הסכם עם רשויות מע"מ אינו מחייב הסכם מאוחד עם רשויות מס הכנסה
בפקודת מס הכנסה אין הוראה הכופה על נישום הסכם שחתם ברשויות מע"מ, כפי שאין בחוק מס ערך מוסף, הוראה הכופה על עוסק הסכם שחתם ברשויות מס הכנסה.
שאלה:
------------
נישום הגיע להסכם עם רשויות מע"מ עד שנת 2009 ושילם סכום מסוים, כאשר רשויות מע"מ שייכו את ההגדלה במחזורו לעסקאות שביצע. כעת הנישום בדיון ברשויות מס הכנסה.
השאלה: האם ההסדר עם רשויות מע"מ מחייב לעניין קביעת הסכם עם רשויות מס הכנסה?
תשובה:
------------
בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 אין הוראה הכופה על נישום הסכם שחתם ברשויות מע"מ, כפי שאין בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 הוראה הכופה על עוסק הסכם שחתם ברשויות מס הכנסה. כפי שיפורט להלן, אם הנישום חתם ברשות מס אחת על הסכם שאינו הסכם מאוחד, לא ניתן לכפות עליו את ההסכם ברשות המס השנייה, ו"הכול פתוח" לטוב ולרע לשני הצדדים. עם זאת יצוין כי במקרה הנדון רשויות מס הכנסה רשאיות להשתמש בדוח הביקורת של רשויות מע"מ, וסביר שיעשו כך.
הנישום מחויב לשתי רשויות המס אך ורק אם חתם על הסכם מאוחד (טופס 1258 א'). לעניין זה קיימות הוראות מקצועיות מפורטות שפרסמו רשויות מס הכנסה ומע"מ, הקובעות מהן הנסיבות שבהן זכאי הנישום לחתום על הסכם מס הכנסה שיחייב גם במע"מ (הוראת ביצוע מס הכנסה 39/93 שכותרתה "עריכת הסכמים וחילופי מידע לעניין מע"מ ע"י מפקחי מס הכנסה" וכן הוראת נוהל מע"מ מיום 26.11.1986 שכותרתה " עריכת הסכמים לעניין מע"מ ע"י מפקחי מס הכנסה").
יודגש כי הכלל הוא שהנישום זכאי לחתום על הסכם מאוחד אך אינו חייב לעשות זאת. ההוראות המקצועיות מפרטות מהן הנסיבות שבהן ניתן לחתום על הסכם מאוחד. אם הנסיבות מתקיימות והנישום הביע הסכמתו לכך, ייחתם ההסכם בטופס 1258 א' שכותרתו "הסכם בעניין שומת מס הכנסה ומע"מ", והסכם זה יחייב את הנישום ואת שתי הרשויות. אם לא - ההסכם לא יחייב את שתי הרשויות. במאמר מוסגר ייאמר כי לא פעם צומחים לנישום יתרונות בחתימה על הסכם מאוחד, אך יש לבחון כל מקרה לגופו.
פסק דין של בית המשפט המחוזי שפורסם ביום 12.3.2013 דן במצב הפוך שבו הנישום הוא שביקש כי הסכם שערך ברשויות מס הכנסה יחייב גם את רשויות מע"מ (ע"מ 19358-04-10 יואב שגיא נ' מנהל מע"מ) ומנהל מע"מ התנגד לכך. הנישום ביקש כי ההסכמות והקביעות העובדתיות הגלומות בהסכם מס הכנסה יחייבו גם את רשויות מע"מ, תוך שהוא מביא לעזרתו את ההלכה שנקבעה בבית הדין הארצי לעבודה בפרשת גדות (דבע נה/0-14/00 גדות תעשיות פטרוכימיות בע"מ נ' המל"ל), שממנה עולה כי "קביעות עובדתיות הנעשות על ידי רשות מנהלית אחת על פי סמכותה שבחוק ראויות לכיבוד על ידי רשות מנהלית שנייה...". מכאן לטענתו מחויבות רשויות מע"מ להסכם שחתם ברשויות מס הכנסה.
מנהל מע"מ דחה את בקשתו וטען כי לו היה הנישום חותם על הסכם מאוחד אכן הייתה מחויבות להסכם, אך לא זה המצב - מכיוון שההסכם אשר נחתם הוא הסכם מס הכנסה בלבד (טופס 1258) ולא הסכם מאוחד (טופס 1258 א').
בית המשפט קיבל את עמדת מנהל מע"מ תוך שהוא נשען על ההלכה בפרשת חזן (ע"א 9412/03 חזן נ' פ"ש נתניה) שם נקבע כי קיימות נסיבות שבהן רשות מס אחת רשאית להפעיל שיקול דעת שונה מרשות מס אחרת. מכאן הסיק בית המשפט המחוזי בדחותו את הערעור כי אין תחולה כללית להלכה בפרשת גדות וכי כל מקרה יידון על פי נסיבותיו.
מפסק הדין האמור כמו גם מההוראות המקצועיות שפורטו לעיל, עולה כי אף עמדת רשות המסים היא כי ככל שלא נחתם הסכם מאוחד - אין ההסכם עם רשויות מע"מ מחייב את שתי הרשויות.
המשיב - מומחה במסים, שימש מנהל מחלקת מסים בקבוצת מגדל, בעל ידע וניסיון עשיר בתכנוני מס ובליווי עסקאות מכל הסוגים (מקרקעין, מניות, חו"ל, שוק ההון וכדומה)
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה