הארכת התקנות המעניקות הטבה למשקיעים בשותפויות נפט וגז
ביום 18.3.2014 האריכה ועדת הכנסת של הכנסת את תחולתן של תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט), הקובעות את כללי המיסוי ובתוכם הטבות מס המגיעות למשקיעים בשותפויות נפט וגז, רטרואקטיבית מיום 1.1.2011 ועד ליום 31.12.2014.
ביום 18.3.2014 האריכה ועדת הכנסת של הכנסת ברשות יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), את תחולתן של תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט), התשמ"ט-1988 (להלן: "התקנות"), הקובעות את כללי המיסוי ובתוכם הטבות מס המגיעות למשקיעים בשותפויות נפט וגז, רטרואקטיבית מיום 1.1.2011 ועד ליום 31.12.2014.
זה תקופה ארוכה לא פעלה רשות המסים להארכת התקנות, ובכך למעשה נמנע מאלפי אזרחים המשקיעים באותן שותפויות לקבל החזרי מס המוערכים במאות מיליוני ש"ח. כך למשל, היקף ההפסדים הניתנים לקיזוז אצל המשקיעים במסגרת דוחות מס לשנים 2011 ו-2012, בהתאם לתוצאות אשר דווחו זה מכבר בדוחות הכספיים של שותפויות הנפט, נאמד בלפחות כ-400 מיליון ש"ח.
ובמה דברים אמורים - אדם (יחיד או חברה) המחזיק בתום יום המסחר בבורסה ביום ה-31 לדצמבר ביחידות השתתפות של שותפויות לחיפוש נפט נסחרות בבורסה (יחידות החזקה המונפקות בבורסה הדומות במהותן למניה של חברה הנסחרת בבורסה), זכאי ליהנות מהטבות מס מכוח התקנות בדרך של ניכוי חלקו בהפסדי השותפות מהכנסתו החייבת במס ממקורות הכנסה אחרים (למשל ממשכורת).
לדוגמה:
•אדם השתכר בשנת 2011 סך של 220,000 ש"ח ונוסף על כך רכש בבורסה ביום 31.12.2011 יחידות השתתפות בסך של 150,000 ש"ח, המהוות 1% מסך היחידות אשר הנפיקה אותה שותפות נפט בבורסה;
•אותה שותפות רשמה בשנת 2011 הפסדים בסך של 10 מיליון ש"ח אשר מקורם בהוצאות שהוצאו בתקופת חיפוש הנפט כהגדרתן בתקנות;
•אותו אדם יהיה רשאי לקזז בדוח המס האישי שלו סך של 100,000 ש"ח מהכנסתו ממשכורת ולשלם מס על הכנסה ממשכורת בסך של 120,000 ש"ח בלבד (100,000 ש"ח - 220,000 ש"ח), ובכך ליהנות מחיסכון של תשלום מס בסך של כ-30,000 ש"ח (100,000 ש"ח - סכום הניכוי המותר לפי 30% - שיעור המס השולי אצלו בשנת 2011), ובעתיד אם יבקש למכור את אותן יחידות ברווח יוכל לקזז מהעלות השקעתו את אותם הפסדים (ולהיפך אם דיווח על רווחים) ולשלם מס רווח הון בשיעור 25% בלבד;
•קרי, מדובר בהטבת מס משולשת - ראשית, מדובר בהטבת מס בדרך של ניכוי הוצאות אשר ברגיל אינן מותרות על פי חוק בניכוי בשוטף; שנית, מדובר בחיסכון מס בסכום ההפרש שבין שיעור המס השולי אצל אותו יחיד לבין שיעור המס אשר שילם בחישוב רווח ההון במכירת היחידה (ככל שנרשם רווח בעת המכירה); ושלישית, התקנות מעניקות למשקיע הטבה בדרך של דחיית תשלום מס.
כאמור, התקנות למעשה מהוות מנגנון משפטי ייחודי וחשוב למשק האנרגיה בישראל, מנגנון שלפיו שותפות הנפט נרשמת למסחר בבורסה כדי לגייס משקיעים מהציבור, וזאת חלף מימון ממשלתי או מוסדי שלא ניתן להשגה בתקופת החיפוש בשל אי הוודאות למציאת נפט.
למעשה, מנגנון זה הביא לפתרון אופטימלי של בעיית גיוס ההון הדרוש בתקופת החיפושים, שכן מנגנון שכזה מאפשר לאותן שותפויות לגייס הון באמצעות הבורסה ללא מגבלה של מספר השותפים בדומה לגיוס הון בבורסה על ידי חברה, ומבלי להסתמך על גופים מוסדיים, תוך מתן הטבה מצד המדינה לאותם אנשים המשקיעים את כספם בשותפויות האמורות בדרך של הטבות מס כמפורט בדוגמה שלעיל.
הכותב - שותף מחלקת המסים במשרד ברון ושות', נטל חלק פעיל בוועדת הכספים להארכת התקנות הנדונות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה