סקודה ראפיד: מבחן דרכים
לראפיד יש את הפנים המוכרות של סקודה. מלפנים העיצוב לא מרגיש חדיש במיוחד, אבל הוא נאה לכשעצמו כשפנסי הערפל המגודלים מוסיפים למראה. במבט מהצד העניינים כבר פחות מרשימים עם חלק אחורי מעט כבד, וכיסויי פלסטיק כעורים משהו לגלגלים (הפתרון בחנות חלקי החילוף הקרובה לביתכם). בחלק מהזוויות הראפיד נראית מעט צרה, או אם נדייק – היא מעט צרה, עם נתון רוחב של 170.5 ס"מ, 6.5 ס"מ פחות מאוקטביה הנוכחית לצורך ההשוואה.
הזמנו את עצמנו להיכנס פנימה, ושם מלפנים פוגשים שמשה קדמית מעט נמוכה שתפריע יותר לגבוהים. תנוחת הנהיגה בסדר, אבל מושב הנהג קצר למדי, ולא ממש נוח בתחושה הראשונית, אם כי עם הק"מ מתרגלים אליו. תא הנוסעים שחור כמעט לחלוטין, ונראה בסדר אבל שליחת יד מגלה איכות חומרים בסיסית. זה אומר שגם בחלקו העליון של הדשבורד תיפגשו פלסטיק נוקשה; בדלתות במקום שבו תצפו למצוא בד, שוב תמצאו אתו אותו פלסטיק קשיח, וככל שתרדו לפרטים, כך תרגישו שקצת חסכו פה. רמת האבזור ממוצעת לגרסת כניסה וכוללת מערכת קול מקורית (נאה יחסית) עם שליטה מההגה, מראות חשמליות וחלונות חשמליים שיענו הכי טוב להגדרה שתיים+אחד+אחד. למה? כי לנהג יש שליטה על שני החלונות מלפנים ואילו מאחור יש כפתור בכל דלת. הילד ביקש שתפתח לו את החלון כי הוא לא מגיע לכפתור? תתכבד ותעצור בצד, או תראה גמישות מפרקית של חסר חוליות. לפחות לנהג יש כפתור שמונע את תפעול החלונות האחוריים. מעולם לא נתקלנו במצב כזה שלא נוצר בעקבות התקנה מקומית, ואין מילה אחרת פרט "למוזר", לתאר זאת. אגב למי שרוצה יותר אבזור, הגרסה הבכירה עולה עוד 4,000 שקלים ומספקת תמורה נאה בדמות חישוקים קלים וגדולים יותר, בקרת שיוט ובקרת אקלים (ולא, אין לה עוד כפתורי חלונות לנהג. בדקנו).
כח להמונים
לראפיד מנוע 1.4 ליטר מוגדש המספק 122 כ"ס ו-20.4 קג"מ הזמינים מסל"ד נמוך ותיבת ההילוכים בעלת מצמד כפול עם 7 יחסי העברה. אגב אם אתם תוהים למה לא מביאים את השילוב 1.2 ליטר עם תיבה רובוטית, התשובה היא פשוטה – הוא לא קיים. ואיך היא נוסעת? בדיוק כמו שמצפים ממספרים כאלו – בזריזות. בכל מה שקשור לביצועים הראפיד תשמח להאיץ אם רק תבקשו, ונמליץ לממהרים באמת לבחור במצב הספורט בתיבה. אם כי גם במצב הרגיל היא בהחלט עובדת יפה – וכן, קצת-קצת מתבלבלת בעיר. אגב אם תרצו לבחור רכב אחר בקונצרן עם המנוע הזה (ודומיו) תצטרכו לשלם עוד כמה עשרות אלפי שקלים, כשהקרובה ביותר היא האוקטביה בעוד 20,000 שקל.
בכל הקשור לצריכת דלק הראפיד הרשימה עם 18.5 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה מחוץ לעיר ובסה"כ בימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 13 ק"מ לליטר נמוכים למדי. בהקשר ישיר לצריכת הדלק, אם תרצו לתדלק את הראפיד תגלו שפתיחת מכסה התדלוק מתבצעת עם מפתח ההנעה, מה שלא נתקלנו בו כבר מזמן ברכב חדש.
במבחן הנוחות העירונית הראפיד הבהירה די מהר שזה לא אחת מהחוזקות שלה. בעיר, על שיבושים קטנים היא מרגישה עסוקה אבל יחסית בסדר (למרות צמיגים לא קרביים במידה של 185/60-15). אבל ברגע שפוגשים בור או בליטה לא חביבה בכביש, בלא מעט מהמקרים היא פשוט מעבירה חבטה מורגשת לתא הנוסעים. כאשר המהירות עולה המצב מעט משתפר, ומחוץ לעיר הוא טוב עוד יותר. שם היא גם לא מחבבת את השיבושים הקטנים, ומרגישה קצת עסוקה ברוב הזמן, אבל מתמודדת יפה עם שיבושים גדולים. שם גם תרגישו שהיא קצת רכה, ואם תגזימו עם המהירות היא כבר עלולה להגיע לסוף מהלך המתלה.
בכל הקשור לרעשים, מחוץ לעיר הורגשו רעשי רוח וכביש ככל שהמהירות עלתה. שום דבר נורא, אבל מורגש. ומה לגבי הנאה מנהיגה? ובכן, קודם כל יש כאן יופי של מנוע שיאפשר לכם לצבור קמ"שים בקלות. ההגה קל מדי אבל בסדר, האחיזה בסדר גם כן למרות צמיגים לא גדולים, והיא חביבה לנהיגה אך התחושה מנותקת ועם זוויות גלגול קיימות. כך שהיא בסדר עם נהיגה מהירה, רק אל תגזימו, במיוחד לא בכבישים חלקים שם קל יותר לקבל תת היגוי אם תרצו להוריד יותר מדי כוח לכביש.
סיכום
ומה עם א'? הוא סיכם את דעתו על הראפיד כמכונית עם מנוע, הסכים שגם המרווח ותא המטען מרשימים. אבל יותר מכל, הוא שמח לחזור לא', האוקטביה שלו. א' החליט שהפער בין האוקטביה היוצאת לראפיד החדשה לגמרי, לא מצדיק את הפרש המחיר (וכנגזרת ממנו את שווי השימוש), ולי נשאר רק להסכים איתו.