אי התרת ניכוי בגין מסי חוץ לצורך קבלת זיכוי
סעיף 200 לפקודה מתיר, כפוף לתנאים מסוימים, זיכוי של מסי חוץ כנגד מסי ישראל,אם כי לא סביר כי בחישוב הכנסת החוץ של הנישום החייבת במס בישראל, יתאפשר לו לדרוש גם ניכוי של מסי החוץ. במילים אחרות, הרציונל שבבסיס סעיף 206 לפקודה הוא מניעת כפל הקלת מס מהנישום. כמו כן, לפי הדין הפנימי בישראל סכומי מס הכנסה אינם מהווים הוצאה המותרת בניכוי
שאלה ------------- סעיף 206 לפקודת מס הכנסה קובע כי בחישוב הכנסת החוץ החייבת במס בישראל לא יותר כל ניכוי ממנה בשל מסי חוץ. בטופס 1040 של רשות המס האמריקאית מנוכה לצורך המס הפדרלי סכום המקדמות (ולא המס הסופי) ששולם במסגרת המס המדינתי. השאלה: האם לאור הסעיף שלעיל יש לתאם את הסכום כאמור לצורכי מס בארץ? מהו ההיגיון שעומד מאחורי הסעיף?
תשובה: ------------- סעיפים 214-199 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובעים את ההוראות בעניין זיכוי והקלות בגין מסי חוץ ומסי כפל. "מסי חוץ" מוגדרים בסעיף 199 לפקודה בזו הלשון: "מסים המשתלמים על ידי תושב ישראל לרשויות המס של מדינה מחוץ לישראל, על הכנסה שהופקה או שנצמחה באותה המדינה, לרבות מסים המשתלמים למדינות שהן חלק ממדינה פדרלית או לרשויות אזוריות שהן חלק מאותה המדינה, המחושבים כאחוז מההכנסה, ולמעט מסים עירוניים." (ההדגשה אינה במקור ק"צ ור"צ) עינינו הרואות כי המונח "מסי חוץ" מוגדר בצורה רחבה וכולל גם מסים המשתלמים למדינות שהן חלק ממדינה פדרלית או לרשויות אזוריות (למעט מסים עירוניים). סעיף 200 לפקודה מתיר, כפוף לתנאים מסוימים, זיכוי של מסי חוץ כנגד מסי ישראל (מס הכנסה ומס חברות). מאחר שהמחוקק מאפשר, בהתקיים תנאים מסוימים, זיכוי של מסי חוץ מתוך חבות המס של הנישום בישראל, לא סביר כי בחישוב הכנסת החוץ של הנישום החייבת במס בישראל, יתאפשר לו לדרוש גם ניכוי של מסי החוץ. במילים אחרות, הרציונל שבבסיס סעיף 206 לפקודה הוא מניעת כפל הקלת מס מהנישום. כמו כן, לפי הדין הפנימי בישראל סכומי מס הכנסה אינם מהווים הוצאה המותרת בניכוי (ראו בעניין זה: סעיף 32(7) לפקודה). ככל שבמסגרת דוח המס האמריקאי (1040) נוכה סכום המקדמות ששולם במסגרת המס המדינתי, הרי שמן האמור עולה כי יש לתאם סכומים אלה לצורך חישוב המס החל בישראל. לעניין זיכוי בישראל של מסי חוץ שהנישום חייב בהם בארצות הברית, יש לפעול לאור האמור לעיל והוראות סעיפים 214-199 לפקודה, ועל פי הוראות האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין ארצות הברית (בדגש על סעיף 26 לאמנה). לצורך הרחבת היריעה בנושא ניתן להיעזר גם בחוזר מס הכנסה מס' 26/2002 בנושא: "הרפורמה במס הכנסה זיכוי בגין מסי חוץ". המשיבים - קובי צרפתי מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי (כולל טיפול בתושבים חוזרים וגילוי מרצון), שותף מנהל צרפתי ושות'. רון צרפתי מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי, צרפתי ושות' התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים
