עמיר פרץ: להעלות את המס על רכבי יוקרה
עמיר פרץ
התזמון של השר פרץ אינו מקרי, אלא מגיע לקראת ישום השלב השני בתקנות המס הירוק. רפורמה זו להזכירכם, נכנסה לחיינו באוגוסט 2009 כשהרעיון הבסיסי שמאחוריה הוא ציון ירוק לכל דגם הנמכר בישראל. הציונים מדורגים מ-1 עד 15 וקובעים את גובה הפחתת מס הקנייה על כל רכב. כך למשל, רכב בדרגה 15 משלם מס מלא של 83% כשכל ירידה בדרוג מפחיתה את המס במספר אחוזים ועד להטבה כספית מקסמלית המתורגמת ל-15,000 שקלים. לדברי בועז סופר, לשעבר סגן מנהל רשות המיסים, עוד שתכננו את נוסחת המס הירוק, היה ברור שיש מדי תקופה לעדכן את הערכים. ערכים אלה כבר היו אמורים להתעדכן בינואר 2012, אולם המחאה החברתית בקיץ 2011 גרמה לדחיית היישום בכמעט שנה רק כדי להידחות שוב בעקבות הבחירות לכנסת.
משיחות שערכנו עם יבואניות הרכב עולה כי לא רק מחירי רכבי יוקרה, או כלים מזהמים יעלה כי אם כלל השוק. למשל, מכוניות משפחתיות יתייקרו בשיעור של כ-2,000 עד 4,000 שקלים, ומחירי המכוניות הזולות הנמכרות כיום בסביבות ה-70,000 שקלים יתייקרו בכ-2,000-1,000 שקלים. רכבי יוקרה סביר שיתייקרו גם כן, אבל לא בגלל היותן שייכות ליצרנית בעלת דם כחול, אלא בגלל יחידת הכוח השוכנת בתוכה. לכן דברי השר פרץ, תמוהים למדי שלא לומר פופוליסטים ממש. מדוע יש "להעניש" כלי רכב מעל 300,000 שקלים, כשכבר כיום נמצא כלים במחצית הסכום המזהמים הרבה יותר מאותם כלים יוקרתיים? האם כבר לא היינו בסרט הזה של מיסוי בהתאם לפרמטר יוקרתי כלשהו (נפח מנוע)? ובכלל מי קבע שזוהי מדרגת היוקרה?
השר גם מעניק פרצה למי שירצה לשלם פחות ומבקש שהמיסוי לרכבי יוקרה לא יחול על כלי רכב המוגדרים "כרכבי עבודה". נו באמת? גם כך, חלק גדול מאוד מרכבי היוקרה נרשמים על שמם של עסקים. אז מה הועילו...