תקנות האתיקה - יועצי מס

יועץ מס שמואל (סמי) מזון

על פי סעיף 17 לתקנות האתיקה המקצועית של יועצי המס, אסור להפסיק טיפול בלקוח באופן מידי. מה נחשב לזמן סביר?

השאלה:
------------

על פי סעיף 17 לתקנות האתיקה המקצועית של יועצי המס, אסור להפסיק טיפול בלקוח באופן מידי. מה נחשב לזמן סביר?
לדוגמה, יועץ מס נותן התראה ב-15 לאוגוסט על הפסקת טיפול החל מדוח אוגוסט (שיוגש ב-15 לספטמבר), דהיינו שיש צורך ביועץ מס חדש החל מתחילת אוקטובר. האם זה נחשב לזמן סביר?

תשובה:
--------------
ראשית, אני חייב לציין כי לא ניתן לראות בסעיף 1 (17) של תקנות מס הכנסה (כללי אתיקה מקצועית של יועצי מס), התשמ"א 1981 כסעיף מנותק משאר סעיפי האתיקה המקצועית.
לפני מתן התשובה לגופו של עניין אני מסב את תשומת לב השואל לעובדה כי עם קבלת חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס התשס"ה -כללי האתיקה המקצועית נכללו בסעיף 14 לחוק
ואלה היו מצומצמים ביותר וכללו:
סעיף 14 (א) "...במילוי תפקידו יפעל (יועץ המס) במהימנות, בנאמנות, בזהירות וביושר כלפי לקוחותיו... וינקוט את כל האמצעים הסבירים כדי להבטיח את התנהגותו המהימנה, הנאמנה, הזהירה והישרה..."
בהעדר תקנות חדשות (לשכת יועצי המס פועלת לקידום חקיקה בנושא) אנו עדיין פועלים ומיישמים את התקנות הישנות, הנזכרות לעיל:
הרישא של סעיף 1 להתקנות קובע: "המעשים והמחדלים של יועץ מס המנויים להלן יש בהם משום התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע של יועץ המס":
תקנה 1 (16) קובעת: "הפסקת טיפול בעניין שקיבל יועץ מס לטיפולו, זולת אם נוצרו חילוקי דעות בנוגע לצורת הטיפול, או מניעה מבחינה חוקית או מבחינה האתיקה המקצועית, או בגלל אי-תשלום שכר טרחה והוצאות, או מחמת סיבה אחרת המצדיקה את הפסקת הטיפול".
תקנה 1 (17) קובעת: "הפסקת טיפול בעניין שקיבל יועץ מס לפני תום הטיפול בו ולא נתן ללא דיחוי הודעה על כך ללקוחו והפסקת הטיפול גרמה או עלולה לגרום לפגיעה בעניין לקוחו"
יש לשים לב, התקנות נתנו ליועץ המס להפסיק את ייצוגו והטיפול בלקוח בהינתן מספר קריטריונים המודגשים לעיל.
הכוונה ללא דיחוי, היא לא לחכות לרגע האחרון, למסור את ההודעה, להשתדל לתת ללקוח זמן סביר לפנות למייצג אחר שימשיך לטפל בעניינו, לפני תום המועד החוקי של הטיפול בבעיה, (הגשת הדו"ח, טיפול בתשלום חובותיו וכיו"ב...).מבלי לגרום ללקוח נזקים כגון קנסות, עיקולים, או כל סנקציה אחרת.
המילה מיידי פירושה שנעשה ללא דיחוי, שאין לדחותו, דחוף. קרי, ברגע שנתגלו חילוקי הדעות המקצועיים או כל חילוקי דעות אחרים העלולים להביא לניתוק בין יועץ המס ללקוח, רצוי מאוד בכתב עם פירוט הסיבות אשר גרמו לך יועץ המס להפסיק את הטיפול.
יש לדאוג לא לגרום ללקוח נזקים ובוודאי למסור לו את כל המסמכים הרלוונטיים להמשך טיפול, זולת אם הנתק בא כתוצאה מחוב כספי, ובמקרה זה אני מפנה את השואל לחוק השליחויות המקנה ליועץ המס להחזיק את הניירות הרלוונטיים.
עכבון
סעיף 12 "על אף האמור בסעיף 8 (1), תהא לשלוח זכות עכבון על נכסי השולח (כולל המסמכים וניירות העבודה) שבאו לידו עקב השליחות - כולל נכסים המוחזקים בידו כנאמן השולח - כדי תשלום שכרו וסכומים אחרים המגיעים לו מן השולח עקב השליחות.
ההדגשים וההסברים בסוגריים הם של שמואל (סמי) מזון.

המשיב - לשעבר נשיא לשכת יועצי המס בישראל. ממשרד מזון, חשבונאים ויועצי מס מוסמכים.

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן


תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות