מעט יותר תמורת כספו.
סופרמיני
כבר במהלך 2011, היבואנים קלטו את הטרנד החדש והתחילו להציע גרסאות בסיסיות גם לקטגוריות הסופרמיני. הלקוח הישראלי, שנראה כי למד לשקול את הקניה על פי צרכים ויכולת כלכלית יותר מבעבר, העדיף להתפשר על התיבה הידנית ובמקום מכונית מיני אוטומטית לרכוש סופרמיני ידנית. אם ב-2011 שוק הסופרמיני צמח ב-4% בלבד – כגודל עליית השוק באותה שנה, ב-2012 סגמנט זה עלה ב-14% וזה להזכירכם בשוק שירד השנה ב-9%. התיבה הידנית שב-2011 תפסה נתח שוק של 16% מהסגמנט השתלטה על כרבע מהמכירות (27%), כאשר בדגמים בהם הוצעה תיבה ידנית במחיר מוזל לאורך כל השנה התמונה חד משמעית – סיאט איביזה (עם 67% ממכירות הדגם ב-2012), סקודה פאביה (78%), אופל קורסה (74%), רנו קליאו (62%) ופיג'ו 206 המוצעת רק עם תיבה ידנית. למעשה, אלה גם פחות או יותר המכוניות הנלחמות בזירת קטגוריית המיני עם אבזור בסיסי יותר ותיבת הילוכים ידנית.
מעניין לציין שמסר הצניעות ממשיך לחלחל שכן השנה הגיעו גרסאות מוזלות וידניות לקטגוריית התת-משפחתיות כשגם בקרב המשפחתיות הקומפקטיות התיבה הידנית נראית יותר ויותר גם אם עדיין בשוליים.
בפסגת הטבלה נמצא את ה-i20 ששומרת על כוחה עם גידול של 6% ביחס ל-2011. אולם בעוד שב-2011 הפער בינה לסיאט איביזה במקום השני עמד על 41%, ב-2012 האיביזה המשיכה בתנופה שהחלה לפני שנתיים וכעת היא ממש נושפת בעורפה של הקוריאנית. ואם כבר נגענו באחד ממוצרי צ'מפיון, נציין כי למעט הפולו שהציגה ב-2012 ירידה של 5% במכירות, שאר מותגי היבואנית מציגים גידול (איביזה 45%, פאביה 35% ו-A1 עם 5%).
משפחתיות קטנות
בקטגוריה זו אנו כוללים מכוניות 4 דלתות שהן למעשה סופרמיני מבחינת ממדים ומיצוב. באופן מסורתי, מככבת בפסגה פרדת העבודה, חביבת הליסינג של יונדאי וכך המצב גם השנה. קיה ריו שבשנה שעברה ניצלה את חילופי הדורות ביונדאי לפריצה קדימה וכיבוש הטריטוריה שהומצאה ונשלטה ע"י האקסנט, נאלצת הפעם להסתפק במקום השני. גם כאן כדי לשים לב לפערים העצומים בין המקום הראשון לשני ובין השני לשלישי בו נמצאת מאזדה 2.
משפחתיות
הקטגוריה של עמישראל, האלפ-שש-מאות, ממשיכה לאבד מכוחה. חמשת הראשונות מכרו בקצב שנתי של כ-41,000 מכוניות לעומת כ-45,000 מכוניות שמכרו חמשת המובילות ב2011 או לעומת 70,000 מכוניות ב-2010. בהמשך המצב מדרדר – עשרת המובילות מכרו בקצב שנתי 59,000 מכוניות לעומת 65,000 מכוניות שמכרו עשרת המובילות ב-2011 או לעומת 93,000 ב-2010. סה"כ התכווצה הקטגוריה ב-14% ביחס למכירות 2011 ואלה מציגים תמונה חד-משמעית וברורה: עמישראל מתחיל לפתח טעם מגוון, וכבר לא נעול על נוסחת האוטו עם בגאז' כמו שיש לשכן.
בפסגת ההיצע נמצא את הפוקוס, שמכירותיה צמחו ב-151%. היא במובן מסוים גם מחזקת את הטענה של המשפט הקודם: עמישראל כבר לא חייב משפחתית עם תא מטען נפרד שכן למעלה מ-60% ממכירות הפוקוס הן בתצורת סטיישן ו-15% מכלל מכירות הדגם הן עם תיבה ידנית (2,350 יח'). טויוטה קורולה מחזיקה עדיין במקום השני, אך מכירותיה ירדו ב-29%. סוגרת את השלישייה היא ה-i35 אשר כנראה גם לוקחת לקוחות מאחותה ה-i30 שמאבדת 50% מכוחה. מאזדה 3, המכונית הלאומית של השנה שעברה, מסתפקת רק במקום הרביעי עם המתנה לקראת המחליפה שתגיע אלינו בקיץ השנה.
משפחתיות גדולות
השנה אנו עדים לקץ שלטון מאזדה בסגמנט בין היתר בשל החלפת הדגם. ה-6 הייתה לרבת המכר בסגמנט הישראלי עוד מיום הצגת הדור הקודם (2002) ולמעשה עוד מאמצע חיי קודמתה ה-626 בעקבות שינוי מדיניות המחיר. ב-2012 שלטון היחיד נגמר כשברוח התקופה נאמר – העם אמר את דברו ובחר בהנהגה חדשה. אבל אל תמהרו להספיד את ה-6, זו החדשה שהגיע אלינו בתחילת השנה, בהחלט מתכננת להשתלט מחדש על כס המלוכה.
לא מפתיע לגלות שבפסגה נחתה הסופרב, אבל כן הופתענו למצוא את פיג'ו 508 במקום השני. יתרה מכך, המשפחתית הגדולה של פיג'ו היא היחידה שמציגה עלייה המכירות ביחס לשנה לפני כן, בין היתר כי החלה להימכר רק ברבעון השני של 2010. עוד מפתיעות ושלא לטובה הן צמד הקוריאניות השולטות בסגמנטים אחרים, אך כאן הן רחוקות מהפסגה: יונדאי i40 שסוגרת את העשירייה וקיה אופטימה שלזכותה יאמר שהחלה להימכר רק במחצית השנייה של השנה.
מיניוואנים
- 2.דן 04/02/2013 15:35הגב לתגובה זוובצדק. אחלה תמורה ביחס למחיר.
- 1.רונן 04/02/2013 09:32הגב לתגובה זואת הידנית דווקא. מאוד מרוצה ובעיקר חוסך לי בדלק, מצרך מאוד יקר בימים אלו..