האם מימון המונים חייב במס?

עו"ד, רו"ח חיה אביסרור-שמעוני ועו"ד, רו"ח תהילה ששון

גיוס כסף בסכומים נמוכים מקבוצות גדולות הוא חלופה מועדפת אצל יזמים צעירים לצורך פיתוח פרויקטים, בינתיים ללא תמורה בצורת ניירות ערך, מניות וכדומה.

גיוס כסף בסכומים נמוכים מקבוצות גדולות הוא חלופה מועדפת אצל יזמים צעירים לצורך פיתוח פרויקטים, בינתיים ללא תמורה בצורת ניירות ערך, מניות וכדומה.
מימון המונים הוא גיוס כסף בהיקפים נמוכים יחסית ממספר רב של אנשים. תהליך זה מתאר את שיתוף הפעולה, תשומת הלב והאמון הקולקטיביים של אנשים החולקים את כספם ומשאביהם האחרים כדי לתמוך במאמצים שיזמו אנשים או ארגונים אחרים.
גיוס המונים מאפשר ליזמים שאינם מגייסים הון בדרכים מסורתיות לגייס סכומים של עד מאות אלפי דולרים לטובת המיזם מבלי לוותר על אחוזי בעלות במיזם, שכן הכספים אינם מגויסים כהשקעה, וכפועל יוצא התומכים אינם מקבלים מניות או זכויות כלשהן בחברה.
מנגנון מימון ההמונים הפך לחלופה מועדפת אצל יזמים צעירים ואף אצל תאגידים מסוימים לצורך השגת מימון לפיתוח פרויקטים. השיטה משמשת כיום אלטרנטיבה ברורה ונוחה בשלב ה-seed לאמצעי מימון אחרים (נטילת הלוואות או גיוסי כספים על בסיס השקעות הון). אלה האחרונים כרוכים לרוב במנגנונים מורכבים יותר דוגמת היפרדות מאחוזי בעלות בחברה או בנשיאה בעלויות משפטיות לא מבוטלות.
גיוס המונים - הלכה למעשה
גיוס ההמונים קיים הן בפלטפורמה ישראלית (לדוגמה headstart ומימונה) והן בפלטפורמה בין לאומית (לדוגמה קיקסטארטר ואינדיגוגו) ומטרתו לגייס הון באתרי אינטרנט. מקימי מיזמים פונים לקהל הרחב ומבקשים ממנו להשקיע בפרויקט בהיקפים קטנים. למעשה, היזמים חושפים את רעיונותיהם בפני הציבור הרחב, ומציעים לו בתמורה להשקעה כספית הטבות שונות כגון מכתבי תודה, גרסאות ניסיוניות של המוצרים, השתתפות פעילה בפרויקט או גרסה חינם של המוצר בעת ההשקה. התשלומים מועברים דרך פלטפורמות תשלום אלקטרוניות (Amazon Payments או PayPal) המקלות על העברות הסכומים הנדרשים.
קיימים שני מודלים כספיים לגיוס מימון מההמונים: הראשון - אם בו היזם לא הגיע ליעד המימון, הכסף חוזר לתומכים; והשני - היזם יוכל לקבל את הכסף שצבר גם אם לא הגיע ליעד שהגדיר.
במישור המשפטי, מנגנון התגמול (עדיין) אוסר על הענקת תמורה כהשקעה בהון (קרי אחזקה בהון, "אחוזי" בעלות) בחברת הפרויקט, וזאת מכיוון שבישראל - כמו בארצות הברית ובמדינות אחרות - הצעת ניירות-ערך לציבור דורשת הכנת תשקיף - תהליך ארוך, יקר וסבוך. המימון החברתי אמנם צועד אל המיינסטרים באמצעות תקנות בארצות הברית והצעות חקיקה בישראל, אך בשלב זה לא ניתן עדיין להציע תמורות ניירות ערך (מניות, אופציות וכדומה) בחברה.
מה ניתן להציע בתמורה? את המוצר לכשיהיה מוכן.
למעשה לגיוס המונים יש כמה יתרונות מלבד מימון הפרויקט - הוא משמש במה לשיווק הרעיון, למציאת אנשים שמעוניינים במוצר עוד קודם להשלמתו ולבחינה של תמחור המוצר. כך למשל, כאשר היזם נוקב במחירי התרומות המעניקים מתנות, הוא יכול לבחון אם אנשים מוכנים לקבל את המוצר כאשר הוא מתומחר במחיר נמוך, ואם הם מוכנים לשלם תוספת בעבור שדרוג המוצר במחיר גבוה יותר.
חסידי פלטפורמת מימון ההמונים טוענים כי היא מאפשרת לרעיונות טובים שלא היו עוברים את המסננת השגרתית של בעלי הון, לפרוץ ולהשיג מימון באמצעות שימוש בחוכמת ההמונים. אם הצליח היזם למשוך את תשומת הלב הראשונית בצורה זו, הוא יוכל לא רק להבטיח מימון לשלב ה-seed לצורך התחלת הפרויקט שלו, אלא אף עשוי לקבל אינדיקציה לעניין סיכויי התמיכה ברעיון מצד לקוחות פוטנציאליים ולהפיק תועלת מקידום מכירות בשיטת "מפה לאוזן".
עם זאת, כנגד תועלות אלו עומדת הדרישה מהיזם לחשוף את רעיונו בשלב ראשוני למדיי. חשיפה זו מעמידה את היזם בסיכון לכך שהרעיון יועתק ויפותח לשלב מתקדם יותר על ידי מתחרים בעלי מימון יציב יותר.
היבטי מיסוי
בתהליך גיוס המונים עשויות לעלות שאלות הן לצורכי מס הכנסה והן לצורכי מע"מ. שאלות אלו נגזרות מהמודל הכספי שבו יבחר היזם.
בהתאם למודל הראשון שבו היזם לא הגיע ליעד המימון, עשויות להיות שתי חלופות כלהלן:
•האחת, היזם בוחר להחזיר את הכסף לתומכים מבלי לספק להם את המוצר או מבלי להעניק להם תשורה כלשהי.
•השנייה, אף שהכסף הוחזר לתומכים ייתכן כי היזם יבחר להעניק לתומכים שהביעו אמון ברעיון ו/או במוצר את המוצר עצמו או תשורה כלשהי כאות הכרת תודה (וזאת ככל שפיתוח המוצר וייצורו הושלמו לבסוף, אם באמצעות גיוס כספים ממשקיעים או באמצעות נטילת הלוואות). חלופה זו מושפעת למעשה ממחיר השוק של המוצר שהוענק והיא פונקציה של גובה סכום התמורה שהעביר התומך.
בהתאם למודל השני שבו הגיע היזם ליעד המימון, עשויות להיות שתי חלופות כדלהלן:
•חרף קבלת הכסף המיזם לא צלח - במקרה זה התומכים לא יקבלו כל תמורה לתמיכתם.
•לחלופין, המיזם הצליח והיזם מבקש להעניק לתומכים מוצר ו/או תשורה כלשהי - פעמים רבות הסכום שכל אחד מהתומכים נתן למיזם שונה ממחיר השוק של המוצר. עולה השאלה מה דין ההפרש לצורכי מס הכנסה ומע"מ? האם מדובר בהכנסה החייבת במס או שניתן לטעון אחרת? נוסף על כך, כיצד תסווג התמורה האמורה לצורכי מע"מ?
בכל אחת מהחלופות קיימים היבטי מיסוי (היבטי מס הכנסה והיבטי מע"מ) הנוגעים הן ליזמים והן לתומכים.

הכותבות - מתמחות בייעוץ מס ובפתרונות מיסוי

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כתבה מטופשת בלי שום תשובה
    עידן 01/10/2016 15:57
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הכותבת שואלת את השאלות שבגללן קוראים את הכתבה, בלי לספק שום תשובה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות