אחרי גל תוספות השכר, עד כמה כדאי להיות נהג אוטובוס?
נוכח מחסור חמור בענף, באוצר מדברים על תמריצים להכשרת נהגים ובמשרד התחבורה טוענים לתעדוף גבוה. מנגד, נהגי משאיות מרוויחים 4,000 שקלים יותר
בד בבד עם הגידול במספר הקווים והקילומטרז' של האוטובוסים, גדל גם הביקוש לנהגים. נוכח המחסור החמור בענף המוערך ב-3,500 נהגים, שורה של העלאות שכר נרשמה לאחרונה בחברות התחבורה הציבורית.
בתוך כך, במטרופולין עודכן השכר ההתחלתי של הנהגים ל-44 שקלים לשעה, כמו גם בחברת דן, ובאגד עלה השכר ל-43.5 שקלים. בחברות עדכנו גם על תוספת ותק לנהגים שתעמוד על 0.5% בשנה לבעלי ותק של 5 שנים ומעלה בחברת דן, כאשר באגד ומטרופולין תינתן תוספת של 1% בשנה לנהגים בעלי ותק של 6 שנים ומעלה.
בדיון שנערך בכנסת מוקדם יותר החודש עלתה סוגיית הנהגים במסגרתה ציין אריה זדה, מנהל אגף סובסידיות במשרד התחבורה, כי "בחלק מהאשכולות הנהגים מקבלים 39 שקל לשעה, ובחלק 43 שקל לשעה". לדבריו, "שכר הנהגים עלה בעשרות אחוזים. יש מגעים להעלות עוד את השכר. מנסים לתקוף את הנושא, לא רק בשכר אלא במספר מישורים. מעבר לזאת רואים את רווחת הנהג בסדר עדיפות גבוהה".
בהתייחס לגודל התקציב המושקע בתחבורה הציבורית, ציין זדה כי "הצפי לתקצוב ב-2018 הוא 55% לתחבורה ציבורית. מתוך תקציב של 13.2 מיליארד שקל, הופנו 7.3 מיליארד שקל לתחבורה ציבורית".
"פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד"
טענות משרד התחבורה לא שכנעו את ח"כ דב חנין מסיעת חד"ש שאמר כי "פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד. 43 שקל אחרי ההסכם באגד, זה לא מספיק. אתם פשוט לא רואים את הנהגים, וכך לא תהיה תחבורה ציבורית".
במשרד האוצר טענו כי "צריך לזכור שזהו שכר של חברות פרטיות שזוכות במכרז. מעבר למחסור בכח אדם, יש סיבות אובייקטייבות כמו הכשרת נהגים, בדיקות רפואיות, פרקי זמן ארוכים בהכשרת נהגים חדשים. התחלנו בבדיקות רפואיות נוספות מעבר למרב"ד בכדי לקצר את הזמנים".
"אנו רוצים גם להעביר את הטיפול ממשרד הבריאות לתחבורה כדי לאפשר טיפול מקצועי וקצר יותר. רוצים לתמרץ גם חברות לבצע הכשרות לנהגים בבתי ספר יעודיים. בנוסף יש צורך בסביבת עבודה נעימה", הוסיפו.
בהקשר זה של סביבת עבודה, ייתכן כי תופעת האלימות כלפי נהגים גם היא אינה תורמת לגיוס נהגים בענף. לפני כשבועיים הותקף נהג חברת מטרופולין על ידי רעולי פנים, והמעשה זכה לגינוי מצד איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי חברת האוטובוסים מטרופולין ועובדי החברה.
"אנו רואים בחומרה רבה את האלימות המופנית כלפי ציבור נהגי האוטובוסים במדינה. הנהגים משרתים את כלל אזרחי ישראל בנאמנות ובחריצות ולא נאפשר לגורמים אלימים ובריוניים להפוך אותם לשק חבטות. נהגי התחבורה הציבורית בישראל אינם קורבנות! אנו קוראים לכוחות הביטחון ולמשרד התחבורה להגן עליהם בכל אמצעי שיידרש, לפני שיהיה זה מאוחר מדי", נמסר.
ביקוש גבוה למסגרים ונהגי משאיות
נתוני מדד הרייטינג לעבודה של משרד העבודה והרווחה המתייחסים לשנת 2016 מעלים כי השכר הממוצע לנהגי האוטובוסים עומד על 6,344 שקלים. בקצה העליון של הביקוש לתחומים עבורם נדרשת הכשרה מקצועית בלבד נמצאים המסגרים עם ממוצע שכר של 7,125 שקלים ונהגי משאיות המשתכרים ב-4,000 שקלים יותר מנהגי האוטובוסים.
הנתונים מתבססים בין השאר על סקר מעסיקים של המשרד במגזר העסקי הנערך מדי רבעון בקרב כ-2,000 עסקים. כל עסק נדרש להעביר נתונים על המשרות הפנויות, משך הזמן שבו הן לא היו מאוישות, השכר המוצע בהן, משרות שאוישו, סוג האיוש (קבוע, זמני), השכר ההתחלתי במשרות שאוישו, משך הזמן שלקח לאייש משרה ונתונים נוספים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.למה לא כדאי להיות נהג אוטובוסרפי 26/01/2019 09:31הגב לתגובה זו8 0שלום לכם.כנהג אוטובוס שנים רבות אומר לכם כך.הנוסע שמשלם לך חושב שקנה אותך את האוטובוס את אישתך והילדים.בקופסא הזאת שאתה מסיע יש נרקומנים מעט פסיכים מעט נורמלים והמצב ההטרוגני הזה מביא לפיצוץ.אתם המנהלים חיים בבועה.אתם לא מבינים את הצרכים הפיסיולוגים של הנהג.אין זמן לאכול אין זמן להתפנות לשירותים .בקיצור מקצוע שלא מכבד את בעליו.אנשים יקרים לא 44 לא 60 יספק מקצוע דפוק זה.תתרחקו כמו מאש.סגור
-
7.חיפהעיסא לובט 28/06/2018 12:31הגב לתגובה זו9 1עדיין השכר נמוך .ולא מצדיק לנהג אוטובס שיש עלין אחראיות גבוהסגור
-
6.נושאקוברסקי 28/06/2018 11:07הגב לתגובה זו1 0חברים וחברות הקופראטיב בצרותסגור
-
5.ענף גרוע ביותר לא ממליץ להתקרב.נהגוס 26/06/2018 21:09הגב לתגובה זו7 1ענף מסוכן מאוד ולא מתוגמל בכלל.לעבוד כל היום בסיר לחץ של התנועה ,ובנוסף ציבור לא קל .אין שום אופק והבטחון כלכלי ,הנהגים חסופים לסיכון תמידי .עדיף לעבוד נהג משאית למי שחושב לעבוד כנהג ,אין לכם מושג כמה זה קשה ולעיתים לא אנושי.סגור
-
מצב נהגיםגדי 27/06/2018 23:20הגב לתגובה זו3 4מסכים לכל מילה מקצוע קשה מאוד שכר רע אין מנוחה לחץ תמידי קנסות ועוד הכל אל נהגסגור
- טען עוד
-
4.נהגאבי 26/06/2018 18:53הגב לתגובה זו1 0שבוע בוקר שבוע צהריים בשבוע צהריים יש פיצול עד 4 שעות שהחברה לא משלמת עליו אז מה שייך 44 שח לשעה?סגור
-
3.אין עתיד לעובדים בחברת אגד.בן צבי אטיה 26/06/2018 18:31הגב לתגובה זו2 1ועד העובדים וההסתדרות בשיתוף עם הנהלת אגד, עושקים את ציבור העובדים באגד ובעיקר את הנהגים הותיקים בעלי ותק 15 שנים ומעלה הקבועים . באגד אין עתיד לא להגיע לעבוד באגד.סגור
-
2.לא מדוייק למספר 1rubh 26/06/2018 17:51הגב לתגובה זו3 0אתה חי בסרט - לא יהיה בישראל אוטובוס מלא נוסעים אוטונומי וגם עם יהיה אי פעם בעתיד המאוד רחוק בינתיים זקוקים נואשות לנהגים מקצועיים ולכן חייבים לשפר שכרסגור
-
1.נשמע מוזר לתמרץ מקצוע שעומד להיעלםעמוס 26/06/2018 15:17הגב לתגובה זו3 7ברור להרבה אנשים שתוך עשור הרבה מהרכבים יהיו אוטונומים למחצה ותוך 2 עשורים רוב הרכבים יהיו אוטונומים לחלוטין. כלומר למה לבחור במקצוע שעומד להכחד תוך 2 עשורים ? למה להשקיע כסף בתמרוץ ?סגור
-
בחלום בלילהאלוני 27/06/2018 08:40הגב לתגובה זו2 0לפעמיים חלומות מתגשמים !!! למרות רוחך נהגים תמיד צריכים ולא ניתן להחליף אותם .סגור
-
זה הולך להתחיל בעוד 3 שנים !!!אילן 26/06/2018 23:40הגב לתגובה זו1 1מה נראה לכם יהיה החלטה של הנהלת חברת אוטובוסים שיהיה לה את האופציה לאוטובוס עם נהג או בלעדיו ? כנראה שתוך 10 שנים בסביבות מחצית מהאוטובוסים יהיו אוטונומיים !סגור
-
רכבים אוטונומים לא יהיו תהיה רגוע מחרטטים אותך (ל"ת)מיכה 26/06/2018 18:08הגב לתגובה זו8 3סגור
-
סבבה. אז נמתין לאוטובוס 20 שנהערן הכלכלן 26/06/2018 16:07הגב לתגובה זו0 1נשמע מוזר? :)))סגור