מיצובישי אאוטלנדר: מבחן דרכים
מיצובישי אאוטלנדר
קליר קאט
הפנים הדהויות וה"סביבתיות" מבשרות שאנשי שלושת היהלומים דואגים היום יותר לאבולוציה של העולם מאשר לאיוו-לוציה, ולשמירה על יערות הגשם מאשר חריכת השבילים שביניהם. אפילו היפנים מספרים שהדרישות למעצבים היו "סולידי-בטוח-ופשוט". הם בהחלט קיבלו זאת.
בארץ, האאוטלנדר הוא הרכב הראשון של המותג שנבנה בטכנולוגיית הקליר-קאט – מקבילה, קצת פחות מקיפה, לסקיי אקטיב של מאזדה. גם כאן מספרים על דיאטה מוצלחת עם הפחתת כ-100 ק"ג (למרות התבססות על הפלטפורמה הגלובאלית המוכרת) – ועל יחידות כוח עם מבנה יעיל יותר ועדיין ללא מגדש. היפנים טוענים שמבחינת עלויות אחזקה זהו פיתרון עדיף ואולי הם צודקים. לשיאה תגיע הטכנולוגיה בגרסאות ההיברידיות הנטענות שיגיעו בסוף השנה.
ממושב הנהג
כאמור, רמת הציוד טובה עם שליטה ממוט ההגה בהילוכים (שישה מתוכנתים בתיבה הרציפה), ומגלגל ההגה על מערך השמע, בקרת השיוט והבלוטות' בעל התפעול הקולי. הנדסת אנוש צפויה, אלא שמתגים מסוימים (כמו במערכת השמע) נראים מיושנים ותפעול ומיקום של אחרים (מחשב הדרך, מערך העצור והתנע) אינו נוח.
תנוחת הנהיגה המוכתבת גבוהה, גם עבור רכב פנאי, אך היא טובה והראות החוצה מצוינת. המושב נעים אך מעט חסר תמיכה לגב תחתון. מאחור חסרים פתחי אוורור ליושבים, אך המרחב הנאה בשורה המרכזית הניתנת לכיוון (זווית ומרחק) קנו את לב הטרמפיסטים האוסטרליים שלנו. המקום ליושבים בשורה השלישית מוכתב על ידי מידת ההתחשבות של אנשי המרכז. כרגיל הבסיס שם נמוך, אבל המרחב סביר למושבים בסגנון הזה. זהו שיפור דרמטי ביחס למה שהציע הדגם היוצא. חגורת הבטיחות של היושב המרכזי במושב האמצעי יכולה להפריע ליושבים מאחור, מצד שני נחמד שבשורות האחוריות יש תפסנים לחגורות למניעת רעשים.
מתניעים
זינוק ראשון מסלק את החשש מפני חולשת המנוע. האאוטלנדר אינו חזק במיוחד אבל בזכות זמינות הכוח אינו מרגיש חלש. יציאות רמזורים מהירות מגלות את ההשהיה הרגילה שיש לתיבות רציפות, אבל אחרי כן הוא עומד בקצב, ואינו איטי. בשיוט בין עירוני מביאים המנוע ויחסי ההעברה הארוכים תנועה נעימה, ואולם בקצב משתנה, האצות או טיפוס בעליות, נוצר רעש שאינו מזמין במיוחד. בייחוד בעליות, חטיבת הכוח מרגישה מאומצת מדי. מצד שני, לא הייתה בעיה לשמור על קצב טוב גם בטיפוס לירושלים עם שישה נוסעים. ברוח ימים אלה יש מצב חיסכון שמשפיע על המנוע ובקרת האקלים אך מכהה את המצערת באופן לא נעים.
צריכת הדלק מאוד מגוונת. במישור הרגוע ניתן להגיע לאיזור ה-13 ק"מ לליטר(!), והממוצע לנסיעה בין עירונית מגוונת עם שישה עמד על 11.5 ק"מ לליטר. תוואי מאומץ הביא 8.2 ק"מ לליטר. בסך הכל לא רע בכלל לכלי גדול שכזה.
הלך האיוו
גירוש האיוו מהאאוטלנדר בולט גם בהתנהגות. בניגוד לרכב הקודם, שהרגיש ספורטיבי, החדש מרגיש בוגר ומבוגר. התנהגות הכביש בטוחה אבל נעדרת טמפרמנט עם כניסה איטית לפנייה ונטייה גדולה מדי להרחיב את הקו. בהאצה הצמיגים הקדמיים מאבדים אחיזה בקלילות מרובה, כאילו מדובר ברכב שופע כוח, והיללות נשמעות למרחוק. אבל ההגה הוא המרכיב המעצבן במשוואה. הוא מנותק, חסר דיוק, משנה משקל באופן לא הדרגתי ומושפע מדי מכח המנוע.
עקירת האיוו מורגשת גם בשבילים, שם הנטייה לתת-היגוי, והשפעת המומנט על ההגה, מוחשיים בהאצות ממהירות איטית. ברגע הראשון התחושה היא שהרכב נחבט מדי על אבנים וקפלים חדים, אך המצב משתפר כאשר עולה המהירות. הרכב מרגיש טוב יותר על השבילים מעל איזור ה-50 קמ"ש והיכולת שלו לטפל במפגעי השביל משתפרת.
שאלת התמורה
מה שמשחק לטובתו של האאוטלנדר הוא מחיר מושך לגרסת שבעת המקומות הבסיסית – 170,000 שקלים. לאאוטלנדר שתי גרסאות נוספות, כפולות הנעה: סופרים (190,000 שקלים) עם גג נפתח, מצלמה אחורית ומערכת מולטימדיה, ועלית (205,000 שקלים) עם עור, ותפעול חשמלי למושב הנהג ולדלת האחורית. אבל נראה לנו שדווקא גרסת האינסטייל הבסיסית מציעה את העסקה הטובה ביותר. האאוטלנדר החדש אינו מלהיב, מבריק או סקסי, ולמרות שבסך הכל מדובר ברכב נעים ושימושי הוא חסר את הסקס-אפיל ההכרחי ברכב פנאי.