האוצר: מחירי המזון נמוכים ב-5.5% מהשיא

זאת בשעה שבאותה תקופה חלה עלייה של כ-5% בשכר הממוצע במשק, באופן שהביא לעלייה בכוח הקנייה של משקי הבית
 | 
telegram
(2)

הכלכלן הראשי באוצר פרסם היום את הסקירה השבועית תוך מיקוד בהתפתחות מחירי המזון בישראל בשנים האחרונות.

לפי הממצא העיקרי - מחירי המזון (כולל פירות וירקות, אך ללא ארוחות מחוץ לבית) נמוכים כיום בכ-5.5% ביחס לשיאים שנרשמו בשנת 2013 ולאחר מכן שוב במהלך 2015. בשנתיים האחרונות נשמרה יציבות המחירים. זאת בשעה שבאותה תקופה חלה עלייה של כ-5% בשכר הממוצע במשק, באופן שהביא לעלייה בכוח הקנייה של משקי הבית ביחס למוצרי מזון. באוצר כותבים כי מדד המחירים לצרכן הכללי בישראל לא רשם ירידה בהיקף דומה לזו שחלה במדד מחירי המזון בתקופה זו, כך שללא ספק חלק מההתפתחויות הן ייחודיות לענף המזון.

נזקים כבדים בענף החקלאות; פגיעה במחירי פירות הקיץ (לכתבה המלאה)

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בניתוח של הסברים אפשריים למגמה זו, נמצא כי בשנים האחרונות מחירי התשומות בחקלאות יציבים ונמוכים מרמת השיא שנרשמה בשנת 2013, באופן התומך ביציבות מחירי המזון; כי נרשמה עלייה מתונה בשיעור ההוצאות על מוצרים מיובאים מתוך כלל ההוצאה הפרטית בשוק המזון, באופן התומך בקידום התחרות בענף המזון, וכי קיימות אינדיקציות לתחרות מוגברת במגזר הקמעונאי.

לפי האוצר, מגמת הירידה ולאחריה ההתייצבות במחירי המזון באה בתקופה שבה השכר נמצא במגמת עלייה - השכר הממוצע במשק עלה בכ-5% מהרבעון הרביעי של שנת 2015 ועד הרבעון הרביעי של 2017; כך שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכוח הקניה של משקי הבית ביחס למוצרי מזון.

ניתוח נתוני הרווחיות על פי הדוחות הכספיים של 4 קמעונאיות המזון אשר נסחרות בבורסה מספק אינדיקציה לקיומה של תחרות מוגברת במגזר הקמעונאי בשנים האחרונות המתבטאת בשחיקה של שיעורי הרווחיות.

הדבר בולט במיוחד בקרב רשתות רמי לוי וויקטורי - כאשר ניתן לראות ששיעורי הרווחיות בשנים האחרונות נמוכים משמעותית מאשר בשנים קודמות; זאת במקביל להתרחבות של שתי הרשתות הנ"ל (בין השנים 2017-2013 גדלו סך המכירות של 'רמי לוי' בקרוב ל-60%, ושל 'ויקטורי' בכ-115%). גם ברשת שופרסל, שהיא השחקן המוביל בשוק קמעוניות המזון, ניתן לראות שבשנים האחרונות היו שיעורי הרווחיות מעט נמוכים מאשר בשנים 2010-2007, ובמיוחד נמוכים בשנים 2015-2014. בשנים 2016 ו-2017 ניתן לראות עלייה ברווחיות שופרסל באופן המתקרב לרמות שנרשמו עד 2010, אך יש לציין כי הדבר נעשה במקביל למאמצי התייעלות מצד החברה - שכללו פתיחת מרכז לוגיסטי חדש, וכן עלייה בהיקף מכירות המותג הפרטי של החברה (אשר לפי הדוח הכספי לשנת 2017 הגיעו בשנה זו לכ-21% מהמכירות, וזאת כאשר ככלל הרווח הגולמי הנובע ממכירות של המותג הפרטי גבוה מהרווח הגולמי הממוצע שבמכירת מוצרים אחרים).

נתוני רשת 'טיב טעם' מציגים סיפור מעט שונה, כאשר דווקא בשנים 2009-2007 רשמה החברה הפסדים משמעותיים. עם זאת, גם נתוני 'טיב טעם' מצביעים על ירידה ברווחיות בשנים 2017-2016 ביחס לשנים 2015-2010, באופן שתואם את הסברה לגבי קיומה של תחרות רבה יותר בענף הקמעונאות. ברקע הדברים יש להזכיר גם את קריסתה של רשת 'מגה' בשנת 2015 - שהייתה אז הרשת הקמעונאית השנייה בגודלה – באופן שאף הוא מספק אינדיקציה למציאות תחרותית (כאשר נכון לעכשיו, נראה כי הקריסה לא הביאה להחלשת התחרות בשוק, אם כי כמובן שיש להמשיך ולעקוב אחרי נושא זה).

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה שאולי חסכו במזון שילמו בהתייקרות הארנונה.
    גמלאי 30/04/2018 14:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה התרגיל ארנונה עולה ממשלה מעבירה פחות תקציבי איזון מורידה גרושים במזון והעם שמח כי דפקו אותו.
    סגור
  • 1.
    שקרים שקרים ועוד שקרים ,מרוב שקרים הציבור כבר לא טורח ל
    חיים ברו 29/04/2018 18:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקשיב לכם,כל אזרח שטס לחו״ל מבחין בשוד המזויין המבוצע בישראל בחסות ביבי ושות ,אם היה אפשרות להביא מזון מחו״ל אזרחי ישראל היו מביאים ,מקום 9 בעולם ביוקר המחיה .
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות