זאת המניה שהזרים מסתערים עליה: "חשוב לנו לצמוח בצורה עקבית"

חברת פרוטרום היא כבר החברה ה-25 בגודלה בבורסה במונחי שווי שוק ועף סף כניסה למדד המעו"ף. המנכ"ל בטוח שיש עוד הרבה לאן לצמוח
 | 
telegram
(3)

בשקט והרחק מהרדאר של המשקיעים, חברת {פרוטרום} הולכת ומבססת את עצמה כאחת מהחברות הגדולות בבורסה - וקרובה מאוד להיכנס בעדכון הקרוב אל מדד המעו"ף היוקרתי. האם ליצרנית הטעמים יש עוד מקום לצמוח? מנהל העסקים הראשי של החברה סבור שכן.

לפני מספר ימים פרסמה יצרנית הטעמים תוצאות כספיות מצוינות לרבעון השני של השנה. מניית החברה הגיבה בחיוב. במקביל לדוחות ערכה החברה כנס משקיעים ובו דיבר יהודאי על מנועי הצמיחה של החברה אשר השווי שלה חצה השנה את רף ה-5 מיליארד שקל. השווי של החברה הנוכחי ממקם אותה במקום ה-25 במונחי שווי שוק - יותר מאשר חברות כמו סלקום (4.1 מיליארד שקל), פרטנר (4 מיליארד שקל), מליסרון (3.9 מיליארד שקל) וכלל ביטוח (3.6 מיליארד שקל).

שוק הטעמים שבו פועלת פרוטרום הוא שוק אשר צומח בקצב מתון של 3% בשנה. החברות בענף צומחות בין היתר באמצעות צמיחה אורגנית אך גם על ידי רכישות. ברבעון שחלף הציגה החברה צמיחה אורגנית של 6.2% ובכנס אמר יהודאי כי "פרוטרום ממשיכה במסע של הצמיחה שלה. חשוב לנו לצמוח בצורה עקבית ולהכיל את זה לשורה התחתונה. שנת 2014 אמורה להיות עוד שנת שיא לפרוטרום".

צמיחה באמצעות רכישות

לאורך השנים ביצעה פרוטרום 37 רכישות אותם הטמיעה בחברה. רכישות אלו שינו את המיקוד של החברה מהשוק של מערב אירופה והפכו אותה לחברה גלובלית. כיום בבעלות החברה נמצאים 34 מפעלים, 41 מעבדות מו"פ. המוצרים של החברה נמכרים ביותר מ-145 מדינות ליותר מ-15,500 לקוחות. בסה"כ מייצרת החברה כמות חסר תקדים של 31,000 מוצרים והיא משתמשת בכ-4,000 חומרי גלם.

בשנים האחרונות שינתה החברה את המיקוד שלה וכעת היא שמה דגש על שווקים מתפתחים ובארה"ב. בשוק האסיאתי לא ביצעה החברה רכישות אך היא מקימה שם מפעל ייצור חדשני מהשורה הראשונה אשר יתחיל לעבוד ברבעון הראשון של 2015. בשווקים בדרום אמריקה ביצעה החברה רכישות אסטרטגיות בברזיל ובגוואטמלה ועשויה לבצע עסקאות נוספות. גם במזרח אירופה רכשה פרוטרום חברות בסלובניה וברוסיה.

האסטרטגיה של החברה הוא לא רק לצמוח במכירות אלא גם לשפר את הרווחיות. בין התוכניות של החברה לשנים הקרובות הוא הקמת מערך רכש גלובלי כדי לשפר את הרווחיות הגולמית. נכון להיום 40% מרכישות חומרי הגלם של החברה מתבצעות מול סוחרים מקומיים במדינות השונות אשר מצד אחד נותנים שירות מהיר וטוב, אך בד"כ יקר יותר ממה שניתן להשיג. ולהערכתו באמצעות רכש גלובלי ובהסכמים שנתיים ניתן להוריד את התלות בסוחרים המקומיים בחצי.

האסטרטגיה - רכישות קטנות

פרוטרום של היום היא אינה חברה ממונפת. ההון העצמי שלה מסתכם ב-557 מיליון דולר ורמת החוב שלה מסתכמת ב-188 מיליון דולר בלבד. פרוטרום מבחינתה הייתה שמחה לרכוש חברות גדולות בהיקף משמעותי - אך המבנה של הענף לא מאפשר זאת בשל מיעוט מועמדות אפשריות לרכישה.

בשוק הטעמים בוצעו בחודשים האחרונים שתי רכישות עליהן התמודדה החברה, ויהודאי עדכן את המשקיעים כי גם פרוטרום התמודדה על החברות - אך לא הייתה מוכנה לשלם את המכפילים הגבוהים. כך למשל, חברת בשם דיאנה נמכרה תמורת 1.35 מיליארד אירו המשקפת לה מכפיל EBITDA של 14.5. חברה נוספת אשר הרוויחה 100 מיליון אירו בשנה נמכרה תמורת 2.35 מיליארד אירו.

כעת המבנה בתעשייה הוא כזה שישנן ארבע שחקניות גדולות שמציגות מכירות שנתיות של יותר מ-2.5 מיליארד דולר, ארבעה שחקניות בינוניות עם קצב של כמיליארד דולר בשנה אשר כוללת את פרוטרום, והרבה מאוד שחקניות קטנות עם מכירות של עשרות מיליוני דולרים בשנה.

מכפילים של רכישות

בכנס הסביר יהודאי כי בעוד רכישות גדולות מתבצעות במכפיל של 15 על ה-EBITDA, פרוטרום נוהגת לבצע את הרכישות הקטנות לפי מכפיל של 7. פרט לפרוטרום - לא הרבה חברות מתמודדות על רכישות של החברות הקטנות - וזה אחד ממנועי הצמיחה של החברה.

נכון להיום פרוטרום נמצאת עם קצב מכירות של כ-800 מיליון דולר בשנה. ברבעון שחלף שהיה חזק עונתית רשמה החברה רווח של 25.5 מיליון דולר ובכך המשיכה להקטין את רמת החוב וכפועל יוצא גם את שיעור המינוף.

האם פרוטרום מהווה יעד לרכישה? על השאלה הזאת יהודאי לא עונה במפורש אבל מדבריו ניתן להבין כי החברה קיבלה הצעות לרכישה ודחתה אותן. בעוד החברה נסחרת סביב מכפיל 10 על ה-EBITDA בחברה מאמינים כי יש להם לאן לצמוח בשוק המקומי ולכן מסרבים להצעות המכירה - גם במכפילים גבוהים יותר.

הזינוק במניה

בעוד שוק ההון רדום יחסית מבחינת מחזורי מסחר, בשנה החולפת רשמה מניית החברה זינוק של 52%. גורמים בשוק ההון מסבירים כי העלייה במחיר המניה קשורה ברכישת מניות על ידי משקיעים זרים ופחות על ידי המוסדיים הישראליים. הסיבה לכך נובעת מכך שהחברות המתחרות של פרוטרום נסחרים במכפילים גבוהים יותר (למעלה מ-12).

בבנק אגוד המסקר את החברה העלו את מחיר היעד מרמה של 88 שקלים ל-105 שקלים ומציינים כי "פרוטרום היא חברה שיודעת לבצע רכישות מוצלחות, להטמיע אותן וליהנות מסינרגיות תפעוליות". לעת עתה, נראה שבפרוטרום מצליחים לשכנע את המוסדיים בסיפור הזה - נותר רק לקוות עבור המשקיעים כי הסיפור הזה יימשך.

גרף המנייה מתחילת 2014:

גרף מניית פרוטרום, מקור - בורסהגרף
גרף מניית פרוטרום, מקור - בורסהגרף

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אבדאלקום מה זה שוק הטעמים
    גידי 22/08/2014 22:07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש גם טעם של קבב?
    סגור
  • 2.
    כבר מוכרים את המניה נפטרים כעת ממנה (ל"ת)
    הזרים 22/08/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 1.
    המניה כבר בשיא ואין לה עוד בשר לעלות . המלצות כאלה
    זהירות 22/08/2014 08:17
    הגב לתגובה זו
    10 1
    עדיף למכור .המניה בקרוב תרד אחרי שכל הפריירים יקנו
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות