זכאות עובדים לתשלום יום הבחירות
חוק הבחירות לכנסת קובע כי עובד יהיה זכאי לתשלום עבור יום הבחירות אם עבד תקופת עבודה מינימלית והיה אמור לעבוד לולא השבתון. מאת עו"ד הלית כהן-רזניצקי
בהתאם לסעיף 10 לחוק יסוד: הכנסת יום הבחירות הוא יום שבתון. השבתון הוא כללי וחל על כל המשק, אך שירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים יפעלו כסדרם. כלומר, השבתון חל על כלל העובדים. עובדים רבים אינם מועסקים שבוע עבודה מלא וזכאותם לתשלום יום הבחירות תיבחן לאורן של הוראות סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 (להלן: "חוק הבחירות"). סעיף 136 לחוק הבחירות קובע, כי עובד, שעבד 14 ימים רצופים לפחות אצל מעביד, סמוך ליום הבחירות, וכן עובד, שעבד בעבודות יזומות 14 ימים לפחות אצל אחד מהמוסדות הציבוריים, מתוך החודשיים שלפני יום הבחירות, ישלם לו המעביד את השכר, שהעובד היה משתכר אצלו ביום הבחירות אילולא שבת. מן האמור לעיל עולה, כי הזכאות לתשלום מותנית בקיומם של שני תנאים בלבד: א. העובד עבד תקופת עבודה מינימלית לפני יום הבחירות. ב. העובד היה אמור לעבוד ביום הבחירות לולא השבתון. מכאן, הואיל והשבתון ביום הבחירות חל על כלל העובדים במשק (למעט השירותים הציבוריים והשירותים החיוניים שנקבעו), כלל העובדים יהיו זכאים לתשלום ביום הבחירות, למעט אותם עובדים מביניהם, שמלכתחילה לא היו אמורים לעבוד בו. יצוין כי עובד חודשי שלא אמור לעבוד ביום הבחירות יקבל את שכרו הרגיל אם עבד את כל ימי העבודה בהם הוא מחויב בחודש זה. הכותבת – עו"ד ב"כל עובד" מבית חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ. אין במידע המופיע באתר "כל עובד" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים. (*) הכותב - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS"