שביל רכיבה על אופניים כביש נסיעה
צילום: אלכסנדר כץ

בשורה? רוכבי אופניים חשמליים יחויבו במבחן תיאורייה

מעורבות רוכבי אופניים חשמליים בתאונות הולכת ומתרחבת כאשר מדי שנה נהרגים צעירים מתחת לגיל 16 שאינם מכירים את החוקים. מעתה הם ייאלצו לגשת למבחן עיוני

מורן ישעיהו | (8)

שר התחבורה ישראל כץ הודיע היום (ג') על הורדת גיל לימוד התיאוריה ל-15 וחצי, במקום 16 ושלושה חודשים כפי שהיה נהוג עד כה. לטענתו, המטרה היא להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל.

כמו כן, בני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה יוכלו לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים. מהלך זה מגיע לאחר סנקציות חדשות שהוכרזו נגד רוכבי האופניים החשמליים במסגרת תכנית שאושרה לפני כשבוע בממשלה (לכתבה המלאה).

בני סוקול, מורה נהיגה ותיק, התייחס לדברים וטען כי "רוכבי אופניים חשמליים חייבים לעשות לא רק תיאוריה, אלא להוציא רישיון מכיוון שרכיבה על אופניים חשמליים זה כמו רכיבה על אופנוע לכל דבר. הטעויות שהם עושים על הכביש והסיכון ברמת הפגיעה זה בדיוק כמו כל רוכב אחר". 

"אפשר היה לפתור את הבעיות האלה מזמן רק שאף אחד לא רוצה להתעסק עם זה. אם היו שמים משאית בצד עם שני פקחים או שוטרים שיחרימו את האופניים לכל מי שעושה שטויות - העסק היה נגמר תוך שבוע", הוסיף.

מעורבות הולכת וגדלה בתאונות אופניים חשמליים מוגדרים בישראל כאופניים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש, ושהמנוע מפסיק את פעולתו במידה ומהירות האופניים מגיעה ל-25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית. התקנות מגבילות את גיל הרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים לפחות ומתירות רכיבה בכלי זה רק על שבילי אופניים וכבישים.

אמנם, מעורבות רוכבי אופניים חשמליים בתאונות הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות כאשר על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מדי שנה נהרגים בישראל צעירים מתחת לגיל 16 שלא עברו הכשרה כלשהי לרכיבה, אינם מכירים את החוקים, ולעתים צעירים מידי כדי להעריך את הסכנות.

מנתוני הרשות עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2018, נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים. זאת לעומת 7 הרוגים בשנת 2017 ו-10 הרוגים בשנת 2016. כמו כן, לפי דיווחי המשטרה חלה עלייה במספר הנפגעים בתאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים. להלן הנתונים:

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבנר בשן 24/10/2018 22:19
    הגב לתגובה זו
    להוריד אופניים וקורקנטים לכביש גם זה לא פיתרון, גם הפרעה לתנועה וגם יתרבו תאונות רכב ואופניים.
  • 5.
    רון 24/10/2018 20:54
    הגב לתגובה זו
    אופניים החשמליים הורידו את כמות הרוגי תאונות הדרכים. מאחר ויש פחות מכוניות ואופנועים על הכביש, למה אף אחד לא מציין עובדה זאת.
  • 4.
    אפניים חשמליים הם הכלי של העני והחלש,רשיון רק יגדיל תור (ל"ת)
    אריאל נגד האל 24/10/2018 09:24
    הגב לתגובה זו
  • שלום 24/10/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
    קודם כל האופניים החשמליים לא לעניים, בנוסף לתאוריה, אני חושב שצריך לחייב כל רוכב אופניים חשמליים בביטוח חובה אישי,
  • 3.
    סאסי 24/10/2018 07:54
    הגב לתגובה זו
    חשוב שיהיו חוקים ותקנות בעיקר עבור אותם ילדים בני 16.. אך יותר מזה חשוב שתהיה תשתית נכונה עבור כלל הרוכבים! לא יתן שאנחנו בין הפטיש לסדן! אין מספיק שבילי אופניים במדרכה אסור ובכביש מסוכן מידי עבורנו! כי הנהג הישראלי הוא לא תלית שכול תכלת והנהגים הם חסרי סבלנות ומנסים לעקוף בצורה מסוכנת. אז חוקים ותקנות זה יפה ולהתעצבן על אלה שעושים שטויות זה מובן, אבל לדאוג לכלל האוכלוסיה! סדרו את התשתיות והאריכו שבילי אופניים ולא רק בתל אביב!
  • שלום 24/10/2018 15:35
    הגב לתגובה זו
    צריך לצבוע את מסלולי האופניים בצבע אדום כמו בהולנד.
  • 2.
    Betman 24/10/2018 05:18
    הגב לתגובה זו
    יותר מידיי מכוניות בכביש נוסעים כמו מטורפים והורגים חפים מפשע זה צריך להיות הנושא הכאוב ביותר במדינה דבילים
  • 1.
    הטימטום של השר ישראל כץ כמו היקום - " ללא סוף" :) (ל"ת)
    דוד הגנן 23/10/2018 17:57
    הגב לתגובה זו