על המבקרים בביקורת פתע של מס הכנסה לבצע את הביקורת מבלי לפגוע בהתנהלות השוטפת של העסק
מהן הזכויות העומדות לנישום אשר אינו יכול להתפנות אל חוקרי המס בעת ביקורת פתע של מס הכנסה בעסקו לצורך בדיקת ניהול ספרים וכדומה? מדובר ברופא עם מטופלים רבים הממתינים בתור. האם ניתן לבקש מהחוקרים להמתין עד שיסיים את עבודתו?
שאלה:
----------
מהן הזכויות העומדות לנישום אשר אינו יכול להתפנות אל חוקרי המס בעת ביקורת פתע של מס הכנסה בעסקו לצורך בדיקת ניהול ספרים וכדומה? מדובר ברופא עם מטופלים רבים הממתינים בתור. האם ניתן לבקש מהחוקרים להמתין עד שיסיים את עבודתו?
תשובה:
-----------
אחת הדרכים לבדוק את ספרי הנישום והרישום בהם היא באמצעות ביקורת בעסקו של הנישום. סמכותו של פקיד השומה לערוך ביקורת כאמור מעוגנת בסעיף 135(2) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 כלהלן: "רשאי פקיד השומה, או פקיד אחר שהורשה לכך על-ידיו בכתב, להיכנס לכל מקום בו מתנהל עסק או משלח-יד ולבדוק מלאי עסקי, קופה, מכונות, פנקסים, חשבונות, מסמכים, רשומות ותעודות אחרות, הנוגעים לאותו עסק או משלח יד, ולדרוש הסברות בקשר לכך, וכן רשאי הוא לדרוש מבעל העסק או משלח-היד או מפקיד אחראי שלהם לגלות היכן מצויים פנקסים, חשבונות ומסמכים כאמור ולהיכנס למקום המצאם ולבדקם ולדרוש הסברים, אם דבר זה ייראה לו דרוש כדי להבטיח את מילוי הוראותיה של הפקודה או כדי למנוע התחמקות ממילוי אותן הוראות".
"ביקורת פתע" כשמה כן היא - ביקורת הנעשית ללא מתן הודעה מוקדמת, וכל זאת במטרה לבדוק את צורת הרישום ואמיתות הרישום. מתן הודעה מוקדמת כמו גם המתנה לנישום שיסיים את יום עבודתו יסכלו מטרה זו.
עם זאת, על המבקרים לבצע את הביקורת מבלי לפגוע בהתנהלות השוטפת של העסק. שכל ישר של המבקרים והנישום יוביל לביקורת עניינית שאינה פוגעת בהתנהלות השוטפת. לדוגמה, במקרה הנדון המבקרים יכולים לבדוק את הספרים ולקבל תשובות לשאלותיהם בין מטופל למטופל.
יש לזכור שהביקורת אינה אורכת זמן רב, ושיתוף פעולה ענייני ומהיר יביא לסיומה המהיר. לא זו אף זו, חוסר שיתוף פעולה, ויכוחים וכדומה מעוררים חשד אצל המבקרים ועלולים לגרום לתוצאה בלתי רצויה.
המשיב - לשעבר מנהל תחום פקיד שומה חקירות תל-אביב
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה